Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan E-NV200: Elektřina stačí

Ladislav Černý
Diskuze (2)
Nissan e-NV se v Česku prodává v užitkovém provedení van i jako pětimístné kombi. Co může nabídnout a za kolik?

Malý furgon NV 200 je známý již čtyři roky. Jako nejmenší užitkový model Nissanu v Česku začal nabízet zajímavou alternativu v segmentu dodávek s užitečnou hmotností kolem jedné tuny. Před rokem japonský výrobce zveřejnil první informace o tom, že malý dodávkový vůz osadil elektrickým pohonem modelu Leaf, aby i živnostníkům nabídl ryze elektrický pohon.

Nutné změny

Na rozdíl od osobního automobilu Leaf bylo nutné akumulátory dostat do podlahy, aby nezabíraly nákladový prostor. Kvůli tomu došlo k mírnému zvýšení podlahy NV-200, které je patrné již po otevření předních dveří. V samotném nastupování však velký rozdíl není. Zabudování akumulátorů do podlahy však nejen výrazně snižuje těžiště vozu, ale zvyšuje i podélnou i příčnou tuhost karoserie.

Během provozu jsme zjistili ve srovnání s Leafem zdokonalenou rekuperaci kinetické energie v elektřinu. Šlo o případ dojíždění například k semaforu s červeným světlem. Po zařazení volicí páky do polohy B pro nejúčinnější rekuperaci docházelo k brzdění elektromotorem/generátorem až téměř do samotného zastavení. Nešlo sice o velké množství kinetické energie přeměněné na elektřinu, ale zvýšení účinnosti a celkovému dojezdu to rozhodně prospělo.

Sto dvacet v pohodě

Výše zmíněné číslo neodkazuje na maximální dosaženou rychlost, ale vyjadřuje počet kilometrů, který jsme na jedno plné nabití ujeli. Nejde však o maximální dojezd, protože jsme se kvůli omezeným možnostem dobíjení nechtěli dostat pod aktuální dojezd třiceti kilometrů. Palubní počítač zbývající kilometry počítal velmi přesně, dokonce se na procentuálním ukazateli nabití akumulátorů zohledňovala rekuperace zvýšením číslice.

Během velmi defenzivního způsobu jízdy jsme se v součtu ujetých a zbývajících kilometrů dostali na úroveň výrobcem udávaného maximálního dojezdu, ale museli jsme zapomenout na jakékoliv topení a intenzivní akceleraci. Vždyť akumulátory o kapacitě 24 kWh musely dodávat energii pro pohon více než 1,5tunového užitkového automobilu.

Režim Eco

Před volicí pákou se nacházelo tlačítko Eco. Napadlo nás, co asi Eco režim přinese, když elektromobil je v provozních emisích CO2 či NOx nebo pevných částic naprosto čistý. Stisk tlačítka přinesl změněnou odezvu elektromotoru na míru sešlápnutí akcelerátoru. Ve srovnání s běžným režimem bylo ke stejnému zrychlení potřeba více akcelerátor sešlápnout. Musíme pochválit, že výrobce nemyslel jen na co největší prodloužení dojezdu, ale i v Eco režimu po překonání odporové pojistky dovolil plnou akceleraci. S tou by se těžko měřila většina automobilů konvenčně poháněných, protože zátah elektromotoru podávajícího 254 N.m od nuly až do tří tisíc otáček z minutu byl kontinuální. Na lehce vlhké vozovce se dokonce stalo, že se při rozjezdu protočilo poháněné přední kolo.

Kila navíc

Ve srovnání s konvenčně poháněným furgonem NV-200 vychází elektrická verze o 250 kg těžší. Pro zajištění sedmisetkilogramového užitečného zatížení elektromobilu bylo nutné navýšit celkovou hmotnost ze dvou tun na 2220 kg. K tomu byla zesílena střední část karoserie a posíleno zavěšení předních kol převzaté z modelu Leaf.

Dobíjení

Model e-NV používá podobně jako jiné elektromobily trojí dobíjení. Základ tvoří z klasické domácí zásuvky proudem deseti ampér po dobu deseti až dvanácti hodin. Tento způsob má smysl pro denní provoz na jednu kapacitu akumulátoru a noční dobíjení. Nabíječka 220 V v automobilu však dovoluje proud šestnácti ampér, proto je vhodné dobíjecí místo opatřit tzv. Wallboxem schopným přenášet šestnáct ampér přes zásuvku 220 V po dobu několika hodin. Dobíjení se zkrátí na osm hodin.

Ještě větší proud 32 ampér lze čerpat ze speciálních wallboxů, ale potřebné vybavení modelu e-NV pro tento způsob dobíjení střídavým napětím je třeba zadat do výroby. Připlácí se nemalou částkou 20 496 korun bez daně.

Nejrychlejší forma čerpání elektřiny je vázaná na rychlodobíjecí stanice s proudem 50 kW při stejnosměrném napětí 400 voltů. Obnova téměř prázdné kapacity až do 80procentního stavu akumulátorů trvá půlhodinu. K dobití plné kapacity bylo třeba přejít na klasické dobíjení 230 volty, protože téměř nabité akumulátory už nejsou schopné přijímat silný proud.

Chytré informování

Po zapojení nabíjecího kabelu do vozidla i zásuvky nás překvapilo rozsvícení modré diody v dolní části čelního skla. Malá kaplička pro tři světýlka nám dala najevo, v jakém stavu se akumulátory nacházejí. To jsme ostatně věděli, protože před zastavením jsme pilně sledovali kapacitu akumulátorů v jednom z oken palubního počítače. Jedna blikající modrá dioda značila, že akumulátory mají méně než třetinovou kapacitu. V průběhu celého dobíjení modrá světýlka ukazovala stav, takže z oken vzdálené místnosti bylo možné sledovat měnící se modrou signalizaci. Jakmile jedna kontrolka začala trvale svítit, znamenalo to obnovení třetiny celkové kapacity. Takto postupně rostl počet stále svítících modrých kontrolek, až dosáhl čísla tři a bylo plně nabito.

Van i kombi

Elektromobil lze pořídit jako užitkový furgon i pětimístné kombi s velkým zavazadlovým prostorem. V obou případech potěší velmi nízká nakládací hrana u zadních dveří ve výšce 524 mm nad vozovkou.

Plusy

  • Bezemisní provoz
  • Vnější ukazatel stavu dobíjení
  • Pěkné užitečné zatížení

Minusy

  • Omezení dojezdu topením
  • Místo v příčném směru

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor elektrický EM57
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 80/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 254/0-3008
Nejvyšší otáčky (min.) 10 500
Pohon předních kol
Spotřeba elektřiny (kW/100 km) 16,5
Délka/šířka/výška (mm) 4560/1755/1858
Rozvor (mm) 2725
Provozní hmotnost (kg) 1517
Celková hmotnost (kg) 2220
Akumulátory Li-ion
Napětí akumulátorů (V) 360
Kapacita akumulátorů (kWh) 24
Objem nákl. prostoru (m3) 4,2
D/š/v náklad. prostoru (mm) 2040/1500/1358
Š/v bočních posuvných dveří (mm) 700/1171
Š/v zadních dveří (mm) 1262/1228
Výška nákladové hrany (mm) 524
Nejvyšší rychlost (km/h)v 123
Emise CO2 (g/km) 0
Cena (Kč bez DPH) 720 000


Ladislav Černý
Diskuze (2)
Avatar - pelikoš
13. 7. 2015 16:13
Re: baterky pod podlahou
tu poslední otázku směřuj na nissan nebo fb nissanu, tam se dozvíš více a hlavně přesněji ;-)
Avatar - Peto02
13. 7. 2015 13:20
baterky pod podlahou
"Na rozdíl od osobního automobilu Leaf bylo nutné akumulátory dostat do podlahy, aby nezabíraly nákladový prostor." :no:

Ked uz autor napsie tuto vetu, tak by si aspon mohol overit kde ma Leaf (najpredavanejsi elektromobil na svete 250.000 ks) ulozene akumulatory. Leaf ma akumulatory ulozene v podlahe podobne ako e-NV200, takze ziadny rozdiel, kedze rovnako nezaberaju miesto z batozinoveho priestoru. [odkaz]

Otazka pre Ceske/Slovenske zastupenie Nissanu je, kedy zacnu predavat aj 7-miestnu elektricku verziu Evalia?