Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mini nové generace podrobně odhaluje svou techniku

Aleš Dragoun
Diskuze (14)

Premiéra nové generace Mini se pomalu blíží. Britsko-německý diblík dostane nové motory i podvozek s nastavitelnými tlumiči.

V pořadí celkově čtvrtá (a třetí novodobá) generace Mini se může těšit na tří- a čtyřválce. Motokárové jízdní vlastnosti a velmi dobrou ovladatelnost, kterými proslul už „praotec“ z roku 1959, by si měla zachovat, stejně jako retro vzhled. Nízké těžiště, krátké převisy, široký rozchod kol a tuhá karoserie zůstaly na svých místech. Do hry ale vstupuje i ekologie. A značka vlastněná německým BMW se v novince pochlubí dokonce nastavitelnými tlumiči.

Napříč umístěné pohonné jednotky převezmou z Mnichova techniku přeplňování TwinPower Turbo, přímý vstřik se vstřikovači umístěnými mezi ventily, proměnné časování vačkového hřídele Dual VANOS i ventilů Valvetronic. Byly tentokrát vyvinuty přímo mateřskou automobilkou. Oba mají hliníkovou hlavu, klikové hřídele jsou taktéž hliníkové, vyvažovací pak z ocele. Zatím budou v nabídce dva benzinové agregáty. Tříválec má objem 1,5 l a výkon 100 kW (136 k), čtyřválec je dvoulitrový a nabízí 141 kW (192 k). V prvním případě se na přední kola přenáší 220 N.m/1250 min-1 a při použití overboostu dokonce 230 N.m. Výkonnější agregát pro Cooper S nabídne 280 N.m ve stejných otáčkách, krátkodobě až kulatých 300 N.m. Červené pole otáčkoměrů začíná na číslici 6500. O žádné loudálky se tedy nejedná. Specifikace chystaných turbodieselů, stejně jako krotších verzí dosud odhaleny nebyly.

Připomeňme, že první generace nového Mini používala benzinové motory od Chrysleru a ve druhé vzešly ze spolupráce BMW a Peugeotu. Převodovky jsou také nové, přímo řazené mají šest stupňů, o samočinných se zatím u Mini příliš nerozepsali, měly by jich mít až devět. Automaty dostaly start-stop a spolupracují s navigačním systémem. Pokud je větší provoz, řadí podle jeho hustoty a před křižovatkami, či ostrými zatáčkami samy volí nižší stupně.

Mini F56 je podstaven na zcela nové platformě UKL. Zčásti hliníkový, jinak ocelový podvozek má vzadu víceprvkovou nápravu, vpředu je obvyklý pseudo-McPherson. Na obou nechybí příčné zkrutné stabilizátory. Tlumiče jsou nastavitelné ve dvou režimech: sportovním a komfortním, seřizují se elektronicky. Brzdy mají přepracované chlazení a kotouče a třmeny dostaly jinou povrchovou úpravu pro delší životnost. Také charakteristika elektromechanického posilovače řízení byla modifikována, ten mění svou tuhost v závislosti na rychlosti. Litá kola jsou lehčí, stejně jako celá karoserie, na kterou byla ve značné míře použita vysokopevnostní ocel. Hovoří se také o větším zavazadelníku, předchůdci se v základních verzích nijak objemným kufrem nechlubili. Čísla ale dosud žádná zveřejněna nebyla. Z kabiny zmizí centrálně umístěný rychloměr, který v tomto místě nahradí rádio nebo obrazovka multimediálního systému. Tachometr bude umístěn před řidičem, v nabídce se má mimo jiné objevit head-up displej. Mini dostane také systém ochrany chodců. Při nehodě jejich zranění zmírní tlumič pod předním nárazníkem.

Nové třídveřové Mini s interním kódem F56 se představí v listopadu 2013 přímo v továrně v Oxfordu. Poté se podívá za moře na autosalon v Los Angeles. V prodeji se objeví zřejmě až na jaře příštího roku. To už by měla být hotová i verze John Cooper Works. Další karosářské verze budou následovat. Značka v následujících letech nabídne celkem deset modelů. Vedle třídveřového hatchbacku se počítá ještě s kabrioletem, kombi Clubman s dozadu otevíraným druhým párem bočních dveří, SUV Countryman, třídveřovým SUV Paceman (oběma s pohonem všech kol) a dvoumístným Roadsterem. Novinkou bude pětidveřový hatchback, vedle toho se hovoří ještě o MPV a sedanu. Zda se svého nástupce dočkají modely Coupé a užitkový Clubvan, není v tuto chvíli jasné.

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Avatar - WinDiesel
30. 9. 2013 20:54
Re: ok
A teď tu o Karkulce prosím
Avatar - šmoula nešika
30. 9. 2013 19:32
Re: Smysl tříválce
:-O
Avatar - KANKUNEN
30. 9. 2013 18:33
Re: ok
No schválně, jak je to v reálu. Myslíš si, že japonci si můžou měřit pro Evropu podle sebe.
Avatar - KANKUNEN
30. 9. 2013 18:30
Re: Smysl tříválce
Ano, zemědělská technika, to je správná připomínka.
Avatar - šmoula nešika
30. 9. 2013 17:56
Re: Smysl tříválce
Tak zemědělskou techniku bych sem raději netahal... >:D