Land Rover představí jako první na světě devítistupňovou převodovku
Že německý výrobce ZF vyvíjí devítistupňový automat, už se ví delší dobu a tato zpráva vyvolala hned několik reakcí. Objevila se řada spekulací, které slovutné automobilce se povede jako první tuto techniku získat a je vcelku logické, že padala v první řadě známá jména německé velké trojky, ale ve hře byl také už od počátku Range Rover Evoque. Objevily se ale i názory že devět stupňů už je zbytečně moc nebo naopak málo, protože by mělo stále platit, že Hyundai a GM s Fordem pracují na „desetikvaltu“.
Tahle marketingová válka už má každopádně prvního vítěze – nejdelší prsty měli očividně Indové a tak se opravdu prvním osobním autem na světě, vybaveným devítistupňovým automatem, stane lifestylové SUV Range Rover Evoque. Land Rover vysvětluje, že použití převodovky ZF 9HP přinese snížení spotřeby a emisí, při akceleraci lepší odezvu na pohyby plynového pedálu a slibuje i hladší a plynulejší řazení a pochopitelně menší hlučnost díky nízkým otáčkám motoru na nejvyšší rychlostní stupně.
Současně vznikl prostor nastavení prvního rychlostního stupně pro použití v terénu nebo pro bezproblémový rozjezd s těžkým přívěsem. Nový 9AT by se také měl vyznačovat velmi rychlými změnami rychlostních stupňů a jeho výhodou bude možnost rychlejšího skokového podřazení namísto dnes obvyklého sekvenčního. Samozřejmostí je také nová generace softwaru, jenž by měl předcházet nechtěným změnám rychlostních stupňů v zatáčkách.
Ačkoli má ZF 9HP devět rychlostních stupňů, díky důmyslné konstrukci je pouze o 6 mm delší, než dnes už končící šestikvalt ZF a váží dokonce o 7,5 kg méně. Do britských SUV (a následně určitě i do dalších značek) poputuje z továrny Gray Court v Jižní Karolíně, kde se bude exkluzivně pro celý svět vyrábět.