Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz si nechal patentovat airbag pro chodce
Mercedes-Benz si nechal patentovat airbag pro chodce
Mercedes-Benz si nechal patentovat airbag pro chodce
Mercedes-Benz si nechal patentovat airbag pro chodce
10 Fotogalerie

Mercedes si nechal patentovat airbag pro chodce, Volvo to před časem vzdalo

S airbagem pro chodce už kdysi přišlo Volvo. Většího rozšíření se ale toto řešení nedočkalo. Změní to nyní Mercedes?

Automobiloví výrobci se neustále snaží vylepšit bezpečnost svých modelů. Trendem jsou hlavně různí elektroničtí pomocníci pomáhající s řízením nebo zasahujícím v případě nouze. Pracuje se ale i na jiných řešeních, jak zvýšit bezpečnost aut. Konkrétně Mercedes-Benz si nyní nechal patentovat airbag pro chodce.

Mohlo by se zdát, že trojcípá hvězda objevila tímto patentem Ameriku, vždyť airbag pro chodce už v roce 2012 představilo Volvo. Švédská značka ho nabídla v modelu V40, většího rozšíření se ale nedočkal. Už o rok později dokonce tehdejší viceprezident Volva Lex Kerssemakers prohlásil, že toto řešení nemá budoucnost a nahradí ho jiné systémy. Jmenovitě funkce automatického brzdění s rozpoznáváním chodců, která v případě hrozící srážky auto před chodcem samočinně zastaví.

Mercedes ale myšlenku oživuje, jeho řešení se ale od toho švédského lehce liší. U trojcípé hvězdy je airbag pro chodce vlastně rozšířením vyskakovací kapoty, která snižuje riziko vážného zranění chodce. Jakmile senzory systému vyhodnotí, že je srážka nevyhnutelná, zadní část kapoty se zvedne nahoru a zároveň se bezpečnostní vaky nafouknou v prostoru A-sloupků. Chodec tak nedopadne na velice tuhé A sloupky, které jsou pro něj hodně nebezpečné, ale do „měkkého.“ Airbagy jsou umístěné ve speciální textilní trubce, přičemž jejich jeden konec je připevněn k horní části předního sloupku karoserie a druhý k hraně kapoty.

To v případě Volva byl airbag pro chodce větší. Rovněž spolupracoval s vyskakovací kapotou, avšak tvořil písmeno U, aby vedle A sloupků zakryl také část čelního skla (zhruba třetinu).

Video placeholder
Mercedes si nechal patentovat airbag pro chodce, Volvo to před časem vzdalo • Zdroj: Volvo

Mercedes si nechal dané řešení patentovat už v roce 2015, až nyní však bylo řešení zveřejněno americkým úřadem pro patenty a ochranné známky. V tuto chvíli však není jasné, zda značka patent opravdu využije v sériové výrobě.

U tohoto druhu airbagu se totiž v praxi ukázalo několik problémů. Senzory zatím nejsou bezchybné, přičemž planý poplach v tomto případě může napáchat velké škody – vždyť řidič by si najednou musel poradit s nafouklým vakem na kapotě vozu, aniž by byl skutečně potřeba. To u automatických brzdných asistentů maximálně zbytečně zastavíte. Navíc z marketingového hlediska se airbagy pro chodce špatně prodávají zákazníkům. Nikdo nechce řešit následky nehody s chodcem, ale raději se takové situaci vyhne. Z toho důvodu jsou nyní tolik propagovány automatické brzdné asistenty, které jsou navíc už sledovány při crash testech Euro NCAP.

Třeba se ale „móda“ airbagů ještě vrátí, vždyť od expanze z čelních airbagů po boční a hlavové vlastně nedošlo v posledních letech na tomto poli k větším inovacím. Airbag pro chodce se nerozšířil, stejně tak kolenní airbag řidiče ve výsledku není tolik používán. Další nápady na rozšíření nafukovacích vaků přitom existují.

Ford v Mustangu nabídl kolenní airbag pro spolujezdce, zatímco Porsche si nechalo patentovat hlavové airbagy pro kabriolety umístěné v A sloupcích. Firma TRW pak pracuje na airbagu umístěném vně karoserie vozidla. Díky čidlům by se takový vak nafoukl již před srážkou, jejíž následky by tím minimalizoval.