26.2. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

60 let klubových autobusů Setra: Luxus pro týmy

 

První klubový autobus značky Setra měl před padesáti lety premiéru na ženevském autosalonu. Převezl pětadvacet cestujících.

V Drážďanech a blízkém okolí značka Setra představila historii svých autobusů pro malé skupiny. Během šedesátiletého vývoje kompaktních coachů značky Setra určených pro VIP klienty se nezměnily dvě skutečnosti. Jedna z nich je daná samonosnou karoserií autobusu a druhá vzhledem k délce vozidla neobvykle malým počtem cestujících.

Klubové autobusy se čím dál více soustřeďují na pohodlí převážených cestujících, takže zatímco první zástupce model S 6 při délce 6,7 metru nabízel skromné místo 25 pasažérům, současný kompaktní model S 511 HD při délce 10,5 metru nabízí velmi podobný počet sedadel závislý na individuálním přání dopravce.

Pojďme se nejprve podívat na první klubové typy pocházející z padesátých let minulého století.

Nejmenší setra v historii

Jako první týmový autobus značky Setra byl v roce 1955 představen model S 6. Délka vozidla 6,7 m jej řadí na první místo v celé historii výroby značky Setra. Třetí typ konstrukční řady 10 označený S 6 představila společnost Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke z Ulmu na autosalonu v Ženevě před šedesáti lety. Vývoj tohoto vozidla směřoval k uspokojení tehdejšího požadavku dopravců na zájezdový autobus s délkou do sedmi metrů.

Jeho realizace téměř ztroskotala, protože pro kompaktní autobus byl převis až 2,6 m nemožný. Zároveň kvůli minimální délce chybělo místo pro běžné odpružení. Řešení nalezli konstruktéři v podvozku vybaveném nezávislým zavěšením kol vpředu a kyvadlovou nápravou vzadu. Byla opatřena progresivními bezúdržbovými pryžovými torzními pružinami. Hnací ústrojí spojovalo motor, převodovku a diferenciál do jednoho bloku.

Více než tisícovka

Model S 6 o šířce 2,25 m s panoramatickým zasklením přinesl pronikavý úspěch u zákazníků i novinářů. Do roku 1964 se celkově vyrobilo a prodalo 1172 kusů klubového autobusu S 6. Pohon zajišťoval čtyřlitrový čtyřválec Henschel 517 D4K o výkonu 66 kW spojený s převodovkou ZF S 5-33. Navzdory skromnému výkonu činila nejvyšší rychlost 100 km/h, což při stavu tehdejších silnic bylo mimořádné tempo. K němu pomáhala skromná výška autobusu 2,63 metru, která však zcela stačila pro pohodlný pohyb cestujících v autobusu.

Nárůst o metr

Deset let po odhalení průkopnického typu S6 představila Setra jeho nástupce. Model S 7 o délce 7,67 m již měl hranatý tvar modelů Setra konstrukční řady 100, které přišly do výroby o dva roky později.

Řada S 7 opatřená sedmi řadami míst k sezení vyplňovala mezeru, která vznikla zastavením výroby modelu S 6. Zvláštním řešením bylo nezávislé zavěšení kol vpředu a speciálně konstruovaná zadní náprava, která umožňovala velmi krátký zadní přesah.

Z vývoje modelu S 7 vyplynul v březnu 1968 obratný model S 80 konstrukční řady 100 v sérii, která byla pokračováním úspěšné historie nejmenších klubových autobusů značky Setra. Novinka pro 34 pasažérů měla větší šířku 2,3 m a délku nepatrně narostlou na 7,69 m. Podvozek, řízení, komfort autobusu, který měl nyní osm řad sedadel, byly dimenzovány stejně jako ve velkém zájezdovém autobusu. V roce 1975 Setra model S 80 rozšířila o ještě širší variantu 2,5 m. Klubových autobusů typu S 80 bylo v letech 1968 až 1977 prodáno 1246 kusů.

S 208 HD

Jedenáct let po uvedení modelu S 80 byl v květnu 1979 odhalen prototyp nejkratšího typu dvoustovkové řady. Model S 208 H se vymykal stavebnicovému systému řady 200, protože byl s délkou 7,6 m nejkratší. U varianty S 208 H bylo z konstrukčních důvodů nutné volit upravenou úhlovou převodovku na zadní nápravě. Druhé dveře už nemohly být na zádi autobusu a výrobce je přemístil doprostřed. Některé země povolily také uspořádání pouze s jedinými dveřmi pro cestující. Kromě toho neměl model S 208 H na rozdíl od všech ostatních vozidel konstrukční řady 200 pneumatické pérování ani retardér.

Poloměr otáčení činil pouhých 14,6 m, proto byl tento autobus vhodný především pro úzké cesty horskými průsmyky. Stejně jako všechny ostatní zájezdové autobusy však měl komfortní výbavu jako sedadla vhodná ke spaní, dvojité zasklení a moderní příčné větrání a vytápění.

Od dubna 1980 bylo vozidlo vybaveno kotoučovými brzdami na přední nápravě. Na přání mnoha zákazníků bylo také možné autobus vybavit toaletou, klimatizací nebo úzkou nástavbou o šířce 2,3 m. V letech 1979 až 1983 prošlo výrobou celkem 494 kusů.

S 210 HD s konvenčním pohonem

Po ukončení výroby modelu S 208 H v roce 1983 nastoupil delší typ S 210 HD pro 27 cestujících. Výška už dosahovala 3,5 metru a šířka 2,5 m. Vozidlo s délkou 9,34 m poháněl vidlicový šestiválec OM 421 o objemu 10,96 litru a výkonu 159 kW.

Tento autobus se stal prvním zájezdovým autobusem mezi kompaktními autobusy a prvním modelem vybaveným konvenčním zadním pohonem. Skončil čas speciálních pohonů nutných pro kratičké modely S 6, S 80 a S 208 H.

Stejně jako všechna ostatní vozidla této konstrukční řady byl i model S 210 HD vybaven elektronicky řízeným vytápěním I klimatizací a systémem ABS, který byl sériově zaveden v roce 1984.

Zkracování

Požadavek na délku pod devět metrů dal vzniknout modelu S 309 HD na základě třístovkové řady. U tohoto typu o délce 8,87 m nechali konstruktéři ještě jednou ožít speciální hřídelový pohon. Sériově zde byl montován také retardér. S modelem S 309 HD se 33 sedadly Setra vyrazila novým směrem se smíšenou konstrukcí z ocelového základního rámu a hliníkové nástavby. K nejnápadnějším znakům konstrukční řady 300 patří výrazná křivka za kabinou řidiče a nový systém integrovaných vnějších zpětných zrcátek začleněných do předních sloupků s upraveným tvarem.

S 411 HD Topclass

Nejkratší čtyřstovková Setra Topclass vykazovala délku 10,16 m. Kvůli emisnímu požadavku Euro III vozidlo dostalo vertikální vidlicový dvanáctilitrový šestiválec OM 501 o výkonu 300 kW. Celková výška 3,76 metru nabízela luxusní prostor pro cestující a kromě toalety spoustu místa v zavazadlových prostorech o objemu 5,7 m3. K dosažení celkové délky přesahující deset metrů mělo vozidlo značný přední i zadní převis 2,215, resp. 2,96 m.

Současná perla

Aktuální klubový autobus S 511 HD plnicí emisní požadavek Euro VI jsme jej představili loni v prosincovém vydání včetně našich dojmů z řízení po rakouských silnicích. Díky značné výšce jsme měli uvnitř spoustu místa a pro zavazadla zůstávalo 7,5 resp. 5,3 m3 s toaletou a druhými dveřmi.

60 let klubových autobusů Setra

  • 1955: Prezentace prvního typu S 6 na autosalonu v Ženevě
  • 1964: Prodáno celkem 1172 kusů
  • 1965: Odhalení nástupce S 7
  • 1968: Nástup autobusu S 80, který konstrukčně vyšel z řady 100
  • 1975: Prezentace modelu S 80 B s celkovou šířkou 2,5 m
  • 1979: S typem S 208 H přijíždí nejkratší verze konstrukční řady 200
  • 1991: Prezentace konstrukční řady 300. K premiérovým vozidlům patří rovněž klubový typ S 309 HD
  • 2001: Jen několik měsíců po představení konstrukční řady 400 prezentuje značka příslušný clubbus S 411 HD
  • 2007: Expedice 500. kusu modelu S 411 HD
  • 2009: Značka Setra vystavuje u příležitosti 25 let své činnosti
  • 2012: 4500. autobusem pro Rakousko je model 411 HD. Převzala jej cestovní kancelář Penner ze Stockerau.
  • 2013: Do konce tohoto roku bylo prodáno celkově 854 kusů modelu S 411 HD
  • 2014: V létě se třída Comfortclass 500 rozšířila o model S 511 HD
  • 2015: Na výstavě Retro Classics ve Stuttgartu byly představeny tři autobusy – veteráni S 6 a jeden S 208 H. Firma Kolb Omnibusverkehr z Gmündu převzala první model S 511 HD, který byl expedován německému autobusovému dopravci
Spolupracujeme s TipCars.com
Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha

Nebývalé sucho, které v posledních týdnech sužuje Itálii,…

Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy

Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW, na které…

Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních bojují s…

 

Štítky Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Včera

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

V zemi, kde ano znamená ne – Bulhar na souhlas zavrtí hlavou, kdežto na vyjádření nesouhlasu přikývne – je…

Tomáš Krejčíř se oženil! Tahle žena ho dostala ze spárů sekty

Tomáš Krejčíř se oženil! Tahle žena ho dostala ze…

Bývalý moderátor na Nově a hvězda seriálu Rodinná pouta Tomáš Krejčíř (46) se podruhé oženil. ANO řekl půvabné…

 

iSport.cz

Demolice! Panthers ovládli Czech Bowl, vyhráli 28:0 a slaví popáté v řadě

Demolice! Panthers ovládli Czech Bowl, vyhráli 28:0…

Prague Black Panthers jsou popáté za sebou českými mistry v americkém fotbale. Ve 24. Czech Bowlu na žižkovském…

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem, Plzni vypadl i Pilař

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem,…

PŘÍMO Z RUMUNSKA | Téma uzdravení Davida Limberského a jeho návratu do sestavy Plzně v úterním zápase 3.…

 

Reflex.cz

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…