25.9. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Mazda odhaluje technické detaily nového turbodieselu 1.8 SkyActiv-D

 

V rámci inovace modelu CX-3 přichází Mazda s novým vznětovým motorem 1.8 SkyActiv-D. S oxidy dusíku bojuje mimo jiné nízkou kompresí 14,8:1.

Dosud se nabídka vznětových motorů Mazdy SkyActiv-D omezovala na dvě kubatury - velký čtyřválec 2,2 litru, jemuž od roku 2014 sekundovala výrazně menší patnáctistovka. Mezi oběma tak zela poměrně velká propast. Nyní v rámci modernizace tři roky vyráběné Mazdy CX-3 přichází nový vznětový čtyřválec SkyActiv-D o objemu 1,8 litru.

Pro boj s NOX má vlastní zbraň

V případě motoru 1.8 SkyActiv-D se však nejedná o od základu novou konstrukci. Nový čtyřválec je odvozen od menšího motoru 1.5 SkyActiv-D, samozřejmě s četnými změnami, mimo jiné také za účelem splnění nejpřísnější emisní normy Euro 6.2. Čím se tedy novinka od čtyři roky starého motoru liší?

Předně větším zdvihovým objemem 1759 cm3. Zvětšení objemu bylo docíleno jak změnou vrtání z 76 na 79 mm, tak také prodloužením zdvihu z 82,6 na 89,7 mm. Nový motor je tak ještě více nadčtvercový a tedy dlouhozdvihový. Co zůstalo zachováno, je kompresní poměr 14,8:1. Na poměry dieselů jde o vynikající hodnotu, byť větší motor Mazda 2.2 Skyactiv-D se vyznačuje dokonce ještě nižším kompresním poměrem 14,0:1.

Motor samozřejmě splňuje nejnovější emisní normu Euro 6.2, přičemž je pozoruhodné, jakým způsobem si pomáhá k jejímu splnění. Jedním z klíčů je právě velmi nízký kompresní poměr. Množství emisí oxidů dusíku, které motor tvoří, totiž dost ovlivňuje teplota spalování. Ta čím je vyšší, tím motor produkuje více emisí NOx. A na teplotě spalování má u pístového motoru velký vliv právě kompresní poměr, neboť s jeho růstem se teplota spalování zvyšuje. Toto je samozřejmě obecné tvrzení, vztažené primárně na nepřeplňovaný motor. U přeplňovaného je toto přirozeně ovlivněno dynamickou kompresí. I tak ale můžeme říci, že nižší komprese je z hlediska snížení teploty spalování výhodnější.

Teplotu spalování dále snižuje účinná recirkulace spalin (EGR). Motor 1.8 SkyActiv-D (stejně jako starší a menší 1.5 SkyActiv-D) je za tímto účelem osazen zdvojeným EGR. A sice klasickým vysokotlakým, u něhož jsou spaliny odebírány ještě před vstupem do turbíny turbodmychadla, a dále nízkotlakým s odběrem spalin až za emisním systémem. Výhodou nízkotlakého EGR je fakt, že může být použit v daleko širším spektru režimů chodu motoru. Tudíž se na odbourávání NOx podílí i v okamžiku, kdy vysokotlaký okruh EGR nelze použít. Nevýhodou častější recirkulace jsou sklony k zanášení sání a sacích ventilů karbonem.

Třetím systémem, který slouží pro snížení obsahu NOx, je zásobníkový katalyzátor NSC (NOx Storage Catalyst). Motor Mazdy tudíž na rozdíl od ostatních nevyužívá technologii SCR. Dále je zde již léta povinný částicový filtr a oxidačně redukční katalyzátor.

Tichý projev, plynulý tah

Mazda se u nového motoru ale nesoustředila pouze na boj s emisemi, ale také na výkonové parametry a celkový jízdní projev. V případě motoru 1.8 SkyActiv-D proto mluví o technice Rapid Multi-stage Combustion. O co jde? Jedná se o vstřikování common-rail piezo s deseti otvorovými vstřikovači, které umějí dávku paliva rozdělit v případě potřeby až na šest menších. Smyslem je co možná nejpozvolnější náběh expanzních tlaků, který má vliv jednak na hlučnost motoru a také na plynulost poskytovaného výkonu.

Mazda zmodernizovala CX-3: Čím se novinka odlišuje od předchůdce?

Motor 1.8 SkyActiv-D poskytuje maximální výkon 85 kW při 4000 otáčkách za minutu, maximum točivého momentu je 270 N.m při 1600 až 2600 otáčkách za minutu.

Moderní techniku reprezentují například optimalizované písty, přesněji jejich specificky tvarované dno s cílem zvýšit účinnost spalování a zamezit tepelným ztrátám do stěn válců. Jinak řečeno, díky specificky tvarovaným dnům pístů probíhá spalování dále od stěny spalovací komory. Toto ale již známe z menšího motoru. Blok motoru zůstává hliníkový s litinovými suchými vloženými válci.

Voda teče pomaleji

Zvláštností motoru 1.8 SkyActiv-D, kterou jsme viděli už u menší patnáctistovky, je systém chlazení. Smyslem inovace je zpomalit průtok chladicí kapaliny v okolí vložek válců, k čemuž se používá takzvaný vymezovač vodního pláště. Jde o skořepinu vyrobenou z plastů, jejímž vložením do chladicího kanálu se zužuje prostor mezi blokem válců a vložkou válce.

Motor 1.8 SkyActiv-D je přeplňovaný turbodmychadlem, a sice s variabilní geometrií lopatek turbíny. Zda je použito řešení jako na menším motoru 1.5 SkyActiv-D, kde se turbína točí v opačném směru, než je u turbodmychadel obvyklé, Mazda neuvádí. Ale nevylučujeme to, neboť toto řešení údajně snižuje tlakové ztráty a tedy přispívá k vyšší účinnosti plnění.

S novým motorem 1.8 SkyActiv-D se poprvé setkáme pod kapotou inovovaného malého crossoveru CX-3. Kdy ale dorazí do České republiky, není dosud známo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně

Každý, komu se daří na poli internetového prodeje, vám…

Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla

Návrh italského rozpočtu na příští rok obzvlášť závažným…

Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby

Na jihu Ruska se při cvičném letu zřítil letoun L-39,…

 

Štítky Mazda Technika

 

Přidat názorDiskuse: Mazda odhaluje technické detaily nového…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

 





 
Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Včera

Speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil, to všechno najdete v muzeu ruské automobilky AvtoVAZ.




Blesk.cz

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z vajec, banánů i piva

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z…

Letošní letní a podzimní měsíce byly nádherné a plné slunce. Kvůli slunečnímu záření, chlorované vodě z bazenu a…

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné bezpečnostní problémy

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné…

Google končí se svou někdejší odpovědí na Facebook. Sociální síť Google+ se do roka odmlčí, důvody jsou přitom…

 

iSport.cz

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče poslal do továrny

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče…

Třeba se vás plachej? Ne, to nehrozí. Ačkoli jde o klub, jehož vedení bylo dlouho a přehnaně shovívavé k…

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…