Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz GL 63 AMG: Nová generace terénního expresu

Aleš Dragoun
Diskuze (76)
Druhá generace Mercedesu GL měla premiéru na autosalonu v New Yorku. Nyní automobilka zveřejnila informace a fotografie ostré verze GL 63 AMG.

Motor nové verze je prakticky shodný s tím, který najdeme v obdobně pojmenovaných verzích terénní třídy G nebo roadsteru SL. Vidlicový dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec s 5461 cm3 (vrtání 98 a zdvih 90,5 mm) poskytuje díky kompresi 10,0:1 výkon 410 kW (557 k)/5250-5750 min-1. Agregát o váze 204 kg značený M157 má kromě běžné čtyřventilové techniky přímé vstřikování, mezichladiče stlačeného vzduchu a vody, hliníkovou klikovou skříň, proměnné nastavování vačky a dnes oblíbený start-stop.

Možná proto prý průměrně spotřebuje jen 12,3 l benzinu na 100 km. Jenže, vzhledem k tomu, že je auto schopné vystřelit z klidu na 100 km/h za 4,9 s a jeho maximální rychlost vrcholí elektronicky limitovanými 250 km/h, reálné hodnoty se budou pohybovat určitě v úplně jiných dimenzích.

Maximálních 760 Nm točivého momentu se přenáší v rozmezí 2000-5000 otáček na všechna kola díky sedmistupňové převodovce AMG Speedshift Plus 7G-Tronic s automatickou deaktivací dvouspojkového režimu při řazení dolů. K dispozici jsou tři jízdní programy: manuální (M), sportovní (S) a úsporný C (Controlled Efficiency). Zde je v činnosti zmíněný start-stop. Řízení má elektromechanický posilovač. Permanentní pohon obou náprav 4Matic distribuuje sílu v poměru 40:60.

Nechybí sportovní zavěšení AMG Ride Control s balíčkem Airmatic. Ten zahrnuje vzduchové odpružení, speciální adaptivní tlumiče, automatické udržování světlé výšky a stabilizaci ACS, která ovládá zkrutné tyče vpředu i vzadu. Nechybí ani kontrola trakce 4ETS. Nastavení podvozku lze měnit tlačítkem ve třech úrovních: Comfort, Sport a Sport Plus. GL 63 AMG jezdí na jedenadvacetipalcových pětipaprskových ráfcích v titanové šedi, obutých do pneumatik rozměru 295/40. Optimální deceleraci napomáhají perforované kotouče s vnitřním chlazením, vpředu 390 x 36 mm, vzadu 345 x 26 mm.

Mřížka chladiče je leskle černá, přední nárazník dostal oproti běžným verzím větší vstupy vzduchu, ale nechybí na něm ani diody pro denní svícení. Pozadu nezůstaly ani dekorace v podobě log V8 Biturbo na širších blatnících a hliníkové nášlapné prahy u dveří. Vzadu najdeme dvě dvojité koncovky výfuku. Interiér charakterizuje jedno slovo: luxus. Ani GL 63 AMG neztratilo možnost instalace až sedmi sedadel. Ta jsou pokrytá kvalitní kůží, stejně jako loketní opěrky. Přední sportovní a elektricky nastavitelné sedačky mají kontrastní prošívání a masážní funkci. Kůže se nachází i na přístrojové desce a čtyřramenném volantu se zploštělou spodní částí. Pádla řazení jsou hliníková, stejně jako pedály. Čtveřici kulatých přístrojů doplňuje centrální obrazovka.

Nabídka standardní výbavy je široká: obsahuje například bixenony, bezklíčkový systém, třízónovou automatickou klimatizaci. rádio s Bluetooth, USB rozhraním a zásobníkem na 20 CD, elektromotorky pomáhají otevírat také víko zavazadlového prostoru a střešní okno. Nesmíme zapomenout na aktivní parkovací asistent a předcházení kolizím. V seznamu příplatků najdeme jiná kola a volanty, červeně lakované brzdiče, ještě kvalitnější kůži, případně velur s kovovými doplňky. Následují špičkové audio BeoSound od dánských Bang & Olufsen, navigace Becker, kamera, hlídače přejezdu pruhu a mrtvého úhlu, brzdový asistent BAS Plus, systém Pre-Safe nebo tempomat Distronic Plus. Rychlý mastodont bude leckdy tahat přívěs, zámek tažného zařízení tedy může být na přání ovládaný elektricky.

Na trh se Mercedes-Benz GL 63 AMG dostane nejdříve v listopadu 2012 a doplní tak běžné modely GL 350 BlueTec a GL 500. Ceny neznáme, tohle auto si ale rozhodně nebude moci dovolit každý.

Aleš Dragoun
Diskuze (76)
2. 6. 2012 08:29
Re: Rozmařilost
Dobře, tak je to obrovské sedmimístné SUV pro rodinné účely. :D Holt jsem to z recese nazval přizvedlým MPV, což podle mě z praktického hlediska není až tak mimo, protože tak to auto (klasické GL) asi bude fungovat. Verzí AMG se z toho stává jen velký silný Mercedes na producírování, protože k čemu u takového auta je zrychlení za 5 sekund a méně pohodlný podvozek?
Technický vrchol kategorie to je, o tom asi není pochyb, ale obávám se, že to nemá nic společného s tím, o čem je zde řeč. To souvisí jen s tím, že po formální stránce to bude vlastně dokonalé auto. Jenže je k ničemu, a tak to je vlastně úplně jedno, jak technicky vyspělé je, protože si všichni (až na těch pár výjimek, co neví co s penězi a mají superspeciální požadavky přesně na tohle auto) stejně koupí něco jiného, aniž by museli slevovat ze svých požadavků. Jeho existence je tudíž (téměř) nesmyslná. Proto jsem je nazval pitomými, protože nevím o ničem, bez čeho by se svět tak snadno obešel.
2. 6. 2012 08:00
Re: Fešák, jen co je pravda!
Horu železe s výkonem už tolik ne, přestože GL s 340 koni mi přijde jako naprosto dostačující. Narážel jsem jen na tu samotnou horu železa a vyšší posaz.
2. 6. 2012 07:51
Re: Rozmařilost
Abych to lépe specifikoval, nemám s ním až takový problém... A to jen kvůli tomu, že má 7 míst a k tomu je prémiová alternativa pouze Mercedes R, který vypadá až moc jako MPV a chápu, že ho někdo nebude chtít. Vůči ML bych byl mnohem tvrdší.
Jenže GL AMG není normální GL s 200 koni navíc, v tom je ten problém. A i kdyby jo, pořád je ten výkon zbytečný a celkem irelevantní při úvaze, kolik za to musíš dát navíc. Ale jak se píše jinde, když někdo neví co s penězi... Po alespoň krátké úvaze si ale takové auto koupit nelze.
2. 6. 2012 03:49
Re: Tohle CHCI!!!
Jestli by, jestli by, jestli by,... Když na to máš, uvažuješ jinak. Já jsem na mé nynější auto dříve neměl a nechápal jsem proč si je někdo kupuje. Teď to chápu. Já bych GL 63 AMG nekoupil, ale pochybuju, že bych toto tvrdil v případě, že se mi na účtě válí melouny a nevím co s nimi.
Avatar - AnGeor
1. 6. 2012 23:26
Re: Rozmařilost
Jeslize nemas problem s klasickym GL, tak opravdu nechapu co ti vadi na AMG verzi. To ze nekdo chce mit 200 koni navic, to prece je normalni a jsou lide co jsou ochotni ty kone zaplatit pri koupi i pri provozu.

Napsal jsi: jenže se asi nedostaneš do situace, kdy zároveň pojedeš 300 km/h po dálnici s rodinou a lyžemi do zasněženého kopce směřujíce na obchodní jednání

No to asi nedostanu, ale muze se stat ze o vikendu vezmu rodinu do Alp na lyze, v nedeli se presunu do Frankfurtu (velmi rychle) a v pondeli rano me tam GL AMG bude na jednani velice dobre reprezentovat.

Me osobene tahle motorizace dava vetsi smysl nez V6 CDI, ktery s tim autem asi moc hybat nebude...