Lada Largus VIP: První Logan žije v přepychu
Dacia Logan první generace již v západní Evropě patří minulosti, v Rusku je tomu ale jinak. Largus VIP však není určen pro normální smrtelníky. Alespoň prozatím.
Dacia Logan MCV první generace byla obrovským autem za více než rozumný peníz a také u nás našla řadu zákazníků. Ruský AvtoVAZ ji v Togliatti vyrábí jako Largus, pochopitelně pod tradiční značkou Lada. Dokonce i v užitkové verzi. Kapitálové propojení s Renaultem je navíc dostatečně známé, Logan vznikl přece v jeho režii. Vzhledem k tomu, že ruský výrobce hodlá na domácím trhu navýšit svůj podíl až na 20 %, musí se snažit. Na zcela novou Vestu si počkáme asi až do moskevské přehlídky nových aut, už nyní nám ale odhaluje dalšího člena řady Largus.
Oplastovaný Cross se stále zvažuje, ale nyní přichází VIP. Ano, tohle auto popírá původní podstatu levného obrovského kombi s křídlovými dveřmi, které bylo schopné převézt celou rodinu i se zvířecími miláčky a ještě dost zavazadel. Proč vlastně vzniklo? Nový šéf AvtoVAZu Bo Andersson si zavtipkoval, že Largus VIP je jeho novým služebákem, má pod kapotou turbomotor, interiér ve stylu bentleyů a kovově bílou barvu jako audi! Zprávu zveřejnil ruský server Autonews.
Ale on nebyl tak docela od pravdy daleko, tedy až na ten Bentley, pochopitelně. Britskému aristokratovi se Lada vyrovnat nemůže a ani nechce. Kombi je však skutečně bílé, má černá litá kola, střechu,vnitřní sloupky karoserie, rámečky předních mlhovek a „závodní“ mřížku chladiče. Lišta s emblémem plachetnice, která ji překrývá, se blyští chromem, stříbrný lak najdeme na části střešních nosičů. Musíme uznat, že rumunsko-francouzsko-ruský jezevčík řádně prokoukl a vlastně mu to takhle docela sluší. Interiér verze VIP je, pravda, pořád plný známých levných šedých plastů ozdobených ve střední části palubní desky poněkud pouťově vypadajícím hnědým dekorem. Ten dosti nevěrohodně imituje dřevo. Svůj původ nezapře, ale na plasty Logan, pardon, Largus opravdu nejezdí. Volant je mimochodem v kůži.
Navíc dostal pod kapotu skutečně silnější motor, šestnáctistovku naladěnou na 99 kW. Ovšem bez turba. Za vývojem totiž stojí závodní oddělení Lada Sport, kterému se konečně začalo pořádně dařit i v MS cestovních vozů s Grantami TC1. Má na kontě první pódium, které získal exmistr světa Robert Huff ve druhém argentinském závodě.
A teď to vlastně nejdůležitější: Largusy VIP dostane celé vedení společnosti AvtoVAZ. Bo Andersson tak rozhodl. Už na začátku srpna společnost totiž oficiálně (a naprosto vážně) uvedla, že v rámci nové podnikové politiky všichni vysocí manažeři a vedoucí přesednou do aut s tou správnou značkou. Vedení výrobce přitom až dosud používalo šestici obřích koncernových SUV Infiniti QX56... Trochu změna. Možná se usmíváte, ale proč ne, loajalitu k zaměstnavateli je přece třeba pěstovat, ne? A nic většího než Largus samotná Lada prostě v současném programu bohužel nemá...
VIP pochopitelně bude spolu se všemi již představenými, případně dosud neodtajněnými novinkami k vidění na autosalonu v Moskvě. Ten začíná již 27. srpna. Zda jej „plachetnice“ ovšem nabídne i zákazníkům, to zatím v tuto chvíli nevíme.