26.2. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

60 let klubových autobusů Setra: Luxus pro týmy

 

První klubový autobus značky Setra měl před padesáti lety premiéru na ženevském autosalonu. Převezl pětadvacet cestujících.

V Drážďanech a blízkém okolí značka Setra představila historii svých autobusů pro malé skupiny. Během šedesátiletého vývoje kompaktních coachů značky Setra určených pro VIP klienty se nezměnily dvě skutečnosti. Jedna z nich je daná samonosnou karoserií autobusu a druhá vzhledem k délce vozidla neobvykle malým počtem cestujících.

Klubové autobusy se čím dál více soustřeďují na pohodlí převážených cestujících, takže zatímco první zástupce model S 6 při délce 6,7 metru nabízel skromné místo 25 pasažérům, současný kompaktní model S 511 HD při délce 10,5 metru nabízí velmi podobný počet sedadel závislý na individuálním přání dopravce.

Pojďme se nejprve podívat na první klubové typy pocházející z padesátých let minulého století.

Nejmenší setra v historii

Jako první týmový autobus značky Setra byl v roce 1955 představen model S 6. Délka vozidla 6,7 m jej řadí na první místo v celé historii výroby značky Setra. Třetí typ konstrukční řady 10 označený S 6 představila společnost Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke z Ulmu na autosalonu v Ženevě před šedesáti lety. Vývoj tohoto vozidla směřoval k uspokojení tehdejšího požadavku dopravců na zájezdový autobus s délkou do sedmi metrů.

Jeho realizace téměř ztroskotala, protože pro kompaktní autobus byl převis až 2,6 m nemožný. Zároveň kvůli minimální délce chybělo místo pro běžné odpružení. Řešení nalezli konstruktéři v podvozku vybaveném nezávislým zavěšením kol vpředu a kyvadlovou nápravou vzadu. Byla opatřena progresivními bezúdržbovými pryžovými torzními pružinami. Hnací ústrojí spojovalo motor, převodovku a diferenciál do jednoho bloku.

Více než tisícovka

Model S 6 o šířce 2,25 m s panoramatickým zasklením přinesl pronikavý úspěch u zákazníků i novinářů. Do roku 1964 se celkově vyrobilo a prodalo 1172 kusů klubového autobusu S 6. Pohon zajišťoval čtyřlitrový čtyřválec Henschel 517 D4K o výkonu 66 kW spojený s převodovkou ZF S 5-33. Navzdory skromnému výkonu činila nejvyšší rychlost 100 km/h, což při stavu tehdejších silnic bylo mimořádné tempo. K němu pomáhala skromná výška autobusu 2,63 metru, která však zcela stačila pro pohodlný pohyb cestujících v autobusu.

Nárůst o metr

Deset let po odhalení průkopnického typu S6 představila Setra jeho nástupce. Model S 7 o délce 7,67 m již měl hranatý tvar modelů Setra konstrukční řady 100, které přišly do výroby o dva roky později.

Řada S 7 opatřená sedmi řadami míst k sezení vyplňovala mezeru, která vznikla zastavením výroby modelu S 6. Zvláštním řešením bylo nezávislé zavěšení kol vpředu a speciálně konstruovaná zadní náprava, která umožňovala velmi krátký zadní přesah.

Z vývoje modelu S 7 vyplynul v březnu 1968 obratný model S 80 konstrukční řady 100 v sérii, která byla pokračováním úspěšné historie nejmenších klubových autobusů značky Setra. Novinka pro 34 pasažérů měla větší šířku 2,3 m a délku nepatrně narostlou na 7,69 m. Podvozek, řízení, komfort autobusu, který měl nyní osm řad sedadel, byly dimenzovány stejně jako ve velkém zájezdovém autobusu. V roce 1975 Setra model S 80 rozšířila o ještě širší variantu 2,5 m. Klubových autobusů typu S 80 bylo v letech 1968 až 1977 prodáno 1246 kusů.

S 208 HD

Jedenáct let po uvedení modelu S 80 byl v květnu 1979 odhalen prototyp nejkratšího typu dvoustovkové řady. Model S 208 H se vymykal stavebnicovému systému řady 200, protože byl s délkou 7,6 m nejkratší. U varianty S 208 H bylo z konstrukčních důvodů nutné volit upravenou úhlovou převodovku na zadní nápravě. Druhé dveře už nemohly být na zádi autobusu a výrobce je přemístil doprostřed. Některé země povolily také uspořádání pouze s jedinými dveřmi pro cestující. Kromě toho neměl model S 208 H na rozdíl od všech ostatních vozidel konstrukční řady 200 pneumatické pérování ani retardér.

Poloměr otáčení činil pouhých 14,6 m, proto byl tento autobus vhodný především pro úzké cesty horskými průsmyky. Stejně jako všechny ostatní zájezdové autobusy však měl komfortní výbavu jako sedadla vhodná ke spaní, dvojité zasklení a moderní příčné větrání a vytápění.

Od dubna 1980 bylo vozidlo vybaveno kotoučovými brzdami na přední nápravě. Na přání mnoha zákazníků bylo také možné autobus vybavit toaletou, klimatizací nebo úzkou nástavbou o šířce 2,3 m. V letech 1979 až 1983 prošlo výrobou celkem 494 kusů.

S 210 HD s konvenčním pohonem

Po ukončení výroby modelu S 208 H v roce 1983 nastoupil delší typ S 210 HD pro 27 cestujících. Výška už dosahovala 3,5 metru a šířka 2,5 m. Vozidlo s délkou 9,34 m poháněl vidlicový šestiválec OM 421 o objemu 10,96 litru a výkonu 159 kW.

Tento autobus se stal prvním zájezdovým autobusem mezi kompaktními autobusy a prvním modelem vybaveným konvenčním zadním pohonem. Skončil čas speciálních pohonů nutných pro kratičké modely S 6, S 80 a S 208 H.

Stejně jako všechna ostatní vozidla této konstrukční řady byl i model S 210 HD vybaven elektronicky řízeným vytápěním I klimatizací a systémem ABS, který byl sériově zaveden v roce 1984.

Zkracování

Požadavek na délku pod devět metrů dal vzniknout modelu S 309 HD na základě třístovkové řady. U tohoto typu o délce 8,87 m nechali konstruktéři ještě jednou ožít speciální hřídelový pohon. Sériově zde byl montován také retardér. S modelem S 309 HD se 33 sedadly Setra vyrazila novým směrem se smíšenou konstrukcí z ocelového základního rámu a hliníkové nástavby. K nejnápadnějším znakům konstrukční řady 300 patří výrazná křivka za kabinou řidiče a nový systém integrovaných vnějších zpětných zrcátek začleněných do předních sloupků s upraveným tvarem.

S 411 HD Topclass

Nejkratší čtyřstovková Setra Topclass vykazovala délku 10,16 m. Kvůli emisnímu požadavku Euro III vozidlo dostalo vertikální vidlicový dvanáctilitrový šestiválec OM 501 o výkonu 300 kW. Celková výška 3,76 metru nabízela luxusní prostor pro cestující a kromě toalety spoustu místa v zavazadlových prostorech o objemu 5,7 m3. K dosažení celkové délky přesahující deset metrů mělo vozidlo značný přední i zadní převis 2,215, resp. 2,96 m.

Současná perla

Aktuální klubový autobus S 511 HD plnicí emisní požadavek Euro VI jsme jej představili loni v prosincovém vydání včetně našich dojmů z řízení po rakouských silnicích. Díky značné výšce jsme měli uvnitř spoustu místa a pro zavazadla zůstávalo 7,5 resp. 5,3 m3 s toaletou a druhými dveřmi.

60 let klubových autobusů Setra

  • 1955: Prezentace prvního typu S 6 na autosalonu v Ženevě
  • 1964: Prodáno celkem 1172 kusů
  • 1965: Odhalení nástupce S 7
  • 1968: Nástup autobusu S 80, který konstrukčně vyšel z řady 100
  • 1975: Prezentace modelu S 80 B s celkovou šířkou 2,5 m
  • 1979: S typem S 208 H přijíždí nejkratší verze konstrukční řady 200
  • 1991: Prezentace konstrukční řady 300. K premiérovým vozidlům patří rovněž klubový typ S 309 HD
  • 2001: Jen několik měsíců po představení konstrukční řady 400 prezentuje značka příslušný clubbus S 411 HD
  • 2007: Expedice 500. kusu modelu S 411 HD
  • 2009: Značka Setra vystavuje u příležitosti 25 let své činnosti
  • 2012: 4500. autobusem pro Rakousko je model 411 HD. Převzala jej cestovní kancelář Penner ze Stockerau.
  • 2013: Do konce tohoto roku bylo prodáno celkově 854 kusů modelu S 411 HD
  • 2014: V létě se třída Comfortclass 500 rozšířila o model S 511 HD
  • 2015: Na výstavě Retro Classics ve Stuttgartu byly představeny tři autobusy – veteráni S 6 a jeden S 208 H. Firma Kolb Omnibusverkehr z Gmündu převzala první model S 511 HD, který byl expedován německému autobusovému dopravci
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Niki Lauda znovu získá svou leteckou společnost Niki Lauda znovu získá svou leteckou společnost

Bývalý závodník Formule 1 Niki Lauda znovu získá…

Zápisník Jana Pavce: Tradice šlendriánu Zápisník Jana Pavce: Tradice šlendriánu

Mrazivé ráno na uzavřeném Libeňském mostě je vlastně…

Investoři sypají peníze do lega, u raritních kousků se jim mohou vrátit i dvacetkrát Investoři sypají peníze do lega, u raritních kousků se jim mohou vrátit i dvacetkrát

Analytik pracující pro J&T Michal Šnobr investoval do…

Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

 

Štítky Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 





 
Vadné silentbloky: Jak je poznat?  A co hrozí, když zanedbáme údržbu?

Vadné silentbloky: Jak je poznat? Co hrozí, když zanedbáme údržbu?

Dnes 08:00

Jede si vaše auto na nerovnostech, kam chce a současně vyluzuje jeho podvozek klepavé zvuky? Pak zřejmě nadešel čas na výměnu silentbloků jeho zavěšení kol.




Blesk.cz

Červená »Havlova« lavička za 850 tisíc dobyla internet: Lidé o ní vtipkují, jiní ji kritizují a chtějí po Praze 6 vysvětlení

Červená »Havlova« lavička za 850 tisíc dobyla…

Poté, co Blesk.cz informoval o lavičce Ferdinanda Vaňka věnované odkazu bývalého prezidenta Václava Havla (†75),…

Debata Drahoš vs. Zeman: Prima dělá bezpečnostní manévry, kandidáti budou na vodě

Debata Drahoš vs. Zeman: Prima dělá bezpečnostní…

Už v sobotu odpoledne budeme vědět, kdo bude příštích pět let českým prezidentem. Miloš Zeman, nebo Jiří Drahoš.…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

CHAT: Odpovídají beachvolejbalistky Kolocová a Kvapilová

CHAT: Odpovídají beachvolejbalistky Kolocová a Kvapilová

Beachvolejbalistky Kristýna Hoidarová Kolocová (29) a Michala Kvapilová (27) zažily famózní loňský rok. Stříbro…

 

Reflex.cz

Revoluce v létání: Norsko chce používat na krátké lety pouze stroje s elektrickým pohonem

Revoluce v létání: Norsko chce používat na krátké…

V letecké dopravě, alespoň v Norsku, se schyluje k velké revoluci. Všechna letadla na krátké lety by měla mít…

Fenomén jménem Kuba: Guantánamo, zátoka bezpráví

Fenomén jménem Kuba: Guantánamo, zátoka bezpráví

Guantanamera, Bahía Guantanamera… Chytlavá písnička složená Joseítem Fernándezem na text básně kubánského…