reklama


Mezinápravový diferenciál Subaru DCCD (Jak to funguje?)

Mezinápravový diferenciál Subaru DCCD (Jak to funguje?)

 

Nejnovější generace ostrých čtyřkolek pro běžné silnice jsou vybavovány aktivním mezinápravovým diferenciálem. Jak funguje ten v nové Impreze WRX STI se dozvíte z tohoto článku.

Nejnovější generace ostrých čtyřkolek pro běžné silnice jsou vybavovány aktivním mezinápravovým diferenciálem. Jak funguje ten v nové Impreze WRX STI se dozvíte z tohoto článku.

Než se dostaneme k vysvětlení činnosti aktivního diferenciálu, krátce zopakujeme základní princip činnosti konvenčního diferenciálu.

Při přímé jízdě jsou otáčky kol na obou stranách vozidla shodné. Pro snadný průjezd zatáčkou, kdy pravá a levá kola opisují různě velké dráhy, je nezbytné, aby se otáčky hnacích kol přizpůsobovaly opisovaným drahám. To je úkolem diferenciálního soukolí, krátce diferenciálu, který kolo na vnitřní straně zatáčky zpožďuje a tomu úměrně urychluje kolo na straně vnější. Protože na nerovném povrchu, nebo v místě, kde je na pravé a levé straně různá přilnavost, dochází k nepříjemnému prokluzu jednoho z kol a tím k úměrnému zpomalení kola na protější straně, vybavují automobilky některé vozy diferenciály, které omezují toto rozdělování otáček a omezují vlastně původní funkci diferenciálu. Zvýšením tzv. svornosti diferenciálu se sníží nežádoucí prokluz, zvýší se schopnost přenášet točivý moment i na horším povrchu, ale sníží se současně „ochota“ automobilu zatáčet, zvyšuje se opotřebení pneumatik i mechanických součástí.

Mezinápravový diferenciál má za úkol rozdělovat točivý moment motoru mezi obě poháněné nápravy u automobilů se stálým pohonem všech kol. O další distribuci na pravé a levé kolo se stará nápravový diferenciál na každé z náprav. Problémy s prokluzujícími koly přední nebo zadní nápravy jsou zde podobné jako v případě jednotlivé nápravy u kol na levé a pravé straně. Jakmile na jedné z náprav kola prokluzují, zpomalují se kola na nápravě druhé, v extrémním případě se automobil zcela zastaví, i když řidič dává zcela sešlápnutým pedálem akcelerátoru pokyn k jízdě (rozjezdu). Při rychlé jízdě ovlivňuje schopnost přenosu hnacích sil také stabilitu jízdy automobilu v zatáčce.

Mezinápravový diferenciál Subaru DCCD rozděluje hnací moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 41:59, s tím, že řidič může manuálně určit míru uzavření, tj. omezit změnu tohoto poměru ve chvíli, kdy se kola jedné z náprav otáčejí jinými otáčkami, než kola druhé nápravy. Zkratka DCCD pochází z anglického Driver Controlled Center Differential.

Konstrukce je založena na planetovém soukolí, jehož jednotlivé členy jsou navíc ovládány elektromagneticky spínanými vícelamelovými spojkami, které v praxi mění svornost celého ústrojí. DCCD má svou řídící jednotku, která mj. spolupracuje s ABS.

Řidič má možnost zvolit mezi automatickým režimem AUTO a manuálně nastavitelnými režimy MANUAL.

Řídící jednotka DCCD plní následující samostatné funkce:

  • Ruční brzda – jakmile řidič za jízdy použije ruční brzdu, mezinápravový diferenciál je uvolněn, takže automobil se v takové situaci chová standardně
  • Brzdy – jakmile řidič použije provozní brzdy diferenciál je uvolněn
  • Mezinápravový diferenciál – funkce mezinápravového diferenciálu je řízena na základě přenesitelného momentu a prokluzu kol, míra uzavření se pohybuje mezi polohami zcela otevřeno a zcela zavřeno.
  • Kontrola chyb – jakmile dojde k výpadku některé komponenty systému, je řidič informován kontrolkou na přístrojovém štítu
  • Přenášený moment v závislosti na sešlápnutí akcelerátoru – omezuje točivý moment odesílaný na nápravy v závislosti na sešlápnutí pedálu akcelerátoru na základě řady signálů, ale v zásadě dle pravidla: diferenciál zcela uzavřen pro zcela otevřenou škrtící klapku, resp. diferenciál zcela otevřen pro zcela uzavřenou škrtící klapku
  • Kontrola prokluzu – řízení míry uzavření diferenciálu na základě prokluzu, vypočteného z otáček jednotlivých kol
  • Zatáčení - na základě poměru otáček kol na pravé a levé straně je vypočítáván opravný součinitel, který upravuje hodnotu uzavření diferenciálu získanou z míry otevření škrtící klapky, velikosti prokluzu atd.
  • Míra uzavření diferenciálu – nastavuje řidič v manuálním režimu
  • Stáčení – uzavření diferenciálu je ovládáno na základě signálů otáček kol, bočního zrychlení, polohy pedálu akcelerátoru, atd., řidič nemůže do funkce zasahovat
  • Kontrola teploty oleje zadního dif. – jakmile teplota oleje v zadním svorném diferenciálu vzroste nad určitou mez, je mezinápravový diferenciál zcela otevřen, řidič je informován kontrolkou na přístrojovém štítu
  • Funkce DCCD při pracovních režimechRežim AUTORežim MANUAL
    Ruční brzdaAnoAno
    Brzdy/ABSAnoAno
    Mezinápravový diferenciálAnoAno
    Kontrola chybAnoAno
    Přenášený moment v závislosti na sešlápnutí akcelerátoruAnoAno
    Kontrola prokluzuAnoNe
    ZatáčeníAnoAno
    Míra uzavření diferenciáluNeAno
    StáčeníAnoNe
    Kontrola teploty oleje zadního dif.AnoAno

    V manuálním režimu může řidič vybírat mezi šesti stupni uzavření diferenciálu, které začínají polohou „zcela otevřeno“ a končí polohou „zcela uzavřeno“ (LOCK).

    V automatickém režimu pomáhá řidiči s ovládáním automobilu řídící jednotka, která čerpá informace ze signálů otáček kol, polohy škrtící klapky, natočení volantu, bočního zrychlení, atd. a samočinně mění svornost diferenciálu v zájmu zachování stability přenosu točivého momentu i optimálních vlastností automobilu při zatáčení.

    Obrázek ukazuje typický manévr, při kterém je využit aktivní mezinápravový diferenciál v režimu AUTO. Před zatáčkou, v místě označeném (A), řidič brzdí, diferenciál je zcela otevřen. Když je vozidlo v zatáčce, mezi body označenými (B) a (C), se zvětšuje otevření škrtící klapky, automobil začíná akcelerovat, řídící jednotka reaguje na zvyšující se boční zrychlení. Postupně se zvyšuje svornost diferenciálu pro zlepšení přenosu točivého momentu. Mezi body (C) a (D) boční zrychlení klesá, řídící jednotka identifikuje tento stav jako výjezd ze zatáčky a diferenciál je nakonec zcela uzavřen pro optimální akceleraci v přímém směru.

    Spolupracujeme s TipCars.com
    Volkswagen chce v Číně vyrábět elektromobily už příští rok Volkswagen chce v Číně vyrábět elektromobily už příští rok

    Budoucí plány jednoho z největších automobilových výrobců…

    Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

    Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

    Za práva žen a proti Trumpovi demonstrovalo ve Spojených státech přes milion lidí Za práva žen a proti Trumpovi demonstrovalo ve Spojených státech přes milion lidí

    Více než milion lidí se sešel ve Washingtonu, Los Angeles…

    Přistěhovalcům se Praha vyplatí, patří mezi města s nejnižšími životními náklady Přistěhovalcům se Praha vyplatí, patří mezi města s nejnižšími životními náklady

    Česká metropole patří mezi dvacet měst, kde čekají…

     
    Zdroj: Subaru
     



    reklama


    reklama


    Doporučujeme
    Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

    Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

    Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

    Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

     

    AutoRevue
    Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

    Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

    Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

    Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

     






     
    VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

    VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

    Včera

    Po včerejším zveřejnění cen modernizovaného Volkswagenu Golf se dnes podíváme na jeho deriváty. Na kolik vyjde ikonické GTI? A kolik stojí bestie R?




    Blesk.cz

    Jak vybrat lednici, abyste ušetřili a vešla se i do malé kuchyně

    Jak vybrat lednici, abyste ušetřili a vešla se i do…

    Na co novou ledničku, tahle ještě docela dobře chladí – to bývá nejčastější argument proti pořízení nového…

    Prahajzl, tramsexuál či zbohnit se. Znáte pražský slang i nová slova?

    Prahajzl, tramsexuál či zbohnit se. Znáte pražský…

    „Na Jižní stojce byl zase karmagedon. Málem jsem se z toho zbohnil.“ V těchto dvou větách najdete hned tři…

     

    iSport.cz

    Žlutá karta, která nemá obdoby! Hráč PSG ji dostal za neobvyklou přihrávku

    Žlutá karta, která nemá obdoby! Hráč PSG ji dostal…

    Záložník Marco Verratti z Paris Saint-Germain dostal v utkání 21. kola francouzské ligy v Nantes neobvyklou…

    Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak Češku zaskočila v šatně

    Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak…

    Byl to hodně těžký zápas. Mnohem těžší, než samotná Karolína Plíšková čekala. Ve třetím kole Australian Open…

     

    Reflex.cz

    Vraždy, korupce, islamisté i chtíč, to je nový seriál o Evropské unii a Bruselu

    Vraždy, korupce, islamisté i chtíč, to je nový…

    Brusel, hlavní sídlo Evropské unie, je tajemné město plné agresivních zločinců, nenasytných lobbistů,…

    České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek. Lékaři jsou znepokojení

    České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek.…

    Pilulky proti početí bere o stovky tisíc žen méně než před deseti lety. Prodeje klesly o stovky milionů korun ročně.

     
     
    reklama