Mercedes-Benz nadále používá zakázané chladivo
Automobilka Mercedes-Benz i nadále používá staré klimatizační chladivo R134a, které Evropská unie zakázala používat. Mercedesu to umožnila výjimka od německého Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA).
Německý výrobce díky tomu odvrátil možný zákaz prodeje některých svých automobilů. Staré klimatizační chladivo se totiž v EU nesmí od konce roku 2012 v nově homologovaných vozech používat. Díky výjimce od KBA může Mercedes R134a plnit do svých vozů až do roku 2016.
Otázkou však zůstává, co na výjimku řekne Evropská unie. Její představitelé se v minulých měsících nechali slyšet, že dodržování nařízení o novém chladivu budou vyžadovat. Výsledkem by mohla být i žaloba EU daného členského státu, který automobilce udělil výjimku.
Místo R134a je nyní povoleno R1234yf, které má být šetrnější k životnímu prostředí. Mercedes v rámci vlastního nárazového testu ale loni zjistil, že toto chladivo je hořlavé a navíc se chová jako kyselina. Od té doby Mercedes chladivo R1234yf odmítá.
Stuttgartská automobilka mezitím pracuje na nové klimatizaci plněné oxidem uhličitým. Právě to může být skutečným důvodem, proč Mercedes nechce používat R1234yf. Automobilka tímto krokem může pouze získávat čas, aby stihla vyvinout klimatizaci s CO2.
O nebezpečnosti R1234yf se totiž vedou spory. Mercedes nikdy nezveřejnil fotografie z jeho nárazové zkoušky, jiné automobilky navíc na adresu chladiva říkají, že je bezpečné. Firmy DuPont a Honeywell, které vlastní několik patentů týkajících se výroby a složení R1234yf, přiznávají, že je látka hořlavá, dodávají však, že v automobilech je více takto nebezpečných látek. Chladivo navíc prošlo několika průmyslovými testy.