Mercedes-Benz S: nový osmiválec pro S500

Mercedes-Benz S: nový osmiválec pro S500

 
 

Inovované nebo nové motory spalující benzín resp. naftu jsou jen přípravou na velký skok v předlouhé historii firmy. Již dříve totiž Mercedes ukázal, že to s hybridy myslí vážně...

Nový Mercedes-Benz třídy S se za svými zákazníky vydá s novými nebo inovovanými pohonnými jednotkami. Světovou premiérou na IAA ve Frankfurtu nebude pouze automobil samotný, ale také nový vidlicový osmiválec, příbuzný s vidlicovým šestiválcem o objemu 3498 cm3.

V první fázi se budou muset zájemci o nový Mercedes-Benz spokojit pouze s dvojicí motorů. Základ bude tvořit vidlicový šestiválec o objemu 3498 cm3, představený v minulém roce. Jeho bližší popis je v našem starším článku . Druhý motor pro novou třídu S je zcela novým výrobkem Mercedes-Benz. Tento agregát má ze zdvihového objemu 5461 cm3 nejvyšší výkon 285 kW, což je nárůst proti předchozí pohonné jednotce 495 cm3 resp. 60 kW. Asi patnáctiprocentní nárůst představuje maximum točivého momentu 530 Nm, které je k dispozici v nezvykle širokém rozsahu 2800 až 4800 ot./min.

Mercedes-Benz S 500 akceleruje z 0 na 100 km/h za 5,4 s, což je o sekundu lepší čas než u předchůdce, maximální rychlost je standardně omezena na 250 km/h.

Od prvního čtvrtletí roku 2006 budou k dispozici vylepšené motory pro model S 600 a S 320 CDI. Dvanáctiválec, o kterém jsme psali v seriálu o motorech V12, dostal dalších 12 kW navíc, takže se nyní pyšní výkonem 380 kW při zatím nespecifikovaných otáčkách. Přibyly i newtonmetry na konečných 830 v rozmezí 1900-3500 ot./min. Tato hodnota napovídá, že jde o přeplňovaný motor.

Motory pro nový Mercedes-Benz S
 S 350S 500S 600*S 320 CDI*
Zdvihový objem [cm3]3498546155132987
Válce/ventily V6/4V8/4V12/3V6/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]200/6000285/6000380/-173/-
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]350/2400-5000530/2800-4800830/1900-3500540/1600-2800
Max. rychlost [km/h]250250250-
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,35,4--
Komb. spotřeba [l/100 km]10,111,7-8,3
* k dodání v prvním čtvrtletí roku 2006

Nový motor pro Mercedes-Benz S 500

Motor pro Mercedes-Benz S 500 je novým členem motorové rodiny, jejíž otcem je v minulém roce představený šestiválec 3498 cm3 o výkonu 200 kW. Tato příbuznost (rozteč válců 106 mm, čtyřventilový rozvod, dříve pouze tříventilový) umožnila snížit výrobní náklady.

Solidním základem nového motoru je celohliníková konstrukce, s blokem motoru svírajícím klasický úhel 90°mezi řadami válců. Pětkrát uložená kliková hřídel je kovaná podobně jako ojnice, které jsou o pětinu lehčí než v původním pětilitrovém osmiválci.

Již v šestiválci použili konstruktéři variabilní časování ventilů jako cestu k nižší spotřebě a vhodnějšímu průběhu točivého momentu resp. výkonu. V novém osmiválci jsou vačkové hřídele natáčeny elektrohydraulickým mechanismem na přední straně bloku motoru, ovládaným čtyřmi hydraulickými ventily. Vačkové hřídele sacích ventilů jsou poháněny řetězem od klikového hřídele, vačky výfukových ventilů pak ženou sací vačkové hřídele prostřednicvtím ozubeného převodu.

Otevírání výfukových ventilů je vzájemně posunuto. Výfukové ventily válců číslo 3, 4, 5, 7 se otvírají na 180° otočení klikového hřídele, u zbývajících čtyř válců jsou výfukové ventily otevřeny na 190° otočení klikového hřídele. Zdvih ventilů je 2 mm. Toto opatření snižuje tlakové fluktuace ve výfukovém potrubí a omezuje nepravidelně se vyskytující zbytková množství výfukových plynů ve válcích. Zvyšuje se tak odolnost vůči klepání, resp. účinnost plnění válců v nízkých a středních otáčkách.

V osmiválci najdeme stejná konstrukční řešení v oblasti sání jako u šestiválce: přívěry a variabilní sací potrubí s klapkami.

Klapky v sání určují krátkou a dlouhou cestu nasátého vzduchu do válce, v sání se využívá tlakových vln, které zlepšují plnění. Výsledek dnes již rozšířeného řešení je u Mercedesu následující: již v 1500 ot./min je k dispozici 435 Nm tedy 82 % maxima točivého momentu.

Na konci sacích kanálů jsou umístěny přívěry zvyšující turbulenci nasávaného vzduchu v nižších zatíženích, což napomáhá rovnoměrnějšímu rozmístění směsi ve spalovacím prostoru. Při vysokých zatíženích není dodatečného víření třeba, rychlost vzduchu proudícího v sání je totiž optimální. Výhodou použití přívěr je hladší chod motoru a úspora paliva až 0,2 l / 100 km v závislosti na režimu provozu. Spotřeba paliva v kombinovaném evropském jízdním cyklu činí 11,7-11,9 l/100 km, což přibližně odpovídá předchozímu slabšímu motoru V8.

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 




Mercedes-Benz třídy S: kupé a pohon 4x4 příští rok Mercedes-Benz třídy S: kupé a pohon 4x4 příští rok

Od září Mercedes-Benz prodává novou třídu S. Zákazníci se…

CL 65 AMG a S 65 AMG: dosud nejsilnější AMG CL 65 AMG a S 65 AMG: dosud nejsilnější AMG

Výkon 450 kW, točivý moment 1000 Nm mezi 2000 a 4000…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Video, z kterého běhá mráz po zádech: Třísetletá mrtvola dětské světice otevřela oči!

Video, z kterého běhá mráz po zádech: Třísetletá…

Z toho videa běhá mráz po zádech! Turista v mexické katedrále Guadalajara si natáčel na kameru ostatky dětské…

Manažerka (†36) Dary Rolins po sobě zanechala dceru (8): Co s ní teď bude?

Manažerka (†36) Dary Rolins po sobě zanechala dceru…

Během nemoci, kdy bylo manažerce Dary Rolins (43) Evě Skallové (†36) úplně nejhůř, dělala vše proto, aby u toho…

 

iSport.cz

Kvitová srazila jedničku Kerberovou, nezlomila ji ani brutální výměna

Kvitová srazila jedničku Kerberovou, nezlomila ji…

Famózní bitva! Česká tenistka Petra Kvitová si v osmifinále turnaje v čínském Wu-chanu vyšlápla na světovou…

Bláznivá LM! Penaltové drama, přestřelka City i vtípek s autobusem

Bláznivá LM! Penaltové drama, přestřelka City i…

Co se to dělo? Středeční zápasy Ligy mistrů byly skutečně bláznivé! Tak například v utkání Celtiku s…

 

Reflex.cz

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to velcí kluci

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to…

Miloš Zeman, resp. jeho hradní kancelář, se neomluví za prezidentova slova na adresu Ferdinanda Peroutky.…

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení muslimské burky a nikábu

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení…

Česká média v úterý zveřejnila zajímavou zprávu, že švýcarská Národní rada (dolní komora parlamentu) schválila…