Lotus se topí v dluzích, budoucnost je ohrožena
Lotus se dostal do vážných problémů, všechny příčiny aktuální situace ale leží na opačném konci světa: v Malajsii. Mateřská společnost Proton, které Lotus patří od roku 1994, totiž změnila majitele. Jejím novým vlastníkem se stal malajský konglomerát a distributor automobilových dílů DRB-Hicom, který v lednu 2012 koupil vládní podíl v této společnosti. A nový majitel podle všeho o Lotus příliš nestojí.
Přestože měl Lotus zajištěné financování, musel po změně vlastníka na 60 dní zastavit veškeré investice – vyžaduje to totiž malajská legislativa. Tato ochranná lhůta ale již vypršela, přesto DRB-Hicom nepovolil obnovení investičních aktivit. Zastavil se tak vývoj nových modelů, ambiciózní pětiletý plán je v ohrožení a proslýchá se, že šéf Lotusu Dany Bahar chce odstoupit.
Lotus má momentálně dluhy ve výši 200 milionů liber (asi 6 miliard korun) a Proton vidí, podle informací britského magazínu Autocar, jako jedno z možných řešení vyhlášení konkurzu. Ve hře je také prodej Lotusu společnosti China Youngman, která automobilku zastupuje v Číně. Nebyl by to její první pokus o převzetí evropské automobilky, China Youngman se už pokusil získat i švédský Saab.
Lotus na prodej? Bahar údajně shání kupce
Automobilka navíc nedávno vypověděla smlouvu na sponzorování závodního týmu Lotus F1. Majiteli formulové stáje, investiční skupině Genii Capital, zůstává jen právo závodit pod značkou Lotus. A podle britského tisku by sice Genii mohla mít o automobilku Lotus zájem, ne však se současnými dluhy.