Nádherný Ford Shelby GR-1 přece jen míří do výroby! Po 15 letech od premiéry
Ford Shelby GR-1 debutoval v roce 2004 ve formě hliněného modelu na tehdejší přehlídce automobilové krásy v americkém Pebble Beach. Vzbudil tolik pozornosti, že se o půlroku později představil na detroitském autosalonu v lednu 2005 ve formě pojízdného konceptu. I přes množství fanoušků se moderní interpretace Shelby Cobra z šedesátých let výroby nedočkala. Po 15 letech od premiéry se to ale změní!
Americký specialista na výrobu replik, firma Superformance, se totiž dohodla s Fordem a Shelby na tom, že může stavět sériovou variantu tohoto krásného konceptu. Podmínkou je splnění amerického pravidla pro malovýrobce automobilů, které umožňuje postavit maximálně 325 kusů daného auta. To bude ale Superformance stačit, firma proslavená replikami Fordu GT40 nebo AC Cobra, plánuje postavit 100 až 200 exemplářů Fordu Shelby GR-1.
Superformance již potvrdilo i jednu zásadní změnu proti konceptu. Jestliže pojízdný koncept, poprvé představený v lednu 2005, poháněl vidlicový desetiválec o objemu 6,4 litru, který využíval vybrané komponenty z 5,4litrového osmiválce tehdejšího Fordu GT, novinka se spolehne na kompresorem přeplňovaný osmiválcový agregát.
„Bohužel nepoužijeme vidlicový desetiválec. Ford dnes nemá žádnou V10, kromě té používané v nákladních vozidlech, a my chceme, aby GR-1 byla produkční auto s produkčním motorem, s kompletní technikou od Fordu,“ vysvětluje tento krok generální ředitel Superformance Lance Stander.
Detaily o použitém agregátu neprozradil, náznak o kompresorovém osmiválci ale naznačuje použití jednotky z nedávno uvedeného Fordu Shelby GT500. Ten by pro potřeby moderní reinkarnace Shelby Cobra mohl být dále vyladěn, ono ale ani těch „více než 700 koní“ (515 kW) Shelby GT500 není vůbec málo.
Motor bude zřejmě spárován s dvouspojkovou převodovkou Tremac, stejně jako v Shelby GT500, Superformance ale plánuje také nabídnutí šestistupňového manuálu. Firma se navíc nebrání ani elektrickému nebo hybridnímu pohonu. „Nemůžeme ignorovat posun trhu k elektrickému pohonu,“ říká šéf Superformance, zároveň však jedním dechem dodává, že zákazníci firmy jsou stejně jako on spíše fanoušci spalovacích motorů.
Superformance už pracuje na sériovém autě, k dispozici má dokonce i originální koncept, zapůjčený od Fordu. Zájem o GR-1 je obrovský, se spuštěním objednávek ale společnost zatím vyčkává. Auto totiž musí získat ještě poslední razítko od americké Národní správy bezpečnosti silničního provozu (NHTSA), které schválí veškeré náležitosti k homologaci vozu, získané od příslušných úřadů již dříve. Výrobě by nemělo nic bránit, mělo by jít jen o formalitu, kterou však současný shutdown (rozpočtová nouze americké vlády) může pozdržet. Kvůli zastavení financování federálních úřadů mnohé z nich fungují v omezeném režimu. Snad čekání nebude trvat dlouho, protože sériového GR-1 se nemůžeme dočkat!