Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Laraki V12: Ručně postavená replika motoru Mercedes-Benz

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Přemýšlíte o vhodné dekoraci do obýváku a stoly z kdysi funkčních motorů vám nepřipadají dost originální?

Co takhle motor celý? Vidlicový dvanáctiválec od Mercedesu je uměleckým dílem, byť bývá většinou ukrytý v přídi auta a moc z něj vidět není. Kus poctivé strojařiny, který je pro petrolheada něčím, co pro milovníky avantgardního malířství Picasso nebo Dalí.

Sochař Eric van Hove na to šel jinak. Podle plánů a výkresů zjistil, že motor s trojcípou hvězdou tvoří 465 dílů a drží jej pohromadě 660 šroubů. Rozhodl se tedy vytvořit jeho přesnou repliku z kostí, dřeva, textilu a dalších materiálů! Nesponzoroval si jej z vlastní kapsy, dostal na svoje dílo totiž grant. A ještě něco: nebyl na něj sám, vyrazil do Maroka, kde zaměstnal pětatřicet mistrů z různých oborů.

Na stavbu bylo použito celkem třiapadesát různých materiálů. Jako vzor nakonec posloužil originální motor a pak se místní řemeslníci jali vytvářet každý jednotlivý komponent. Zmíněné šrouby jsou kovové, z lité mědi, ve věrné kopii replice agregátu najdeme i hliník, nikl, stříbro, cín a kované železo. Svoje uplatnění našlo ale také mnoho druhů dřeva: cedrové, ořechové, ebenové, mahagonové, bukové, případně z citrusovníků a dalších ovocných stromů. V unikátu nechybí ani drahé kameny: malachit, achát, či onyx, dále mramor, žula, relativně obyčejný pískovec, jíl, bavlna a korek. Byly použity i rohy z krav a beranů, kozí kosti a dokonce prvohorní fosilie. Prostě všechno, co příroda severoafrické země poskytla.

Motor pochopitelně není funkční, ale dokazuje to, jak jsou maročtí mistři šikovní. Jeho výroba trvala celých devět měsíců. Dílo dostalo název Laraki V12, se stejnojmenným výrobcem supersportů ale nejspíš nemá nic společného, alespoň to server Colossal neuvádí.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)