Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
13 Fotogalerie

Moderní technika z Británie. Nové motory představují Aston Martin, Jaguar i McLaren

Britští výrobci se chlubí novou technikou. Je libo dvoulitrový čtyřválec, čtyřlitrový osmiválec nebo raději dvanáctiválec o objemu 6,5 litru?

U britských automobilek se tento týden doslova roztrhl pytel s novou technikou. Nové motory totiž postupně představily automobilky Aston Martin, Jaguar Land Rover a McLaren. Jedná se přitom o různorodou společnost, mezi novinkami je dvoulitrový čtyřválec i 6,5litrový dvanáctiválec!

Začněme nejmenší novinkou, která pochází z dílny Jaguar Land Roveru. Moderní rodina motorů nazvaná Ingenium se nově rozšiřuje o avizovaný zážehový čtyřválec, který bude možné objednávat už tento měsíc. Turbodmychadlem přeplňovaný hliníkový dvoulitr s proměnným zdvihem ventilů a přímým vstřikováním pracujícím až s tlakem 200 bar nahradí techniku ještě z dob Fordu. Dostupný bude ve dvou výkonových verzích – 20t pro XE a XF nabídne 200 koní (147 kW), zatímco 25t dokonce 250 koní (184 kW).

Jaguar pak v modelech F-Pace, XF a XE nově nabídne i dvoulitrový vznětový čtyřválec twin-turbo, který se představil již loni v modernizovaném Range Roveru Sport. Motor s obchodním označením 25d i v případě modelů Jaguar nabídne výkon 177 kW a točivý moment 500 N.m.

Čtyřlitr se skvělým zvukem

Teď už se přesuňme k McLarenu, který se pomalu připravuje na příchod nástupce modelové řady Super Series (modely 650S a 675LT). Novou generaci tohoto supersportu uvidíme již v březnu na ženevském autosalonu, přičemž se pochlubí zcela novou technikou. Tu výrobce postupně odhaluje, a tak po představení nové generace karbonového monokoku potvrdil příchod nového čtyřlitrového osmiválce, který nahradí stávající 3,8litrový osmiválec se dvěma turby.

Technická data nové jednotky s interním označením M840T výrobce zatím tají. Výkon by však měl přesáhnout hodnotu 650 koní (478 kW), aby novinka přeplňovaná dvěma turbodmychadly typu twin-scroll překonala stávající generaci. Tomu by napovídala informace, že chystané superauto zrychlí z 0-200 km/h za 7,8 sekundy. Stávající McLaren 650S s 650koňovým osmiválcem tuto disciplínu zvládne za dlouhých 8,4 sekundy.

McLaren pak zdůrazňuje parádní zvuk nové jednotky, který má zajistit speciálně navržený výfukový systém. Komu by ani to nestačilo, bude si moci objednat sportovní výfuk.

6,5 litru, 12 válců, žádné turbo

Čtyřlitrový osmiválec twin-turbo sice umí zaujmout, to však není nic proti odhalené technice Aston Martinu. Britský výrobce avizuje, že jeho připravovaný hypersport AM-RB 001 vyvíjený ve spolupráci s expertem Adrianem Neweyem, geniálním konstruktérem z formule 1, bude poháněn dvanáctiválcem.

V době turbodmychadel je osvěžující fakt, že nový agregát o objemu 6,5 litru bude atmosférický! Vyvinutý bude ve spolupráci s firmou Cosworth, přičemž podle dřívějších zpráv by automobil měl dosahovat výkonu až 1.000 koní (746 kW). Cílem je dosáhnout poměru výkonu a hmotnosti jednoho koně na jeden kilogram. K tomu však patrně dopomůže hybridní pohon. Ve výzbroji totiž nebude chybět hybridní bateriový systém od chorvatské značky Rimac, proslavené elektrickým supersportem Concept_One. Samotný spalovací motor bude spolupracovat se sedmistupňovou automatickou převodovkou z dílny Ricarda.

Aston Martin AM-RB 001 se zatím představil ve formě konceptu, první jeho exempláře poputují k zákazníkům během roku 2019. Firma postaví 150 exemplářů homologovaných pro silniční provoz, a to včetně prototypů, které doplní 25 vozů výhradně určených pro závodní okruhy.