9.8. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Mercedes si nechal patentovat airbag pro chodce, Volvo to před časem vzdalo

 

S airbagem pro chodce už kdysi přišlo Volvo. Většího rozšíření se ale toto řešení nedočkalo. Změní to nyní Mercedes?

Automobiloví výrobci se neustále snaží vylepšit bezpečnost svých modelů. Trendem jsou hlavně různí elektroničtí pomocníci pomáhající s řízením nebo zasahujícím v případě nouze. Pracuje se ale i na jiných řešeních, jak zvýšit bezpečnost aut. Konkrétně Mercedes-Benz si nyní nechal patentovat airbag pro chodce.

Mohlo by se zdát, že trojcípá hvězda objevila tímto patentem Ameriku, vždyť airbag pro chodce už v roce 2012 představilo Volvo. Švédská značka ho nabídla v modelu V40, většího rozšíření se ale nedočkal. Už o rok později dokonce tehdejší viceprezident Volva Lex Kerssemakers prohlásil, že toto řešení nemá budoucnost a nahradí ho jiné systémy. Jmenovitě funkce automatického brzdění s rozpoznáváním chodců, která v případě hrozící srážky auto před chodcem samočinně zastaví.

Mercedes ale myšlenku oživuje, jeho řešení se ale od toho švédského lehce liší. U trojcípé hvězdy je airbag pro chodce vlastně rozšířením vyskakovací kapoty, která snižuje riziko vážného zranění chodce. Jakmile senzory systému vyhodnotí, že je srážka nevyhnutelná, zadní část kapoty se zvedne nahoru a zároveň se bezpečnostní vaky nafouknou v prostoru A-sloupků. Chodec tak nedopadne na velice tuhé A sloupky, které jsou pro něj hodně nebezpečné, ale do „měkkého.“ Airbagy jsou umístěné ve speciální textilní trubce, přičemž jejich jeden konec je připevněn k horní části předního sloupku karoserie a druhý k hraně kapoty.

To v případě Volva byl airbag pro chodce větší. Rovněž spolupracoval s vyskakovací kapotou, avšak tvořil písmeno U, aby vedle A sloupků zakryl také část čelního skla (zhruba třetinu).

Video

Mercedes si nechal dané řešení patentovat už v roce 2015, až nyní však bylo řešení zveřejněno americkým úřadem pro patenty a ochranné známky. V tuto chvíli však není jasné, zda značka patent opravdu využije v sériové výrobě.

U tohoto druhu airbagu se totiž v praxi ukázalo několik problémů. Senzory zatím nejsou bezchybné, přičemž planý poplach v tomto případě může napáchat velké škody – vždyť řidič by si najednou musel poradit s nafouklým vakem na kapotě vozu, aniž by byl skutečně potřeba. To u automatických brzdných asistentů maximálně zbytečně zastavíte. Navíc z marketingového hlediska se airbagy pro chodce špatně prodávají zákazníkům. Nikdo nechce řešit následky nehody s chodcem, ale raději se takové situaci vyhne. Z toho důvodu jsou nyní tolik propagovány automatické brzdné asistenty, které jsou navíc už sledovány při crash testech Euro NCAP.

Třeba se ale „móda“ airbagů ještě vrátí, vždyť od expanze z čelních airbagů po boční a hlavové vlastně nedošlo v posledních letech na tomto poli k větším inovacím. Airbag pro chodce se nerozšířil, stejně tak kolenní airbag řidiče ve výsledku není tolik používán. Další nápady na rozšíření nafukovacích vaků přitom existují.

Ford v Mustangu nabídl kolenní airbag pro spolujezdce, zatímco Porsche si nechalo patentovat hlavové airbagy pro kabriolety umístěné v A sloupcích. Firma TRW pak pracuje na airbagu umístěném vně karoserie vozidla. Díky čidlům by se takový vak nafoukl již před srážkou, jejíž následky by tím minimalizoval.

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

 





 
VW vyvíjí moderní LED světla. Budou komunikovat s okolím

VW vyvíjí moderní LED světla. Budou komunikovat s okolím

Dnes 17:48

Koncová světla Volkswagenů by v budoucnu mohla zobrazovat různá varování, aby upozornila ostatní řidiče na nebezpečí.




Blesk.cz

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z vajec, banánů i piva

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z…

Letošní letní a podzimní měsíce byly nádherné a plné slunce. Kvůli slunečnímu záření, chlorované vodě z bazenu a…

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné bezpečnostní problémy

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné…

Google končí se svou někdejší odpovědí na Facebook. Sociální síť Google+ se do roka odmlčí, důvody jsou přitom…

 

iSport.cz

Bolt odmítl mistra Malty! Po fotbalové kariéře touží dál v Austrálii

Bolt odmítl mistra Malty! Po fotbalové kariéře touží…

Snaha Usaina Bolta o fotbalovou kariéru nekončí, ba naopak. Osminásobný olympijský vítěz ve sprintu na 100 a 200…

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…