Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan chce být nejprodávanější asijskou značkou v Evropě

David Bureš
Diskuze (25)
Nissan chce v evropských prodejích překonat Toyotu, pomoci má nástupce Almery.

Plánem Nissanu je být do roku 2016 nejprodávanější asijskou značkou v Evropě. Řekl to výkonný viceprezident Colin Dodge v rozhovoru pro server Automotive News Europe.

Nissanu se na evropských trzích daří, a to i přes zdejší propad prodejů, model Qashqai byl dokonce v říjnu desátým nejprodávanějším vozem v Evropě. Podle Dodge je to tím, že mainstreamové Nissany prodávané na starém kontinentu zde byly vyvinuty a jsou zde vyráběny.

Pomáhá i technika od Renaultu, jako turbodiesely a manuální převodovky, která se v Evropě také vyrábí. „Japonské automobilky nejsou silné v manuálech, takže máme výhodu proti jiným japonským firmám,“ tvrdí manažer Nissanu.

V boji o nejprodávanější asijskou značku na starém kontinentu má Nissanu pomoci nový model nižší střední třídy, který se stane nástupcem Almery. Chystaný automobil se v roce 2014 začne vyrábět v anglickém Sunderlandu.

Podle Dodge tento vůz nabídne velice atraktivní design, bude úsporný a relativně levný. Také má být vybaven technikou, kterou zákazníci ocení. Cílem je prodávat 80.000 až 100.000 exemplářů tohoto modelu ročně.

Viceprezident japonské automobilky si je vědom toho, že se Nissan nestane asijskou jedničkou v Evropě, pokud nebude nabízet kompaktní hatchback. „Kompakty tvoří 20 procent z celkového evropského trhu, takže by bylo od nás lehkomyslné, pokud bychom byli i nadále mimo tento segment,“ říká Dodge, který poslední Almeru v rozhovoru pro Automotive News Europe označil za propadák.

Nissan si také mnohé slibuje od ruského trhu, kde chce letos prodat asi 170.000 aut, z toho 10.000 značky Infiniti. Nissan hodlá v továrně svého ruského partnera AvtoVAZ vyrábět nejen vozy obnovené značky Datsun, ale také novou Almeru.

Prodej Datsunů bude obnoven v roce 2014, zatím jsou v plánu dva modely. Podle Dodge vozy značky použijí platformu Lady Kaliny. Karoserii i kabiny však mají mít Datsuny odlišné.

David Bureš
Diskuze (25)
22. 11. 2012 10:51
Re: Jedno imho
S tou Primerou to bude složitější. Ohromný propad zažila celá střední třída a dnes se prodává v podstatě jen Passat. Nissan je letos mírně v poklesu po několika letech silného růstu. Za loňský rok na Toyotu ztrácel cca 70 000 aut. Ale je to dané také tím, že Toyota zažila v Evropě za poslední roky ohromný propad.
22. 11. 2012 10:20
Re: Nissan
Nissan byl kolem roku 1999 finančně před kolapsem, nemohl si moc poroučet, co chce a co ne, byli rádi, že je Renault vytáhl hrobníkovi z lopaty. Tehdejší neúspěšná přeměna Almery a Primery určitě dodnes bolí, ale co se stalo, stalo se. Pogo má pravdu, že se Nissanu místo toho podařilo definovat, jak má vypadat vyměklý offroad/vytvrdlý hatchback = crossover a že tohle mu všechny ostatní značky závidí, zrovna nedávno takhle posmrkávala Honda, protože se QQ prodá v Evropě víc než všech modelů Hondy dohromady. Dobře si pamatuju, že na začátku byla nedůvěra veliká, ale ten pozdější nástup byl prostě úžasný a přesvědčivý. Ostatně Duster se vyvezl nahoru právě na QQ, podprahová informace zafungovala. Čili - ne že to nevyšlo, ono to zázračně vyšlo i s bonusem. Nedá se ale záviset v prodejích donekonečna na jednom, i když superúspěšném modelu.
22. 11. 2012 10:04
Re: Jedno imho
To jsou údaje včetně Ruska, viz můj odkaz na statistiky ACEA pro Poga nahoře. Nissan je nepochybně v dobré kondici, aby mohl dělat vyzyvatele, ale ještě není na bedně. Jinak tady je originál rozhovoru s Dodgem, ze kterého je zpracovaný zdejší článek: [odkaz]
22. 11. 2012 09:59
Re: Jedno imho
Pokud se bavíme o Evropě klasicky bez Ruska, tak čísla ACEA za 1-10/2012 mluví jasně: [odkaz] . Nissan je mírně v poklesu. Nejsem si jistý, jestli nasazení nového "rodinného" modelu nižší střední přinese opravdu těch +80-100 tisíc kusů ročních prodejů navíc, které si Dodge slibuje. Ale i kdyby, Toyota má pořád před Nissanem celoročně náskok, který by bylo obtížné jednoznačně smazat. Ne že bych to Nissanu nepřál. Navíc je tu riziko, že generační obměna QQ povede (i když přechodně) ke snížení jeho prodejů.

Jiná píseň je, když se do Evropy započte Rusko. Jestli se Nissanu zadaří obnova Datsunu jako laciné masové značky a la Dacia nebo nové modely PSA a dokáže do 5 let opravdu vyskočit na nějakých 400 tisíc jeho produkce, bude jasně na koni.

Možná budou pro Nissan větším problémem Korejci (když tedy mluvíme o asijských značkách), zejména HKAG, kteří mají dlouhodobě největší růstovou dynamiku a začínají se teď v Evropě (bez Ruska) dostávat do relevantních čísel. Např. odstup Hyundaie za Nissanem je zřetelně menší, než Nissanu za Toyotou. Kombinovaně Hyundai a Kia jsou už nyní dost výrazně i před Toyota Group. Čili to pořadí značek dost závisí na tom, co kdo do svých počtů zahrne.

Almera a Primera v generaci, která vznikla ve spolupráci s Renaultem po r. 2000, šly obě v prodejích dolů, a to natolik, že je aliance nakonec ukončila, to je známá věc. Takže ve své tehdejší koncepci evidentně ztratily šance na uplatnění. Já myslím, že znamenaly příliš velký odklon od předchozí filozofie Nissanu a klientská základna značky to neztrávila, ale můžou tam být i jiné důvody. Nissan pak trhnul kormidlem ještě víc a nabídl QQ. Tahle sázka vyšla, o tom není pochyb, řekl bych ale, že při tom došlo k velké obměně klientely. Nový hatchback ukazuje, že je (logicky) opět adresovaný téhle nově vytvořené základně. Kdyby se měla vrátit Primera a Almera ve stylu třeba Versy a Sentry, znamenalo by to asi hodně tvrdé práce na opětovném získání konzervativních kupců. Mně by se to určitě líbilo.
22. 11. 2012 07:10
Re: Nissan
Ti žabožrouti ten Nissan zachránili a nezačali vyrábět módné krosóvery, ale tuto třídu rovnou založili. A ono to vyšlo a proto teď můžou investovat do dalších modelů. :-)