Mezinápravový diferenciál Subaru DCCD (Jak to funguje?)

Mezinápravový diferenciál Subaru DCCD (Jak to funguje?)

 

Nejnovější generace ostrých čtyřkolek pro běžné silnice jsou vybavovány aktivním mezinápravovým diferenciálem. Jak funguje ten v nové Impreze WRX STI se dozvíte z tohoto článku.

Nejnovější generace ostrých čtyřkolek pro běžné silnice jsou vybavovány aktivním mezinápravovým diferenciálem. Jak funguje ten v nové Impreze WRX STI se dozvíte z tohoto článku.

Než se dostaneme k vysvětlení činnosti aktivního diferenciálu, krátce zopakujeme základní princip činnosti konvenčního diferenciálu.

Při přímé jízdě jsou otáčky kol na obou stranách vozidla shodné. Pro snadný průjezd zatáčkou, kdy pravá a levá kola opisují různě velké dráhy, je nezbytné, aby se otáčky hnacích kol přizpůsobovaly opisovaným drahám. To je úkolem diferenciálního soukolí, krátce diferenciálu, který kolo na vnitřní straně zatáčky zpožďuje a tomu úměrně urychluje kolo na straně vnější. Protože na nerovném povrchu, nebo v místě, kde je na pravé a levé straně různá přilnavost, dochází k nepříjemnému prokluzu jednoho z kol a tím k úměrnému zpomalení kola na protější straně, vybavují automobilky některé vozy diferenciály, které omezují toto rozdělování otáček a omezují vlastně původní funkci diferenciálu. Zvýšením tzv. svornosti diferenciálu se sníží nežádoucí prokluz, zvýší se schopnost přenášet točivý moment i na horším povrchu, ale sníží se současně „ochota“ automobilu zatáčet, zvyšuje se opotřebení pneumatik i mechanických součástí.

Mezinápravový diferenciál má za úkol rozdělovat točivý moment motoru mezi obě poháněné nápravy u automobilů se stálým pohonem všech kol. O další distribuci na pravé a levé kolo se stará nápravový diferenciál na každé z náprav. Problémy s prokluzujícími koly přední nebo zadní nápravy jsou zde podobné jako v případě jednotlivé nápravy u kol na levé a pravé straně. Jakmile na jedné z náprav kola prokluzují, zpomalují se kola na nápravě druhé, v extrémním případě se automobil zcela zastaví, i když řidič dává zcela sešlápnutým pedálem akcelerátoru pokyn k jízdě (rozjezdu). Při rychlé jízdě ovlivňuje schopnost přenosu hnacích sil také stabilitu jízdy automobilu v zatáčce.

Mezinápravový diferenciál Subaru DCCD rozděluje hnací moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 41:59, s tím, že řidič může manuálně určit míru uzavření, tj. omezit změnu tohoto poměru ve chvíli, kdy se kola jedné z náprav otáčejí jinými otáčkami, než kola druhé nápravy. Zkratka DCCD pochází z anglického Driver Controlled Center Differential.

Konstrukce je založena na planetovém soukolí, jehož jednotlivé členy jsou navíc ovládány elektromagneticky spínanými vícelamelovými spojkami, které v praxi mění svornost celého ústrojí. DCCD má svou řídící jednotku, která mj. spolupracuje s ABS.

Řidič má možnost zvolit mezi automatickým režimem AUTO a manuálně nastavitelnými režimy MANUAL.

Řídící jednotka DCCD plní následující samostatné funkce:

  • Ruční brzda – jakmile řidič za jízdy použije ruční brzdu, mezinápravový diferenciál je uvolněn, takže automobil se v takové situaci chová standardně
  • Brzdy – jakmile řidič použije provozní brzdy diferenciál je uvolněn
  • Mezinápravový diferenciál – funkce mezinápravového diferenciálu je řízena na základě přenesitelného momentu a prokluzu kol, míra uzavření se pohybuje mezi polohami zcela otevřeno a zcela zavřeno.
  • Kontrola chyb – jakmile dojde k výpadku některé komponenty systému, je řidič informován kontrolkou na přístrojovém štítu
  • Přenášený moment v závislosti na sešlápnutí akcelerátoru – omezuje točivý moment odesílaný na nápravy v závislosti na sešlápnutí pedálu akcelerátoru na základě řady signálů, ale v zásadě dle pravidla: diferenciál zcela uzavřen pro zcela otevřenou škrtící klapku, resp. diferenciál zcela otevřen pro zcela uzavřenou škrtící klapku
  • Kontrola prokluzu – řízení míry uzavření diferenciálu na základě prokluzu, vypočteného z otáček jednotlivých kol
  • Zatáčení - na základě poměru otáček kol na pravé a levé straně je vypočítáván opravný součinitel, který upravuje hodnotu uzavření diferenciálu získanou z míry otevření škrtící klapky, velikosti prokluzu atd.
  • Míra uzavření diferenciálu – nastavuje řidič v manuálním režimu
  • Stáčení – uzavření diferenciálu je ovládáno na základě signálů otáček kol, bočního zrychlení, polohy pedálu akcelerátoru, atd., řidič nemůže do funkce zasahovat
  • Kontrola teploty oleje zadního dif. – jakmile teplota oleje v zadním svorném diferenciálu vzroste nad určitou mez, je mezinápravový diferenciál zcela otevřen, řidič je informován kontrolkou na přístrojovém štítu
  • Funkce DCCD při pracovních režimechRežim AUTORežim MANUAL
    Ruční brzdaAnoAno
    Brzdy/ABSAnoAno
    Mezinápravový diferenciálAnoAno
    Kontrola chybAnoAno
    Přenášený moment v závislosti na sešlápnutí akcelerátoruAnoAno
    Kontrola prokluzuAnoNe
    ZatáčeníAnoAno
    Míra uzavření diferenciáluNeAno
    StáčeníAnoNe
    Kontrola teploty oleje zadního dif.AnoAno

    V manuálním režimu může řidič vybírat mezi šesti stupni uzavření diferenciálu, které začínají polohou „zcela otevřeno“ a končí polohou „zcela uzavřeno“ (LOCK).

    V automatickém režimu pomáhá řidiči s ovládáním automobilu řídící jednotka, která čerpá informace ze signálů otáček kol, polohy škrtící klapky, natočení volantu, bočního zrychlení, atd. a samočinně mění svornost diferenciálu v zájmu zachování stability přenosu točivého momentu i optimálních vlastností automobilu při zatáčení.

    Obrázek ukazuje typický manévr, při kterém je využit aktivní mezinápravový diferenciál v režimu AUTO. Před zatáčkou, v místě označeném (A), řidič brzdí, diferenciál je zcela otevřen. Když je vozidlo v zatáčce, mezi body označenými (B) a (C), se zvětšuje otevření škrtící klapky, automobil začíná akcelerovat, řídící jednotka reaguje na zvyšující se boční zrychlení. Postupně se zvyšuje svornost diferenciálu pro zlepšení přenosu točivého momentu. Mezi body (C) a (D) boční zrychlení klesá, řídící jednotka identifikuje tento stav jako výjezd ze zatáčky a diferenciál je nakonec zcela uzavřen pro optimální akceleraci v přímém směru.

    Spolupracujeme s TipCars.com
    Maláčovou Zeman jmenuje 30. července, oznámil Hrad Maláčovou Zeman jmenuje 30. července, oznámil Hrad

    Prezident Miloš Zeman jmenuje Janou Maláčovou (ČSSD)…

    Marchionne skončil kvůli zdraví v čele Fiatu. Nahradí ho Manley z Jeepu Marchionne skončil kvůli zdraví v čele Fiatu. Nahradí ho Manley z Jeepu

    Generální ředitel automobilky Fiat Chrysler Automobiles…

     
    Zdroj: Subaru

    Štítky Subaru

     

    Přidat názorDiskuse: Mezinápravový diferenciál Subaru DCCD (Jak…







    Doporučujeme
    Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

    Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

    Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

    Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

     

    AutoRevue
    Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

    Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

    Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

    Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

     





     
    12 největších skandálů, které zahýbaly automobilovým světem

    12 největších skandálů, které zahýbaly automobilovým světem

    Včera

    Jako ve všech odvětvích, i v automobilovém se občas objeví nějaký skandál, který zamává výsledky značky a někdy ji i celou potopí.




    Blesk.cz

    Dámy, tohle jen tak nerozdýcháte: Slovenský hasič ukázal, co nosí pod uniformou!

    Dámy, tohle jen tak nerozdýcháte: Slovenský hasič…

    Z tohohle pohledu půjdete, dámy, do kolen! Adrián Ficík (40) je hasičem už šestnáct let. Práce hasiče je fyzicky…

    Novinky v Google Pay: ukládání palubních lístků a přímé posílání peněz

    Novinky v Google Pay: ukládání palubních lístků a…

    Americký gigant začíná uvolňovat aktualizaci aplikace Google Pay, která přináší spoustu novinek.     

     

    iSport.cz

    Sagan není normální, smál se jeho šéf. Belgičan těžce kousal třetí místo

    Sagan není normální, smál se jeho šéf. Belgičan…

    Kopcovitá 14. etapa letošního ročníku Tour de France mu zřejmě vyhovovala, přesto se ze své první výhry na Staré…

    SESTŘIH: Sparta - Opava 2:0. Kanga pálil z dálky, Tettehovi pomohla teč

    SESTŘIH: Sparta - Opava 2:0. Kanga pálil z dálky,…

    Fotbalisté pražské Sparty na úvod nové ligové sezony vydřeli výhru 2:0 nad nováčkem z Opavy. Slezané drželi na…

     

    Reflex.cz

    Colours Veroniky Bednářové: Všechny barvy Polívků

    Colours Veroniky Bednářové: Všechny barvy Polívků

    Vedro. Slunce. Pot. Je brzké odpoledne a rytíř divadelní alternativy BOLESLAV POLÍVKA i jeho krásný, stále…

    Třetí den Colours objektivem Marka Douši: Bezprostřední Rottrová, legrační Polívkové a varující Hruška

    Třetí den Colours objektivem Marka Douši:…

    V pátek se v Ostravě vyjasnilo, alespoň na obloze, přibylo návštěvníků, odjel kolega, který doposud připravoval…