V Americe sestavili žebříček aut s nejspolehlivější elektronikou. Vyhrála známá jména
Ve světě ale i v Evropě najdete celou řadu žebříčků spolehlivosti osobních vozidel. Ačkoliv se jejich tvůrci pokaždé ohánějí kredibilitou, ve skutečnosti to má vždy jistá omezení. Stejně jako u jiných anket i tady záleží hodně na tom, jakým způsobem se průzkum provádí. Vždyť jen jinak položená otázka týkající se určité věci může v konečném důsledku zvrátit celkový výsledek.
Třeba známá německá anketa spolehlivosti TÜV je ve skutečnosti anketou úspěšnosti konkrétního modelu vozidla na německých stanicích technické kontroly (obdoba naší STK). Zda v ní auto bez problémů projde, nebo v našem případě nálepku nedostane, záleží více na připravenosti jeho majitele, respektive vozidla, než na samotném vozidle. Se skutečnou spolehlivostí nemá toto v zásadě mnoho společného.
To Američané, konkrétně společnost CarMD, jdou na celou věc jinak. Místo toho, aby se chvástali tím, že našli nejspolehlivější auto na severoamerických silnicích, se omezují „pouze“ na sestavení žebříčku značek aut, která měla za uplynulé období, a sice od 1. října minulého roku do 30. září aktuálního roku (tedy v našem případě 2018), nejméně problémů s elektronikou pohonné jednotky.
Prostě sledují, kterým automobilovým značkám (nikoliv tedy konkrétním modelům) nejčastěji svítí na palubní desce symbol „pečícího se kuřete“ nebo také „vrtulníčku“. Nebo prostě hláška „check engine“.
Takže jak to dopadlo? Na nejvyšší příčce se umístila Toyota s indexem četnosti rozsvícení elektroniky motoru 0,58. Druhá skončila značka Acura s 0,59. Následovalo Hyundai s 0,64. Stejný výsledek měla také Honda. Dále se umístilo Mitsubishi s 0,65, Subaru s 0,73, Buick s 0,73, Mercedes-Benz vykázal 0,78, Lexus 0,79 a desátá příčka patřila Nissanu s 0,80. Jak je vidět, z celkem deseti automobilových značek jsou pouze dvě neasijské. Zbytek jsou japonští a korejští výrobci, byť třeba u takové Acury je to sporné. Sice se jedná o Hondu, ale vyráběnou v USA pro severní Ameriku.
Společnost CarMD ale také sleduje výši nákladů na opravu elektroniky motoru. V této anketě vyhrála Mazda, jejíž majitelé zaplatili za opravu závady motoru spojenou s elektronikou průměrně částku ve výši 286 dolarů (přes 7.000 korun). Následovala Kia s průměrnou cenou 320 dolarů (asi 8.000 korun). Dalšími byly značky Dodge (326 dolarů), Hyundai (328 dolarů) a Chrysler (329 dolarů).
Žebříček četnosti výskytu svítící kontrolky elektroniky motoru CarMD se sestavuje každoročně už od roku 1996. V letošním ročníku se průzkumu zúčastnilo přes 5,6 milionů automobilů.
Co nám to říká
Svítící kontrolka elektroniky motoru má obecně velmi často návaznost na problémy s emisním systémem vozidla. Právě emise jsou v USA u provozovaných aut velmi ožehavým tématem. Zatímco můžete jezdit třeba s prasklým čelním sklem a nikomu to nevadí, pokud má vaše auto nadměrné emise, na silnici vás úřady nepustí, dokud problém neodstraníte. V případě svítící elektroniky motoru ale nejde jen o katalyzátor čí snímač množství zbytkového kyslíku ve spalinách lambda, ale také o zapalování, vstřikování paliva a samozřejmě četné snímače a akční členy používané pro řízení motoru.