Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lexus RX 350 – Generace 3

Řada RX je nejprodávanějším Lexusem v České republice. Toto SUV představuje 57 % registrací Lexusu u nás a proto má pro značku klíčový význam. Do prodeje jde nejprve benzinový RX 350, který přináší proti předchůdci řadu novinek.

První generace Lexusu řady RX se ve své sériové podobě představila v roce 1998, devět let po založení prémiové značky mateřské automobilky Toyota. Produkční verzi ale předcházel o rok dříve koncept SLV (Sport Luxury Vehicle) a japonská verze prodávaná na domácím trhu jako Toyota Harrier. Lexus byl tehdy jedním z prvních výrobců, který nabídl středně velké luxusní SUV.

Za uplynulých 11 let se prodalo přes milion kusů Lexusu řady RX, z toho od roku 2000 přibližně 100 tisíc v Evropě (jen v roce 2007 přes 20 tisíc kusů) a 23 tisíc kusů v Rusku, kam řada RX vstoupila v roce 2003. V USA je Lexus RX nejprodávanějším autem ve svém segmentu a v Evropě drží 30procentní podíl na trhu prémiových SUV s benzinovými motory.

První generace, která technicky částečně vycházela z Toyoty RAV4, se vyráběla s pohonem všech i jen předních kol a se čtyřválci i šestiválcovým třílitrem. Do Evropy se ovšem dovážela jen vrcholná verze RX 300 s pohonem všech kol a čtyřstupňovým automatem, a to až od faceliftu v roce 2000. Druhá generace přišla v roce 2003, nejprve jen s mírně modernizovaným třílitrem, nově spojeným s pětistupňovým automatem. Po modernizaci v roce 2006 se představil nový 3,5litrový šestiválec pro RX 350 a verze RX 400h, celosvětově první SUV s hybridním pohonem.

design crossover lexus predstavujeme design crossover lexus predstavujeme  

V době, kdy se do prodeje dostal facelift druhé generace, by zahájen vývoj nového RX. Tým konstruktérů vedl Takayuki Katsuda. Podobu novinky naznačil koncept Lexus LF-Xh, který se představil nejprve na tokijském autosalonu v roce 2007, Evropané se s ním mohli seznámit na pařížském autosalonu v září 2008. Koncept následovala na ženevském autosalonu 2009 sériová podoba RX 350, která ze studie převzala všechny podstatné designové prvky. Verze s konvenčním benzinovým motorem se v Evropě začíná prodávat v těchto dnech, hybridní RX 400h bude následovat v létě.

Nová generace svého předchůdce mírně přerostla ve všech rozměrech. Délka 4,77 m je o 3 cm větší než u druhé generace, šířka narostla o 4 cm a výška o 1 cm. Rozvor je o 2 cm delší, markantní je tedy především zvětšení zavazadlového prostoru z 439 na 496 litrů. Proti první generaci jsou rozdíly větší – původní RX 300 bylo především téměř o 20 cm kratší a mělo o 12 cm kratší rozvor.

Lexus RX - srovnání rozměrů všech tří generací
RozměrRX 350
(od 2009)
RX 350/RX 300
(2003-2009)
RX 300
(1998-2003)
rozdíl
Délka [mm]477047404575+ 30 / + 195
Šířka [mm]188518451815+ 40 / + 70
Výška [mm]168516751665+ 10 / + 20
Rozvor [mm]274027202619+ 20 / + 121
Objem zav. prostoru [l]496439-+ 57 / -

Design je charakterizován dvěma pojmy – L-finesseJ-factor. První značí typické pojetí aut značky Lexus, patrné například v tvaru masky chladiče, zpracování designu předního nárazníku a kapoty nebo linií kolem bočních oken. J-factor značí přístup prosazovaný koncernem Toyota, který vytváří jednoznačně identifikovatelný japonský design.

Hlavní změnou z předního pohledu je řešení tvaru světel a nárazníku. Místo trojúhelníkových světlometů s horním rohem protaženým do blatníků přichází nová generace se světly ve tvaru deformovaného kosodélníku, který působí dynamičtějším dojmem. Podle současných designových trendů je přední nárazník hladce zakomponovaný do přídě a má plastičtější tvar.

Boční profil se příliš nezměnil, kabina pro cestující je ovšem prostornější a přední sloupky jsou posunuty více dopředu. Kryty zpětných zrcátek mají v sobě integrované diodové boční směrovky a v zrcátku na straně spolujezdce se nachází pomocná parkovací kamera. Záď nového RX se nese ve stejném stylu jako u předchůdce. Největší změnou je tvar zadních světel, která už nezasahují až pod okraj okna v pátých dveřích a mají konvenčnější kosodélníkový tvar.

design crossover lexus predstavujeme design crossover lexus predstavujeme  

Přechod mezi blatníky a nárazníkem byl stejně jako vpředu zahlazen. Všechny klíčové designové prvky jako výrazně skloněné zadní sloupky, trojúhelníková okýnka za zadními dveřmi se zalomenou dolní hranou nebo velký střešní spoiler, pod kterým se nachází třetí brzdové světlo a anténa, ale zůstávají zachovány. Nová generace má robustnější tvar s více vytaženými blatníky a její karoserie je aerodynamičtější – součinitel odporu vzduchu má hodnotu 0,32 místo 0,33 u předchůdce. Součinitel aerodynamického odporu je zároveň nejnižší v segmentu, stejnou hodnotou se může pyšnit jen Infiniti EX37.

Ve srovnání s konkurenty nabízí Lexus i nadále zcela svébytné pojetí. Domácí konkurent Infiniti EX37 je o celých 135 mm kratší a o 110 mm nižší. Tento model ale sází více na „sportovní notu“ a blíží se spíše obsahu pojmu crossover, místo aby byl klasickým SUV. Také jeho motor má o výrazných 31 kW větší výkon a Infiniti je o 100 kg lehčí. Mercedes-Benz třídy M je robustnější – při délce větší o 11 mm je o 130 mm vyšší, má výrazně delší rozvor (+ 175 mm) a objemnější zavazadlový prostor (+ 55 l). Největším z prémiových konkurentů je BMW X5, které je ve všech hlavních vnějších rozměrech větší než Lexus.

Lexus RX - srovnání rozměrů s prémiovými SUV
RozměrLexus RX 350Infiniti EX37Mercedes třída MBMW X5
Délka [mm]4770463547814854
Šířka [mm]1885180019111933
Výška [mm]1685157518151776
Rozvor [mm]2740280029152933
Objem zav. prostoru [l]496340551620

Výraznou proměnou prošel interiér. Místo trojice skloněných tubusů tvoří přístrojový štít klasická kaplička s dvěma hlavními kruhovými ukazateli. Mezi nimi se nachází bílý diodový informační panel. Podstatné informace, jako je okamžitá rychlost, údaje z navigace nebo stav aktivního tempomatu a systému Pre-Crash, je možné promítat také na čelní sklo pomocí head-up displeje (HUD). Údaje se zobrazují pomocí bílých světelných diod, Lexus tak jde proti hlavnímu proudu – na HUD se používá nejčastěji zelené světlo, které je v noci dobře čitelné za všech světelných podmínek. Testováním ale Lexus došel k takovému bílému světlu, které zobrazuje údaje dostatečně jasně a ostře. Pozici HUD na čelním skle a intenzitu podsvícení je možno seřídit.

design crossover lexus predstavujeme design crossover lexus predstavujeme  

Středový panel je v nové generaci vyšší a mohutnější, působí tak modernějším dojmem než u předchůdce. Umístění voliče převodovky na sešikmeném panelu zůstalo zachováno, ovladací panel klimatizace a autorádia má ovšem zcela nové uspořádání. Displej informačního a navigačního systému se přesunul výš a blíž čelnímu sklu a je zapuštěný v hlubší kapličce. Používání všech jeho funkcí probíhá pomocí směrového ovladače před loketní opěrkou, který pohybuje kurzorem na displeji.

Evoluce motoru a nová převodovka

Pohonná jednotka o objemu 3,5 litru, uložená napříč před přední nápravou, je evolucí motoru z předchozí generace. Jeho 24 ventilů je vybaveno variabilním časováním Dual VVT-i třetí generace. Výsledkem optimalizace je mírně zvýšená výkonová křivka s vrcholem 204 kW při 6200 min-1 (+ 1 kW) a vyšší točivý moment. Ten vrcholí 346 Nm při 4700 min-1 (+ 4 Nm), ovšem na rozdíl od dřívější verze je 90 % této hodnoty dostupných v rozsahu 2300 až 6100 min-1. To se pozitivně projevilo jak v lepší pružnosti motoru od nízkých otáček, tak v o 5 % nižší spotřebě paliva.

Motor má blok odlitý z hliníku, odlehčené písty, kovanou klikovou hřídel a nově navržené sací i výfukové potrubí. Optimalizovaný sací trakt je zhotoven z tenkostěnných odlitých hliníkových kanálů a z resinu. Na odlehčených výfukových svodech jsou namontovány katalyzátory s optimalizovaným prouděním plynů. Umístěním vodního čerpadla, olejového filtru a olejového čerpadla pod kryt rozvodového řetězu byly navíc zmenšeny vnější rozměry motoru.

Alternátor je osazen spojkou, která ho odpojí od motoru, když není potřeba dobíjet akumulátor, a tím dojde ke snížení spotřeby paliva. Další novinkou jsou vstřikovače paliva s 12 otvory, které dosahují přesnější atomizace paliva. Navíc byla zkrácena vzdálenost mezi tryskou vstřikovače a sacím ventilem, což se opět pozitivně projevuje na nižší spotřebě a lepším složení emisí.

Lexus RX 350 - technické údaje
ModelRX 350
Převodovka6A
Zdvihový objem [cm3]3456
Válce/ventily6/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]204/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]346/4700
Max. rychlost [km/h]200
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,0
Komb. spotřeba [l/100 km]10,6
Provozní hmotnost [kg]1975

Benzinový agregát je spojen se zcela novou převodovkou, která má nižší hmotnost – 95 místo 101 kg. Podle tvrzení Lexusu se jedná o nejlehčí a nejkompaktnější šestistupňový automat mezi SUV. I přes nárůst počtu převodů z pěti na šest j nová převodovka kratší, měří na délku 384 mm (- 19 mm). Navíc je o 23 % užší a pracuje s efektivnějším měničem. Novinkou je uzamykání zařazeného převodu při nízkých rychlostech a schopnost podřadit přímo o tři převody – ze 6. na 3. nebo z 5. na 2.

Zatímco předchůdce měl systém pohonu všech kol pracující se stálým poměrem 50:50, nová generace dostala Active Torque Control AWD, který pracuje v jakémkoliv poměru rozdělení momentu od 100:0 do 50:50. Snížení momentu přenášeného na zadní kola pomáhá snižovat spotřebu paliva. Kromě automatického režimu je možné ovšem elektronicky řízenou mezinápravovou spojku uzamknout v poměru 50:50. Systém se sám přepne do automatického režimu, pokud rychlost překročí 40 km/h.

Nové zavěšení zadních kol s dvojitými lichoběžníkovými rameny přináší komfortnější a jistější jízdní vlastnosti, více podobné klasickým sedanům. Změna konstrukce se navíc pozitivně projevila ve větším objemu zavazadlového prostoru. Přední náprava se vzpěrami McPherson má tužší stabilizátor, přepracovanou geometrii a širší rozchod kol. Ze příplatek je možné mít v novém RX vzduchový podvozek s možností nastavení světlé výšky.

design crossover lexus predstavujeme design crossover lexus predstavujeme  

Na poli bezpečnosti Lexus RX přichází s adaptivními předními světlomety, adaptivním tempomatem (pracuje v rozmezí 50 až 170 km/h) a systémem Pre-Crash (za příplatek). Samozřejmostí je u Lexusu systém VDIM, který propojuje funkce stabilizačního systému, kontroly trakce, brzdového asistenta a ABS. U RX je VDIM navíc integrovaný s řízením pohonu všech kol.

K větší pasivní bezpečnosti přispívá široké použití vysokopevnostní oceli. Celých 42 % karoserie je vyrobeno z tohoto materiálu. Cestující chrání celkem 10 airbagů – dvojice čelních (na místě spolujezdce dvoukomorový), kolenní airbagy pro řidiče i spolujezdce, boční airbagy na všech krajních místech a průběžné okenní airbagy. Standardem jsou také aktivní opěrky hlavy a předpínače a omezovače bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.