Nový Fiat 500 již v červenci
Původně měl být Fiat 500 představen až v září tohoto roku. Ale tento termín nyní bude uspíšen o dva měsíce. A opět se spekuluje, tentokrát o přesném datu představení “pětistovky“. Nejvíce je připomínáno datum 4. července, kdy byl před 50 lety představen první a dnes již legendární Fiat 500.
První generace Fiatu 500 byla světu představena 4. července 1957. Pod kapotou měl vzduchem chlazený dvouválec o objemu 479 cm3, který dával výkon necelých 10 kW (13 koní). Výkon se na vozovku přenášel prostřednictvím manuální čtyřstupňové převodovky. Jeho prodeje zpočátku proti očekávání automobilky dosti vázly a proto na autosalonu v Turíně v témže roce představil Fiat dvě nové verze: “Economica“ a “Normale“. Obě měly pod kapotou posílený motor o výkonu 11 kW (15 koní). Economica byla kromě motoru úplně stejná, ale byla prodávána za nižší cenu. Verze Normale měla navíc několik drobných změn, např: otevírací dveřní okénka a “plnohodnotná“ zadní sedadla.
Následující rok 1958 uvedl Fiat verzi Sport, kterou po úspěchu ve 12ti hodinovce na Hockenheimu, kde obsadil první čtyři místa, začal také prodávat. Pod kapotou se skrýval motor o objemu 499,5 cm3 s upravenými komponenty - vačkovou hřídelí, ventily a hlavou válců - který dával 16 kW (21,5 koně). Fiat 500 Sport měl proti klasické verzi červené pruhy na každé straně vozu a také pevnou střechu. Klasická verze měla vrchní díl plátěný, který se dal srolovat. Tuto variantu dostal Sport až v roce 1959.
Další edice “pětistovky” se nazývala Giardiniera a byla uvedena na trh v roce 1960. Ještě téhož roku ale byla uvedena verze 500D, která měla pod kapotou “půllitr“ do té doby vyhrazený pouze verzi Sport. Byl ale naladěn na výkon 13 kW (17,5 koně). Výroba 500D pokračovala až do roku 1965, kdy byla nahrazena novou verzí. Ta se jmenovala 500F a měla nové otevírání dveří. Do té doby se dveře “pětistovek“ otevíraly proti směru jízdy, nyní bylo otevírání nahrazeno dnes klasickým po směru jízdy. “Efko“ mělo také zdokonalený převodový systém. V roce 1968 došlo k dalšímu zdokonalení “pětistovky”. Dostala nové nárazníky, na kterých byla připevněna ochranná trubka.
Poslední verze se nazývala 500R se objevila v roce 1972. Měla nový motor z Fiatu 126 o objemu 594 cm3, který dával výkon přes 13 kW (18 koní) a hrdě na sobě nesla nový znak automobilky Fiat. Její výroba trvala až do roku 1975.
Celkem se vyrobilo přes 3 678 000 exemplárů legendárního modelu 500. S novou “pětistovkou“ má Fiat také smělé plány. Ještě letos chce prodat 58 tisíc vozů, příští rok hodlá prodat již plnou výrobní kapacitu, která činí 120 000 vozidel.
Na trhu se Fiat 500 objeví během letošního roku, následovat bude sportovní verze a v roce 2008 příjde otevřený model, který ale bude mít místo jen pro dva cestující. Za sedadly bude již jen prostor pro zavazadla a skládací střechu. Výroba bude probíhat v Polsku, společně s nástupcem letitého Fordu Ka.
Nová pětistovka bude pravděpodobně využívat známé zážehové motory o objemu 1,1 l a 1,2 l, k dispozici by měl být i motor 1,3 JTD Multijet.