Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz SLS AMG: Křídla dává i Mercedes (velká fotogalerie)

Ondřej Láník
Diskuze (84)
Nové sportovní kupé z Německa si asi s ničím jiným nespletete. Vzdálená příbuznost s legendárním 300 SL zabírá jen malou část genetického kódu tohoto vozu. Design je jedinečný, technika špičková.

Těsně před frankfurtským IAA zveřejnil Mercedes-Benz dlouho očekávané fotografie exteriéru nového křídláku. Model, který automobilka představuje po částech už řadu měsíců, se poprvé veřejnosti v celé své kráse ukáže na prestižním domácím autosalonu. Tam mívají německé automobilky velkolepé prezentace, když každá z nich nemá jen vlastní stánek, ale rovnou celý pavilon.

Většinu informací jsme se o novém SLS AMG dozvěděli už dříve, ale přesto je pojďme zrekapitulovat.

Hnací ústrojí

Nový Mercedes má za přední nápravou umístěný vidlicový osmiválec typu M159 s objemem 6208 cm3 a výkonem 420 kW (571 k) při 6800 min-1, točivý moment vrcholí hodnotou 650 Nm ve 4750 min-1 a přenáší se na zadní kola pomocí sedmistupňové dvouspojkové převodovky a kardanového hřídele, který je vyroben z karbonu. Pohonná jednotka má mazání se suchou skříní a odděleným zásobníkem oleje a váží jen 206 kg. Dvouspojková převodovka pochází z interního vývoje společnosti AMG a je uložena u zadní nápravy – v Sindelfingenu, respektive v Affalterbachu tedy použili systém transaxle – motor je s převodovkou spojen tuhou rourou, která poskytuje ochranu lehkému hřídeli z kompozitního materiálu. Spolehlivou trakci na kluzkém povrchu a v zatáčkách by měl zaručit diferenciál se zvýšenou svorností.

Karoserie

Prioritou konstruktérů byla redukce hmotnosti a snížení těžiště. Prostorový rám je vyroben z hliníkových plechů, profilů a odlitků a váží jen 241 kg. Ocel byla použita prakticky pouze na vnitřní strany předních sloupků karoserie. Ta má dveře výklopné směrem vzhůru, Mercedes tak po více než půlstoletí oživuje slavný gullwing, který tolik proslavil model 300 SL z let 1954-1957. Automobil zhubl oproti předchůdci o 140 kg, jeho hmotnost se pohybuje kolem 1620 kg. Dvojité lichoběžníkové nápravy jsou z lehké hliníkové slitiny, stejně jako karosářské panely. Rozložení hmotnosti pak dosahuje takřka ideálu – poměr je 48 : 52.

4,64 m dlouhý, 1,94 m široký a 1,27 m vysoký automobil má rozvor náprav dlouhý 2,68 m. Zavazadlový prostor má objem jen 176 l.

Jízdní výkony

SLS má kola z hliníkové slitiny, vpředu rozměru 9,5 x 19, vzadu pak 11,0 x 20 a jezdí na pneumatikách 265/35 R19, respektive 295/30 R20. Řidič, či spíše pilot, má k dispozici čtyři jízdní režimy a také funkci Racestart (systém launch control), díky které auto vystřelí z nuly na 100 km/h za 3,8 s. Po německých dálnicích jej budou moci noví majitelé prohánět rychlostí až 317 km/h. Kombinovaná spotřeba se činí 13,2 l/100 km.

Pokud bude třeba razantně zpomalit, pomohou jim v tom karbonkeramické brzdy se šestipístkovými třmeny. Ani jejich vývoj Mercedes-Benz nesvěřil žádnému externímu specialistovi, nesou opět značku AMG. Ještě k elektronice – nové SLS disponuje třístupňovým systémem ESP, který má sportovní režim a je i zcela vypínatelný.

Interiér

Přístrojová deska a středová konzola mohou svým tvarem připomínat ocasní křídlo letounu, výdechy ventilace pak proudový motor. V interiéru, pro který by se spíše hodil výraz kokpit, pak najdeme špičkové materiály – kůži Nappa, nebo kov. Na středové konzole se nacházejí veškeré ovladače elektronických systémů vozu a volič sedmistupňové samočinné převodovky AMG Speedshift DCT, kterému v Affalterbachu říkají E-Select. Sportovní sedadla jsou elektricky nastavitelná a mají integrované hlavové opěrky, jejich zadní část je pak vyrobena z hořčíkové slitiny. Disponují i polohovou pamětí, do které lze uložit až tři různá nastavení, jsou vyhřívaná a do toho spolujezdcova lze umístit dokonce i dětskou sedačku! V automobilu si můžete vychutnat nejen sportovní jízdu, ale dokonce i cigaretu, zapalovač se nachází vedle voliče samočinné převodovky, kde je také dvanáctivoltová zásuvka.

Tříramenný volant AMG Performance má průměr 36,5 mm a zploštělou spodní část. Je ručně obšitý kůží, stejně jako celý interiér, který lze mít v celkem sedmi barvách. Volant lze i nastavit, a to ve dvou osách. Střed je kovový, stejně jako pádla řazení samočinné převodovky. Na volantu je také umístěno ovládání audia, telefonu, satelitní navigace a hlasového kontrolního systému Linguatronic. Vlevo jsou pak tlačítka elektronické parkovací brzdy a otevírání víka zavazadlového prostoru. Interiér není čistě jen v kůži, například na A-sloupcích najdeme umělý semiš Alcantara. Přístrojový panel nabízí kromě obvyklých budíků indikátor přeřazení na vyšší stupeň, ten se skládá z v současnosti oblíbených světelných diod, kterých je celkem sedm. Rychloměr je ocejchován do 360 km/h.

Ve středu panelu je pak umístěn 4,5palcový displej palubního systému AMG, který řidiči zprostředkovává informace o zařazeném rychlostním stupni, teplotách provozních kapalin, aktuálním čase, průměrné rychlosti, spotřebě, či venkovní teplotě. K dispozici jsou i další funkce ve volbách Set Up, Warm Up a Race – například digitální ukazatel aktuální rychlosti, elektronické stopky, které umí změřit čas na kolo na závodním okruhu. Vlevo od voliče samočinné převodovky jsou umístěny ovladače jízdních režimů včetně funkce Racestart (launch control) a ESP. Aktuální zvolený režim elektronické stabilizace se zobrazuje také na palubním počítači. Jeho jednotlivé funkce se ovládají, jak jinak, tlačítky na volantu.

Dvouzónou automatickou klimatizaci Mercedes nejen u SLS AMG nazývá Thermotronic, parkovací asistent se jmenuje Parktronic, samozřejmostí je také tempomat, k dispozici je i bezklíčkový vstup Keyless-Go. Na přání lze mít špičkové audio dánské firmy Bang & Olufsen s jedenácti reproduktory a celkovým výkonem 1000 W, DVD měnič, ještě lepší kůži, či doplňky z karbonu. K dispozici je také multimediální systém Comand APS se sedmipalcovým displejem, umístěným ve středu přístrojové desky a pevným diskem s kapacitou 6 GB. Satelitní navigace pak disponuje dalším harddiskem, tentokrát s kapacitou 30 GB. Ve výbavě nalezneme i odkládací schránky, ta největší je mezi sedadly, pamatováno bylo i na pitný režim řidiče a spolujezdce (či spíše spolujezdkyně?), ti si své nápoje mohou umístit do držáků.

Řidič sedí pouhých 369 mm nad vozovkou, vyklopené dveře pak od ní dělí 150 mm a při vstupu musí překonat posádka práh o výšce 450 mm nad silnicí, což vzhledem ke konstrukci dveří a tuhému skeletu není nijak závratné číslo. O bezpečnostních prvcích zatím Mercedes-Benz sdělil pouze to, že nový supersport disponuje osmi airbagy (předními, bočními, kolenními a okenními) a tříbodovými bezpečnostními pásy s předpínači a omezovači tahu.

Termíny a cena

Automobil vznikal ve spolupráci MTC (Mercedes Technology Center) a AMG. Vývoj SLS AMG byl zahájen v posledním čtvrtletí roku 2006, světová premiéra se odehraje za několik dní ve Frankfurtu, první vozy dorazí k zákazníkům na jaře 2010. Cena na německém trhu činí 177.310 Euro (cca 4,6 milionu Kč).

Ondřej Láník
Diskuze (84)
13. 9. 2009 20:56
Re: Dvere a bezpecnost
Tohle je ještě celkem pohoda, tady by se snad opravdu předním oknem dalo vylézt, ale co třeba moje oblíbená značka Lamborghini? :-) Co vím tak uvnitř už i u nás uhořel borec co to hodil na střechu. Nádrže vedle rozpálenýho motoru a je to hned...

Co se týká tohoto Gullwingu, podle mě se povedl, i když ne zase nějak moc, rozhodně kvůli němu nepřesunu na druhé místo ve své hitparádě nejlepší auto všech dob Lamborghini Countach LP400 ;-)
Avatar - Pekelná Micinka
11. 9. 2009 17:10
Re: Smrncovni "Meda"
A co teprve Acura 1492.. ;-) >:D
Avatar - gld
11. 9. 2009 14:34
Re: Haha
nie a finito..tento mercedes je originál ako remeň....s nejakými nisanmi a mazdami ho môže porovnávať iba idiot..howg
Avatar - white label
11. 9. 2009 12:20
Re: Haha
Jasně, jsou taky dvě, hranatá a stejně po stranách...haha ;-)
Avatar - white label
11. 9. 2009 12:17
Re: Dvere a bezpecnost
Rozbiješ, nebo vykopneš sklo..., auto, kterému nejdou po havárii otevřít ani klasické dveře, také není žádná vyjímka...
Navíc je často lepší, když nejdou otevřít ani po havárii, než, když se otevřou už v průběhu havárie...