Mini One F56: Takto vypadá základní model!
Podobu třetí generace novodobého Mini již známe od listopadu 2013. Zatímco dosud nás automobilka zásobovala fotkami ostrých Cooperů, nyní vytáhla na světlo snímky základní verze One.
Mini One se liší od ostřejších sourozenců na první pohled. Dostalo jednoduchou mřížkou chladiče se třemi vodorovnými žebry, chromované orámování i přední mlhovky ale zůstaly na svých místech, stejně jako plastové lemy blatníků i černá vnější zpětná zrcátka. Kapota postrádá otvor pro přívod chladicího vzduchu,chybí i diodové osvětlení. Ze zádě pak zmizel výrazný spoiler, najdeme tam pouze decentnější křidélko. Také litá kola jsou menší a ani centrální dvojitá koncovka výfuku se nekoná, One má jen jednu na levé straně. Rychloměr se přestěhoval u všech modelů třetí generace před řidiče, kruhový „budík“ ve středu palubní desky zůstal. Silnější Coopery zde mají navigaci, One však pouze rádio.
Pod kapotou najdeme tříválcový turbomotor s přímým vstřikem a turbodmychadlem. Z objemu 1,23 litru dává relativně skromných 75 kW, maximum točivého momentu 180 N.m je však dostupné ve spektru od 1400 do 4000 otáček. Navíc se nejslabší Mini rozjede až na slušných 195 km/h a z klidu na stovku zrychlí těsně pod 10 sekund. Přeplňovaný dieselový základ se opět jmenuje One D a jedná se o podladěnou verzí Cooperu D. Z objemu 1,5 l nabízí o 10 kW a 50 N.m méně, tedy 75 kW a 220 N.m. Jako jediná verze nového Mini má výhradně šestistupňovou manuální převodovku, jinak jsou k mání i automaty se stejným počtem rychlostních stupňů. Podrobné technické údaje uvádíme v tabulce.
Mini One v předchozí generaci poháněl atmosférický čtyřválec 1,4 l se 70 kW a 140 N.m, v roce 2009 pak přišla ještě slabší varianta s 55 kW. One D měl turbodiesel HDi 1,6 l/66 kW. Sezóna 2010 byla premiérou pro benzinové motory 1,6 l s 55 a 72 kW, které předchozí čtrnáctistovky nahradily. Všechny byly dílem společného vývoje BMW a PSA. To u první novodobé řady tomu bylo úplně jinak. Turbodiesel 1,4 l/55 kW (2003) pocházel od Toyoty, na trh později přišla i silnější verze se 66 kW. Benzinová varianta pak byla poháněna čtyřválcem Tritec 1,6 l/66 kW pro změnu od Chrysleru a opět bez turba. Na obou projektech ale participovala mateřská automobilka z Mnichova.
Mini One F56 - technická data | ||
Motor | One | One D |
Převodovka | 6M (6A) | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1233 | 1496 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 75/4250-6000 | 75/4000 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 180/1400-4000 | 220/1500 |
Max. rychlost [km/h] | 195 (195) | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,9 (10,2) | 11 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,6 (4,8) | 3,4 |