Známe nejrizikovější silnice v České republice. Kterým místům je lepší se vyhnout?

Za projektem dopravně-bezpečnostní mapy stojí pojišťovna Allianz. Její automapa však nevzniká jen z událostí vlastních klientů, analýza kritických míst na tuzemských silnicích vychází z veřejně dostupné databáze dopravních nehod evidovaných Policí ČR, přičemž data se následně zpracovávají podle komplexní metodiky.
Sestavování Automapy Allianz má i své dané podmínky. Podmínkou pro zařazení na tento „blacklist“ je vznik alespoň dvou na sobě navzájem nezávislých nehod s těžkými zdravotními následky nebo smrtí. Tvůrci kalkulují s informacemi z roku 2017, přičemž mezi událostmi nesmí být vzdálenost větší než 100 metrů. Analýza zahrnuje dálnice, rychlostní silnice a silnice první třídy.
Byť pohled na tabulku není dvakrát šťastný, Allianz společně s brněnskou projekční kanceláří HBH, která se na projektu podílí, vidí i pozitiva. Poprvé za sedm let existence mapy totiž nebylo ani v jedné lokalitě evidováno tři a více vážných dopravních nehod.
Zaměřme se na desítku nerizikovějších úseků: čtveřice se nachází na křižovatkách, pět mimo křižovatku a jeden na přechodu pro chodce. Celkem se na všech těchto místech odehrálo 35 nehod, z toho 20 vážných s úmrtím nebo těžkým zraněním.
A kde je tedy situace nejhorší? Analýza ukazuje na Olomoucký kraj, konkrétně Olomouckou ulici v obci Hranice (okres Přerov). Tady se v místě odboček k benzinovým stanicím staly čtyři nehody, z toho dvě vážné. Jeden člověk zraněním podlehl, dva vyvázli s těžkými zraněními a šest lidí s lehkými.
Další dvě nejvíce riziková místa se nachází v Pardubickém kraji, obě na silnici I/35. První z nich ve Vysokém Mýtě na silnici vedoucí podél místního autodromu, kde se stalo celkem šest nehod, z toho dvě vážné. Jeden člověk zraněním podlehl, jeden se zranil těžce a sedm si odneslo lehká zranění. Nejde přitom jen o samotný provoz na silnici. „Ze zkušeností s obdobnými nehodami předpokládám, že na nehodách v této lokalitě má podíl i odpoutávání pozornosti řidičů akcemi na polygonu,“ říká Jaroslav Heinrich ze společnosti HBH Projekt.
Trojici nejrizikovějších silnic pak uzavírá hlavní křižovatka v obci Jaroslav v okrese Pardubice. Na silnici I/35 se tu odehrály celkem čtyři nehody, dvě z toho vážné. Vyhasl tu jeden život, jeden aktér odjel z místa nehody s těžkými zraněními, dva s lehkými. Z první desítky se za loňský rok objevilo nejvíce nových lokalit na Vysočině, konkrétně tři.
Allianz kromě mapování rizikových úseků přispívá i k jejich vyšší bezpečnosti. Ve spolupráci se společností 3M přibývají reflexní dopravní značení, jinde se křižovatky upravují. Celkem se pojišťovna takto podílela na osmi kritických místech po celé České republice.
| Žebříček nových kritických míst na základě analýzy Allianz pro rok 2017 | |||||
| Pořadí | Silnice | Kraj | Katastr | Nehody celkem/vážné | Zraněné osoby SZ/TZ/LZ |
| 1. | I/47 | Olomoucký | Hranice | 4/2 | 1/2/6 |
| 2. | I/35 | Pardubický | V. Mýto | 6/2 | 1/1/7 |
| 3. | I/35 | Pardubický | Jaroslav | 4/2 | 1/1/2 |
| 4. | I/38 | Vysočina | G. Jeníkov | 2/2 | 1/1/2 |
| 5. | I/38 | Vysočina | Svojkovice | 2/2 | 0/3/9 |
| 6. | I/59 | Moravskoslezský | Karviná | 2/2 | 0/3/3 |
| 7. | I/52 | Jihomoravský | Mikulov | 4/2 | 0/2/9 |
| 8. | I/33 | Královohradecký | Č. Skalice | 4/2 | 0/2/7 |
| 9. | I/37 | Vysočina | Žďár n. Saz. | 3/2 | 0/2/2 |
| 10. | I/49 | Zlínský | Otrokovice | 4/2 | 0/2/1 |
| Vážné nehody = nehody se smrtelným nebo těžkým zraněním. SZ = smrtelná zranění; TZ = těžká zranění; LZ = lehká zranění | |||||












