Mazda Hakaze: druhá studie vycházející z koncepce Nagare

Mazda Hakaze: druhá studie vycházející z koncepce Nagare

 
 

Mazda pokračuje v představování svých „fantazií“ i tento rok. V Ženevě se objeví již druhá studie vycházející z konceptu Nagare.

Série tří studií, které Mazda představila v loňském roce (Sassou, Senku, Kabura), bude letos nahrazena čtyřmi studiemi, mezi než patří i koncept Nagare. Nagare je dítětem nového globálního šéfdesignéra Mazdy Laurense van den Ackera a představuje současně základ zbývajících tří studií, které Mazda hodlá představit tento rok. V Detroitu již byla představena studie Ryuga, která se inspirovala tradičními japonskými zahradami Karesansui. Všechny studie jsou přitom podle Mazdy současně pokračováním designové koncepce Zoom Zoom.

Třetí studií do party je Hakaze, jež vděčí za svůj vznik evropskému designérskému týmu Mazdy, který sídlí nedaleko německého Frankfurtu. Hakaze v sobě spojuje tři koncepce: crossover, kupé a roadster. Vyjádření „toku“, které je jedním z klíčových prvků designu Nagare, se u studie Hakaze realizovalo pomocí povrchu připomínajícího písečné duny. Vše dokreslují detaily vytvořené tak, aby ilustrovaly pohyb stroje vodou nebo vzduchem. Jak říká Peter Birtwhistle, hlavní designér Mazdy v Evropě: „Mazda je především o emocích“. Mazda udělala vše proto, aby vytvořila iluzi neustálého pohybu.

Jenže Mazda soustavně upozorňuje i na to, že její koncepty nejsou pouhými nereálnými fantaziemi, ale že se opírají o empirický výzkum. V Evropě v roce 2004 vznikla projektová skupina, která se podílela na úvodní fázi projektu Hakaze. Skupina se zaměřila na výzkum životního stylu v Německu a Velké Británii a snažila se zjistit, jak lidé tráví svůj čas a jak by chtěli využívat své vozy. Mazda říká, že na základě výzkumu došla k názoru, že kompaktní vozy kategorie SUV budou za deset let ještě populárnější než nyní. Mazda také říká, že tradiční kategorie jsou v Evropě na ústupu a zákazníci žádají propojení více koncepcí. Hakaze by tedy mělo splňovat nejčastější požadavky zákazníků, mezi kterými se objevují řízení vozu s otevřenou střechou, vyšší posez, sportovní vyžití a moderní design. Vůz budoucnosti proto musí jít podle Mazdy napříč tradičními segmenty.

Rozměrově by se měl vůz přibližovat tradičním proporcím typickým pro vozy segmentu C, tedy nižší střední třídy. Konstruktéři proto navrhli Hakaze s těmito rozměry. Na délku bude studie měřit 4 420 mm, což je o 15 mm více, než kolik měří Mazda 3. Oproti ní je však Hakaze výrazně širší (1 890 mm, + 135 mm) a také vyšší (1 560 mm, + 95 mm). Rozvor Hakaze činí 2 650 mm. Na studii Hakaze nás zaujmou na první pohled dvě věci: žádné vnější kliky dveří a žádná zpětná zrcátka. Ta jsou nahrazena vnějšími kamerami. Hakaze také nemá B sloupek a dvě třetiny skleněné střechy je možné vyjmout a tak kupé přeměnit na roadster. Vtipné je úložné řešení pro dva vyjmuté skleněné panely, neboť ty se skládají do vysouvací „přihrádky“ v zadním nárazníku.

Vnější design vozu dostala na starost dvojice designérů (Mickael Loyer a Luca Zollino), která pracovala už na studii Sassou. Přední části vozu dominuje podobně jako u Sassou rozměrná mřížka chladiče a úzké přední světlomety, zatímco pro zadní část zvolili netradiční systém osvětlení. Zadní světla se volně spouští do středu zadního okna, což vytváří dojem plovoucích světel. Od přední kapoty se až k zadním dveřím zavazadlového prostoru objevují designérské křivky „Nagare“, které opět mají navodit dojem toku. Oproti Nagare se však designéři neinspirovali jen v přírodě, ale také u vrtulníků, lodí nebo stíhacích letounů. Základní inspirací pro zlatavou barvu karoserie byla poušť. Dojem písečných dun byl vytvořen kombinací barevných přechodů spolu se zvláštní technikou zakřivení jednotlivých částí karoserie.

Interiér působí velmi vzdušně zejména díky velkému čelnímu sklu, které končí až za předními sedadly. Přístup do interiéru zajišťují dvoje vyklápěcí boční dveře, které se otevírají pouhým dotykem. Interiér je koncipován asymetricky s orientací na řidiče. Přímo před řidičem se nachází tachometr a otáčkoměr a mezi nimi LCD obrazovka, kde se zobrazují údaje navigačního systému a obrazy ze zadní kamery a bočních kamer. Unikátní je ovládací systém na středovém panelu, kde se nacházejí tři podsvícené posuvné dotykové ovladače, které mají tvar písečné duny. Řidič se po nich pohybuje prstem a tím ovládá nastavení sedadel, klimatizace a multimédií. Další ovladač slouží pro práci s pevným diskem a druhým LCD displejem, který se vysouvá z palubní desky před spolujezdcem. Hakaze je vybaveno systémem datové schránky, který je znám již se studie Sassou. Datová schránka je vlastně jakási USB paměť rozšířená o bezdrátovou komunikaci Bluetooth. Kromě možnosti přenosu dat z domácího počítače slouží datová schránka také jako dálkové ovládání dveří a startovací klíč. Po zasunutí datové schránky do středového panelu se totiž aktivuje zapalování. Datové schránka navíc pracuje také jako řadicí páka automatické převodovky. Součástí výbavy je také nabíječka pro mobilní telefony, PDA přístroje, kamery nebo MP3 přehrávače. V interiéru použili designéři tři barvy. Podlaha je tmavě hnědá, výplně dveří, palubní deska a středový panel mají zeleno-béžovou barvu a všechna sedadla tmavě modrou barvu. Díky technologii Flotek dostaly materiály v interiéru specifický zrnitý povrch. Např. přístrojová deska připomíná při dotyku písek, zatímco sedadla byla potažena kůží, jejíž povrch připomíná neopren. Cílem bylo, aby materiály působily přirozeně a tedy v jistém smyslu nedokonale.

Pod kapotou Hakaze bude buď benzinový nebo dieselový agregát. Přeplňovaný zážehový motor DISI (Direct Injection Spark Ignition) o objemu 2,3 l s přímým vstřikováním je spojen s šestistupňovou automatickou převodovkou, která přenáší hnací sílu na všechna čtyři kola. Studie Hakaze dostala modifikované vzpěry McPherson vpředu a víceprvkové zavěšení multi-link vzadu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

 





 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek chce jeho konec, má vysvětlit „popravy“

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek…

Šéf finanční správy Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Alena Schillerová budou na zasedání vlády 6.…

 

iSport.cz

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle! Sebrali mi telefon

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle!…

Dráhovému cyklistovi Tomáši Bábkovi obhajoba titulu mistra Evropy v keirinu nevyšla. Na šampionátu v Berlíně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…