Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz CLS 350 CGI: přímý vstřik podruhé

Ondřej Láník
Diskuze (12)
Odpovědí na ženevskou přehlídku motorářské techniky na stánku mnichovského BMW je nový šestiválec 350 CGI, který v západní Evropě nahradí motor stejného objemu ve všech řadách značky Mercedes-Benz.

Odpovědí na ženevskou přehlídku motorářské techniky na stánku mnichovského BMW je nový šestiválec 350 CGI, který v západní Evropě nahradí motor stejného objemu ve všech řadách značky Mercedes-Benz.

Nový šestiválec se nejprve objeví ve druhé polovině roku 2006 v modelu CLS 350 CGI. Motor je proti dosavadnímu provedení vybaven přímým vstřikováním benzinu do válců s vrstvením směsi. Poprvé jsou vstřikovače zážehového přímovstřikového agregátu v automobilu založeny na principu piezoprvku, který je již nějaký čas využíván také ve vznětových motorech. Na rozdíl od dosavadních konstrukcí s přímým vstřikem slibuje Mercedes-Benz mnohem širší možnosti práce motoru v režimu spalování chudé směsi, který přináší výraznou úsporu paliva. Konkrétně v kombinovaném jízdním cyklu má úspora proti dosavadnímu CLS 350 činit 10 až 15 %, tj. přibližně 1,5 l na každých 100 km. V absolutním vyjádření bude mít Mercedes-Benz CLS 350 CGI kombinovanou spotřebu 9,1 l / 100 km.

Díky vyššímu kompresnímu poměru (12,2:1 místo 10,7:1) a dalším provedeným úpravám dosahuje moderní šestiválec vyššího maximálního výkonu 215 kW při 6400 ot./min, točivý moment má plochou křivku, když mezi 3000 a 5100 ot./min dosahuje maxima 365 Nm. Tlak ve vstřikovacím systému dosahuje až 20 MPa. Díky novému vstřikování jsou emise HC krátce po studeném startu motoru až o 50 % nižší než u stejného motoru s nepřímým vstřikováním. Protože je možné vstřikování a proces spalování aktivně řídit (nejen předstihy,ale i velmi přesně množství paliva a okamžik vstřiku a zážehu), motor umožňuje již 10 sekund po startu vypouštět výfukové plyny o teplotě přes 700 °C, což přispívá k rychlému zahřátí katalyzátorů a tím k jejich rychlejšímu uvedení do činnosti. Dvojice katalyzátorů je řízena lineárními lambda sondami, které pracují hned po startu motoru.

Snížení emisí NOx, což je jedna z problémových oblastí přímého vstřikování benzinu, je vyřešeno recirkulací výfukových plynů (až 40% se jich vrací do spalovacího prostoru) a dvěma zachycovači oxidů dusíku pod podlahou vozu, které během spalování chudé směsi dočasně absorbují Nox. Po čase je obsah zachycovačů jednorázově podroben chemické reakci, jejímž výsledkem je vypuštění neškodného dusíku do ovzduší.

Vstřikovače s přesnějším dávkováním velmi malých množství benzinu umožní motoru spalování chudé směsi i při rychlostech přesahujících 120 km/h, tedy při vyšších otáčkách i při vyšších zatíženích motoru, než bylo donedávna obvyklé.

Mercedes-Benz CLS 350 CGI zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,7 sekund, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Ondřej Láník
Diskuze (12)