Mercedes-Benz S: nový osmiválec pro S500

Mercedes-Benz S: nový osmiválec pro S500

 
 

Inovované nebo nové motory spalující benzín resp. naftu jsou jen přípravou na velký skok v předlouhé historii firmy. Již dříve totiž Mercedes ukázal, že to s hybridy myslí vážně...

Nový Mercedes-Benz třídy S se za svými zákazníky vydá s novými nebo inovovanými pohonnými jednotkami. Světovou premiérou na IAA ve Frankfurtu nebude pouze automobil samotný, ale také nový vidlicový osmiválec, příbuzný s vidlicovým šestiválcem o objemu 3498 cm3.

V první fázi se budou muset zájemci o nový Mercedes-Benz spokojit pouze s dvojicí motorů. Základ bude tvořit vidlicový šestiválec o objemu 3498 cm3, představený v minulém roce. Jeho bližší popis je v našem starším článku . Druhý motor pro novou třídu S je zcela novým výrobkem Mercedes-Benz. Tento agregát má ze zdvihového objemu 5461 cm3 nejvyšší výkon 285 kW, což je nárůst proti předchozí pohonné jednotce 495 cm3 resp. 60 kW. Asi patnáctiprocentní nárůst představuje maximum točivého momentu 530 Nm, které je k dispozici v nezvykle širokém rozsahu 2800 až 4800 ot./min.

Mercedes-Benz S 500 akceleruje z 0 na 100 km/h za 5,4 s, což je o sekundu lepší čas než u předchůdce, maximální rychlost je standardně omezena na 250 km/h.

Od prvního čtvrtletí roku 2006 budou k dispozici vylepšené motory pro model S 600 a S 320 CDI. Dvanáctiválec, o kterém jsme psali v seriálu o motorech V12, dostal dalších 12 kW navíc, takže se nyní pyšní výkonem 380 kW při zatím nespecifikovaných otáčkách. Přibyly i newtonmetry na konečných 830 v rozmezí 1900-3500 ot./min. Tato hodnota napovídá, že jde o přeplňovaný motor.

Motory pro nový Mercedes-Benz S
 S 350S 500S 600*S 320 CDI*
Zdvihový objem [cm3]3498546155132987
Válce/ventily V6/4V8/4V12/3V6/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]200/6000285/6000380/-173/-
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]350/2400-5000530/2800-4800830/1900-3500540/1600-2800
Max. rychlost [km/h]250250250-
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,35,4--
Komb. spotřeba [l/100 km]10,111,7-8,3
* k dodání v prvním čtvrtletí roku 2006

Nový motor pro Mercedes-Benz S 500

Motor pro Mercedes-Benz S 500 je novým členem motorové rodiny, jejíž otcem je v minulém roce představený šestiválec 3498 cm3 o výkonu 200 kW. Tato příbuznost (rozteč válců 106 mm, čtyřventilový rozvod, dříve pouze tříventilový) umožnila snížit výrobní náklady.

Solidním základem nového motoru je celohliníková konstrukce, s blokem motoru svírajícím klasický úhel 90°mezi řadami válců. Pětkrát uložená kliková hřídel je kovaná podobně jako ojnice, které jsou o pětinu lehčí než v původním pětilitrovém osmiválci.

Již v šestiválci použili konstruktéři variabilní časování ventilů jako cestu k nižší spotřebě a vhodnějšímu průběhu točivého momentu resp. výkonu. V novém osmiválci jsou vačkové hřídele natáčeny elektrohydraulickým mechanismem na přední straně bloku motoru, ovládaným čtyřmi hydraulickými ventily. Vačkové hřídele sacích ventilů jsou poháněny řetězem od klikového hřídele, vačky výfukových ventilů pak ženou sací vačkové hřídele prostřednicvtím ozubeného převodu.

Otevírání výfukových ventilů je vzájemně posunuto. Výfukové ventily válců číslo 3, 4, 5, 7 se otvírají na 180° otočení klikového hřídele, u zbývajících čtyř válců jsou výfukové ventily otevřeny na 190° otočení klikového hřídele. Zdvih ventilů je 2 mm. Toto opatření snižuje tlakové fluktuace ve výfukovém potrubí a omezuje nepravidelně se vyskytující zbytková množství výfukových plynů ve válcích. Zvyšuje se tak odolnost vůči klepání, resp. účinnost plnění válců v nízkých a středních otáčkách.

V osmiválci najdeme stejná konstrukční řešení v oblasti sání jako u šestiválce: přívěry a variabilní sací potrubí s klapkami.

Klapky v sání určují krátkou a dlouhou cestu nasátého vzduchu do válce, v sání se využívá tlakových vln, které zlepšují plnění. Výsledek dnes již rozšířeného řešení je u Mercedesu následující: již v 1500 ot./min je k dispozici 435 Nm tedy 82 % maxima točivého momentu.

Na konci sacích kanálů jsou umístěny přívěry zvyšující turbulenci nasávaného vzduchu v nižších zatíženích, což napomáhá rovnoměrnějšímu rozmístění směsi ve spalovacím prostoru. Při vysokých zatíženích není dodatečného víření třeba, rychlost vzduchu proudícího v sání je totiž optimální. Výhodou použití přívěr je hladší chod motoru a úspora paliva až 0,2 l / 100 km v závislosti na režimu provozu. Spotřeba paliva v kombinovaném evropském jízdním cyklu činí 11,7-11,9 l/100 km, což přibližně odpovídá předchozímu slabšímu motoru V8.

Spolupracujeme s TipCars.com
Americká cla na ocel a hliník brzy dopadnou i na EU, počítá Německo Americká cla na ocel a hliník brzy dopadnou i na EU, počítá Německo

Německá vláda nepočítá s tím, že se podaří prodloužit pro…

Libeňský most pražští plánovači bourat nedoporučují, přesto chtějí postavit nový Libeňský most pražští plánovači bourat nedoporučují, přesto chtějí postavit nový

Gremiální rada pražského Institutu plánování a rozvoje…

Samsung dosáhl rekordního provozního zisku Samsung dosáhl rekordního provozního zisku

Jihokorejský výrobce elektroniky Samsung Electronics v…

Vlastník televize Nova hlásí o polovinu vyšší provozní zisk Vlastník televize Nova hlásí o polovinu vyšší provozní zisk

Mediální společnost Central European Media Enterprises…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 



Mercedes S 65 AMG: Na prodej je ojetina za 2 % původní ceny Mercedes S 65 AMG: Na prodej je ojetina za 2 % původní ceny

Jako nový přišel tento mercedes na 200.000 amerických…

Mercedes-Benz třídy S: kupé a pohon 4x4 příští rok Mercedes-Benz třídy S: kupé a pohon 4x4 příští rok

Od září Mercedes-Benz prodává novou třídu S. Zákazníci se…

 



 
BMW 8 polooficiálně: Odhaluje se ještě před premiérou! Známe i technická data M850i

BMW 8 polooficiálně: Odhaluje se ještě před premiérou! Známe i technická data M850i

Dnes 08:44

BMW s prototypy chystané řady 8 vyrazilo do Walesu, aby otestovala jeho podvozek. Spolu s tím odhalilo také bližší informace o novince.




Blesk.cz

Odhalily zvrhlého producenta a sexuální praktiky Hollywoodu. Pitt natočí o novinářkách film

Odhalily zvrhlého producenta a sexuální praktiky…

Příběh novinářek Jodi Kantorové a Megan Twoheyové z amerického listu The New York Times (NYT), které pomohly…

Býk vtrhl do obchodního centra a zranil 8 lidí. Spoušť zachytila kamera

Býk vtrhl do obchodního centra a zranil 8 lidí.…

Neobvyklý pohled se naskytl lidem v peruánském městě Cuzco. Po ulicích běhal splašený býk, který vrážel, do čeho…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Boston v sedmém zápase pálil, Krejčí s Pastrňákem celkem pomohli 5 body

Boston v sedmém zápase pálil, Krejčí s Pastrňákem…

Útočníci David Pastrňák a David Krejčí výrazně pomohli v sedmém rozhodujícím zápase prvního kola play off NHL k…

 

Reflex.cz

Avengers: Infinity War je skvostný koncentrovaný epos pro moderní dobu

Avengers: Infinity War je skvostný koncentrovaný…

Desetiletá sága marvelovského filmového vesmíru dochází grandiózního finále ve filmu Avengers: Infinity War...…

Unikátní aplikace přesně ukáže, co by se stalo, kdyby Prahu zasáhla jaderná bomba

Unikátní aplikace přesně ukáže, co by se stalo,…

Co by se stalo, kdyby v Praze vybuchla severokorejská jaderná bomba? Nebo nukleární nálože, kterými disponují…