Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Německá vláda hledá způsob, jak podpořit rozvoj elektromobilů

redakce AUTO.CZ
Diskuze (8)
Po německých silnicích jezdí desítky tisíc elektromobilů a přes 100.000 hybridů, kabinet by jich chtěl mít do roku 2020 desetinásobek. Zavedení prémie za nákup, které navrhují některé spolkové země, však vláda odmítá.

Podle německého sdružení automobilového průmyslu VDA je v současnosti v Německu přihlášeno zhruba 25.000 aut s čistě elektrickým pohonem a 108.000 hybridních vozů. To je pouze zlomek z celkem 44,4 milionu všech v Německu registrovaných aut. Vláda si v minulosti stanovila cíl, aby v roce 2020 jezdilo v zemi nejméně milion elektromobilů, podle VDA se však při současném tempu jejich rozvoje podaří ve stanoveném termínu dosáhnout nanejvýš polovičního počtu.

Majitelé vozů na elektrický pohon nyní neplatí daň z vlastnictví motorového vozidla a nebudou muset platit ani dálniční známky, které budou zavedeny v roce 2016. Vláda ale hledá i další způsoby, jak jejich rozvoj podpořit. Zvažuje zavedení zvýhodnění na dani z příjmu pro majitele elektromobilů, firmy by měly mít možnost rychleji tyto vozy odepisovat. Vláda se však staví odmítavě k návrhu spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko, která doporučuje, aby lidé při nákupu elektromobilu získali od státu jednorázovou prémii 5000 eur (cca 136.000 Kč).

Kabinet chce také v příštích třech letech poskytnout 160 milionů eur (zhruba 4,4 miliardy korun) na vývoj nových baterií, které by umožnily zvýšit dojezd elektromobilů. Elektromobily také mají získat právo jezdit v pruzích vyhrazených pro autobusy a měla by pro ně vzniknout bezplatná parkovací místa v centrech měst.

Průzkumy ale ukazují, že většina Němců koupi vozu s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem vůbec nezvažuje. Zájem o tato auta navíc meziročně klesl - zatímco loni si umělo koupi elektrického auta v příštích pěti letech představit asi 45 procent řidičů, nyní je to jen jedna třetina. Nejsou přitom žádné výrazné rozdíly mezi mladšími a staršími řidiči.

Od nákupu elektrických vozidel Němce odrazuje především vysoká pořizovací cena aut. Například model Volkswagen Up! s čistě elektrickým motorem stojí 27.000 eur (740.000 Kč), zatímco v benzinové verzi je jeho cena třetinová.

Řidičům vadí i malá dojezdová vzdálenost elektrických aut, baterie vydrží v průměru na 150 kilometrů jízdy. V zemi navíc není dostatečně hustá síť dobíjecích stanic, problematická je situace zejména mimo velká města. V Německu se v současnosti nachází jenom stovka rychlonabíjecích míst pro elektrické vozy, kde je možné nabít akumulátory do jedné hodiny. Dalších zhruba 4800 nabíjecích stanic v zemi umožňuje výrazně pomalejší nabití baterií.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (8)
Avatar - Katikakus
18. 6. 2015 11:52
Re: Absurdní snahy o deformaci trhu
Chtěl jsem k článku reagovat ale napsal jsi vlastně všechno, co jsem chtěl. Naprostý souhlas.
18. 6. 2015 11:06
Vláda, my jsme bůh a vy jste poslušný mravenečci
Vláda, sem, vláda tam, stát sem, stát tam. Kdo dal té vládě právo rozdávat miliony z kapes daňových poplatníků na dotace pro soukromé společnosti? Ať si sami automobilky zafinancují vývoj, výrobu a prodej. A dotace nula. Každý skvělý produkt se bude prodávat a zaplatí se investorovi. Pokud ne, tak není tak skvělý jako stávající auta. Tečka
18. 6. 2015 08:56
Re: indukcne nabijanie
v planu to je, ale pri soucasnem tempu se toho driv nez za 20-30 let u osobni dopravy asi nedockame

podle toho co se da najit tak prvni indukcni dalnici planuji v Nemecku az mezi 2040-2045, tak jen doufejme ze se toho chytnou driv
Avatar - Hittman
18. 6. 2015 08:14
Re: Absurdní snahy o deformaci trhu
RVHP a přerozdělování trhu, hospodářství žije dál 8-s
18. 6. 2015 07:37
Absurdní snahy o deformaci trhu
Klasická ukázka socialistických spádů - uměle lidem vnucovat něco, co nechtějí. Elektromobily jsou nesmyslně drahé a energie pro ně se taky musí někde vyrobit (zdaleka ne jen ve větrných či vodních elektráránách). Pak tu máme ještě značnou ekologickou zátěž při likvidaci starých baterií, které nevydrží věčně. A už vůbec nemluvím o prozatím krátkém dojezdu a hlavně nulové radosti z řízení (chybí řazení a radost z vytáčení motoru a jeho zvukového projevu, vysoká pohotovostní hmotnost elektromobilu atd.). Dalším problémem je málo energie na provoz klimatizace v létě a topení v zimě + dalších komfortních systému... Prostě slepá ulička vývoje!