26.2. 2016 Ladislav Černý

60 let klubových autobusů Setra: Luxus pro týmy

 

První klubový autobus značky Setra měl před padesáti lety premiéru na ženevském autosalonu. Převezl pětadvacet cestujících.

V Drážďanech a blízkém okolí značka Setra představila historii svých autobusů pro malé skupiny. Během šedesátiletého vývoje kompaktních coachů značky Setra určených pro VIP klienty se nezměnily dvě skutečnosti. Jedna z nich je daná samonosnou karoserií autobusu a druhá vzhledem k délce vozidla neobvykle malým počtem cestujících.

Klubové autobusy se čím dál více soustřeďují na pohodlí převážených cestujících, takže zatímco první zástupce model S 6 při délce 6,7 metru nabízel skromné místo 25 pasažérům, současný kompaktní model S 511 HD při délce 10,5 metru nabízí velmi podobný počet sedadel závislý na individuálním přání dopravce.

Pojďme se nejprve podívat na první klubové typy pocházející z padesátých let minulého století.

Nejmenší setra v historii

Jako první týmový autobus značky Setra byl v roce 1955 představen model S 6. Délka vozidla 6,7 m jej řadí na první místo v celé historii výroby značky Setra. Třetí typ konstrukční řady 10 označený S 6 představila společnost Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke z Ulmu na autosalonu v Ženevě před šedesáti lety. Vývoj tohoto vozidla směřoval k uspokojení tehdejšího požadavku dopravců na zájezdový autobus s délkou do sedmi metrů.

Jeho realizace téměř ztroskotala, protože pro kompaktní autobus byl převis až 2,6 m nemožný. Zároveň kvůli minimální délce chybělo místo pro běžné odpružení. Řešení nalezli konstruktéři v podvozku vybaveném nezávislým zavěšením kol vpředu a kyvadlovou nápravou vzadu. Byla opatřena progresivními bezúdržbovými pryžovými torzními pružinami. Hnací ústrojí spojovalo motor, převodovku a diferenciál do jednoho bloku.

Více než tisícovka

Model S 6 o šířce 2,25 m s panoramatickým zasklením přinesl pronikavý úspěch u zákazníků i novinářů. Do roku 1964 se celkově vyrobilo a prodalo 1172 kusů klubového autobusu S 6. Pohon zajišťoval čtyřlitrový čtyřválec Henschel 517 D4K o výkonu 66 kW spojený s převodovkou ZF S 5-33. Navzdory skromnému výkonu činila nejvyšší rychlost 100 km/h, což při stavu tehdejších silnic bylo mimořádné tempo. K němu pomáhala skromná výška autobusu 2,63 metru, která však zcela stačila pro pohodlný pohyb cestujících v autobusu.

Nárůst o metr

Deset let po odhalení průkopnického typu S6 představila Setra jeho nástupce. Model S 7 o délce 7,67 m již měl hranatý tvar modelů Setra konstrukční řady 100, které přišly do výroby o dva roky později.

Řada S 7 opatřená sedmi řadami míst k sezení vyplňovala mezeru, která vznikla zastavením výroby modelu S 6. Zvláštním řešením bylo nezávislé zavěšení kol vpředu a speciálně konstruovaná zadní náprava, která umožňovala velmi krátký zadní přesah.

Z vývoje modelu S 7 vyplynul v březnu 1968 obratný model S 80 konstrukční řady 100 v sérii, která byla pokračováním úspěšné historie nejmenších klubových autobusů značky Setra. Novinka pro 34 pasažérů měla větší šířku 2,3 m a délku nepatrně narostlou na 7,69 m. Podvozek, řízení, komfort autobusu, který měl nyní osm řad sedadel, byly dimenzovány stejně jako ve velkém zájezdovém autobusu. V roce 1975 Setra model S 80 rozšířila o ještě širší variantu 2,5 m. Klubových autobusů typu S 80 bylo v letech 1968 až 1977 prodáno 1246 kusů.

S 208 HD

Jedenáct let po uvedení modelu S 80 byl v květnu 1979 odhalen prototyp nejkratšího typu dvoustovkové řady. Model S 208 H se vymykal stavebnicovému systému řady 200, protože byl s délkou 7,6 m nejkratší. U varianty S 208 H bylo z konstrukčních důvodů nutné volit upravenou úhlovou převodovku na zadní nápravě. Druhé dveře už nemohly být na zádi autobusu a výrobce je přemístil doprostřed. Některé země povolily také uspořádání pouze s jedinými dveřmi pro cestující. Kromě toho neměl model S 208 H na rozdíl od všech ostatních vozidel konstrukční řady 200 pneumatické pérování ani retardér.

Poloměr otáčení činil pouhých 14,6 m, proto byl tento autobus vhodný především pro úzké cesty horskými průsmyky. Stejně jako všechny ostatní zájezdové autobusy však měl komfortní výbavu jako sedadla vhodná ke spaní, dvojité zasklení a moderní příčné větrání a vytápění.

Od dubna 1980 bylo vozidlo vybaveno kotoučovými brzdami na přední nápravě. Na přání mnoha zákazníků bylo také možné autobus vybavit toaletou, klimatizací nebo úzkou nástavbou o šířce 2,3 m. V letech 1979 až 1983 prošlo výrobou celkem 494 kusů.

S 210 HD s konvenčním pohonem

Po ukončení výroby modelu S 208 H v roce 1983 nastoupil delší typ S 210 HD pro 27 cestujících. Výška už dosahovala 3,5 metru a šířka 2,5 m. Vozidlo s délkou 9,34 m poháněl vidlicový šestiválec OM 421 o objemu 10,96 litru a výkonu 159 kW.

Tento autobus se stal prvním zájezdovým autobusem mezi kompaktními autobusy a prvním modelem vybaveným konvenčním zadním pohonem. Skončil čas speciálních pohonů nutných pro kratičké modely S 6, S 80 a S 208 H.

Stejně jako všechna ostatní vozidla této konstrukční řady byl i model S 210 HD vybaven elektronicky řízeným vytápěním I klimatizací a systémem ABS, který byl sériově zaveden v roce 1984.

Zkracování

Požadavek na délku pod devět metrů dal vzniknout modelu S 309 HD na základě třístovkové řady. U tohoto typu o délce 8,87 m nechali konstruktéři ještě jednou ožít speciální hřídelový pohon. Sériově zde byl montován také retardér. S modelem S 309 HD se 33 sedadly Setra vyrazila novým směrem se smíšenou konstrukcí z ocelového základního rámu a hliníkové nástavby. K nejnápadnějším znakům konstrukční řady 300 patří výrazná křivka za kabinou řidiče a nový systém integrovaných vnějších zpětných zrcátek začleněných do předních sloupků s upraveným tvarem.

S 411 HD Topclass

Nejkratší čtyřstovková Setra Topclass vykazovala délku 10,16 m. Kvůli emisnímu požadavku Euro III vozidlo dostalo vertikální vidlicový dvanáctilitrový šestiválec OM 501 o výkonu 300 kW. Celková výška 3,76 metru nabízela luxusní prostor pro cestující a kromě toalety spoustu místa v zavazadlových prostorech o objemu 5,7 m3. K dosažení celkové délky přesahující deset metrů mělo vozidlo značný přední i zadní převis 2,215, resp. 2,96 m.

Současná perla

Aktuální klubový autobus S 511 HD plnicí emisní požadavek Euro VI jsme jej představili loni v prosincovém vydání včetně našich dojmů z řízení po rakouských silnicích. Díky značné výšce jsme měli uvnitř spoustu místa a pro zavazadla zůstávalo 7,5 resp. 5,3 m3 s toaletou a druhými dveřmi.

60 let klubových autobusů Setra

  • 1955: Prezentace prvního typu S 6 na autosalonu v Ženevě
  • 1964: Prodáno celkem 1172 kusů
  • 1965: Odhalení nástupce S 7
  • 1968: Nástup autobusu S 80, který konstrukčně vyšel z řady 100
  • 1975: Prezentace modelu S 80 B s celkovou šířkou 2,5 m
  • 1979: S typem S 208 H přijíždí nejkratší verze konstrukční řady 200
  • 1991: Prezentace konstrukční řady 300. K premiérovým vozidlům patří rovněž klubový typ S 309 HD
  • 2001: Jen několik měsíců po představení konstrukční řady 400 prezentuje značka příslušný clubbus S 411 HD
  • 2007: Expedice 500. kusu modelu S 411 HD
  • 2009: Značka Setra vystavuje u příležitosti 25 let své činnosti
  • 2012: 4500. autobusem pro Rakousko je model 411 HD. Převzala jej cestovní kancelář Penner ze Stockerau.
  • 2013: Do konce tohoto roku bylo prodáno celkově 854 kusů modelu S 411 HD
  • 2014: V létě se třída Comfortclass 500 rozšířila o model S 511 HD
  • 2015: Na výstavě Retro Classics ve Stuttgartu byly představeny tři autobusy – veteráni S 6 a jeden S 208 H. Firma Kolb Omnibusverkehr z Gmündu převzala první model S 511 HD, který byl expedován německému autobusovému dopravci
Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 

Štítky Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Včera

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…