Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi Colt CZC: Za neúspěch malého kabrioletu zaplatí automobilka 19 milionů euro

Diskuze (6)
V končící dekádě se na trhu objevila celá řada nových kupé-kabrioletů. Z marketingového hlediska atraktivní segment s sebou pro výrobce nese i velké riziko ekonomických ztrát. Mitsubishi je jednou ze značek, které na zavedení okrajového modelu prodělaly.

Mitsubishi Colt CZC je malý kupé-kabriolet postavený na základě městského hatchbacku, který japonská automobilka nabízela mezi lety 2006 a 2008. Na výběr byly motory 1,5 MPI (80 kW) a 1,5 Turbo (110 kW). Po faceliftu hatchbacku byl kabriolet CZC z nabídky modelu Colt vyřazen.

Za uvedené období se vyrobilo 16.695 kusů – ani ne třetina z původně zamýšlených 60 tisíc.

Výroba Coltu CZC byla navíc logisticky poměrně náročná. První část výrobního procesu se odehrávala v nizozemské továrně NedCar, tak jako v případě ostatních verzí Coltu. Další část montáže prováděl Pininfarina, který je zodpovědný i za design auta, v Turíně. Dvoudílnou skládací střechu dodávala německá firma Oasys, dceřiná společnost specialisty na střešní systémy Webasto.

S malým kabrioletem se pojí finanční tahanice prakticky od samotného počátku. Nejprve evropská pobočka Mitsubishi požadovala po Pininfarinovi 43,4 milionů Euro jako náhradu za opožděné zahájení výroby, způsobené problémy s kvalitou. Pininfarina naopak požadoval kompenzaci 100 milionů Euro za ztráty a náklady spojené s nízkým objemem produkce.

Celá záležitost se dostala před arbitrážní soud v Paříži, který konečně ve věci rozhodl. Uznal nárok Pininfariny na odškodnění 37,9 milionů Euro a úroky za zmařené investice. Zároveň přiřkl Mitsubishi odškodnění 20,5 milionů Euro za opoždění počátku výroby.

Výsledek je tedy konečně po letech vzájemných dohadů jasný: Mitsubishi zaplatí Pininfarinovi za neúspěch Coltu CZC kompenzaci 19,2 milionů Euro.

Mluvčí společnosti Pininfarina neúspěch Coltu CZC přikládá zcela Mitsubishi: „Nedostačující marketingové aktivity a nadhodnocený tržní potenciál modelu byly příčinou problémů.“ Zároveň připomněl, že i hatchback Colt se v NedCar vyrábí zhruba v třetinových počtech proti původnímu záměru.

Japonská automobilka naopak odmítla celou záležitost komentovat.

Doporučujeme
Mitsubishi Colt CZC – stoprocentní pomeranč

Diskuze (6)
13. 8. 2010 12:13
Re: škoda
Ano, ja uz som v poslednom prispevku hovoril o predchodcoch Yaris Mk1 a Colt MK6
Som chcel poukazat na to, ze Toyota pekne zabodovala uz s prvym Yarisom, kdezto Mitsu ani po 7 generaciach nevzbudil zaujem, takze ano marketing
Avatar - gld
13. 8. 2010 12:03
Re: škoda
yaris mal zavedeného predchodcu ktorý si na poli malých áut vybojoval povesť spoľahlivého auta..kdežto keď sa povedalo mitsubishi COLT tak sa ľudia len škrabkali po hlave a rozmýšľali čo za výmysel to je..čiže áno, chyba aj marketingu
12. 8. 2010 15:04
Re: škoda
Aj yaris 1 bol nezavedeny model a predaval sa dobre. Toyota je synonymom kvality, ale Mitsu na tom nie je horsie. Naviac Colt mal aj predchodcov, ale vzdy nevyraznych. Tak stale mi to ukazuje iba na chybny marketing
Avatar - gld
12. 8. 2010 12:15
Re: škoda
yaris bola zabehnutá značka a synonymom kvality v kategórii malých áut, kdežto colt vždy (aj v predchádzajúcich generáciách) klopýtal kdesi na okraji záujmu..vždy sa pár kúskov predalo ale trhák to nebol...pritom auto fajn
12. 8. 2010 11:50
Re: škoda
To s interierom mas pravdu, ale su aj horsie auta, ako napriklad Cooper.
Inak nad Coltom som kedysi rozmyslal ale boli dost predrazene na nase pomery. Samozrejme, je to tak s kazdym japonskym autom, ale napriklad Yaris sa na rozdiel od Coltu predava velmi dobre, takze asi tam bol problem s marketingom, ako hovori Pininfarina.

A v skutocnosti za neuspech modelu moze automobilka zaplatit viac, nez 19mil E pre PF, pretoze musi splatit aj naklady na vyvoj.