Mezinápravový diferenciál Subaru DCCD (Jak to funguje?)

Mezinápravový diferenciál Subaru DCCD (Jak to funguje?)

 

Nejnovější generace ostrých čtyřkolek pro běžné silnice jsou vybavovány aktivním mezinápravovým diferenciálem. Jak funguje ten v nové Impreze WRX STI se dozvíte z tohoto článku.

Nejnovější generace ostrých čtyřkolek pro běžné silnice jsou vybavovány aktivním mezinápravovým diferenciálem. Jak funguje ten v nové Impreze WRX STI se dozvíte z tohoto článku.

Než se dostaneme k vysvětlení činnosti aktivního diferenciálu, krátce zopakujeme základní princip činnosti konvenčního diferenciálu.

Při přímé jízdě jsou otáčky kol na obou stranách vozidla shodné. Pro snadný průjezd zatáčkou, kdy pravá a levá kola opisují různě velké dráhy, je nezbytné, aby se otáčky hnacích kol přizpůsobovaly opisovaným drahám. To je úkolem diferenciálního soukolí, krátce diferenciálu, který kolo na vnitřní straně zatáčky zpožďuje a tomu úměrně urychluje kolo na straně vnější. Protože na nerovném povrchu, nebo v místě, kde je na pravé a levé straně různá přilnavost, dochází k nepříjemnému prokluzu jednoho z kol a tím k úměrnému zpomalení kola na protější straně, vybavují automobilky některé vozy diferenciály, které omezují toto rozdělování otáček a omezují vlastně původní funkci diferenciálu. Zvýšením tzv. svornosti diferenciálu se sníží nežádoucí prokluz, zvýší se schopnost přenášet točivý moment i na horším povrchu, ale sníží se současně „ochota“ automobilu zatáčet, zvyšuje se opotřebení pneumatik i mechanických součástí.

Mezinápravový diferenciál má za úkol rozdělovat točivý moment motoru mezi obě poháněné nápravy u automobilů se stálým pohonem všech kol. O další distribuci na pravé a levé kolo se stará nápravový diferenciál na každé z náprav. Problémy s prokluzujícími koly přední nebo zadní nápravy jsou zde podobné jako v případě jednotlivé nápravy u kol na levé a pravé straně. Jakmile na jedné z náprav kola prokluzují, zpomalují se kola na nápravě druhé, v extrémním případě se automobil zcela zastaví, i když řidič dává zcela sešlápnutým pedálem akcelerátoru pokyn k jízdě (rozjezdu). Při rychlé jízdě ovlivňuje schopnost přenosu hnacích sil také stabilitu jízdy automobilu v zatáčce.

Mezinápravový diferenciál Subaru DCCD rozděluje hnací moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 41:59, s tím, že řidič může manuálně určit míru uzavření, tj. omezit změnu tohoto poměru ve chvíli, kdy se kola jedné z náprav otáčejí jinými otáčkami, než kola druhé nápravy. Zkratka DCCD pochází z anglického Driver Controlled Center Differential.

Konstrukce je založena na planetovém soukolí, jehož jednotlivé členy jsou navíc ovládány elektromagneticky spínanými vícelamelovými spojkami, které v praxi mění svornost celého ústrojí. DCCD má svou řídící jednotku, která mj. spolupracuje s ABS.

Řidič má možnost zvolit mezi automatickým režimem AUTO a manuálně nastavitelnými režimy MANUAL.

Řídící jednotka DCCD plní následující samostatné funkce:

  • Ruční brzda – jakmile řidič za jízdy použije ruční brzdu, mezinápravový diferenciál je uvolněn, takže automobil se v takové situaci chová standardně
  • Brzdy – jakmile řidič použije provozní brzdy diferenciál je uvolněn
  • Mezinápravový diferenciál – funkce mezinápravového diferenciálu je řízena na základě přenesitelného momentu a prokluzu kol, míra uzavření se pohybuje mezi polohami zcela otevřeno a zcela zavřeno.
  • Kontrola chyb – jakmile dojde k výpadku některé komponenty systému, je řidič informován kontrolkou na přístrojovém štítu
  • Přenášený moment v závislosti na sešlápnutí akcelerátoru – omezuje točivý moment odesílaný na nápravy v závislosti na sešlápnutí pedálu akcelerátoru na základě řady signálů, ale v zásadě dle pravidla: diferenciál zcela uzavřen pro zcela otevřenou škrtící klapku, resp. diferenciál zcela otevřen pro zcela uzavřenou škrtící klapku
  • Kontrola prokluzu – řízení míry uzavření diferenciálu na základě prokluzu, vypočteného z otáček jednotlivých kol
  • Zatáčení - na základě poměru otáček kol na pravé a levé straně je vypočítáván opravný součinitel, který upravuje hodnotu uzavření diferenciálu získanou z míry otevření škrtící klapky, velikosti prokluzu atd.
  • Míra uzavření diferenciálu – nastavuje řidič v manuálním režimu
  • Stáčení – uzavření diferenciálu je ovládáno na základě signálů otáček kol, bočního zrychlení, polohy pedálu akcelerátoru, atd., řidič nemůže do funkce zasahovat
  • Kontrola teploty oleje zadního dif. – jakmile teplota oleje v zadním svorném diferenciálu vzroste nad určitou mez, je mezinápravový diferenciál zcela otevřen, řidič je informován kontrolkou na přístrojovém štítu
  • Funkce DCCD při pracovních režimechRežim AUTORežim MANUAL
    Ruční brzdaAnoAno
    Brzdy/ABSAnoAno
    Mezinápravový diferenciálAnoAno
    Kontrola chybAnoAno
    Přenášený moment v závislosti na sešlápnutí akcelerátoruAnoAno
    Kontrola prokluzuAnoNe
    ZatáčeníAnoAno
    Míra uzavření diferenciáluNeAno
    StáčeníAnoNe
    Kontrola teploty oleje zadního dif.AnoAno

    V manuálním režimu může řidič vybírat mezi šesti stupni uzavření diferenciálu, které začínají polohou „zcela otevřeno“ a končí polohou „zcela uzavřeno“ (LOCK).

    V automatickém režimu pomáhá řidiči s ovládáním automobilu řídící jednotka, která čerpá informace ze signálů otáček kol, polohy škrtící klapky, natočení volantu, bočního zrychlení, atd. a samočinně mění svornost diferenciálu v zájmu zachování stability přenosu točivého momentu i optimálních vlastností automobilu při zatáčení.

    Obrázek ukazuje typický manévr, při kterém je využit aktivní mezinápravový diferenciál v režimu AUTO. Před zatáčkou, v místě označeném (A), řidič brzdí, diferenciál je zcela otevřen. Když je vozidlo v zatáčce, mezi body označenými (B) a (C), se zvětšuje otevření škrtící klapky, automobil začíná akcelerovat, řídící jednotka reaguje na zvyšující se boční zrychlení. Postupně se zvyšuje svornost diferenciálu pro zlepšení přenosu točivého momentu. Mezi body (C) a (D) boční zrychlení klesá, řídící jednotka identifikuje tento stav jako výjezd ze zatáčky a diferenciál je nakonec zcela uzavřen pro optimální akceleraci v přímém směru.

    Spolupracujeme s TipCars.com
    Projektový management je garancí úspěchu stavebního projektu, říká Štefanovič Projektový management je garancí úspěchu stavebního projektu, říká Štefanovič

    Na stavebním projektu se podílí mnoho různých účastníků…

    Puigdemont nechce expremiérský plat. Cítí se stále premiérem Puigdemont nechce expremiérský plat. Cítí se stále premiérem

    Sesazený katalánský premiér Carles Puigdemont nebude…

    Do vedení Sněmovny chtějí Fiala, Pikal, Okamura, Filip a Hamáček Do vedení Sněmovny chtějí Fiala, Pikal, Okamura, Filip a Hamáček

    Na místopředsedy Sněmovny budou kandidovat Petr Fiala…

     
    Zdroj: Subaru

    Štítky Subaru

     







    Doporučujeme
    Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

    Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

    Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

    České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

     

    AutoRevue
    Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

    Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

    Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív… Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív…

    Nová generace legendárního „géčka“ bude oficiálně…

     





     
    Tahle střela chce být přemožitel extrémně rychlé Tesly Roadster. Staví ji... Číňané!

    Tahle střela chce být přemožitel extrémně rychlé Tesly Roadster. Staví ji... Číňané!

    Včera

    Tak to netrvalo dlouho! Jen krátce po představení nové generace Tesly Roadster přichází auto, které chce být ještě rychlejší než ona. Opravdu má šanci na realizaci?




    Blesk.cz

    Madonna se toho nebojí: Zpěvaččiny nahé fotografie půjdou do aukce

    Madonna se toho nebojí: Zpěvaččiny nahé fotografie…

    Zpěvačka Madonna (59) se nikdy moc nestyděla. A možná i proto se z ní stala obrovská světová hvězda. Když jí…

    Panika v Lounech? V obchodním centru běhal tygr přímo mezi regály!

    Panika v Lounech? V obchodním centru běhal tygr…

    Nejdřív úlek, pak pobavení. Nejspíše tak se cítili zákazníci řetězce s potravinami v Lounech, když se mezi…

     

    iSport.cz

    Motor zdolal ve šlágru Kladno 3:0 a dotáhl se na Vary, ty padly v Prostějově

    Motor zdolal ve šlágru Kladno 3:0 a dotáhl se na…

    Hokejisté Českých Budějovic navázali na výhru v Karlových Varech a porazili Kladno 3:0. Motor ani v jedenáctém…

    Jágr o nové roli v Calgary i talentu, který ho ohromuje každý večer

    Jágr o nové roli v Calgary i talentu, který ho…

    Hokejový útočník Jaromír Jágr se v minulých dnech představil ve dvou bývalých působištích, ale žádnou nostalgii…

     

    Reflex.cz

    Předsedou Poslanecké sněmovny se stal Radek Vondráček z Babišova ANO

    Předsedou Poslanecké sněmovny se stal Radek…

    Předsedou Sněmovny dnes zvolili poslanci jejího bývalého místopředsedu Radka Vondráčka (ANO). V tajné volbě…

    Tolik nul nespočítáte: Končící prezident Zimbabwe přesvědčivě ukázal, proč netisknout peníze

    Tolik nul nespočítáte: Končící prezident Zimbabwe…

    Robert Mugabe, prezident Zimbabwe a vydavatel stobiliónové bankovky, po měsících tlaku rezignoval. Po třiceti…