26.2. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

60 let klubových autobusů Setra: Luxus pro týmy

 

První klubový autobus značky Setra měl před padesáti lety premiéru na ženevském autosalonu. Převezl pětadvacet cestujících.

V Drážďanech a blízkém okolí značka Setra představila historii svých autobusů pro malé skupiny. Během šedesátiletého vývoje kompaktních coachů značky Setra určených pro VIP klienty se nezměnily dvě skutečnosti. Jedna z nich je daná samonosnou karoserií autobusu a druhá vzhledem k délce vozidla neobvykle malým počtem cestujících.

Klubové autobusy se čím dál více soustřeďují na pohodlí převážených cestujících, takže zatímco první zástupce model S 6 při délce 6,7 metru nabízel skromné místo 25 pasažérům, současný kompaktní model S 511 HD při délce 10,5 metru nabízí velmi podobný počet sedadel závislý na individuálním přání dopravce.

Pojďme se nejprve podívat na první klubové typy pocházející z padesátých let minulého století.

Nejmenší setra v historii

Jako první týmový autobus značky Setra byl v roce 1955 představen model S 6. Délka vozidla 6,7 m jej řadí na první místo v celé historii výroby značky Setra. Třetí typ konstrukční řady 10 označený S 6 představila společnost Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke z Ulmu na autosalonu v Ženevě před šedesáti lety. Vývoj tohoto vozidla směřoval k uspokojení tehdejšího požadavku dopravců na zájezdový autobus s délkou do sedmi metrů.

Jeho realizace téměř ztroskotala, protože pro kompaktní autobus byl převis až 2,6 m nemožný. Zároveň kvůli minimální délce chybělo místo pro běžné odpružení. Řešení nalezli konstruktéři v podvozku vybaveném nezávislým zavěšením kol vpředu a kyvadlovou nápravou vzadu. Byla opatřena progresivními bezúdržbovými pryžovými torzními pružinami. Hnací ústrojí spojovalo motor, převodovku a diferenciál do jednoho bloku.

Více než tisícovka

Model S 6 o šířce 2,25 m s panoramatickým zasklením přinesl pronikavý úspěch u zákazníků i novinářů. Do roku 1964 se celkově vyrobilo a prodalo 1172 kusů klubového autobusu S 6. Pohon zajišťoval čtyřlitrový čtyřválec Henschel 517 D4K o výkonu 66 kW spojený s převodovkou ZF S 5-33. Navzdory skromnému výkonu činila nejvyšší rychlost 100 km/h, což při stavu tehdejších silnic bylo mimořádné tempo. K němu pomáhala skromná výška autobusu 2,63 metru, která však zcela stačila pro pohodlný pohyb cestujících v autobusu.

Nárůst o metr

Deset let po odhalení průkopnického typu S6 představila Setra jeho nástupce. Model S 7 o délce 7,67 m již měl hranatý tvar modelů Setra konstrukční řady 100, které přišly do výroby o dva roky později.

Řada S 7 opatřená sedmi řadami míst k sezení vyplňovala mezeru, která vznikla zastavením výroby modelu S 6. Zvláštním řešením bylo nezávislé zavěšení kol vpředu a speciálně konstruovaná zadní náprava, která umožňovala velmi krátký zadní přesah.

Z vývoje modelu S 7 vyplynul v březnu 1968 obratný model S 80 konstrukční řady 100 v sérii, která byla pokračováním úspěšné historie nejmenších klubových autobusů značky Setra. Novinka pro 34 pasažérů měla větší šířku 2,3 m a délku nepatrně narostlou na 7,69 m. Podvozek, řízení, komfort autobusu, který měl nyní osm řad sedadel, byly dimenzovány stejně jako ve velkém zájezdovém autobusu. V roce 1975 Setra model S 80 rozšířila o ještě širší variantu 2,5 m. Klubových autobusů typu S 80 bylo v letech 1968 až 1977 prodáno 1246 kusů.

S 208 HD

Jedenáct let po uvedení modelu S 80 byl v květnu 1979 odhalen prototyp nejkratšího typu dvoustovkové řady. Model S 208 H se vymykal stavebnicovému systému řady 200, protože byl s délkou 7,6 m nejkratší. U varianty S 208 H bylo z konstrukčních důvodů nutné volit upravenou úhlovou převodovku na zadní nápravě. Druhé dveře už nemohly být na zádi autobusu a výrobce je přemístil doprostřed. Některé země povolily také uspořádání pouze s jedinými dveřmi pro cestující. Kromě toho neměl model S 208 H na rozdíl od všech ostatních vozidel konstrukční řady 200 pneumatické pérování ani retardér.

Poloměr otáčení činil pouhých 14,6 m, proto byl tento autobus vhodný především pro úzké cesty horskými průsmyky. Stejně jako všechny ostatní zájezdové autobusy však měl komfortní výbavu jako sedadla vhodná ke spaní, dvojité zasklení a moderní příčné větrání a vytápění.

Od dubna 1980 bylo vozidlo vybaveno kotoučovými brzdami na přední nápravě. Na přání mnoha zákazníků bylo také možné autobus vybavit toaletou, klimatizací nebo úzkou nástavbou o šířce 2,3 m. V letech 1979 až 1983 prošlo výrobou celkem 494 kusů.

S 210 HD s konvenčním pohonem

Po ukončení výroby modelu S 208 H v roce 1983 nastoupil delší typ S 210 HD pro 27 cestujících. Výška už dosahovala 3,5 metru a šířka 2,5 m. Vozidlo s délkou 9,34 m poháněl vidlicový šestiválec OM 421 o objemu 10,96 litru a výkonu 159 kW.

Tento autobus se stal prvním zájezdovým autobusem mezi kompaktními autobusy a prvním modelem vybaveným konvenčním zadním pohonem. Skončil čas speciálních pohonů nutných pro kratičké modely S 6, S 80 a S 208 H.

Stejně jako všechna ostatní vozidla této konstrukční řady byl i model S 210 HD vybaven elektronicky řízeným vytápěním I klimatizací a systémem ABS, který byl sériově zaveden v roce 1984.

Zkracování

Požadavek na délku pod devět metrů dal vzniknout modelu S 309 HD na základě třístovkové řady. U tohoto typu o délce 8,87 m nechali konstruktéři ještě jednou ožít speciální hřídelový pohon. Sériově zde byl montován také retardér. S modelem S 309 HD se 33 sedadly Setra vyrazila novým směrem se smíšenou konstrukcí z ocelového základního rámu a hliníkové nástavby. K nejnápadnějším znakům konstrukční řady 300 patří výrazná křivka za kabinou řidiče a nový systém integrovaných vnějších zpětných zrcátek začleněných do předních sloupků s upraveným tvarem.

S 411 HD Topclass

Nejkratší čtyřstovková Setra Topclass vykazovala délku 10,16 m. Kvůli emisnímu požadavku Euro III vozidlo dostalo vertikální vidlicový dvanáctilitrový šestiválec OM 501 o výkonu 300 kW. Celková výška 3,76 metru nabízela luxusní prostor pro cestující a kromě toalety spoustu místa v zavazadlových prostorech o objemu 5,7 m3. K dosažení celkové délky přesahující deset metrů mělo vozidlo značný přední i zadní převis 2,215, resp. 2,96 m.

Současná perla

Aktuální klubový autobus S 511 HD plnicí emisní požadavek Euro VI jsme jej představili loni v prosincovém vydání včetně našich dojmů z řízení po rakouských silnicích. Díky značné výšce jsme měli uvnitř spoustu místa a pro zavazadla zůstávalo 7,5 resp. 5,3 m3 s toaletou a druhými dveřmi.

60 let klubových autobusů Setra

  • 1955: Prezentace prvního typu S 6 na autosalonu v Ženevě
  • 1964: Prodáno celkem 1172 kusů
  • 1965: Odhalení nástupce S 7
  • 1968: Nástup autobusu S 80, který konstrukčně vyšel z řady 100
  • 1975: Prezentace modelu S 80 B s celkovou šířkou 2,5 m
  • 1979: S typem S 208 H přijíždí nejkratší verze konstrukční řady 200
  • 1991: Prezentace konstrukční řady 300. K premiérovým vozidlům patří rovněž klubový typ S 309 HD
  • 2001: Jen několik měsíců po představení konstrukční řady 400 prezentuje značka příslušný clubbus S 411 HD
  • 2007: Expedice 500. kusu modelu S 411 HD
  • 2009: Značka Setra vystavuje u příležitosti 25 let své činnosti
  • 2012: 4500. autobusem pro Rakousko je model 411 HD. Převzala jej cestovní kancelář Penner ze Stockerau.
  • 2013: Do konce tohoto roku bylo prodáno celkově 854 kusů modelu S 411 HD
  • 2014: V létě se třída Comfortclass 500 rozšířila o model S 511 HD
  • 2015: Na výstavě Retro Classics ve Stuttgartu byly představeny tři autobusy – veteráni S 6 a jeden S 208 H. Firma Kolb Omnibusverkehr z Gmündu převzala první model S 511 HD, který byl expedován německému autobusovému dopravci
Spolupracujeme s TipCars.com
České dráhy vypsaly soutěž na nákup více jak stovky nových vlaků České dráhy vypsaly soutěž na nákup více jak stovky nových vlaků

České dráhy (ČD) vypsaly soutěž na 120 nových vlaků pro…

Komentář Michaela Romancova: NATO a stará ruská optika Komentář Michaela Romancova: NATO a stará ruská optika

Před pár dny uplynulo deset let od rusko-gruzínské války,…

Zájem o stavební spoření pro děti prudce roste Zájem o stavební spoření pro děti prudce roste

Nízké úročení v bankách zvyšuje atraktivitu stavebního…

Bakala vypovídat nepřišel. Vyšetřovací komise požádá policii o jeho předvedení Bakala vypovídat nepřišel. Vyšetřovací komise požádá policii o jeho předvedení

Sněmovní vyšetřovací komise k prověření privatizace…

 

Štítky Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Benzinová Škoda Kodiaq RS nevznikne. Němci ale našli náhradu Benzinová Škoda Kodiaq RS nevznikne. Němci ale našli náhradu

Ještě před oficiálním představením Kodiaqu RS uvádí…

Nebaví vás nudné a slabé dodávky? Tento VW Multivan má 700 koní! Nebaví vás nudné a slabé dodávky? Tento VW Multivan má 700 koní!

Pokud byste nutně potřebovali byznys dodávku s výkonem…

 





 
Střední třída v Evropě skomírá. Ford se jí proto vzdá, Toyota naopak překvapivě zůstává

Střední třída v Evropě skomírá. Ford se jí proto vzdá, Toyota naopak překvapivě zůstává

Dnes 09:54

Passat, Mondeo, Vectra nebo Laguna, to bývaly králové střední třídy. Časy se ale mění...




Blesk.cz

Šokující záběry útoku na BMW: Seděl v něm i pětiletý chlapeček!

Šokující záběry útoku na BMW: Seděl v něm i pětiletý…

Šokující záběry pochází z anglického Blackburne. Tam se na BMW vrhlo pět mužů s baseballovými pálkami a běsnili,…

Módní policie: Frajer Kanyza, humus nevkusu Štik, proměny Štěpánové

Módní policie: Frajer Kanyza, humus nevkusu Štik,…

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

Plíšková ukončila spolupráci s koučem Krupou. Pomůže jí Australanka

Plíšková ukončila spolupráci s koučem Krupou. Pomůže…

Když měl během Wimbledonu zhodnotit Tomáš Krupa sezonu Karolíny Plíškové, raději opáčil: bez komentáře. Dnes již…

Slavia chce obrátit scénář: Trpišovský v odvetě zřejmě vsadí na Tecla

Slavia chce obrátit scénář: Trpišovský v odvetě…

PŘÍMO Z KYJEVA | V poslední půl hodině se zápas diametrálně proměnil. Do té doby klidné Dynamo utkání hlídalo,…

 

Reflex.cz

The Economist: žebříček nejlepších a nejhorších měst pro život. Nejlepší místo máme kousek od hranic

The Economist: žebříček nejlepších a nejhorších měst…

Rakouské hlavní město Vídeň letos obsadilo podle prestižního žebříčku nejlepších měst pro život, který tradičně…

Politici a bankéři poslali Turecko do výprodeje. Nejvyšší čas vyrazit na dovolenou! Sleva je 40 procent

Politici a bankéři poslali Turecko do výprodeje.…

Pokud jste ještě letos nebyli u moře a přemýšlíte nad tím, zauvažujte nad Tureckem. Nejenže je to krásná země a…