5.5. 2016 Michal Fokt

Lexus GS F na okruhu: Osm sekund od Stiga

 

Na jediném polském závodním okruhu jsem projel několik sportovních Lexusů. A došlo i na srovnání schopností s bývalým ochočeným závodníkem Top Gear. Some say…

Když přišla pozvánka na akci, konanou v Polsku na okruhu, trošku jsem se zarazil. Polsko má závodní okruh? Ano, má. Jediný… V Poznani. Chápete to? Taková obrovská země. Hlavně že mají v každé vesnici minimálně dvě obrovská parkoviště pro kamiony. Však také jeden z pořadatelů brečel jako želva a nepokrytě nám záviděl ty naše dva.

Nicméně právě „Tor Poznaň“ měl být místem, kde jsme si měli vyzkoušet auta, která utváří úplně novou image Lexusu. Nikoli pouze luxusního, ale také sportovního. Tato kombinace se donedávna nějak nedařila skloubit, ale současné modely, jimž prošlapal cestičku supersport LFA, se předvádí v úplně jiném světle. A to jak po vizuální, tak po technické stránce.

Na standardním okruhu nás čeká model GS F (a také GS 450h) a na motokárové dráze v jeho středu pak bude možnost svezení s kupé RC s dvoulitrovým turbomotorem a taktéž hybridem. Je třeba trošku číst mezi řádky – Lexus se nás pokouší přesvědčit, že nejen jeho sportovní modely, ale i hybridní verze mají netušený potenciál. Ale povede se mu to?

Tyhle otázky se mi honí hlavou, když se ženu v Lexusu GS 450h F-Sport po dálnici na Berlín rychlostí 254 km/h, tedy maximem, které autu dovolí elektronika. Hluk na palubě se už tak od 160 téměř nemění a stále se dá mluvit bez nutnosti na sebe řvát, auto je naprosto stabilní, dálniční zatáčky vykružuje ochotně a snadno, jen občas se do něj trošku opře boční vítr a je třeba lehká korekce. A když je potřeba, brzdy jsou opravdu účinné. Před sebou mám kolegy v čističi levého pruhu jménem GS F. Ti už z toho vymáčkli dolů z kopce skoro 280, i jim se ale nejlépe jede kolem těch 250 v hodině. Je přitom opravdu zábavné sledovat, jak atmosférický motor V8 5.0 dokáže drtivě zrychlovat i při tempu nad 200 km/h.

Ale to zase tak nepřekvapí, mnohem zajímavější je, že při jízdě „co to jde“ (ono to totiž dost často ani moc nejde) je rozdíl ve spotřebě obou aut překvapivě malý. Zatímco šestiválcový hybrid papá 12,3 liru, véosmička v GS F 14,5 litru. Čekal bych ten rozdíl mnohem větší.

Po šesti hodinách jízdy jsme na místě a já přemýšlím, jak je to dávno, co jsem byl po tak dlouhé jízdě tak málo unavený. Možná někdy zamlada… GS 450h F-Sport je skvělý cestovatel. Tichý, s pohodlnými sedadly, dostatečně výkonným pohonným systémem, bez obtíží zvládajícím i okreskové předjíždění kamionů (v Polsku snad ani nic jiného nejezdí) a podvozkem, jenž zvládá skloubit komfort a jízdní vlastnosti současně, aniž by bylo nutné cokoli kamkoli přepínat (a že to jde). Doporučil bych ho každému, kdo najezdí hodně kilometrů.

Druhý den jsme na „Toru“ připraveni na slibované disciplíny. Těšíme se, ale hned v úvodu přichází menší rozčarování, jezdit se bude výrazně méně, než se původně slibovalo, s modely GS máme pouhá dvě kola, přičemž to druhé s GS F bude měřené. O kupé RC na kartingu škoda mluvit, tem bude jedno jediné. Ani jedno není úplně moc na trať, po níž jsme nikdy v životě nejeli. Šest desítek natěšených polských novinářů má přece jen lepší startovní pozici.

Video

Trošku nás tlačí čas a chceme absolvovat vše co nejrychleji. A jdeme shodou okolností do rány hostesce, která nás vede přímo ke zlatému hřebu akce – na okruhu si to při taxijízdách společně rozdává Ben Collins (ano, TEN Ben Collins) a domácí závodnice Klaudia Podkalicka. No, Klaudia je moc pěkná ženská, o tom žádná, ale přijel jsem sem pochopitelně za Stigem. Jsem neoblomný a vzápětí si už podávám ruku s bývalou maskovanou legendou Top Gearu. Ben je asi o tři roky starší, než já, ale vypadá na víc. A zná okruh v Brně. Nemá ho rád, zdá se mu kvůli střídání zatáček a rovinek moc monotónní a nudný. Možná čeká můj údiv nebo nesouhlas, ale v tomhle jsme zajedno. Ujišťuji ho, že Most je mnohem lepší, ale tam prý ještě nejel. No, mohl by se zastavit. Dám mu jedno zkušební kolo a to druhé bude měřené. :-)

Červená světla na rampě zhasla, Klaudia vedle vypálila z místa jako vystřelená z praku, zatímco Ben na startu pálí gumy a zadní náprava se mu zlehka vlní ze strany na stranu. Jenže už na konci rovinky jí visí na kufru a zkouší předjíždět.

Můj plán pochytit stopu a trošku se naučit trať se bortí. Ben s autem smýká ze strany na stranu, zkouší to vnitřkem, vnějškem a když to nejde, projíždí zatáčku dveřmi napřed, zatímco já jsem zakousnutý do palubní desky. A pšššt, chvílemi také hrubě nedotáčí… Je to velmi zábavné, nicméně Ben se s úsměvem omlouvá: „tentokrát jsem ji nepředjel“. Komu by to vadilo, nejsem alespoň ochuzen o tu podívanou, jako kdybych se vezl vepředu.

Ještě se ho ptám na GS F. Nečekám, že řekne, abych se mu vyhnul obloukem, ale na to, že svá nejlepší léta strávil tím, že neřekl zpoza polykarbonátového hledí jediné slovo, se tváří přesvědčivě a upřímně. Chválí sílu, charakter a rychlost odezvy motoru, přilnavost přední nápravy a silné brzdy, zejména je ale potěšen kvalitou auta, mění se prý pouze gumy a brzdové desky, po pěti dnech konání akce jsou dokonce původní kotouče. Hmmm, já tipuji, že brzo asi odejde stropní madlo u spolujezdce, dostává fakt dost zabrat.

Přecházím k hlavnímu bodu programu – okruh s GS F a GS 450h. Prosím instruktora o našeptávání stopy – vlevo, vpravo, vnějšek, vnitřek, brzdné body. Uvelebím se v tuhých sportovních sedadlech a můžeme to odpálit. Tohle je možná naposled, co má nové sportovní auto atmosférický osmiválec, může se klidně stát, že příště už to i u Lexusu bude V6 Turbo, i když malá šance tu kvůli důležitosti amerického trhu ještě je.

Když slyším ten zvuk, cítím okamžitou odezvu na plyn a vnímám zrychlení a touhu motoru letět k sedmi tisícům, v duchu proklínám stupidní emisní normy. Z rozjímání mě vytrhne povel „brake“ a mám se držet na středu, zatáčka utahuje. Hmmm, ony tady asi utahují všechny, naučit se stopu bude ještě horší, než jsem myslel. Auto míjí apex a já s plynem v podlaze uháním dál. Ale moment – co ty brzdy?

Ben je chválí, já jsem asi v páté novinářské rundě a mám pocit, že by mohly mít rychlejší nástup a větší účinek. Ale je pravda, že váha auta může mást, nestává se mi úplně často, že bych po závodním okruhu proháněl limuzíny vyšší střední třídy. Řízení je strmé a přesné, řazení rychlé a souhlasím s Collinsem, že přilnavost předku je parádní, stejně jako vyváženost auta, po nedotáčivosti ani památky. Je ovšem pravda, že jsem daleko od limitů a auto zatím spíše zívá nudou. I tak jsem ale potěšený jeho agilitou, vždycky překvapí, když takhle velké auto zvládá okruhu bez problémů, podobně na tom byl posledně i Jaguar XF.

Zaváděcí kolo je za mnou, z trati nejsem i nic moudřejší, ale jistě vím, že to půjde rychleji. Dávám plný plyn, řadím a vzápětí už brzdím do první zatáčky s lehkým pohvizdováním kol. Za apexem plný plyn, ale stabilizace je proti, brání mi v rozletu a když se konečně umoudří, zjišťuji, že je ta trojka moc těžká, měl jsem tam dát o kvalt níž. Instruktor navíc nějak zapomíná navigovat, takže tápu v paměti a pátrám pohledem před sebou co mě to na dalších metrech vlastně čeká. Ale co, tak nějak jsem počítal, že to nedopadne valně. Mít tak ještě alespoň tři kola…

Určitě jsem nechtěl skončit někde od 30. místa níž, Polsko nepolsko. Výsledek nakonec nebyl vůbec špatný, poté, co odjelo své měřené kolo všech 63 novinářů, jsem visel na 12. místě se ztrátou osmi sekund na Stiga. To by bylo super, kdyby to bylo na Nordschleife, ale trať byla v jeho podání pokořena za 1 minutu a 36 sekund. Hmmm, asi jinej gang… Může nás všechny snad trošku uchlácholit, že Ben na to asi měl víc, než jedno kolo, i ten nejrychlejší novinář ztrácel více, než pět sekund. Klaudia za Stigem mimochodem zaostala jen o 0,5 s. Na trati byl při mé jízdě mezi nimi tedy výrazně větší rozdíl…

Jo, málem bych zapomněl – GS 450h. Už jsem na okruhu řídil několik hybridů a většinou mě překvapily jejich slušné jízdní vlastnosti, dané především těžší zádí s akumulátory, které pomáhají potlačovat nedotáčivost a zlepšují hravost a agilitu. Tady to nebylo jiné – na GS F se sice logicky dívá s pořádným odstupem, ale na cestovní sedan s baterkami se vypořádává s okruhem nad očekávání dobře – velmi slušně brzdí, v zatáčkách se příliš nenaklání a také slušně akceleruje. Ale co si budeme namlouvat – velká zábava to není.

Další disciplínou bylo porovnání kupé RC s dvoulitrovým turbobenzinem 200T a hybridem 300h. No, porovnání… Sice se našli tací, kteří byli při druhé jízdě s hybridem pomalejší, ale jinak šlo pouze o to, vyzkoušet si v prvním kole s turbem trať a ve druhém se do toho trošku opřít. Co vám mám povídat – zase jsem měl zbytečně opatrný začátek (holt fotřík se čtyřicítkou na krku) - s 200T až 33. čas, ale následné 2,5sekundové zlepšení s 300h mi vyneslo třetí příčku v hybridech a osmou celkově. Nějaký závěr z toho? Ale no tak… :)

Lexus na to jde (konečně) chytře. Má sportovní modely, které už jsou opravdu sportovní a nebojí se to všem ukázat a současně nám nenápadně podstrkuje ty donedávna vysmívané hybridy. Už nikoli jako zelená ekoauta, ale jako seriózní konkurenci a alternativu výkonným dieselům – silné, úsporné a …opravdu čisté. Tohle je určitě dobrá cesta, doufejme, že na ní japonská luxusní značka vydrží ještě pár let a budeme se moci těšit nejen z jízdy s asistencí elektřiny, ale i na šťavnaté atmosférické V8 s omezovačem kdesi za 7000/min.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Jízdní dojmy: Lexus GS 450h a 300h – Může být ještě vůbec lepší? Jízdní dojmy: Lexus GS 450h a 300h – Může být ještě vůbec lepší?

Lexus GS jako jediný ve svém segmentu nabízí dvě varianty…

Lexus GS F odhaluje české ceny, je levnější než BMW M5 Lexus GS F odhaluje české ceny, je levnější než BMW M5

Audi RS 7, BMW M5 a Mercedes-AMG E 63 dostaly vážného…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Včera

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…