Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Fiat 500 již v červenci

Michal Otruba
Diskuze (57)
Po neoficiálních informacích, které se šířily médii, šéf Fiatu Sergio Marchionne oznámil, že Fiat 500 se rozjede do světa již v červenci.

Původně měl být Fiat 500 představen až v září tohoto roku. Ale tento termín nyní bude uspíšen o dva měsíce. A opět se spekuluje, tentokrát o přesném datu představení “pětistovky“. Nejvíce je připomínáno datum 4. července, kdy byl před 50 lety představen první a dnes již legendární Fiat 500.

První generace Fiatu 500 byla světu představena 4. července 1957. Pod kapotou měl vzduchem chlazený dvouválec o objemu 479 cm3, který dával výkon necelých 10 kW (13 koní). Výkon se na vozovku přenášel prostřednictvím manuální čtyřstupňové převodovky. Jeho prodeje zpočátku proti očekávání automobilky dosti vázly a proto na autosalonu v Turíně v témže roce představil Fiat dvě nové verze: “Economica“ a “Normale“. Obě měly pod kapotou posílený motor o výkonu 11 kW (15 koní). Economica byla kromě motoru úplně stejná, ale byla prodávána za nižší cenu. Verze Normale měla navíc několik drobných změn, např: otevírací dveřní okénka a “plnohodnotná“ zadní sedadla.

Následující rok 1958 uvedl Fiat verzi Sport, kterou po úspěchu ve 12ti hodinovce na Hockenheimu, kde obsadil první čtyři místa, začal také prodávat. Pod kapotou se skrýval motor o objemu 499,5 cm3 s upravenými komponenty - vačkovou hřídelí, ventily a hlavou válců - který dával 16 kW (21,5 koně). Fiat 500 Sport měl proti klasické verzi červené pruhy na každé straně vozu a také pevnou střechu. Klasická verze měla vrchní díl plátěný, který se dal srolovat. Tuto variantu dostal Sport až v roce 1959.

Další edice “pětistovky” se nazývala Giardiniera a byla uvedena na trh v roce 1960. Ještě téhož roku ale byla uvedena verze 500D, která měla pod kapotou “půllitr“ do té doby vyhrazený pouze verzi Sport. Byl ale naladěn na výkon 13 kW (17,5 koně). Výroba 500D pokračovala až do roku 1965, kdy byla nahrazena novou verzí. Ta se jmenovala 500F a měla nové otevírání dveří. Do té doby se dveře “pětistovek“ otevíraly proti směru jízdy, nyní bylo otevírání nahrazeno dnes klasickým po směru jízdy. “Efko“ mělo také zdokonalený převodový systém. V roce 1968 došlo k dalšímu zdokonalení “pětistovky”. Dostala nové nárazníky, na kterých byla připevněna ochranná trubka.

Poslední verze se nazývala 500R se objevila v roce 1972. Měla nový motor z Fiatu 126 o objemu 594 cm3, který dával výkon přes 13 kW (18 koní) a hrdě na sobě nesla nový znak automobilky Fiat. Její výroba trvala až do roku 1975.

Celkem se vyrobilo přes 3 678 000 exemplárů legendárního modelu 500. S novou “pětistovkou“ má Fiat také smělé plány. Ještě letos chce prodat 58 tisíc vozů, příští rok hodlá prodat již plnou výrobní kapacitu, která činí 120 000 vozidel.

Na trhu se Fiat 500 objeví během letošního roku, následovat bude sportovní verze a v roce 2008 příjde otevřený model, který ale bude mít místo jen pro dva cestující. Za sedadly bude již jen prostor pro zavazadla a skládací střechu. Výroba bude probíhat v Polsku, společně s nástupcem letitého Fordu Ka.

Nová pětistovka bude pravděpodobně využívat známé zážehové motory o objemu 1,1 l a 1,2 l, k dispozici by měl být i motor 1,3 JTD Multijet.

Michal Otruba
Diskuze (57)
26. 2. 2007 01:12
Re: Pohledy ze zatuchle ceske kotliny
Tak se podivej ty experte na spolehlivost na tohle:[odkaz] Jen si dovolim pripomenout, ze 17. misto Fiatu je LEPSI nez 23. Volkswagenu (to kdybys neumel pocitat) A jediny deutchland pred Fiatem je Porsche. Testy delali britoni, takze z tohoto hlediska by to melo byt nezavisle - to jen abys vedel jak to s tou spolehlivosti je :-!
25. 2. 2007 16:21
Re: Neprakticke???
Hochu, ty mas v hlave poradne najebano! Italove nejzdechlejsi narod? >:D To je vtip desetileti a hlavne neskutecne nesmyslny predsudek! Jestli si to neuvedomujes, tak Italie je jedna ze 7 nejvyspelejsich zemi sveta. Brianza je mikroregion s nejvyssim HDP per capita v cele Evrope. V te zemi sedi nejvetsi evropsky vyrobce satelitnich druzic, maji tam uspesne, ne-li nejuspesnejsi znacky v automobilovem sportu napric vsemi disciplinami. Tohle podle tebe dokaze nejzdechlejsi narod na svete??? Mit v CR alespon z poloviny tak sikovne lidi jako jsou na severu Italie, tak by to tady vypadalo uplne jinak! Nejdriv si uvedom jake vaginality tady plodis nez to odesles do diskuze! Kolik Italu znas osbne ty vseznalce narodnich pomeru?! Ano jsi prototyp zamindrakovaneho a zapredsudkovaneho cecachacka co si sice vozi svoji p*del v A6 ale deutchlandum by nejradeji p*deli prolezl az do huby. :no: :no: :no: PS: kdybys nebyl tak zapredsudkovany, tak by sis nasel skicy studie Trepiuno kde je vyobrazeny interier v usporadani 3+1, coz je koneckoncu i prepis nazvu studie, ze ktere 500 vychazi, do numericke podoby z italstiny. To bys taky mozna vedel, kdybys nebyl nevzdelany omezenec.
23. 2. 2007 01:41
Re: Miniauto
Mezi broukem a F500 je jeden velky rozdil proc to s 500 dopadne dobre. Konstruuovali ji u Fiatu ;-) Miniauta jsou do mesta. Tam nejcasteji jezdi obsazena malo lidmi 1-2-3. Do 500 se vlezou 3 dospeli + jedno dite, coz vzhledemk rozmerum jde. Po sklopeni zadnich sedadel se tam musi vlezt nakup na mesic. A proc nebude stat 185t? Protoze to neni odflaknuta pelusina, ale stylovka presne na urovni mini nebo streho brouka. Kdo to nevidi, neni hoden ji vlastnit. :-!
23. 2. 2007 01:34
Re: Neprakticke???
Jak jsi prisel na to, ze bude neprakticke??? Zivotni prostor Fiatu 500 bude mesto, co mesto, metrople! Parkovani do skvir, otaceni se na petniku, vyhybani ostatnim na silnici bude jeho domenou. Ano, rodinu se psem k moooori do chorvatska ti neodveze, ale ve meste bude 100x praktcitejsi nez sedan atakujici hranici peti metru. (V Milane na ty vase milovane prassaty skoro nenarazite - budto maji italove auta mensi vnejsi velkosti a o to luxusneji vybavene, nebo maji skutecne limuziny/mpv. - Na italskem trhu nebude tak uplne zalezet na cene - ta muze byt ve srovnatelne vybave stejna, nebo jeste vyssi nez u konkurencniho Smartu) Oproti Smartu je, co do vnitrniho prostoru vetsi, a obsaditelny min 3 dospelymi. Podvozek z Pandy lze ztuzit a snizit, takze o jizdni vlastnosti bych obavu nemel. Otazka nezni jestli bude verze Abarth, ale kdy se tak stane. Vidis to presne jak jsem napsal: optikou cechacka ;-\
22. 2. 2007 14:19
Giardiniera
Další edice “pětistovky” se nazývala Giardiniera a byla uvedena na trh v roce 1960. Pane autore, Giardiniera nebyla žádná edice, ale varianta kombi s motorem pod podlahou. :no: :no: :no: pro Vás. Pokud píšete stručnou historii modelu, nejdřív si o něm, prosím, něco přečtěte, ať nám nesdělujete hovadiny :o) Děkuji