Mazda Hakaze: druhá studie vycházející z koncepce Nagare

Mazda Hakaze: druhá studie vycházející z koncepce Nagare

 
 
21.2. 2007 Dan Vořechovský

Mazda pokračuje v představování svých „fantazií“ i tento rok. V Ženevě se objeví již druhá studie vycházející z konceptu Nagare.

Série tří studií, které Mazda představila v loňském roce (Sassou, Senku, Kabura), bude letos nahrazena čtyřmi studiemi, mezi než patří i koncept Nagare. Nagare je dítětem nového globálního šéfdesignéra Mazdy Laurense van den Ackera a představuje současně základ zbývajících tří studií, které Mazda hodlá představit tento rok. V Detroitu již byla představena studie Ryuga, která se inspirovala tradičními japonskými zahradami Karesansui. Všechny studie jsou přitom podle Mazdy současně pokračováním designové koncepce Zoom Zoom.

Třetí studií do party je Hakaze, jež vděčí za svůj vznik evropskému designérskému týmu Mazdy, který sídlí nedaleko německého Frankfurtu. Hakaze v sobě spojuje tři koncepce: crossover, kupé a roadster. Vyjádření „toku“, které je jedním z klíčových prvků designu Nagare, se u studie Hakaze realizovalo pomocí povrchu připomínajícího písečné duny. Vše dokreslují detaily vytvořené tak, aby ilustrovaly pohyb stroje vodou nebo vzduchem. Jak říká Peter Birtwhistle, hlavní designér Mazdy v Evropě: „Mazda je především o emocích“. Mazda udělala vše proto, aby vytvořila iluzi neustálého pohybu.

Jenže Mazda soustavně upozorňuje i na to, že její koncepty nejsou pouhými nereálnými fantaziemi, ale že se opírají o empirický výzkum. V Evropě v roce 2004 vznikla projektová skupina, která se podílela na úvodní fázi projektu Hakaze. Skupina se zaměřila na výzkum životního stylu v Německu a Velké Británii a snažila se zjistit, jak lidé tráví svůj čas a jak by chtěli využívat své vozy. Mazda říká, že na základě výzkumu došla k názoru, že kompaktní vozy kategorie SUV budou za deset let ještě populárnější než nyní. Mazda také říká, že tradiční kategorie jsou v Evropě na ústupu a zákazníci žádají propojení více koncepcí. Hakaze by tedy mělo splňovat nejčastější požadavky zákazníků, mezi kterými se objevují řízení vozu s otevřenou střechou, vyšší posez, sportovní vyžití a moderní design. Vůz budoucnosti proto musí jít podle Mazdy napříč tradičními segmenty.

Rozměrově by se měl vůz přibližovat tradičním proporcím typickým pro vozy segmentu C, tedy nižší střední třídy. Konstruktéři proto navrhli Hakaze s těmito rozměry. Na délku bude studie měřit 4 420 mm, což je o 15 mm více, než kolik měří Mazda 3. Oproti ní je však Hakaze výrazně širší (1 890 mm, + 135 mm) a také vyšší (1 560 mm, + 95 mm). Rozvor Hakaze činí 2 650 mm. Na studii Hakaze nás zaujmou na první pohled dvě věci: žádné vnější kliky dveří a žádná zpětná zrcátka. Ta jsou nahrazena vnějšími kamerami. Hakaze také nemá B sloupek a dvě třetiny skleněné střechy je možné vyjmout a tak kupé přeměnit na roadster. Vtipné je úložné řešení pro dva vyjmuté skleněné panely, neboť ty se skládají do vysouvací „přihrádky“ v zadním nárazníku.

Vnější design vozu dostala na starost dvojice designérů (Mickael Loyer a Luca Zollino), která pracovala už na studii Sassou. Přední části vozu dominuje podobně jako u Sassou rozměrná mřížka chladiče a úzké přední světlomety, zatímco pro zadní část zvolili netradiční systém osvětlení. Zadní světla se volně spouští do středu zadního okna, což vytváří dojem plovoucích světel. Od přední kapoty se až k zadním dveřím zavazadlového prostoru objevují designérské křivky „Nagare“, které opět mají navodit dojem toku. Oproti Nagare se však designéři neinspirovali jen v přírodě, ale také u vrtulníků, lodí nebo stíhacích letounů. Základní inspirací pro zlatavou barvu karoserie byla poušť. Dojem písečných dun byl vytvořen kombinací barevných přechodů spolu se zvláštní technikou zakřivení jednotlivých částí karoserie.

Interiér působí velmi vzdušně zejména díky velkému čelnímu sklu, které končí až za předními sedadly. Přístup do interiéru zajišťují dvoje vyklápěcí boční dveře, které se otevírají pouhým dotykem. Interiér je koncipován asymetricky s orientací na řidiče. Přímo před řidičem se nachází tachometr a otáčkoměr a mezi nimi LCD obrazovka, kde se zobrazují údaje navigačního systému a obrazy ze zadní kamery a bočních kamer. Unikátní je ovládací systém na středovém panelu, kde se nacházejí tři podsvícené posuvné dotykové ovladače, které mají tvar písečné duny. Řidič se po nich pohybuje prstem a tím ovládá nastavení sedadel, klimatizace a multimédií. Další ovladač slouží pro práci s pevným diskem a druhým LCD displejem, který se vysouvá z palubní desky před spolujezdcem. Hakaze je vybaveno systémem datové schránky, který je znám již se studie Sassou. Datová schránka je vlastně jakási USB paměť rozšířená o bezdrátovou komunikaci Bluetooth. Kromě možnosti přenosu dat z domácího počítače slouží datová schránka také jako dálkové ovládání dveří a startovací klíč. Po zasunutí datové schránky do středového panelu se totiž aktivuje zapalování. Datové schránka navíc pracuje také jako řadicí páka automatické převodovky. Součástí výbavy je také nabíječka pro mobilní telefony, PDA přístroje, kamery nebo MP3 přehrávače. V interiéru použili designéři tři barvy. Podlaha je tmavě hnědá, výplně dveří, palubní deska a středový panel mají zeleno-béžovou barvu a všechna sedadla tmavě modrou barvu. Díky technologii Flotek dostaly materiály v interiéru specifický zrnitý povrch. Např. přístrojová deska připomíná při dotyku písek, zatímco sedadla byla potažena kůží, jejíž povrch připomíná neopren. Cílem bylo, aby materiály působily přirozeně a tedy v jistém smyslu nedokonale.

Pod kapotou Hakaze bude buď benzinový nebo dieselový agregát. Přeplňovaný zážehový motor DISI (Direct Injection Spark Ignition) o objemu 2,3 l s přímým vstřikováním je spojen s šestistupňovou automatickou převodovkou, která přenáší hnací sílu na všechna čtyři kola. Studie Hakaze dostala modifikované vzpěry McPherson vpředu a víceprvkové zavěšení multi-link vzadu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Boom na hypotečním trhu lehce zpomaluje, řekl ředitel měnové sekce ČNB Holub Boom na hypotečním trhu lehce zpomaluje, řekl ředitel měnové sekce ČNB Holub

Podíl nových hypoték, kde úvěry představují maximálně 80…

Faltýnek: Koaliční smlouva vznikne pravděpodobně do dvou týdnů Faltýnek: Koaliční smlouva vznikne pravděpodobně do dvou týdnů

Místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek předpokládá, že…

Bílý dům je skeptický ke slibům Kim Čong-una, píší americká média Bílý dům je skeptický ke slibům Kim Čong-una, píší americká média

Bílý dům se staví skepticky k oznámení Severní Koreje o…

V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku

V jaderné elektrárně Dukovany skončila po devíti dnech…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
Pokuty za kamery v autech: Nečernobílý svět

Pokuty za kamery v autech: Nečernobílý svět

Dnes 15:11

Záběry kamer z předního skla auta mohou představovat důležitý důkaz při hledání viníka nehody. Umístění záznamového zařízení ale musí splňovat přísné regule, jinak hrozí sankce. A v cizině jsou mnohdy ještě přísnější.




Blesk.cz

Radost v královské rodině: Pippa čeká první dítě!

Radost v královské rodině: Pippa čeká první dítě!

Dosud všichni soustředili pozornost na její zadeček, kterým oslnila na svatbě své slavnější sestry, vévodkyně…

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Uhořelá těla pohozená v potoce a na poli s provazy kolem krku…V osadě u slovenského města Trebišov se našla…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

ONLINE: Litvínov dal gól ve 24. vteřině. Jihlava - Karlovy Vary 3:0

ONLINE: Litvínov dal gól ve 24. vteřině. Jihlava -…

V sobotu od 16.00 je na programu závěrečné 12. kolo baráže, v níž už si zajistily postup Karlovy Vary. Ty jedou…

 

Reflex.cz

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…

Nejistá paměť Jiřiny Šiklové: Opět mluvila o LSD a Miloši Zemanovi, jenže úplně jinak než před třemi lety v článku Reflexu

Nejistá paměť Jiřiny Šiklové: Opět mluvila o LSD a…

Socioložka Jiřina Šiklová ve čtvrtek řečnila na konferenci pořádané Českou psychedelickou společností. V…