Nissan a jeho unikátní prototyp: Elektromobil na bioethanol!
Elektromobily se sice zdají být trendem do budoucnosti, mají ale množství nevýhod. Vedle zatím vysoké ceny nebo malého dojezdu jsou problémem těžké a nepříliš ekologické baterie. Proto výrobci hledají možnosti, jak baterie nahradit ekologičtější technikou. Takovým řešením jsou palivové články. Ty jsou obvykle vodíkové, Nissan ale přichází s unikátním řešením.
Japonská automobilka totiž představuje prototyp využívající palivové články z tzv. tuhých oxidů. Elektromotory prototypu Nissan e-NV200 e-Bio Fuel-Cell tak nečerpají svoji energii z vodíku, ale z bioethanolu. A to je podle výrobce výhodnější řešení než vodíkové články.
„Manipulace se směsí etanolu a vody je snadnější a bezpečnější než u většiny jiných paliv,“ tvrdí generální ředitel Nissanu Carlos Ghosn. Výhodou pro rozvoj biothanolových palivových článků je podle něj i možnost využití stávající infrastruktury. Zvlášť v Brazílii je bioethanol už nyní oblíbeným palivem, a proto Nissan bude postavený prototyp testovat na tamějších silnicích.
Právě to je výhoda proti vodíkovým článkům. Vodíkových stanic je pak zatím pramálo, navíc jejich vybudování je velice nákladné. Nákladná je navíc už samotná výroba vodíku, zatímco bioethanol se dá vcelku snadno získat z cukrové třtiny nebo kukuřice.
Nevýhodou vodíku je i bezpečnost, protože hrozí jeho vznícení – únik navíc není cítit a za denního světla takřka vidět. Právě kvůli nesnadnému skladování vodíku má třeba vodíková Toyota Mirai speciální nádrže s karbonovým skeletem doplněným o další těsnící vrstvy z plastu a sklolaminátu.
Také ethanolové články ale mají své nevýhody. Tou nejpodstatnější jsou emise oxidu uhličitého, které jsou strašákem mnoha ekologů. Oxid uhličitý se spolu s vodní párou uvolňuje při chemické reakci, při níž vzniká elektrická energie. Sama automobilka ale tvrdí, že tyto emise jsou čisté a snadno se absorbují.
Prototyp Nissanu na bázi dodávky využívá třicetilitrovou nádrž na bioethanol, který nabíjí baterii s kapacitou 24 kWh. Ta automobilu dle Nissanu vystačí na ujetí více než 600 kilometrů. Vedle čistého etanolu pohonný systém umí „jet“ také na směs etanolu a vody. Pokud bude vývoj úspěšný, Nissan by bioethanolové palivové články chtěl uvést do prodeje v roce 2020.