Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Hyundai Sonata na českém trhu

Ondřej Láník
Diskuze (81)
Půlrok po tom co byly Sonaty poprvé představeny Evropanům přichází novinka se začátkem letošního března na český trh.

Na autosalonu v Paříži se loni v září představila nová generace vozu Hyundai Sonata. Korejská limuzína vyměnila oblý kabát s maskou nápadně připomínající Mercedesy, za funkční styling navozující atmosféru německé designérské školy. Ale to není zdaleka jediná novinka.

V pořadí pátá Sonata povyrostla všemi směry. Celková délka činí 4800 mm (dosud 4745 mm), šířka 1832 mm (dosud 1820 mm), výška 1475 (dosud 1420 mm), rozvor narostl o tři centimetry na 2730 mm. Větším vnějším rozměrům odpovídají větší normalizované míry pohodlí sedících cestujících v interiéru a výrazně větší je také zavazadlový prostor (nyní 523 l dle VDA).

Základní motorizací je čtyřválcový motor interně označovaný písmenem theta. K jeho charakteristikám patří zdvihový objem 2359 cm3, celohliníková konstrukce, nahrazení řemenu rozvodovým řetězem, dvojice vyvažovacích hřídelů a opačně připojené sací a výfukové potrubí (sací vpředu, výfukové vzadu za motorem). Nejvyšší výkon tohoto motoru činí 118,5 kW při 5800 ot/min, maximum točivého momentu 219 Nm je k dispozici ve 4250 ot./min. Motor je dodáván s pětistupňovou manuální převodovkou, která má nově řazení zpětného chodu v kulise vlevo vpřed a tato poloha je jištěna dle evropských zvyklostí kroužkem pod hlavicí. Alternativou je klasický čtyřstupňový automat s hydrodynamickým měničem. Pětistupňová automatická převodovka je vyhrazena pro šestiválcový motor o objemu 3342 cm3. Jeho nejvyšší výkon činí 171 kW při 5800 ot./min, točivý moment vrcholí hodnotou 308 Nm při 4250 ot./min. Posledním motorem, který zatím ale není v nabídce je čtyřválcový vznětový turbodiesel 1991 cm3 jehož parametry bychom mohli shrnout do cifer 99 kW při 4000 ot./min a 304 Nm při 2000 ot./min. Všechny motory plní Euro IV, kombinovaná spotřeba u základního zážehového motoru dosahuje hodnoty 8,5 l/100 km, automobil zrychluje z 0 na 100 km/h za 8,9 s a nejvíce jede 212 km/h (vše s manuální převodovkou).

Klasicky střižený design Sonaty je již velmi blízko evropskému vkusu, i když nejdůležitějším trhem tohoto vozu jsou Spojené státy. Markantní přední světlomety byste si mohli klidně splést s některým Audi. Na prvních fotografiích výrobce Sonatu prezentuje v tmavé nebo stříbrné barvě, ve kterých Sonata vyhlíží velmi reprezentativně. Sebevědomí dodávají vozu i dvě koncovky výfuku na zádi (modely V6). Český dovozce považuje za hlavní konkurenty Sonaty Volkswagen Passat, Škodu Superb, Toyotu Avensis, Peugeot 407, Citroën C5, Ford Mondeo a Opel Vectra.

Novinkou páté generace Sonaty je víceprvková zadní náprava a nový systém aktivní kontroly geometrie podvozku - Active Geometry Control Suspension (AGCS). Jde o konstrukci vyvinutou firmou Hyundai a v první fázi vývoje předvedenou na autosalónu v Soulu v roce 2002. Podle tiskových materiálů dovozce je s pomocí čtyř elektromotorů nastavována sbíhavost zadních kol, čímž má dojít ke zlepšení stability vozidla. Vozy se systémem AGCS budou dováženy až v druhém pololetí roku 2005.

V základní výbavě Dynamic (od.589.900,-Kč s motorem 2.4 l) nechybí ABS a elektronický rozdělovač brzdné síly (EBD), bezpečnostní vzduchový vak pro řidiče a spolujezdce, boční airbagy u předních sedadel a okenní bezpečnostní vzduchové vaky pro přední a zadní sedadla. Součástí výbavy je i alarm systém s imobilizérem, aktivní opěrky hlavy vpředu nebo úchyty pro dětskou sedačku. Samozřejmostí vnitřní výbavy je pak dále progresívní posilovač řízení, tempomat, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, bederní opěrka v sedadle řidiče, loketní opěrka mezi předními sedadly s úložným prostorem, dále dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, manuální klimatizace, vyhřívání předního skla pod stěrači, tónovaná skla, komfortní obložení přístrojové desky (na výběr je béžový interiér s imitací dřeva nebo šedý s imitací kovu), kůží potažený volant a hlavice řadicí páky a také autorádio Clarion s CD přehrávačem a šesti reproduktory. Zvnějšku je potom Sonata Dynamic vybavena šestnáctipalcovými pneumatikami (215/60 VR16) na discích kol z lehkých slitin, předními mlhovými světly,bočními ochrannými lištami a vnějšími zpětnými zrcátky v barvě vozu a integrovanou anténou v zadním skle.

Výbava Elegance (od 649.900,-Kč) zahrnuje oproti verzi Dynamic navíc elektronický stabilizační systém (ESP) a brzdový asistent (BA), dále pak automatickou klimatizaci s kontrolou kvality ovzduší, palubní počítač, ukazatel venkovní teploty či samostmívací vnitřní zpětné zrcátko. Sonata ve výbavě Elegance je „obuta“ do větších, sedmnáctipalcových pneumatik (225/50 VR17) a za příplatek (35.000,-Kč) je u ní možné doobjednat kožené čalounění sedadel s vyhřívanými předními sedadly a elektricky nastavitelným sedadlem řidiče.

V této cenové a velikostní skupině nám trochu chybí xenonové světlomety (nelze ani za příplatek).

Motor 3.3 V6 bude dodáván výhradně s automatickou převodovkou ve výbavě Elegance za 769.900,-Kč. Tradičním argumentem Hyundaie je tříletá záruka bez omezení počtu ujetých kilometrů. Prodejní plán pro Českou republiku na následujících 10 měsíců zahrnuje tři stovky nových Sonat.

Ondřej Láník
Diskuze (81)
23. 7. 2010 10:37
Sonata
Povím vám něco o své výměně auta. Vzhledem k tomu, že mé stávající auto dieselový Ford Mondeo TDCi 96kW již vyžadoval během 5ti let provozu a najetých pouhých 100tis km výměnu některých finančně velmi nákladných dílů, na kterých se podepsala mimojiné i "kvalitní" česká nafta, byl jsem rozhodnut o jeho prodeji. Jelikož potřebuji denně jezdit, prodej Mondea jsem chtěl řešit v době ujasnění výběru mého nového auta. Dieselový motor jsem už v mém novém autě zavrhnul, neboť dieselové Mondeo nebylo zrovna nejspolehlivější a nákladné servisy a opravy dieselu jsou přeci jen cenově jinde než u motoru benzínového. Na víc cena nafty je téměř srovnatelná jako cena Naturalu a o její kvalitě mám pochybnosti. Co se týče spotřeby, tak radši budu jezdit o 2 litry naturalu více o proti dieselu, ale na druhou stranu zase ušetřím na servisech dieselu, který mě stál nemalé peníze. Takže otázku motorizace jsem měl vyřešenou. Během měsíců února a března 2010 jsem tedy objížděl autosalony a vozil se v předváděcích vozech vesměs střední třídy. A tak jsem zkoušel Mazdu 6, Ford Mondeo, Superba, Volvo S40, Citroena C5, Subaru Legacy, Hondu Accord, Peugeota 407, Avensis (VW a Audi jsem nezkoušel neboť jsem na tyto značky alergický díky mnoha českým bezmozkům co si myslí že jim patří svět), ale na každém zkoušeném voze mě něco vadilo a nebyly to jen drobnosti. Nejméně věcí mi vadilo na Citroenu C5 a Mondeu, nejvíce věcí mi naopak vadilo na Subaru, Avensisu a Superbu. V té době jsem se objednal ještě na zkušební jízdu Sonátou, ale auto zrovna neměli na prodejně a tak jsem delší dobu čekal než jí přivezli na předváděcí jízdu (mezi tím jsem vyzkoušel ix35). Na konec jí po pár dnech přivezli, tak jsme ji s prodejcem vyzkoušeli a měl jsem jasno! V Sonátě mi vůbec nic nevadilo a když to řeknu česky, tak mi padla jak poklice na hrnec a splnila všechny mé požadavky. Byl jsem ohromen a zamilován hned po první jízdě. Sonáta kterou jsme s prodejcem zkoušeli byla sice dieselová 110kw, ale v benzínu jsem si ji také dokázal představit. Takže v rámci předváděcích jízd vozidel střední třídy Sonáta vyhrála. Cena v té době byla ve výbavě Premium nějakých 589 tis. Mondeo kombi v akci s názvem Enterprise stálo 619 tis a Citroen C5 kombi v akci s názvem Millenium bylo za 550 tis. Takže jak správně čtete, měl jsem mezi auty 3 favority a to Sonátu, Mondeo a C5. Sonáta byla z testovaných aut nejlepší, ale cena 589 tis byla docela dost vysoká. V Mondeu se mi nelíbil interiér neboť působil hodně lacině, ale kompenzovaly to zase jízdní vlastnosti, které jsou na špičkové úrovni. Na Fordu je poslední dobou hodně vidět jak na autech šetří a vše působí poměrně lacině a Fordu jsem po předchozích zkušenostech s Mondeem už nevěřil, takže Mondeo jsem odepsal. C5 byla zase hodně pohodlná, měkoučká a cenově hodně zajímavá. Zatím jsem ještě vyčkával, ale o dva měsíce později jsem využil mimořádné slevy na poslední modely faceliftových Sonát. Nyní něco přes dva měsíce vlastním úplně novou Sonátu 4/2010 ve výbavě Premium a zajíždím nový motor DCVVT 121kW, mám najeto cca 2550km a zatím maximální spokojenost. Když to shrnu, tak Sonáta je hodně dobré auto, na dobré technické i kvalitativní úrovni jako ostatní evropská auta střední třídy né-li dokonce lepší, jen neprávem někteří stále kritizují korejská auta a když je člověk pozve ke zkušební jízdě, tak radši nechtějí, aby nemuseli uznat že se pletli. Motor Sonaty je téměř neslyšitelný, interier hodně příjemný, jízdní vlastnosti dobré, limity auta zatím neznám, ale trasu kterou jsem projížděl s Mondem celkem ostře, tak Sonáta je také v pohodě. Spotřeba je v průměru kolem 8L. Takže jen tak dál Hyundai :-)
12. 3. 2005 01:08
Re: KOREJSKEJ KLUB?
Jo, Skyline, ještě bych málem zapomněl. Já nejezdím v GTI. Jak jsi prosím tě na tohle přišel?
12. 3. 2005 00:56
Re: KOREJSKEJ KLUB?
...(ulétlo mi to)... takže, ...kteří vlastní korejská auta za idioty nepovažuji. Naopak, rád s nimi, ostatně jako i s jinými diskutuji o motivacích a vůbec. Tou svou zprávou ses tady teď trochu shodil. Přecházím to s klidem, vím, že to tak zase úplně vážně nemůžeš myslet. Takhle se chovaj baby a za tu tě považovat nechci. Utkávejme se na diskusním poli. Nebuďme, Skyline, na sebe přisprostlí. Uvidíš, že to bude vhodnější. Tady už nepišme, vleť třeba na Golfa, ten je teď aktuální, a tam se do mně pusť. Nebo se sejdem příště nad nejakou jinou korejskou produkcí. Těším se.
12. 3. 2005 00:48
Re: KOREJSKEJ KLUB?
Víš, Skyline, měl bys na sobě trochu zapracovat. Ovládají tě až příliš průhledné motivace, slovník, který používáš je obhajitelný snad jen v jiných komunitách. Pokud jsi ve svém životě dospěl do stadia, v němž za optomální dopravní prostředek považuješ auto z Korei, pak já ti k němu upřímně gratuluji. A přeji ti ho. jistě jsi s ním spokojený i uvnitř a to je dobře. Pokud si o sobě myslíš, žes idiot bez vkusu, tak věř, že já lidi, kteří vl
10. 3. 2005 21:02
Re: KOREJSKEJ KLUB?
To víko mělo pojistku, takovou páčku, takže se mi to nestalo. Ale jednou mi prasklo lanko od plynu, tak jsem ho vytáhl z tunelu mezi předníma a zadníma sedačkama a přidával plyn tak, že jsem tahal dopředu pravou rukou. Tohle by nezvládli ani Jarda s Bertoňákem