Nejbizarnější volanty historie: Čím vším jde řídit auto?

 

Automobilové volanty nemusejí mít zdaleka jen kulatý tvar. I nedávná historie zná unikátní řešení základního ovládacího prvku auta. Prim hrály koncepty, ale ne vždy...

Volant začal nahrazovat pákové ovládání automobilu už na přelomu 19. a 20. století. Zpočátku byla u motorizovaných kočárů umístěna „řídicí kola“ dokonce vodorovně, protože agregáty se nacházely v drtivé většině vzadu, nebo uprostřed pod podlahou. Toto řešení použil například Amédée Bollée u svých parovozů již v roce 1873, tedy o dekádu předtím, než se pánové Benz, Daimler a Maybach vůbec vrhli do experimentů s výbušnými agregáty v silničních vozidlech. Teprve když převládla klasická koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol, začaly se volanty s tyčemi řízení více naklánět.

Moderní, tedy poválečná historie zná mnoho případů, kdy se základní ovládací prvek automobilu vzdálil původní podobě. A zdaleka nejde jen o současných monopostech formule 1. Během posledních více než šedesáti let se objevilo hodně v tomto ohledu nekonvenčních vozů, vzpomeňme třeba německé bubliny značky Messerschmitt, které si vzaly hodně ze svých válečných kolegů s křídly. Těm se podařilo překročit stádium prototypů, o jiných kreacích to říci nelze... Ale i koncepty stojí za zmínku.

Citroën DS

Důkazem, že netradiční volant může mít sériové auto, je Citroën DS. Fascinace dvojitého šípu jednoramennými konstrukcemi začala právě tady, ani levnější model ID o tento typický znak nepřišel. Vystudovaný sochař Flaminio Bertoni, který navrhl vnější i vnitřní tvary, odvedl skvělou práci. Senzace autosalonu v Paříži 1955 vydržela ve výrobě celé dvě dekády. Přístrojová deska se sice léty měnila, ale volant jí zůstal. Jeho modernější podoba přežila i v nástupcích CX a XM - až do roku 1994. Citroën předběhl dobu technickou i tvarovou vyspělostí DS/ID, ještě na konci výroby byly v některých ohledech modernější než konkurence. To už se nikdy opakovat nebude...

Mercury Park Lane „Wrist-Twist“

Proč jeden volant, když můžete mít dva? Americký Ford zkoušel v polovině 60. let minulého věku v jinak sériově vypadajícím kabrioletu Mercury Park Lane řízení pojmenované „Wrist-Twist“. Testování probíhalo přímo v sídle FMC v Dearbornu. Polohovatelný systém navrhl inženýr Bob Brown se zkušenostmi z vývoje raket. Malé pětipalcové prsteny zabíraly mnohem méně místa a zlepšovaly viditelnost dopředu. Mohly se otáčet oba najednou, nebo pouze jediný a co bylo důležitější, umožňovaly přesnější manévrování při parkování (ne, každé z obou předních kol nebylo samostatně říditelné). Ford za volant korábu s délkou 5,5 m posadil v propagačním filmu ženu, aby ukázal jeho výhody. Skutečně vážně uvažoval, že by takové zařízení v budoucnu nahradilo konvenční volant. Neposkytovalo ale třeba patřičnou oporu rukám...

Maserati Boomerang

Klínovité Maserati Boomerang od Giugiarova Italdesignu bylo původně oranžové a nefunkční. V roce 1972 dostalo stříbrnou barvu a z makety se stal plně pojízdný exemplář. Jenže nás nejvíce zajímá volant. A ten byl... neuvěřitelný, měl totiž uvnitř umístěné přístroje. Nejdříve jim vévodil obrovský otáčkoměr, ve finále však zde zaujal místo menší, který doplnila pětice dalších „budíků“ a několik spínačů. Rozdělený, řetězem spojený sloupek řízení se při případné nehodě vrátil na původní místo, jednalo se o pokročilý bezpečnostní prvek. Na zvažovaný airbag nakonec nikdy nedošlo. Loni v září jediné postavené auto dražila síň Bonhams na aukci Arts & Elegance v Chantilly. Nového majitele přišlo v přepočtu na 90 milionů korun.

Aston Martin Lagonda

Čtyřdveřová Lagonda druhé série z pera Williama Townse šokovala před 40 lety extrémními hranami karoserie i kabiny. Kokpit dostal plazmovou obrazovku a některé dotykové ovladače. Tlačítka bychom zpočátku našli i na jednoramenném volantu, který „vyrůstal“ z dolní části palubní desky. V roce 1980 z něj ale „čudlíky“ zmizely a přístroje už se spoléhaly jen na elektroluminiscenční diody (LED), u pozdější série 3 dokonce katodové trubice a následně vakuový fluorescenční displej. Ani tehdy se ale spolehlivost „palubky“ nepodařilo vyřešit. Prakticky vše vzalo zasvé při radikální modernizaci (Series 4, 1987), a to včetně výklopných předních světlometů... Mnohem konvenčnější kokpit s dvouramenným volantem se vrátil k zeleným „ledkám“.

Citroën Karin

Koncept Citroën Karin z Paříže 1980 byl jakousi pojízdnou pyramidou. Střecha, vrchol komolého jehlanu, zabírala jen o něco větší plochu než list papíru ve formátu A3. Bohatě prosklený vůz s hnědým tónováním měl typické rysy značky, tedy přední pohon, hydropneumatické odpružení a zakrytá zadní kola. Dveře se však otevíraly vzhůru jako motýlí křídla. Třímístný interiér se sedadly vedle sebe dostal volant uprostřed, tedy něco, co ho spíše vzdáleně připomínalo. Ovládací prvky byly umístěny uvnitř i vně - v jeho středu se kromě digitálních ukazatelů nacházela klávesnice pro ovládání telefonu. Futuristické vozidlo navrhl šéfdesignér Citroënu Trevor Fiore, původně jako nefunkční maketu a dvojitý šíp jej vyrobil ve spolupráci s karosárnou Coggiola.

Lancia Orca

Orcu postavil Italdesign v roce 1982 na mechanice Lancie Delta, konkrétně připravované verzi Turbo s odpojitelným pohonem všech kol a šestnáctistovkou o výkonu 103 kW (140 k). Byla pokračováním projektu Medusa, vycházela z něj tvarově, ale techniku pod kabátem měla modernější včetně příčně uloženého motoru. Základní ovládací prvky konstruktéři umístili na volant, fungovaly ručně i pomocí ultrazvukových impulzů, ale nepohybovaly se spolu s ním. Vlevo byly umístěny přepínače digitální přístrojové desky, vpravo pak audiosoustavy. Pětidveřový hatchback se silně skloněnou zádí vynikal i prostorem v kabině, dovnitř se vešla čtveřice cestujících.

Mazda MX-03

Pilot konceptu Mazda MX-03 z roku 1985 si musel připadat spíše jako v kokpitu proudové stíhačky než v autě. Bílé čtyřmístné dvoudveřové kupé však nelétalo ve vzduchu, nýbrž po asfaltu. Teoreticky až třístovkou - díky třírotorové pohonné jednotce s krouživými písty a 320 koňmi (236 kW), agregát byl přeplňovaný turbodmychadlem. Nastupovala doba elektronická a digitální, „nulatrojka“ dostala nejen pohon všech kol, ale i jejich řízení. 4,51 m dlouhý vůz akceleroval z klidu na stovku i přes použití samočinné převodovky za pět sekund. Brzdám už pomáhalo ABS.

Subaru XT

Subaru XT (jinak také Alcyone a Vortex) proslulo opravdu nekonvenčními, i když extrémně hranatými tvary. Jednou z mála kulatých věcí na těchto autech byl volant. Jenže s asymetrickým středem, konkrétně jedním svislým a jedním vodorovným paprskem, obě ramena tedy v základní poloze tvořila obrácené písmeno L. Důležité ovladače našly své místo na stranách volantu, ale při natáčení také měnily polohu! Subaru nabídlo u turboverzí a šestiválců dokonce digitální přístrojovou desku. XT s „mrkačkami“ poháněly samozřejmě ploché motory a mohlo mít pohon všech kol, nejdříve vypínatelný, později výhradně stálý. Kapalinou chlazené boxery se šesticí válců dotáhly „Plejády“ do sériové produkce jako první automobilka na světě.

Spyker C8/C12

Nizozemská manufaktura Victora Muellera proslula odvážně tvarovanými supersporty, ale luxusní kůží potažené kokpity si s nimi v ničem nezadaly. Vzhledem k návaznosti na původní firmu bratří Spijkerů značná inspirace letectvím rozhodně nepostrádala svou logiku. Oni totiž nestavěli jen kočáry a auta, ale i stroje určené do vzduchu. A moderní příklady? Showcary C8 Spyder (2000) a C12 LaTurbie (2006). Čtveřice blyštivých ramen jasně odkazuje na vrtuli, kterou měl Spyker i ve znaku. Airbagy chyběly, později postavené spydery je sice dostaly, ale jejich kabiny se lišily.

Honda EV-Ster

Elektrický roadster od Hondy z Tokia 2011 vlastně žádný volant neměl. Řídil se dvojicí velkých joysticků. Řidič seděl po japonsku vpravo a měl před sebou trojici obrazovek, středovou s rychloměrem, otáčkoměrem a nastavením klimatizace a k ní ještě dvě postranní. Ty poskytovaly informace o stavu nabití, dojezdu, venkovní teplotě, navigační data a umožňovaly ladit nejen audio a zasurfovat si na internetu, ale také nastavit režimy motoru, baterie i tvrdost podvozku. Honda plánovala sportovní elektromobil uvést do série (samozřejmě bez pák), nakonec alespoň využila jeho tvarů pro sériový minisporťák S660 s konvenčním benzinovým tříválcem.

Foto: Vortex.com, Bonhams a archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
K prodeji ArcelorMittal Ostrava má dojít ještě letos, říkají odboráři K prodeji ArcelorMittal Ostrava má dojít ještě letos, říkají odboráři

Hutní podnik ArcelorMittal Ostrava (AMO), který chce…

Libeňský most se má zbourat, rozhodli pražští radní Libeňský most se má zbourat, rozhodli pražští radní

Pražští radní podpořili zbourání Libeňského mostu. Na…

Hnutí ANO si před komunálními volbami drží velký náskok, ukázal exkluzivní průzkum Hnutí ANO si před komunálními volbami drží velký náskok, ukázal exkluzivní průzkum

Agentura Phoenix Research připravila exkluzivní volební…

Tykačovy Chvaletice se vrátily k zisku Tykačovy Chvaletice se vrátily k zisku

Hnědouhelný energetický zdroj u Pardubic loni změnil…

 
Zdroj: R&T, Bonhams, Carstyling.ru

Štítky Design Kupé

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 



Jak se testovaly pneumatiky v roce 1984? U Michelinu hodně extrémně... Jak se testovaly pneumatiky v roce 1984? U Michelinu hodně extrémně...

Francouzský Michelin natočil v roce 1984 propagační film,…

Citroën DS: Avantgardní bohyně se dožívá 60 let Citroën DS: Avantgardní bohyně se dožívá 60 let

Francouzský Citroën si letos připomíná jedno významné…

 



 
Praskající podlaha BMW řady 3 E46: Fáma, nebo realita?

Praskající podlaha BMW řady 3 E46: Fáma, nebo realita?

Dnes 08:00

BMW řady 3 E46 vyrobených do roku 2000 se týkal problém s vytrháváním šroubů zadní nápravnice. Jak se ale zdá, tato závada může přetrvávat i u novějších aut.




Blesk.cz

Jak to, že Kate 7 hodin po porodu vypadá odpočatě? Byl to hypnoporod

Jak to, že Kate 7 hodin po porodu vypadá odpočatě?…

Celý svět netrpělivě očekával narození třetího potomka vévodkyně Kate a prince Williama. Jen pár hodin po porodu…

Po bouřkách nastupuje ochlazení. V úterý sprchne a přijdou mlhy

Po bouřkách nastupuje ochlazení. V úterý sprchne a…

Na třicítky, které panovaly o víkendu, můžeme na pár dalších dnů zřejmě zapomenout. Po pondělním přechodu…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Přestupy NHL ONLINE: Vojnov končí v KHL, v zámoří ho chce 5 týmů

Přestupy NHL ONLINE: Vojnov končí v KHL, v zámoří ho…

Základní část ročníku 2017/18 už skončila a jsou tady boje o Stanley Cup. Zapomenuta je přestupová uzávěrka a do…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Cestování s dítětem aneb kdy už tam budeme?

Příručka moderního fotra: Cestování s dítětem aneb…

Původně jsem měl v plánu napsat rozsáhlý článek, který by mapoval příčiny toho, proč rodiče malých dětí nikdy…

Další dopravní rána pro Prahu: Libeňský most půjde k zemi, rozhodli o tom pražští radní z ANO a ČSSD

Další dopravní rána pro Prahu: Libeňský most půjde k…

Pražští radní v úterý podpořili zbourání Libeňského mostu. Na jeho místě má vzniknout nový. Zbourání musí ještě…