Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Green Program 2010 a HyNet: Elektromobily, čistý diesel a a nakonec vodík

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Nissan upravil svůj Green Program 2010. Jeho součástí je kromě obligátního snižování emisí také nový model s čistým dieselem.

Nissan s čistým turbodieselem bude mít samočinnou převodovku a na domácím trhu se objeví příští rok na jaře. Více zatím japonská automobilka neprozradila. Součástí programu snižování emisí je též vývoj elektřinou poháněných vozidel a kromě jiného i úspora energie při výrobě automobilů a s ní spojené logistice. NGP (Nissan Green Program) 2010 byl poprvé představen v prosinci 2006 a teď byly zveřejněny kromě novinek i jeho průběžné výsledky.

Japonský výrobce v současné době odhaduje, že v roce 2050 budou emise CO2 o 90 procent nižší, než tomu bylo na přelomu 20. a 21, století. Spolu se svým aliančním partnerem Renaultem podepsal již 27 smluv o provozu a propagaci elektromobilů s vládami a zástupci měst po celém světě, od japonské Yokohamy přes Monako po Singapur. V dubnu 2009 pak v Japonsku představil vozy série NECO (Nissan ECO). Je jich celkem šestnáct (!) - modely Tiida, Tiida Latio, Cube, Note, Wingroad, Serena, X-Trail, Lafesta, AD/AD Expert, March (japonská verze Micry), Presage, Pino, Otti, Atlas H43, nová dodávka NV200 Vanette a konečně Moco. Většina z nich využívá k přenosu síly motorů na kola bezstupňové převodovky CVT.

Už v srpnu 2007 se Nissan dohodl s firmami AESC, NEC a NEC TOKIN na společné celosvětové distribuci lithium-iontových baterií, které jsou určeny výhradně pro pohon vozidel. Budou je tedy dodávat i ostatním výrobcům těchto automobilů, pokud o ně projeví zájem. Testovací vozy značky se symbolem vycházejícího slunce už také více než rok brázdí japonské silnice. Kromě nich tak činí i sériová SUV X-Trail 20GT s čistým dieselem M9R pod kapotou, který byl vyvinut společně s Renaultem. Nová generace modelu Cube pak dostala poslední verzi katalyzátoru výfukových plynů, který výrazně redukuje emise a k tomu používá polovinu množství drahých kovů ve srovnání s konvenčními jednotkami.

Pomyslnou třešničkou na dortu je iniciativa na vývoj infrastruktury pro automobily poháněné vodíkem, tedy palivovými články. Ta se ovšem netýká domovské země Nissanu, nýbrž britské divize. Cílem UK Hydrogen Network, jak zní plný název projektu, je vybudovat patřičné zázemí pro automobily tohoto druhu na britské půdě do roku 2015, neboť velké automobilky plánují zahájení jejich masovější produkce právě na tento rok. Britská pobočka Nissanu není výjimkou, takže její připojení k této iniciativě je vcelku logické.

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
28. 6. 2009 17:24
Re: nissan jede
Souhlasím že ty procenta byly střelený od boku, princip je ale v tom, že pokud vyrábíme elektřinu nebo vodík "nečistým" způsobem, ani elektromobil nebo auto s palivovým článkem nemůže být čisté. I když třeba pálení vodíku vyrobeného z plynu je efektivnější než přímé pálení plynu, stejně to nic neřeší, pořád se spotřebovává omezený fosilní zdroj, i když pomaleji. Navíc, jaká asi bude energetická náročnost výroby palivového článku? A jakou bude mít reálnou životnost?
A tu efektivní výrobu vodíku z vody bych opravdu chtěl jednou vidět. Ale co, až dojde úplně všechno, začne se zase jezdit s koňma kteří žerou trávu a bude klid :-)
26. 6. 2009 21:05
Re: nissan jede
Neznam zemi, kde by se 90% elektriny vyrabelo z hnedeho uhli. Dovolil bych si hadat, ze takova "monozdrojova" zeme snad ani neexistuje. Minimalne v Evrope urcite ne. Dokonce i u nas, kde je zavislost na hnedem uhli pomerne znacna se dnes 40% elektriny vyrabi z bezemisnich zdroju (jaderna okolo 33, vodni okolo 5 a zbytek vitr, slunce atd). Takze je od tebe hezke, ze tak usilovne siris propagandu ropne lobby, ale je treba lhat chytreji.
26. 6. 2009 11:40
Re: nissan jede
Uz ted je vodikovy palivovy clanek ucinnejsi nez spalovani zemniho plynu, ze ktereho se vodik vetsinou chemicky vyrabi - a to vcetne te vyroby. Jiny podobny priklad je, ze pokud se z uhli vyrobi plyn a ten se spali ve spalovaci turbine, vyrobi se skoro 2x tolik energie nez primym spalenim uhli, vyrobenim pary a jejim pouzitim v parni turbine (paroplynovy cyklus). A cilem je samozrejme efektivni vyroba vodiku z vody, i na tom se pracuje.

The tank-to-wheel efficiency of a fuel cell vehicle is about 45% at low loads and shows average values of about 36% when a driving cycle like the NEDC (New European Driving Cycle) is used as test procedure. The comparable NEDC value for a Diesel vehicle is 22%
26. 6. 2009 07:35
Re: nissan jede
Ešte nahoď nejaké čísla, aby tvoje tvrdenie malo nejakú váhu...
26. 6. 2009 00:39
Re: nissan jede
Myslím že až naplno přiznají, že vodík vyrábí jen z ropy a elektřina pro ekologické elektromobily se vyrábí z 90% v hnědouhelných tepelných elektrárnách, ekologická příchuť jejich vozidel poněkud zhořkne... :no:

Ekologické dopravní prostředky jsou jen zbožným přáním ekoaktivistů, tvrdou pravdou zůstává, že tyto auta spotřebují víc fosilních paliv než auta s klasickým benzínovým nebo naftovým motorem, jen emise generují nepřímo při výrobě elektřiny nebo vodíku.