Německá vláda hledá způsob, jak podpořit rozvoj elektromobilů
Podle německého sdružení automobilového průmyslu VDA je v současnosti v Německu přihlášeno zhruba 25.000 aut s čistě elektrickým pohonem a 108.000 hybridních vozů. To je pouze zlomek z celkem 44,4 milionu všech v Německu registrovaných aut. Vláda si v minulosti stanovila cíl, aby v roce 2020 jezdilo v zemi nejméně milion elektromobilů, podle VDA se však při současném tempu jejich rozvoje podaří ve stanoveném termínu dosáhnout nanejvýš polovičního počtu.
Majitelé vozů na elektrický pohon nyní neplatí daň z vlastnictví motorového vozidla a nebudou muset platit ani dálniční známky, které budou zavedeny v roce 2016. Vláda ale hledá i další způsoby, jak jejich rozvoj podpořit. Zvažuje zavedení zvýhodnění na dani z příjmu pro majitele elektromobilů, firmy by měly mít možnost rychleji tyto vozy odepisovat. Vláda se však staví odmítavě k návrhu spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko, která doporučuje, aby lidé při nákupu elektromobilu získali od státu jednorázovou prémii 5000 eur (cca 136.000 Kč).
Kabinet chce také v příštích třech letech poskytnout 160 milionů eur (zhruba 4,4 miliardy korun) na vývoj nových baterií, které by umožnily zvýšit dojezd elektromobilů. Elektromobily také mají získat právo jezdit v pruzích vyhrazených pro autobusy a měla by pro ně vzniknout bezplatná parkovací místa v centrech měst.
Průzkumy ale ukazují, že většina Němců koupi vozu s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem vůbec nezvažuje. Zájem o tato auta navíc meziročně klesl - zatímco loni si umělo koupi elektrického auta v příštích pěti letech představit asi 45 procent řidičů, nyní je to jen jedna třetina. Nejsou přitom žádné výrazné rozdíly mezi mladšími a staršími řidiči.
Od nákupu elektrických vozidel Němce odrazuje především vysoká pořizovací cena aut. Například model Volkswagen Up! s čistě elektrickým motorem stojí 27.000 eur (740.000 Kč), zatímco v benzinové verzi je jeho cena třetinová.
Řidičům vadí i malá dojezdová vzdálenost elektrických aut, baterie vydrží v průměru na 150 kilometrů jízdy. V zemi navíc není dostatečně hustá síť dobíjecích stanic, problematická je situace zejména mimo velká města. V Německu se v současnosti nachází jenom stovka rychlonabíjecích míst pro elektrické vozy, kde je možné nabít akumulátory do jedné hodiny. Dalších zhruba 4800 nabíjecích stanic v zemi umožňuje výrazně pomalejší nabití baterií.