Mezinápravový diferenciál Subaru DCCD (Jak to funguje?)

Mezinápravový diferenciál Subaru DCCD (Jak to funguje?)

 

Nejnovější generace ostrých čtyřkolek pro běžné silnice jsou vybavovány aktivním mezinápravovým diferenciálem. Jak funguje ten v nové Impreze WRX STI se dozvíte z tohoto článku.

Nejnovější generace ostrých čtyřkolek pro běžné silnice jsou vybavovány aktivním mezinápravovým diferenciálem. Jak funguje ten v nové Impreze WRX STI se dozvíte z tohoto článku.

Než se dostaneme k vysvětlení činnosti aktivního diferenciálu, krátce zopakujeme základní princip činnosti konvenčního diferenciálu.

Při přímé jízdě jsou otáčky kol na obou stranách vozidla shodné. Pro snadný průjezd zatáčkou, kdy pravá a levá kola opisují různě velké dráhy, je nezbytné, aby se otáčky hnacích kol přizpůsobovaly opisovaným drahám. To je úkolem diferenciálního soukolí, krátce diferenciálu, který kolo na vnitřní straně zatáčky zpožďuje a tomu úměrně urychluje kolo na straně vnější. Protože na nerovném povrchu, nebo v místě, kde je na pravé a levé straně různá přilnavost, dochází k nepříjemnému prokluzu jednoho z kol a tím k úměrnému zpomalení kola na protější straně, vybavují automobilky některé vozy diferenciály, které omezují toto rozdělování otáček a omezují vlastně původní funkci diferenciálu. Zvýšením tzv. svornosti diferenciálu se sníží nežádoucí prokluz, zvýší se schopnost přenášet točivý moment i na horším povrchu, ale sníží se současně „ochota“ automobilu zatáčet, zvyšuje se opotřebení pneumatik i mechanických součástí.

Mezinápravový diferenciál má za úkol rozdělovat točivý moment motoru mezi obě poháněné nápravy u automobilů se stálým pohonem všech kol. O další distribuci na pravé a levé kolo se stará nápravový diferenciál na každé z náprav. Problémy s prokluzujícími koly přední nebo zadní nápravy jsou zde podobné jako v případě jednotlivé nápravy u kol na levé a pravé straně. Jakmile na jedné z náprav kola prokluzují, zpomalují se kola na nápravě druhé, v extrémním případě se automobil zcela zastaví, i když řidič dává zcela sešlápnutým pedálem akcelerátoru pokyn k jízdě (rozjezdu). Při rychlé jízdě ovlivňuje schopnost přenosu hnacích sil také stabilitu jízdy automobilu v zatáčce.

Mezinápravový diferenciál Subaru DCCD rozděluje hnací moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 41:59, s tím, že řidič může manuálně určit míru uzavření, tj. omezit změnu tohoto poměru ve chvíli, kdy se kola jedné z náprav otáčejí jinými otáčkami, než kola druhé nápravy. Zkratka DCCD pochází z anglického Driver Controlled Center Differential.

Konstrukce je založena na planetovém soukolí, jehož jednotlivé členy jsou navíc ovládány elektromagneticky spínanými vícelamelovými spojkami, které v praxi mění svornost celého ústrojí. DCCD má svou řídící jednotku, která mj. spolupracuje s ABS.

Řidič má možnost zvolit mezi automatickým režimem AUTO a manuálně nastavitelnými režimy MANUAL.

Řídící jednotka DCCD plní následující samostatné funkce:

  • Ruční brzda – jakmile řidič za jízdy použije ruční brzdu, mezinápravový diferenciál je uvolněn, takže automobil se v takové situaci chová standardně
  • Brzdy – jakmile řidič použije provozní brzdy diferenciál je uvolněn
  • Mezinápravový diferenciál – funkce mezinápravového diferenciálu je řízena na základě přenesitelného momentu a prokluzu kol, míra uzavření se pohybuje mezi polohami zcela otevřeno a zcela zavřeno.
  • Kontrola chyb – jakmile dojde k výpadku některé komponenty systému, je řidič informován kontrolkou na přístrojovém štítu
  • Přenášený moment v závislosti na sešlápnutí akcelerátoru – omezuje točivý moment odesílaný na nápravy v závislosti na sešlápnutí pedálu akcelerátoru na základě řady signálů, ale v zásadě dle pravidla: diferenciál zcela uzavřen pro zcela otevřenou škrtící klapku, resp. diferenciál zcela otevřen pro zcela uzavřenou škrtící klapku
  • Kontrola prokluzu – řízení míry uzavření diferenciálu na základě prokluzu, vypočteného z otáček jednotlivých kol
  • Zatáčení - na základě poměru otáček kol na pravé a levé straně je vypočítáván opravný součinitel, který upravuje hodnotu uzavření diferenciálu získanou z míry otevření škrtící klapky, velikosti prokluzu atd.
  • Míra uzavření diferenciálu – nastavuje řidič v manuálním režimu
  • Stáčení – uzavření diferenciálu je ovládáno na základě signálů otáček kol, bočního zrychlení, polohy pedálu akcelerátoru, atd., řidič nemůže do funkce zasahovat
  • Kontrola teploty oleje zadního dif. – jakmile teplota oleje v zadním svorném diferenciálu vzroste nad určitou mez, je mezinápravový diferenciál zcela otevřen, řidič je informován kontrolkou na přístrojovém štítu
  • Funkce DCCD při pracovních režimechRežim AUTORežim MANUAL
    Ruční brzdaAnoAno
    Brzdy/ABSAnoAno
    Mezinápravový diferenciálAnoAno
    Kontrola chybAnoAno
    Přenášený moment v závislosti na sešlápnutí akcelerátoruAnoAno
    Kontrola prokluzuAnoNe
    ZatáčeníAnoAno
    Míra uzavření diferenciáluNeAno
    StáčeníAnoNe
    Kontrola teploty oleje zadního dif.AnoAno

    V manuálním režimu může řidič vybírat mezi šesti stupni uzavření diferenciálu, které začínají polohou „zcela otevřeno“ a končí polohou „zcela uzavřeno“ (LOCK).

    V automatickém režimu pomáhá řidiči s ovládáním automobilu řídící jednotka, která čerpá informace ze signálů otáček kol, polohy škrtící klapky, natočení volantu, bočního zrychlení, atd. a samočinně mění svornost diferenciálu v zájmu zachování stability přenosu točivého momentu i optimálních vlastností automobilu při zatáčení.

    Obrázek ukazuje typický manévr, při kterém je využit aktivní mezinápravový diferenciál v režimu AUTO. Před zatáčkou, v místě označeném (A), řidič brzdí, diferenciál je zcela otevřen. Když je vozidlo v zatáčce, mezi body označenými (B) a (C), se zvětšuje otevření škrtící klapky, automobil začíná akcelerovat, řídící jednotka reaguje na zvyšující se boční zrychlení. Postupně se zvyšuje svornost diferenciálu pro zlepšení přenosu točivého momentu. Mezi body (C) a (D) boční zrychlení klesá, řídící jednotka identifikuje tento stav jako výjezd ze zatáčky a diferenciál je nakonec zcela uzavřen pro optimální akceleraci v přímém směru.

    Spolupracujeme s TipCars.com
    Praha vyzkouší další obří autobus. Mercedes pro linku na letiště má 21 metrů Praha vyzkouší další obří autobus. Mercedes pro linku na letiště má 21 metrů

    Na čtyřměsíčním pronájmu vozu se DPP dohodl s obchodním…

    O stavbu metra D má zájem šest společností. Vítěz tendru bude strategickým partnerem DPP O stavbu metra D má zájem šest společností. Vítěz tendru bude strategickým partnerem DPP

    Do tendru na výběr strategického partnera, se kterým by…

    Šlechtična letos oslavila sedmdesáté narozeniny. Podívejte se na legendární lokomotivu Šlechtična letos oslavila sedmdesáté narozeniny. Podívejte se na legendární lokomotivu

    Škodovy plzeňské závody Československým státním drahám…

     
    Zdroj: Subaru

    Štítky Subaru

     







    Doporučujeme
    Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

    Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

    Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

    Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

     

    AutoRevue
    Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

    Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

    Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967... Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

    Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování…

     





     
    Počítačem řízený ventilový rozvod má u benzinu přinést účinnost naftové jednotky. Funguje to?

    Počítačem řízený ventilový rozvod má u benzinu přinést účinnost naftové jednotky. Funguje to?

    Dnes 18:50

    Malá britská firma Camcon Auto představuje benzinovou pohonnou jednotku s účinností naftové...




    Blesk.cz

    Byli jsme v kokpitu letadla Qatar Airways: Pravidelně bude létat z Dauhá do Prahy

    Byli jsme v kokpitu letadla Qatar Airways:…

    Z Dauhá, hlavního města Kataru, vzlétl v 8 hodin ráno Airbus A320 společnosti Qatar Airways. Ta se v roce 2017…

    Macronová chtěla peníze na roli první dámy. Dali jí jen funkci

    Macronová chtěla peníze na roli první dámy. Dali jí…

    Manželka francouzského prezidenta Emmanuela Macrona Bridgitte Macronová přece jen získala roli v Elysejském…

     

    iSport.cz

    Protest španělského plavce. Nepovolili mu uctít oběti teroru, zůstal minutu na startu

    Protest španělského plavce. Nepovolili mu uctít…

    Uctít oběti teroristického útoku v Barceloně? Na řadě sportovišť o víkendu jasná samozřejmost. Na mistrovství…

    Ředitel Sampdorie: Schick? Příště už může hrát. Zajímá se o něj i Neapol

    Ředitel Sampdorie: Schick? Příště už může hrát.…

    Fotbalista Patrik Schick má v úterý začít naplno trénovat v Sampdorii Janov a bude připraven na nedělní duel s…

     

    Reflex.cz

    Děti cigaret: Indonéskou kulturu převálcoval tabákový průmysl

    Děti cigaret: Indonéskou kulturu převálcoval…

    Zatímco v západních zemích je kouření na ústupu, ostrovní stát v jihovýchodní Asii řeší zcela opačný problém.…

    Car Mikuláš II. jako prostopášník: Poprask okolo nejočekávanějšího ruského filmu roku

    Car Mikuláš II. jako prostopášník: Poprask okolo…

    Ministerstvo kultury Ruské federace vydalo před několika dny povolení k distribuci napjatě očekávaného filmu…