13.3. 2019 David Bureš Google+ profil David Bureš

Poprvé na českých silnicích s novou Mazdou 3. Jezdí fantasticky!

 

Kompaktní novinku Mazdy jsme si u nás zatím vyzkoušeli jako hatchback s benzinovým čtyřválcem. Na sedan i unikátní motor Skyactiv-X si zatím musíme počkat.

Mazda v posledních letech na českém trhu jede. Jestliže loni prodeje na českém trhu klesly o 3,7 %, japonská značka rostla o procento. A to ještě několik měsíců nebyl k dispozici důležitý model Mazda 3, jehož minulá generace se u nás vyprodala před podzimním nástupem nové emisní normy Euro 6c. Teď už je tu však nová generace, kterou jsme si po mezinárodní prezentaci v Portugalsku krátce vyzkoušeli už i na českých silnicích, nedaleko Prahy.

Opět však došlo jen na vyzkoušení hatchbacku, na sedan si zatím musíme počkat, první kousky k nám dorazí na přelomu května a června. Ani na unikátní čtyřválec Skyactiv-X, který podle potřeby umí fungovat jako zážehový i vznětový agregát, zatím nedošlo, ten se u nás objeví až v září.

Video

O sedan přitom mají čeští zákazníci zatím nečekaně vysoký zájem, celou polovinu objednávek na novou Mazdu 3 tvoří právě tříprostorová varianta. U předchůdce přitom sedan představoval jen 20 % českých prodejů tohoto modelu. Zastoupení si to vysvětluje tím, že nový sedan znatelně vyrostl, s délkou 4.660 mm je dokonce obdobně velký jako první generace o segment větší Mazdy 6. Se svojí délkou je na dostřel Škodě Octavia liftback (4.670 mm).

Mazda 3 sedan – srovnání rozměrů s dalšími kompaktními sedany
ModelMazda 3Fiat TipoHonda CivicRenault Mégane GrandCoupé
Délka (mm)4662453246484632
Šířka (mm)1797179217991814
Výška (mm)1445149714161443
Rozvor (mm)2725263626982711
Obě karosářské verze samozřejmě využívají shodný technický základ, včetně rozvoru 2.725 mm, jinak ale Mazda zdůrazňuje, že jsou v mnoha ohledech odlišné. Sedan a pětidveřový hatchback byly dokonce vyvíjeny zvlášť s tím, že výsledek měl nabídnout odlišný charakter. Jestliže hatch inspirovaný konceptem RX-Vision z roku 2015 i pozdějším konceptem Kai hraje na sportovní notu, sedan vycházející z konceptu Vision Coupe z roku 2017 je spíše elegánem. V tomto směru se liší i masky chladiče, kde hatch používá černou barvu, tam tříprostorová verze sází na chrom.

Jízdní dojmy s novou Mazdou 3: Nová trojka jde ještě víc proti proudu

Minimalismus zvenku i uvnitř

Pro obě varianty každopádně platí, že jejich design je naprosto minimalistický. Designéři se v rámci dalšího vývojového stádia stylistického jazyka Kodo rozhodli zbavit všech zbytečných prvků, což znamená ladné tvary bez záhybů a ostrých hran. Na mně osobně to u hatche tolik nefunguje, masivní, ničím opticky nerozbitý C sloupek je na mě zkrátka moc a dělá auto podle mě zbytečně otylým. Záď s úzkými koncovými světly ale stojí za to!

Mazda 3 hatchback – srovnání rozměrů s dalšími kompakty
ModelMazda 3Ford FocusHonda CivicKia CeedToyota AurisŠkoda Scala
Délka (mm)445943784518431043694362
Šířka (mm)179718251799180017911793
Výška (mm)144014521434144714381471
Rozvor (mm)272527002697265027002649
Ještě více nadšen jsem byl z interiéru, kde minimalismus pokračuje. Palubní deska je designově čistá, zároveň však nepůsobí obyčejně nebo lacině. Ba naopak, zpracování a výběr materiálů jsou na té nejvyšší, řekl bych skoro až prémiové, úrovni. Nešetřilo se ani na takových detailech, jako je zadní parkovací kamera nabízející kvalitní obraz a head-up displej, který nepromítá údaje na nějaké sklíčko nad přístrojovým štítem, ale přímo na čelní sklo, což je nejlepší řešení.

Mazda přitom šla vlastní cestou. Digitální přístrojový štít tu sice je, doplňují ho ale analogové ukazatele, orámováné elegantními kruhy. V rámci dnešní módy tu samozřejmě nemůže chybět ani vysoko umístěný displej multimediálního systému, zdá se ale celkově malý (byť má úhlopříčku 8,8“). Hlavně ale Mazda nerazí cestu dotykové obrazovky, místo toho je tu tradiční tlačítkové ovládání ve stylu iDrivu. Výrobce to vysvětluje snahou o bezpečnost, tvrdí, že ovládání systému prostřednictvím obrazovky nebude při jízdě nikdy tak bezpečné jako využití konvenční tlačítek a otočného ovladače. Nemůžeme než souhlasit!

Kabinu pak jistojistě ocení milovníci řízení. Právě na řidiče se při vývoji nové trojky hodně myslelo, přičemž se začalo od podlahy, tedy spíše od sedačky. Je ukotvena nízko a výtečně podrží tělo, podle Mazdy je dokonce navržena tak, aby udržovala tělo řidiče v ideální poloze za volantem. Sedí se tu opravdu skvěle, ideálně po ruce je i kraťoučká řadicí páka. Výhled do stran každopádně omezují ostře se svažující A sloupky, stejně tak při pohledu dozadu budete „bojovat“ s tlustými C-sloupky.

Skvělý benzin

Co se týče motorů, tak mají zákazníci vlastně jednoduchou volbu, k dispozici jsou pouze tři agregáty. Benzinové zastupuje přepracovaný atmosférický čtyřválec 2.0 Skyactiv-G (90 kW), turbodiesely pak 1.8 Skyactiv-D (85 kW) použitý z CX-3, které doplňuje unikátní 2.0 Skyactiv-X, který v závislosti na potřebě zapálí směs jak od svíčky, tak jejím značným stlačením. Kombinuje tedy charakter zážehových i vznětových motorů pro co nejlepší spotřebu paliva i zajištění dostatečné síly. Nabízen bude jak s šestistupňovým manuálem, tak automatem, v případě hatchbacku bude k dispozici i s pohonem všech kol. Nabídnutí čtyřkolky pouze v hatchi je podle všeho spíše obchodní záležitost než technická, prodejům tohoto systému v pětidveřové variantě automobilka zkrátka věří více.

Při prvních jízdách na českých silnicích jsme vyzkoušeli hatchback s 2.0 Skyactiv-G (90 kW) v kombinaci s šestistupňovým manuálem. Motor je zásadně přepracován, nově se dočkal systému vypínání poloviny válců a hlavně kombinace s 24V mildhybridním systémem. Ten pomocí řetězem poháněného startéru-generátoru mění energii získanou rekuperací při brzdění do elektrické energie, kterou uchovává v lithium-iontové baterii pro pozdější využití, jako pomoc spalovacímu motoru i pro potřeby elektrické sítě auta.

Atmosférický agregát nás při krátké jízdě nadchl skvělým odhlučněním, což je něco, co sama Mazda při prezentaci nové trojky hodně zdůrazňuje. Odhlučnění je prý na úrovni Mazdy 6 v nejvyšší specifikaci, a to díky hned 49 zásahům v této oblasti. Konstruktéři použili jak nové těsnící materiály, tak minimalizovali otvory v karoserii na co nejmenší počet. Odhlučnění kabiny přitom pomáhá i nový koberec nebo jiné čalounění stropu.

Z hlediska síly to se čtyřválcem není špatné, s ohledem na atmosférické plnění a s tím související točivý moment 213 N.m to ale znamená, že se s motorem musí pracovat. Je nutné ho více vytáčet, abyste se dočkali patřičného elánu, což milovníkům řízení sice bude vyhovovat, velká část zájemců by ale raději chtěla turbomotor, který je v tomto směru pohodovější, když si vystačí v nižších otáčkách. Čtyřválec Mazdy je každopádně slušně odhlučněn, a tak vás ani ve vyšších otáčkách nebude rušit, navíc má vcelku příjemný zvuk.

Mazda 3 hatchback – české ceny nové generace
MotorSkyactiv-G 122Skyactiv-G 122 ATSkyactiv-X181Skyactiv-X181 ATSkyactiv-X181 AWDSkyactiv-X181 AT AWDSkyactiv-D116Skyactiv-D116 AT
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/44/44/4
Zdvihový objem [cm3]19981998199819981998199817591759
Největší výkon [kW/min]90/600090/6000----85/400085/4000
Točivý moment [N.m/min]213/4000213/4000----270/1600-2600270/1600-2600
Převodovka6M6A6M6A6M6A6M6A
Max. rychlost [km/h]197197----194192
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,410,8----10,310,3
Komb. spotřeba [l/100 km]5,15,5----4,14,7
Cena Sky [Kč]520.900585.900----574.900-
Cena Plus [Kč]554.400619.400----608.400673.400
Cena GT [Kč]--603.400668.400668.900---
Cena GT Plus [Kč]--634.400699.400699.400764.400--

V zatáčkách naprosto jistá

Na hodnocení spotřeby i práce systému vypínání válců si zatím počkáme, do tradičního týdenního testu, kde bude na jejich ohodnocení více prostoru. V rámci něj jistě otestujeme i bezpečnostní asistenty. Trojka se nově třeba dočkala sledování bdělosti řidiče, která po 20 minutách od nastartování začne pomocí dvou kamer sledovat oči řidiče i jeho pohyby. Když vyhodnotí, že je řidič nepozorný, varuje ho a doporučí mu odpočinek, zároveň ale umí připravit brzdový systém na případnou práci – automatické brzdění totiž v takovém případě zareaguje dříve než za běžné situace. Je tu i varování před křižující dopravou, které pomocí radarů sleduje přijíždějící vozidla z obou stran na „téčkových“ křižovatkách. Adaptivní tempomat se pak umí nově přizpůsobit povolenému rychlostnímu limitu (musíte jej však potvrdit), u vozů s automatem pak nabízí i funkci stop & go.

Navíc si budete náramně užívat spolupráci s manuální převodovkou. Hlavice řadicí páky se skvěle drží, samotné řazení je příjemně tuhé s naprosto přesnými a vcelku krátkými dráhami. V tomto ohledu Mazda 3 patří mezi špičku třídy.

Vynikající jsou i jízdní vlastnosti, v zatáčkách Mazda drží jako přibitá. Pomáhá tomu i vylepšený systém G-Vectoring Control Plus, který nově přibrzďuje vnější kola při výjezdu ze zatáčky, což dále zvyšuje stabilitu v oblouku.

Při krátké jízdě nám nevadilo ani využití torzní tyče místo víceprvkového zavěšení, s projetými nerovnostmi si auto poradilo na výbornou. Byť je jasné, že s ohledem na celkový charakter vozu je naladění spíše tužší. Už se ale těšíme, až Mazdu vytáhneme na rozbitější silnice, abychom vyřknuli definitivní verdikt.

Závěr

Mazda v posledních letech šla tak trochu svojí cestou a na tom se nic nemění. Nová trojka jasně dokazuje snahu o to být „japonskou Alfou Romeo,“ jak se o Mazdě někdy říká. Nová generace Mazdy 3 skvěle vypadá (byť já osobně si na ten otylý C-sloupek budu zvykat), uvnitř se skvěle sedí, jsou tu výtečné materiály a i ty jízdní vlastnosti jsou parádní. Jízdu si s novou trojku budete jistojistě užívat, byť atmosférický dvoulitr v dnešní turboéře v některých případech samozřejmě nepůsobí tak silně jako menší přeplňované agregáty. Vytáčení do vysokých otáček a hlavně výtečné manuální řazení si ale budete užívat.

Psali jsme: Nová Mazda 3 odhalila kompletní český ceník. Srovnali jsme její ceny s konkurencí

Tahle japonská novinka určitě není pro každého. Už jen proto, že nenabízí „cenu od.“ Základní cena 520.900 korun za 2.0 Skyactiv-G (90 kW) je vyššího ražení, ale jen kvůli bohaté výbavě ve standardu. Už v základu dostanete diodové světlomety, hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomat, navigaci, zadní parkovací senzory nebo manuální klimatizaci, což jsou prvky, které jinde dostanete až za příplatek nebo ve vyšších výbavách.

Milovníci řízení jí ale ocení a my jsme rádi, že takové auto pořád existuje. V dnešní pomatené době přísnějších emisních norem už takových vozů moc není...

Spolupracujeme s TipCars.com
Volit poštou budou jen Češi v cizině Volit poštou budou jen Češi v cizině

Více než čtvrt milionu českých občanů žijících…

Reakce na americký radar v Rumunsku: Rusko rozmístilo na Krymu bombardéry Reakce na americký radar v Rumunsku: Rusko rozmístilo na Krymu bombardéry

Rusko se rozhodlo rozmístit na anektovaném Krymu…

Komentář Tomáše Prouzy: Šmejdy je zapotřebí postihovat přísněji. Zaslouží si to Komentář Tomáše Prouzy: Šmejdy je zapotřebí postihovat přísněji. Zaslouží si to

Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Společnost…

Airbus z problémů Boeingu s modelem 737 MAX 8 nejspíš nedokáže těžit Airbus z problémů Boeingu s modelem 737 MAX 8 nejspíš nedokáže těžit

Ztráty firmy Boeing způsobené nedávným pádem dvou letounů…

 
 

Přidat názorDiskuse: Poprvé na českých silnicích s novou Mazdou…







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
S novou Mazdou 3 poprvé v Česku: Skvěle jezdí a odmítá současné trendy S novou Mazdou 3 poprvé v Česku: Skvěle jezdí a odmítá současné trendy

Japonské automobilce se na našem trhu daří. Novinka v…

Zlé dvojče Hummeru H1: Toyota Mega Cruiser byla protějškem americké ikony Zlé dvojče Hummeru H1: Toyota Mega Cruiser byla protějškem americké ikony

Jméno Hummer je bezpochyby legendou mezi terénními…

 



Jízdní dojmy s Mazdou 3: Nová trojka jde ještě víc proti proudu Jízdní dojmy s Mazdou 3: Nová trojka jde ještě víc proti proudu

Japonská automobilka představuje svou novou zbraň mezi…

Nová Mazda 3 odhalila kompletní český ceník. Srovnali jsme její ceny s konkurencí Nová Mazda 3 odhalila kompletní český ceník. Srovnali jsme její ceny s konkurencí

Čtvrtá generace Mazdy 3 je dostupná se třemi motory,…

 



 
Elektrické Porsche Taycan Cross Turismo dorazí dříve, než bylo v plánu

Elektrické Porsche Taycan Cross Turismo dorazí dříve, než bylo v plánu

Dnes 17:50

Porsche Taycan se jako sériovka představí letos v září a i díky poptávce se máme již v příštím roce dočkat odvozeného modelu Cross Turismo.




Blesk.cz

Miliardářský matematik Janeček přiznal, že se přepočítal, a ohlásil rozvod!

Miliardářský matematik Janeček přiznal, že se…

Ještě před koncem loňského roku se miliardář Karel Janeček (45) definitivně rozhodl opustit svou manželku Mariem…

V lese na Benešovsku se převrátil tahač s prasaty: Zvířata se rozutekla po lese

V lese na Benešovsku se převrátil tahač s prasaty:…

U Trhového Štěpánova na Benešovsku v pondělí ráno havarovalo nákladní auto převážející prasata. Vůz se při…

 

iSport.cz

Král poprvé na srazu: Tak rychle jsem to nečekal. Luiz o mně ani neví

Král poprvé na srazu: Tak rychle jsem to nečekal.…

Talentovaný Alex Král si skvělými výkony v dresu pražské Slavie, které předvádí v domácí soutěži i na evropské…

Krupp o Spartě: Z ničeho neutíkám. Cizinci? Před Českem je i Německo

Krupp o Spartě: Z ničeho neutíkám. Cizinci? Před…

Před novou sezonou přišel jako velká posila, ale ani trenérská superhvězda Uwe Krupp nedokázala hokejové Spartě…

 

Reflex.cz

15 slavných staveb, jak je neznáte: Eiffelovka, Tower Bridge nebo Opera v Sydney, když ještě nestály

15 slavných staveb, jak je neznáte: Eiffelovka,…

Eiffelova věž, Golden Gate Bridge nebo Tower Bridge – to jsou všechno stavby, které každý zná. A málokdo si…

Soukup, Okamura, Volný. Kdo pro sebe urve Václava Klause mladšího?

Soukup, Okamura, Volný. Kdo pro sebe urve Václava…

Václav Klaus mladší, stínový Tomio Okamura, byl vypoklonkován z ODS a všechny teď zajímá jediné. Kdo si Vaška…