reklama


Mazda Hakaze: druhá studie vycházející z koncepce Nagare

Mazda Hakaze: druhá studie vycházející z koncepce Nagare

 
 

Mazda pokračuje v představování svých „fantazií“ i tento rok. V Ženevě se objeví již druhá studie vycházející z konceptu Nagare.

Série tří studií, které Mazda představila v loňském roce (Sassou, Senku, Kabura), bude letos nahrazena čtyřmi studiemi, mezi než patří i koncept Nagare. Nagare je dítětem nového globálního šéfdesignéra Mazdy Laurense van den Ackera a představuje současně základ zbývajících tří studií, které Mazda hodlá představit tento rok. V Detroitu již byla představena studie Ryuga, která se inspirovala tradičními japonskými zahradami Karesansui. Všechny studie jsou přitom podle Mazdy současně pokračováním designové koncepce Zoom Zoom.

Třetí studií do party je Hakaze, jež vděčí za svůj vznik evropskému designérskému týmu Mazdy, který sídlí nedaleko německého Frankfurtu. Hakaze v sobě spojuje tři koncepce: crossover, kupé a roadster. Vyjádření „toku“, které je jedním z klíčových prvků designu Nagare, se u studie Hakaze realizovalo pomocí povrchu připomínajícího písečné duny. Vše dokreslují detaily vytvořené tak, aby ilustrovaly pohyb stroje vodou nebo vzduchem. Jak říká Peter Birtwhistle, hlavní designér Mazdy v Evropě: „Mazda je především o emocích“. Mazda udělala vše proto, aby vytvořila iluzi neustálého pohybu.

Jenže Mazda soustavně upozorňuje i na to, že její koncepty nejsou pouhými nereálnými fantaziemi, ale že se opírají o empirický výzkum. V Evropě v roce 2004 vznikla projektová skupina, která se podílela na úvodní fázi projektu Hakaze. Skupina se zaměřila na výzkum životního stylu v Německu a Velké Británii a snažila se zjistit, jak lidé tráví svůj čas a jak by chtěli využívat své vozy. Mazda říká, že na základě výzkumu došla k názoru, že kompaktní vozy kategorie SUV budou za deset let ještě populárnější než nyní. Mazda také říká, že tradiční kategorie jsou v Evropě na ústupu a zákazníci žádají propojení více koncepcí. Hakaze by tedy mělo splňovat nejčastější požadavky zákazníků, mezi kterými se objevují řízení vozu s otevřenou střechou, vyšší posez, sportovní vyžití a moderní design. Vůz budoucnosti proto musí jít podle Mazdy napříč tradičními segmenty.

Rozměrově by se měl vůz přibližovat tradičním proporcím typickým pro vozy segmentu C, tedy nižší střední třídy. Konstruktéři proto navrhli Hakaze s těmito rozměry. Na délku bude studie měřit 4 420 mm, což je o 15 mm více, než kolik měří Mazda 3. Oproti ní je však Hakaze výrazně širší (1 890 mm, + 135 mm) a také vyšší (1 560 mm, + 95 mm). Rozvor Hakaze činí 2 650 mm. Na studii Hakaze nás zaujmou na první pohled dvě věci: žádné vnější kliky dveří a žádná zpětná zrcátka. Ta jsou nahrazena vnějšími kamerami. Hakaze také nemá B sloupek a dvě třetiny skleněné střechy je možné vyjmout a tak kupé přeměnit na roadster. Vtipné je úložné řešení pro dva vyjmuté skleněné panely, neboť ty se skládají do vysouvací „přihrádky“ v zadním nárazníku.

Vnější design vozu dostala na starost dvojice designérů (Mickael Loyer a Luca Zollino), která pracovala už na studii Sassou. Přední části vozu dominuje podobně jako u Sassou rozměrná mřížka chladiče a úzké přední světlomety, zatímco pro zadní část zvolili netradiční systém osvětlení. Zadní světla se volně spouští do středu zadního okna, což vytváří dojem plovoucích světel. Od přední kapoty se až k zadním dveřím zavazadlového prostoru objevují designérské křivky „Nagare“, které opět mají navodit dojem toku. Oproti Nagare se však designéři neinspirovali jen v přírodě, ale také u vrtulníků, lodí nebo stíhacích letounů. Základní inspirací pro zlatavou barvu karoserie byla poušť. Dojem písečných dun byl vytvořen kombinací barevných přechodů spolu se zvláštní technikou zakřivení jednotlivých částí karoserie.

Interiér působí velmi vzdušně zejména díky velkému čelnímu sklu, které končí až za předními sedadly. Přístup do interiéru zajišťují dvoje vyklápěcí boční dveře, které se otevírají pouhým dotykem. Interiér je koncipován asymetricky s orientací na řidiče. Přímo před řidičem se nachází tachometr a otáčkoměr a mezi nimi LCD obrazovka, kde se zobrazují údaje navigačního systému a obrazy ze zadní kamery a bočních kamer. Unikátní je ovládací systém na středovém panelu, kde se nacházejí tři podsvícené posuvné dotykové ovladače, které mají tvar písečné duny. Řidič se po nich pohybuje prstem a tím ovládá nastavení sedadel, klimatizace a multimédií. Další ovladač slouží pro práci s pevným diskem a druhým LCD displejem, který se vysouvá z palubní desky před spolujezdcem. Hakaze je vybaveno systémem datové schránky, který je znám již se studie Sassou. Datová schránka je vlastně jakási USB paměť rozšířená o bezdrátovou komunikaci Bluetooth. Kromě možnosti přenosu dat z domácího počítače slouží datová schránka také jako dálkové ovládání dveří a startovací klíč. Po zasunutí datové schránky do středového panelu se totiž aktivuje zapalování. Datové schránka navíc pracuje také jako řadicí páka automatické převodovky. Součástí výbavy je také nabíječka pro mobilní telefony, PDA přístroje, kamery nebo MP3 přehrávače. V interiéru použili designéři tři barvy. Podlaha je tmavě hnědá, výplně dveří, palubní deska a středový panel mají zeleno-béžovou barvu a všechna sedadla tmavě modrou barvu. Díky technologii Flotek dostaly materiály v interiéru specifický zrnitý povrch. Např. přístrojová deska připomíná při dotyku písek, zatímco sedadla byla potažena kůží, jejíž povrch připomíná neopren. Cílem bylo, aby materiály působily přirozeně a tedy v jistém smyslu nedokonale.

Pod kapotou Hakaze bude buď benzinový nebo dieselový agregát. Přeplňovaný zážehový motor DISI (Direct Injection Spark Ignition) o objemu 2,3 l s přímým vstřikováním je spojen s šestistupňovou automatickou převodovkou, která přenáší hnací sílu na všechna čtyři kola. Studie Hakaze dostala modifikované vzpěry McPherson vpředu a víceprvkové zavěšení multi-link vzadu.

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Dnes 18:55

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

„Pomozte, umíráme tu.“ Lavina zavalila hotel, lidé prosili o záchranu marně

„Pomozte, umíráme tu.“ Lavina zavalila hotel, lidé…

Z hotelu zavaleného po středečním zemětřesení lavinou ve střední Itálii se podařilo vyprostit těla prvních čtyř…

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

 

iSport.cz

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama