Mezinápravový diferenciál Subaru DCCD (Jak to funguje?)

Mezinápravový diferenciál Subaru DCCD (Jak to funguje?)

 

Nejnovější generace ostrých čtyřkolek pro běžné silnice jsou vybavovány aktivním mezinápravovým diferenciálem. Jak funguje ten v nové Impreze WRX STI se dozvíte z tohoto článku.

Nejnovější generace ostrých čtyřkolek pro běžné silnice jsou vybavovány aktivním mezinápravovým diferenciálem. Jak funguje ten v nové Impreze WRX STI se dozvíte z tohoto článku.

Než se dostaneme k vysvětlení činnosti aktivního diferenciálu, krátce zopakujeme základní princip činnosti konvenčního diferenciálu.

Při přímé jízdě jsou otáčky kol na obou stranách vozidla shodné. Pro snadný průjezd zatáčkou, kdy pravá a levá kola opisují různě velké dráhy, je nezbytné, aby se otáčky hnacích kol přizpůsobovaly opisovaným drahám. To je úkolem diferenciálního soukolí, krátce diferenciálu, který kolo na vnitřní straně zatáčky zpožďuje a tomu úměrně urychluje kolo na straně vnější. Protože na nerovném povrchu, nebo v místě, kde je na pravé a levé straně různá přilnavost, dochází k nepříjemnému prokluzu jednoho z kol a tím k úměrnému zpomalení kola na protější straně, vybavují automobilky některé vozy diferenciály, které omezují toto rozdělování otáček a omezují vlastně původní funkci diferenciálu. Zvýšením tzv. svornosti diferenciálu se sníží nežádoucí prokluz, zvýší se schopnost přenášet točivý moment i na horším povrchu, ale sníží se současně „ochota“ automobilu zatáčet, zvyšuje se opotřebení pneumatik i mechanických součástí.

Mezinápravový diferenciál má za úkol rozdělovat točivý moment motoru mezi obě poháněné nápravy u automobilů se stálým pohonem všech kol. O další distribuci na pravé a levé kolo se stará nápravový diferenciál na každé z náprav. Problémy s prokluzujícími koly přední nebo zadní nápravy jsou zde podobné jako v případě jednotlivé nápravy u kol na levé a pravé straně. Jakmile na jedné z náprav kola prokluzují, zpomalují se kola na nápravě druhé, v extrémním případě se automobil zcela zastaví, i když řidič dává zcela sešlápnutým pedálem akcelerátoru pokyn k jízdě (rozjezdu). Při rychlé jízdě ovlivňuje schopnost přenosu hnacích sil také stabilitu jízdy automobilu v zatáčce.

Mezinápravový diferenciál Subaru DCCD rozděluje hnací moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 41:59, s tím, že řidič může manuálně určit míru uzavření, tj. omezit změnu tohoto poměru ve chvíli, kdy se kola jedné z náprav otáčejí jinými otáčkami, než kola druhé nápravy. Zkratka DCCD pochází z anglického Driver Controlled Center Differential.

Konstrukce je založena na planetovém soukolí, jehož jednotlivé členy jsou navíc ovládány elektromagneticky spínanými vícelamelovými spojkami, které v praxi mění svornost celého ústrojí. DCCD má svou řídící jednotku, která mj. spolupracuje s ABS.

Řidič má možnost zvolit mezi automatickým režimem AUTO a manuálně nastavitelnými režimy MANUAL.

Řídící jednotka DCCD plní následující samostatné funkce:

  • Ruční brzda – jakmile řidič za jízdy použije ruční brzdu, mezinápravový diferenciál je uvolněn, takže automobil se v takové situaci chová standardně
  • Brzdy – jakmile řidič použije provozní brzdy diferenciál je uvolněn
  • Mezinápravový diferenciál – funkce mezinápravového diferenciálu je řízena na základě přenesitelného momentu a prokluzu kol, míra uzavření se pohybuje mezi polohami zcela otevřeno a zcela zavřeno.
  • Kontrola chyb – jakmile dojde k výpadku některé komponenty systému, je řidič informován kontrolkou na přístrojovém štítu
  • Přenášený moment v závislosti na sešlápnutí akcelerátoru – omezuje točivý moment odesílaný na nápravy v závislosti na sešlápnutí pedálu akcelerátoru na základě řady signálů, ale v zásadě dle pravidla: diferenciál zcela uzavřen pro zcela otevřenou škrtící klapku, resp. diferenciál zcela otevřen pro zcela uzavřenou škrtící klapku
  • Kontrola prokluzu – řízení míry uzavření diferenciálu na základě prokluzu, vypočteného z otáček jednotlivých kol
  • Zatáčení - na základě poměru otáček kol na pravé a levé straně je vypočítáván opravný součinitel, který upravuje hodnotu uzavření diferenciálu získanou z míry otevření škrtící klapky, velikosti prokluzu atd.
  • Míra uzavření diferenciálu – nastavuje řidič v manuálním režimu
  • Stáčení – uzavření diferenciálu je ovládáno na základě signálů otáček kol, bočního zrychlení, polohy pedálu akcelerátoru, atd., řidič nemůže do funkce zasahovat
  • Kontrola teploty oleje zadního dif. – jakmile teplota oleje v zadním svorném diferenciálu vzroste nad určitou mez, je mezinápravový diferenciál zcela otevřen, řidič je informován kontrolkou na přístrojovém štítu
  • Funkce DCCD při pracovních režimechRežim AUTORežim MANUAL
    Ruční brzdaAnoAno
    Brzdy/ABSAnoAno
    Mezinápravový diferenciálAnoAno
    Kontrola chybAnoAno
    Přenášený moment v závislosti na sešlápnutí akcelerátoruAnoAno
    Kontrola prokluzuAnoNe
    ZatáčeníAnoAno
    Míra uzavření diferenciáluNeAno
    StáčeníAnoNe
    Kontrola teploty oleje zadního dif.AnoAno

    V manuálním režimu může řidič vybírat mezi šesti stupni uzavření diferenciálu, které začínají polohou „zcela otevřeno“ a končí polohou „zcela uzavřeno“ (LOCK).

    V automatickém režimu pomáhá řidiči s ovládáním automobilu řídící jednotka, která čerpá informace ze signálů otáček kol, polohy škrtící klapky, natočení volantu, bočního zrychlení, atd. a samočinně mění svornost diferenciálu v zájmu zachování stability přenosu točivého momentu i optimálních vlastností automobilu při zatáčení.

    Obrázek ukazuje typický manévr, při kterém je využit aktivní mezinápravový diferenciál v režimu AUTO. Před zatáčkou, v místě označeném (A), řidič brzdí, diferenciál je zcela otevřen. Když je vozidlo v zatáčce, mezi body označenými (B) a (C), se zvětšuje otevření škrtící klapky, automobil začíná akcelerovat, řídící jednotka reaguje na zvyšující se boční zrychlení. Postupně se zvyšuje svornost diferenciálu pro zlepšení přenosu točivého momentu. Mezi body (C) a (D) boční zrychlení klesá, řídící jednotka identifikuje tento stav jako výjezd ze zatáčky a diferenciál je nakonec zcela uzavřen pro optimální akceleraci v přímém směru.

    Spolupracujeme s TipCars.com
    OBRAZEM: Slavná Tatra Drtikolka vyjela před 50 lety. Připomeňte si její začátky OBRAZEM: Slavná Tatra Drtikolka vyjela před 50 lety. Připomeňte si její začátky

    Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají…

    Putin směrem k Le Penové: Zastupujete politické spektrum, které se velmi rychle rozvíjí Putin směrem k Le Penové: Zastupujete politické spektrum, které se velmi rychle rozvíjí

    Vůdkyně francouzské krajní pravice Marine Le Penová se v…

    Krátce po schválení dálničních poplatků už Němci diskutují o jejich úpravě Krátce po schválení dálničních poplatků už Němci diskutují o jejich úpravě

    Sotva dnes německý parlament po několikaletých debatách…

    CIA dokázala kontrolovat i zařízení Apple, uvádí WikiLeaks CIA dokázala kontrolovat i zařízení Apple, uvádí WikiLeaks

    Server WikiLeaks zveřejnil další dokumenty, které se…

     
    Zdroj: Subaru
     







    Doporučujeme
    Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

    Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

    Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

    Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

     

    AutoRevue
    Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

    Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

    Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

    Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

     






     
    Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

    Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

    Dnes 18:48

    V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




    Blesk.cz

    Terorista Masood v 15 letech a teď: Co udělalo z šikovného hocha monstrum?

    Terorista Masood v 15 letech a teď: Co udělalo z…

    Brit Khalid Masood (†52) se do historie ve středu zapsal jako terorista, který zabil u londýnského parlamentu…

    Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp. Obvinili ho z terorismu

    Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp.…

    Devětatřicetiletý Tunisan, který ve čtvrtek najel ve vysoké rychlosti autem do nákupní zóny v Antverpách, byl…

     

    iSport.cz

    ONLINE: Plzeň - Liberec 1:0. Kapitán v akci, Kratěna otevřel skóre

    ONLINE: Plzeň - Liberec 1:0. Kapitán v akci, Kratěna…

    ONLINE | Hokejisté Liberce nedokázali proměnit mečbol a s oslavami postupu do semifinále Tipsport extraligy…

    Hamza o gestu Koukalové: Závodníky neumlčí, Rusům chybí pokora

    Hamza o gestu Koukalové: Závodníky neumlčí, Rusům…

    Gabriela Koukalová a spol. už plánují zaslouženou dovolenou. To na biatlonovém svazu se nezastaví. Šéf Jiří…

     

    Reflex.cz

    U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

    U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

    U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

    Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

    Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

    Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…