Nový Hyundai Sonata na českém trhu
Na autosalonu v Paříži se loni v září představila nová generace vozu Hyundai Sonata. Korejská limuzína vyměnila oblý kabát s maskou nápadně připomínající Mercedesy, za funkční styling navozující atmosféru německé designérské školy. Ale to není zdaleka jediná novinka.
V pořadí pátá Sonata povyrostla všemi směry. Celková délka činí 4800 mm (dosud 4745 mm), šířka 1832 mm (dosud 1820 mm), výška 1475 (dosud 1420 mm), rozvor narostl o tři centimetry na 2730 mm. Větším vnějším rozměrům odpovídají větší normalizované míry pohodlí sedících cestujících v interiéru a výrazně větší je také zavazadlový prostor (nyní 523 l dle VDA).
Základní motorizací je čtyřválcový motor interně označovaný písmenem theta. K jeho charakteristikám patří zdvihový objem 2359 cm3, celohliníková konstrukce, nahrazení řemenu rozvodovým řetězem, dvojice vyvažovacích hřídelů a opačně připojené sací a výfukové potrubí (sací vpředu, výfukové vzadu za motorem). Nejvyšší výkon tohoto motoru činí 118,5 kW při 5800 ot/min, maximum točivého momentu 219 Nm je k dispozici ve 4250 ot./min. Motor je dodáván s pětistupňovou manuální převodovkou, která má nově řazení zpětného chodu v kulise vlevo vpřed a tato poloha je jištěna dle evropských zvyklostí kroužkem pod hlavicí. Alternativou je klasický čtyřstupňový automat s hydrodynamickým měničem. Pětistupňová automatická převodovka je vyhrazena pro šestiválcový motor o objemu 3342 cm3. Jeho nejvyšší výkon činí 171 kW při 5800 ot./min, točivý moment vrcholí hodnotou 308 Nm při 4250 ot./min. Posledním motorem, který zatím ale není v nabídce je čtyřválcový vznětový turbodiesel 1991 cm3 jehož parametry bychom mohli shrnout do cifer 99 kW při 4000 ot./min a 304 Nm při 2000 ot./min. Všechny motory plní Euro IV, kombinovaná spotřeba u základního zážehového motoru dosahuje hodnoty 8,5 l/100 km, automobil zrychluje z 0 na 100 km/h za 8,9 s a nejvíce jede 212 km/h (vše s manuální převodovkou).
Klasicky střižený design Sonaty je již velmi blízko evropskému vkusu, i když nejdůležitějším trhem tohoto vozu jsou Spojené státy. Markantní přední světlomety byste si mohli klidně splést s některým Audi. Na prvních fotografiích výrobce Sonatu prezentuje v tmavé nebo stříbrné barvě, ve kterých Sonata vyhlíží velmi reprezentativně. Sebevědomí dodávají vozu i dvě koncovky výfuku na zádi (modely V6). Český dovozce považuje za hlavní konkurenty Sonaty Volkswagen Passat, Škodu Superb, Toyotu Avensis, Peugeot 407, Citroën C5, Ford Mondeo a Opel Vectra.
Novinkou páté generace Sonaty je víceprvková zadní náprava a nový systém aktivní kontroly geometrie podvozku - Active Geometry Control Suspension (AGCS). Jde o konstrukci vyvinutou firmou Hyundai a v první fázi vývoje předvedenou na autosalónu v Soulu v roce 2002. Podle tiskových materiálů dovozce je s pomocí čtyř elektromotorů nastavována sbíhavost zadních kol, čímž má dojít ke zlepšení stability vozidla. Vozy se systémem AGCS budou dováženy až v druhém pololetí roku 2005.
V základní výbavě Dynamic (od.589.900,-Kč s motorem 2.4 l) nechybí ABS a elektronický rozdělovač brzdné síly (EBD), bezpečnostní vzduchový vak pro řidiče a spolujezdce, boční airbagy u předních sedadel a okenní bezpečnostní vzduchové vaky pro přední a zadní sedadla. Součástí výbavy je i alarm systém s imobilizérem, aktivní opěrky hlavy vpředu nebo úchyty pro dětskou sedačku. Samozřejmostí vnitřní výbavy je pak dále progresívní posilovač řízení, tempomat, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, bederní opěrka v sedadle řidiče, loketní opěrka mezi předními sedadly s úložným prostorem, dále dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, manuální klimatizace, vyhřívání předního skla pod stěrači, tónovaná skla, komfortní obložení přístrojové desky (na výběr je béžový interiér s imitací dřeva nebo šedý s imitací kovu), kůží potažený volant a hlavice řadicí páky a také autorádio Clarion s CD přehrávačem a šesti reproduktory. Zvnějšku je potom Sonata Dynamic vybavena šestnáctipalcovými pneumatikami (215/60 VR16) na discích kol z lehkých slitin, předními mlhovými světly,bočními ochrannými lištami a vnějšími zpětnými zrcátky v barvě vozu a integrovanou anténou v zadním skle.
Výbava Elegance (od 649.900,-Kč) zahrnuje oproti verzi Dynamic navíc elektronický stabilizační systém (ESP) a brzdový asistent (BA), dále pak automatickou klimatizaci s kontrolou kvality ovzduší, palubní počítač, ukazatel venkovní teploty či samostmívací vnitřní zpětné zrcátko. Sonata ve výbavě Elegance je „obuta“ do větších, sedmnáctipalcových pneumatik (225/50 VR17) a za příplatek (35.000,-Kč) je u ní možné doobjednat kožené čalounění sedadel s vyhřívanými předními sedadly a elektricky nastavitelným sedadlem řidiče.
V této cenové a velikostní skupině nám trochu chybí xenonové světlomety (nelze ani za příplatek).
Motor 3.3 V6 bude dodáván výhradně s automatickou převodovkou ve výbavě Elegance za 769.900,-Kč. Tradičním argumentem Hyundaie je tříletá záruka bez omezení počtu ujetých kilometrů. Prodejní plán pro Českou republiku na následujících 10 měsíců zahrnuje tři stovky nových Sonat.