Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan a jeho unikátní prototyp: Elektromobil na bioethanol!

David Bureš
Diskuze (4)
Speciální prototyp je poháněn elektromotorem, který získává svoji energii z bioethanolu. Podle Nissanu má takové řešení spoustu výhod.

Elektromobily se sice zdají být trendem do budoucnosti, mají ale množství nevýhod. Vedle zatím vysoké ceny nebo malého dojezdu jsou problémem těžké a nepříliš ekologické baterie. Proto výrobci hledají možnosti, jak baterie nahradit ekologičtější technikou. Takovým řešením jsou palivové články. Ty jsou obvykle vodíkové, Nissan ale přichází s unikátním řešením.

Japonská automobilka totiž představuje prototyp využívající palivové články z tzv. tuhých oxidů. Elektromotory prototypu Nissan e-NV200 e-Bio Fuel-Cell tak nečerpají svoji energii z vodíku, ale z bioethanolu. A to je podle výrobce výhodnější řešení než vodíkové články.

„Manipulace se směsí etanolu a vody je snadnější a bezpečnější než u většiny jiných paliv,“ tvrdí generální ředitel Nissanu Carlos Ghosn. Výhodou pro rozvoj biothanolových palivových článků je podle něj i možnost využití stávající infrastruktury. Zvlášť v Brazílii je bioethanol už nyní oblíbeným palivem, a proto Nissan bude postavený prototyp testovat na tamějších silnicích.

Právě to je výhoda proti vodíkovým článkům. Vodíkových stanic je pak zatím pramálo, navíc jejich vybudování je velice nákladné. Nákladná je navíc už samotná výroba vodíku, zatímco bioethanol se dá vcelku snadno získat z cukrové třtiny nebo kukuřice.

Nevýhodou vodíku je i bezpečnost, protože hrozí jeho vznícení – únik navíc není cítit a za denního světla takřka vidět. Právě kvůli nesnadnému skladování vodíku má třeba vodíková Toyota Mirai speciální nádrže s karbonovým skeletem doplněným o další těsnící vrstvy z plastu a sklolaminátu.

Také ethanolové články ale mají své nevýhody. Tou nejpodstatnější jsou emise oxidu uhličitého, které jsou strašákem mnoha ekologů. Oxid uhličitý se spolu s vodní párou uvolňuje při chemické reakci, při níž vzniká elektrická energie. Sama automobilka ale tvrdí, že tyto emise jsou čisté a snadno se absorbují.

Prototyp Nissanu na bázi dodávky využívá třicetilitrovou nádrž na bioethanol, který nabíjí baterii s kapacitou 24 kWh. Ta automobilu dle Nissanu vystačí na ujetí více než 600 kilometrů. Vedle čistého etanolu pohonný systém umí „jet“ také na směs etanolu a vody. Pokud bude vývoj úspěšný, Nissan by bioethanolové palivové články chtěl uvést do prodeje v roce 2020.

David Bureš
Diskuze (4)
Avatar - petr164
8. 8. 2016 20:31
Super, sem s tím!
Konec s docházející fosilní ropou a s mocenskou cenovou manipulací. Národní produkce bioetanolu z obnovitelných ekologických zdrojů, přirozené využití hygroskopických vlastností, vše jednoduché, lehké, ekologické a úsporné. Snad u Renaultu mají plný přístup k technologii a připraví něco lehkonohého, na co by byl Louis Renault pyšný...
5. 8. 2016 23:38
Re: Strašák CO2 ?
To jsou zase dřísty. Bioetanol (česky líh) se v ČR běžně vyrábí už celá staletí. Lihovarů je tu několik. Čerpací stanice, kde se prodává E85 (tedy 85% etanolu a 15% benzínu) v ČR taky jsou, E85 se běžně prodává a je levnější než benzín. Takže žádný problém nevidím. Toto je technologie, která jediná ma šanci v dlouhodobém horizontu konkurovat elektromobilům. Zejména v zemích jako je Brazílie.
Avatar - WinDiesel
5. 8. 2016 15:43
Re: Strašák CO2 ?
Mýlíš se a hned 2x:
1 - Odborníci v Bruselu - kdepak by se tam vzali? Tam jsou jen politici, vesměs levicově-ekoanarchistického smýšlení. CO2 - nelze !!!!!!!!! To musí být "bezemisní" .....
2 - Samozřejmě že to u nás projde - Andy Bureš začne místo řepky pěstovat, sklízet a na etanol upravovat řepu (řepa místo řepky - to je ale zábavné !!!)
Dokumentace se bude předělávat snadno - místo "řepka olejná/olejka" se uvede "řepa cukrová/cukrovka" :-)
A bude to ať nás to stojí co nás to stojí.
5. 8. 2016 15:16
Strašák CO2 ?
Tady je krásně vidět ta demagogie okolo CO2. Pokud se bioetanol vyrábí z rostlin, tak snad CO2 jen koluje v uzavřeném cyklu, v atmosféře nijak nepřibývá takže ani nemůže škodit. Asi jsou tyhle souvislosti na odborníky z Bruselu už moc komplikované.

Vzhledem ke spotřební dani z lihu nemá ale tohle řešení u nás žádnou šanci projít.