Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz: Jak funguje systém naklánění auta v zatáčkách?

Aleš Dragoun
Diskuze (23)
Moderní elektronika umožňuje dříve netušené možnosti. Mercedes-Benz odhaluje další technické podrobnosti o novém kupé třídy S.

Stuttgartská automobilka se o bezpečnost svých vozů stará. V novém kupé třídy S nabízí funkci, která při průjezdu zatáčkou auto na jedné straně nakloní, aby jí snáze projelo. Tzv. „curve titlitng function“ je spojena s odpružením ABC (Active Body Control), které kromě klasické pružiny a tlumiče sestává ještě z hydraulického válce (pístku) pro jedno každé kolo. Ten se stará o potřebný tlak v každém tlumiči a čerpadlo dodává potřebnou kapalinu. Mercedes jej představil poprvé už v roce 1998 u tehdejší třídy CL. Vzhledem ke své konstrukci nepotřebuje příčné zkrutné stabilizátory. Při vysokých rychlostech klesne díky němu světlá výška až o 15 mm, na nezpevněném povrchu jde naopak nahoru o 30-40 mm. Sama nová funkce pak zvyšuje základní body ocelových pružin na straně jedné a snižuje na straně druhé. Prostě a jednoduše je zvedne nebo sníží, ovšem jen tak, jak je momentálně třeba. Jistě, ony to umí v zatáčkách samy od sebe, ale tady se chytré krabičky starají o to, aby to nepřehnaly.

Celá operace probíhá ve zlomcích sekundy a stupeň sklonu je určen, jak jinak, poloměrem zatáčky a závisí i na aktuální rychlosti auta. Proto potřebuje vidět dopředu, stereokamera umístěná za předním sklem to zvládne zatím jen 15 m. Systém, který je aktivní v rychlosti 15-180 km/h, má zaručit kupé třídy S náklony a mrštnost hodné sjezdového lyžaře, případně motorkáře. Pochopitelně s nadsázkou, tiskové materiály automobilky jej k nim ale připodobňují. Neuvádí se v činnost sám, je nutné stisknout tlačítko „Curve“.

Díky ABC se vlastně vůz méně naklání, snižují se odstředivé síly a nepotřebuje natáčecí zadní nápravu. Nová nadstavbová funkce nazývaná také „curve control“ pak nezabezpečí ani tak rychlejší průjezd zatáčkami, ale podle samotné automobilky „elegantnější“. Prostě ještě větší požitek z jízdy a také komfort. Cestující sedí přitom pevněji na svých místech. Systém bude nabízen pouze u větších Mercedesů s pohonem zadních kol a Magic Body Control, který hlídá pohyby karoserie do stran, zepředu dozadu a svislým směrem a monitoruje pozici celého odpružení ABC. Skenuje také vozovku před autem (stejnou kamerou, je multifunkční) a podle jejího povrchu podvozek neustále nastavuje, a to až do 130 km/h. ABC samotné je vybaveno také snímačem bočního zrychlení a hlídá stabilitu rovněž při poryvech větru.

Zákazníci u kupé třídy S se „curve control“ dočkají 14. července, pochopitelně za příplatek. Auta s pohonem všech kol 4Matic ji nedostanou, mají totiž jiné vzduchové odpružení Airmatic s adaptivními tlumiči ADS Plus.

Aleš Dragoun
Diskuze (23)
4. 6. 2014 00:35
Re: 94´ Citroen Xantia Activa!
C6 se těžko srovnává s čímkoliv. Je to taková labutí píseň hydropneumatického pérování. Znám starou C5 - ta když se odemkne, tak se zvedá jakýmsi otřesně hlučným čerpadlem. Měla taky hrozně poruch. C6 má asi nějakou tlakovou nádobu, protože reaguje a mění výšku okamžitě a kdykoliv. Nerovnosti filtruje neuvěřitelně - dostalo mě přejíždění prahů a větších hrbů - auto spočítá, kdy bude hrb pod zadním kolem a sníží na okamžik tlak. Taky interiér je dost luxusní - jsou tam velké kusy pravého leštěného dřeva, žádný plast s dekorem. Fakt doporučuju si C6 zkusit třeba v nějakým bazaru - normálně se tomu nechce věřit, ale mnohem dražší BMW a MB jsou proti ní kostitřasy.
3. 6. 2014 14:16
Re: 94´ Citroen Xantia Activa!
okej, za nepresnost se omlouvam, nicmene pointa je porad stejna....
3. 6. 2014 12:03
Re: 94´ Citroen Xantia Activa!
No jo, první dojem můžeš udělat většinou jenom jednou :-)
3. 6. 2014 11:05
Re: A co kinetóza
Vím, že tohle řešili u vlaků. Když nebyly uvnitř zatáčky cítit, tak se lidem dělalo při pohledu ven špatně. Museli tedy udělat kompromis. Člověk nepotřebuje pocítit zatáčku plnou silou, aby bylo vnitřní ucho spokojené.
Avatar - eXp10it
3. 6. 2014 10:16
A co kinetóza
Zajímalo by mě jak je na tom člověk v takovém autě s kinetózou. Spousta lidí má problém, že když se nedívá na cestu a houpe to s ním tak je mu zle = kinetóza (typicky práce na počítači v autě kdy se člověk nedívá na cestu, jízda autobusem, letadlem, lodí když nemá možnost se dívat ven). Jenže ono to funguje i naopak a totiž, že pokud člověku předkládáme zrakový vjem pohybu, ale pohyb se nedostavuje je mu blbě taky... (simulátory, kino, oculus rift, pohb ve vesmíru.)