Poprvé na českých silnicích s novou Mazdou 3. Jezdí fantasticky!
Kompaktní novinku Mazdy jsme si u nás zatím vyzkoušeli jako hatchback s benzinovým čtyřválcem. Na sedan i unikátní motor Skyactiv-X si zatím musíme počkat.
Mazda v posledních letech na českém trhu jede. Jestliže loni prodeje na českém trhu klesly o 3,7 %, japonská značka rostla o procento. A to ještě několik měsíců nebyl k dispozici důležitý model Mazda 3, jehož minulá generace se u nás vyprodala před podzimním nástupem nové emisní normy Euro 6c. Teď už je tu však nová generace, kterou jsme si po mezinárodní prezentaci v Portugalsku krátce vyzkoušeli už i na českých silnicích, nedaleko Prahy.
Opět však došlo jen na vyzkoušení hatchbacku, na sedan si zatím musíme počkat, první kousky k nám dorazí na přelomu května a června. Ani na unikátní čtyřválec Skyactiv-X, který podle potřeby umí fungovat jako zážehový i vznětový agregát, zatím nedošlo, ten se u nás objeví až v září.
O sedan přitom mají čeští zákazníci zatím nečekaně vysoký zájem, celou polovinu objednávek na novou Mazdu 3 tvoří právě tříprostorová varianta. U předchůdce přitom sedan představoval jen 20 % českých prodejů tohoto modelu. Zastoupení si to vysvětluje tím, že nový sedan znatelně vyrostl, s délkou 4.660 mm je dokonce obdobně velký jako první generace o segment větší Mazdy 6. Se svojí délkou je na dostřel Škodě Octavia liftback (4.670 mm).
Mazda 3 sedan – srovnání rozměrů s dalšími kompaktními sedany | ||||
Model | Mazda 3 | Fiat Tipo | Honda Civic | Renault Mégane GrandCoupé |
Délka (mm) | 4662 | 4532 | 4648 | 4632 |
Šířka (mm) | 1797 | 1792 | 1799 | 1814 |
Výška (mm) | 1445 | 1497 | 1416 | 1443 |
Rozvor (mm) | 2725 | 2636 | 2698 | 2711 |
Obě karosářské verze samozřejmě využívají shodný technický základ, včetně rozvoru 2.725 mm, jinak ale Mazda zdůrazňuje, že jsou v mnoha ohledech odlišné. Sedan a pětidveřový hatchback byly dokonce vyvíjeny zvlášť s tím, že výsledek měl nabídnout odlišný charakter. Jestliže hatch inspirovaný konceptem RX-Vision z roku 2015 i pozdějším konceptem Kai hraje na sportovní notu, sedan vycházející z konceptu Vision Coupe z roku 2017 je spíše elegánem. V tomto směru se liší i masky chladiče, kde hatch používá černou barvu, tam tříprostorová verze sází na chrom.
Minimalismus zvenku i uvnitř
Pro obě varianty každopádně platí, že jejich design je naprosto minimalistický. Designéři se v rámci dalšího vývojového stádia stylistického jazyka Kodo rozhodli zbavit všech zbytečných prvků, což znamená ladné tvary bez záhybů a ostrých hran. Na mně osobně to u hatche tolik nefunguje, masivní, ničím opticky nerozbitý C sloupek je na mě zkrátka moc a dělá auto podle mě zbytečně otylým. Záď s úzkými koncovými světly ale stojí za to!
Mazda 3 hatchback – srovnání rozměrů s dalšími kompakty | ||||||
Model | Mazda 3 | Ford Focus | Honda Civic | Kia Ceed | Toyota Auris | Škoda Scala |
Délka (mm) | 4459 | 4378 | 4518 | 4310 | 4369 | 4362 |
Šířka (mm) | 1797 | 1825 | 1799 | 1800 | 1791 | 1793 |
Výška (mm) | 1440 | 1452 | 1434 | 1447 | 1438 | 1471 |
Rozvor (mm) | 2725 | 2700 | 2697 | 2650 | 2700 | 2649 |
Ještě více nadšen jsem byl z interiéru, kde minimalismus pokračuje. Palubní deska je designově čistá, zároveň však nepůsobí obyčejně nebo lacině. Ba naopak, zpracování a výběr materiálů jsou na té nejvyšší, řekl bych skoro až prémiové, úrovni. Nešetřilo se ani na takových detailech, jako je zadní parkovací kamera nabízející kvalitní obraz a head-up displej, který nepromítá údaje na nějaké sklíčko nad přístrojovým štítem, ale přímo na čelní sklo, což je nejlepší řešení.
Mazda přitom šla vlastní cestou. Digitální přístrojový štít tu sice je, doplňují ho ale analogové ukazatele, orámováné elegantními kruhy. V rámci dnešní módy tu samozřejmě nemůže chybět ani vysoko umístěný displej multimediálního systému, zdá se ale celkově malý (byť má úhlopříčku 8,8“). Hlavně ale Mazda nerazí cestu dotykové obrazovky, místo toho je tu tradiční tlačítkové ovládání ve stylu iDrivu. Výrobce to vysvětluje snahou o bezpečnost, tvrdí, že ovládání systému prostřednictvím obrazovky nebude při jízdě nikdy tak bezpečné jako využití konvenční tlačítek a otočného ovladače. Nemůžeme než souhlasit!
Kabinu pak jistojistě ocení milovníci řízení. Právě na řidiče se při vývoji nové trojky hodně myslelo, přičemž se začalo od podlahy, tedy spíše od sedačky. Je ukotvena nízko a výtečně podrží tělo, podle Mazdy je dokonce navržena tak, aby udržovala tělo řidiče v ideální poloze za volantem. Sedí se tu opravdu skvěle, ideálně po ruce je i kraťoučká řadicí páka. Výhled do stran každopádně omezují ostře se svažující A sloupky, stejně tak při pohledu dozadu budete „bojovat“ s tlustými C-sloupky.
Skvělý benzin
Co se týče motorů, tak mají zákazníci vlastně jednoduchou volbu, k dispozici jsou pouze tři agregáty. Benzinové zastupuje přepracovaný atmosférický čtyřválec 2.0 Skyactiv-G (90 kW), turbodiesely pak 1.8 Skyactiv-D (85 kW) použitý z CX-3, které doplňuje unikátní 2.0 Skyactiv-X, který v závislosti na potřebě zapálí směs jak od svíčky, tak jejím značným stlačením. Kombinuje tedy charakter zážehových i vznětových motorů pro co nejlepší spotřebu paliva i zajištění dostatečné síly. Nabízen bude jak s šestistupňovým manuálem, tak automatem, v případě hatchbacku bude k dispozici i s pohonem všech kol. Nabídnutí čtyřkolky pouze v hatchi je podle všeho spíše obchodní záležitost než technická, prodejům tohoto systému v pětidveřové variantě automobilka zkrátka věří více.
Při prvních jízdách na českých silnicích jsme vyzkoušeli hatchback s 2.0 Skyactiv-G (90 kW) v kombinaci s šestistupňovým manuálem. Motor je zásadně přepracován, nově se dočkal systému vypínání poloviny válců a hlavně kombinace s 24V mildhybridním systémem. Ten pomocí řetězem poháněného startéru-generátoru mění energii získanou rekuperací při brzdění do elektrické energie, kterou uchovává v lithium-iontové baterii pro pozdější využití, jako pomoc spalovacímu motoru i pro potřeby elektrické sítě auta.
Atmosférický agregát nás při krátké jízdě nadchl skvělým odhlučněním, což je něco, co sama Mazda při prezentaci nové trojky hodně zdůrazňuje. Odhlučnění je prý na úrovni Mazdy 6 v nejvyšší specifikaci, a to díky hned 49 zásahům v této oblasti. Konstruktéři použili jak nové těsnící materiály, tak minimalizovali otvory v karoserii na co nejmenší počet. Odhlučnění kabiny přitom pomáhá i nový koberec nebo jiné čalounění stropu.
Z hlediska síly to se čtyřválcem není špatné, s ohledem na atmosférické plnění a s tím související točivý moment 213 N.m to ale znamená, že se s motorem musí pracovat. Je nutné ho více vytáčet, abyste se dočkali patřičného elánu, což milovníkům řízení sice bude vyhovovat, velká část zájemců by ale raději chtěla turbomotor, který je v tomto směru pohodovější, když si vystačí v nižších otáčkách. Čtyřválec Mazdy je každopádně slušně odhlučněn, a tak vás ani ve vyšších otáčkách nebude rušit, navíc má vcelku příjemný zvuk.
Mazda 3 hatchback – české ceny nové generace | ||||||||
Motor | Skyactiv-G 122 | Skyactiv-G 122 AT | Skyactiv-X181 | Skyactiv-X181 AT | Skyactiv-X181 AWD | Skyactiv-X181 AT AWD | Skyactiv-D116 | Skyactiv-D116 AT |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1998 | 1998 | 1998 | 1998 | 1998 | 1759 | 1759 |
Největší výkon [kW/min] | 90/6000 | 90/6000 | - | - | - | - | 85/4000 | 85/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 213/4000 | 213/4000 | - | - | - | - | 270/1600-2600 | 270/1600-2600 |
Převodovka | 6M | 6A | 6M | 6A | 6M | 6A | 6M | 6A |
Max. rychlost [km/h] | 197 | 197 | - | - | - | - | 194 | 192 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,4 | 10,8 | - | - | - | - | 10,3 | 10,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,1 | 5,5 | - | - | - | - | 4,1 | 4,7 |
Cena Sky [Kč] | 520.900 | 585.900 | - | - | - | - | 574.900 | - |
Cena Plus [Kč] | 554.400 | 619.400 | - | - | - | - | 608.400 | 673.400 |
Cena GT [Kč] | - | - | 603.400 | 668.400 | 668.900 | - | - | - |
Cena GT Plus [Kč] | - | - | 634.400 | 699.400 | 699.400 | 764.400 | - | - |
V zatáčkách naprosto jistá
Na hodnocení spotřeby i práce systému vypínání válců si zatím počkáme, do tradičního týdenního testu, kde bude na jejich ohodnocení více prostoru. V rámci něj jistě otestujeme i bezpečnostní asistenty. Trojka se nově třeba dočkala sledování bdělosti řidiče, která po 20 minutách od nastartování začne pomocí dvou kamer sledovat oči řidiče i jeho pohyby. Když vyhodnotí, že je řidič nepozorný, varuje ho a doporučí mu odpočinek, zároveň ale umí připravit brzdový systém na případnou práci – automatické brzdění totiž v takovém případě zareaguje dříve než za běžné situace. Je tu i varování před křižující dopravou, které pomocí radarů sleduje přijíždějící vozidla z obou stran na „téčkových“ křižovatkách. Adaptivní tempomat se pak umí nově přizpůsobit povolenému rychlostnímu limitu (musíte jej však potvrdit), u vozů s automatem pak nabízí i funkci stop & go.
Navíc si budete náramně užívat spolupráci s manuální převodovkou. Hlavice řadicí páky se skvěle drží, samotné řazení je příjemně tuhé s naprosto přesnými a vcelku krátkými dráhami. V tomto ohledu Mazda 3 patří mezi špičku třídy.
Vynikající jsou i jízdní vlastnosti, v zatáčkách Mazda drží jako přibitá. Pomáhá tomu i vylepšený systém G-Vectoring Control Plus, který nově přibrzďuje vnější kola při výjezdu ze zatáčky, což dále zvyšuje stabilitu v oblouku.
Při krátké jízdě nám nevadilo ani využití torzní tyče místo víceprvkového zavěšení, s projetými nerovnostmi si auto poradilo na výbornou. Byť je jasné, že s ohledem na celkový charakter vozu je naladění spíše tužší. Už se ale těšíme, až Mazdu vytáhneme na rozbitější silnice, abychom vyřknuli definitivní verdikt.
Závěr
Mazda v posledních letech šla tak trochu svojí cestou a na tom se nic nemění. Nová trojka jasně dokazuje snahu o to být „japonskou Alfou Romeo,“ jak se o Mazdě někdy říká. Nová generace Mazdy 3 skvěle vypadá (byť já osobně si na ten otylý C-sloupek budu zvykat), uvnitř se skvěle sedí, jsou tu výtečné materiály a i ty jízdní vlastnosti jsou parádní. Jízdu si s novou trojku budete jistojistě užívat, byť atmosférický dvoulitr v dnešní turboéře v některých případech samozřejmě nepůsobí tak silně jako menší přeplňované agregáty. Vytáčení do vysokých otáček a hlavně výtečné manuální řazení si ale budete užívat.
Tahle japonská novinka určitě není pro každého. Už jen proto, že nenabízí „cenu od.“ Základní cena 520.900 korun za 2.0 Skyactiv-G (90 kW) je vyššího ražení, ale jen kvůli bohaté výbavě ve standardu. Už v základu dostanete diodové světlomety, hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomat, navigaci, zadní parkovací senzory nebo manuální klimatizaci, což jsou prvky, které jinde dostanete až za příplatek nebo ve vyšších výbavách.
Milovníci řízení jí ale ocení a my jsme rádi, že takové auto pořád existuje. V dnešní pomatené době přísnějších emisních norem už takových vozů moc není...