reklama


Test Auto.cz

Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi AT – Papírové šetření

2.7. 2014
Verdikt
 

Nedlouho po hatchbacku přišel Peugeot 308 s praktičtější variantou SW. Zaujmout chce obrovským zavazadelníkem a úsporným turbodieselem se vstřikováním močoviny.

Peugeot 308 s karoserií hatchback, který jsme v závěru loňského roku otestovali s turbomotorem 1.6 THP (115 kW) a později s novým tříválcem 1.2 e-THP (96 kW), v nás vzbudil velmi pozitivní pocity. Ovšem v dobách, kdy se v běžném kompaktním hatchbacku posadí za sebe i urostlejší postavy, působila architektura zadní části interiéru trochu nepatřičně. Tedy pouze před opěradly zadních sedadel, protože za nimi najdete zavazadelník o objemu 420 litrů.

Jenže s příchodem praktičtější varianty SW nastalo více změn, než jsme si napoprvé představovali. Kombi je totiž postaveno na modulární platformě EMP2 koncernu PSA, která stejně jako konkurenční MQB (dostala ji celá plejáda modelů koncernu VW) dovoluje zajímavé hrátky s délkou rozvoru náprav. Konkrétně se bavíme o nárůstu o citelných 110 milimetrů, které se podepsaly na zavazadelníku se základním objemem 610 litrů a třicetimilimetrovém bonusu před koleny zadních cestujících. Vůz je také mezigeneračně až o 140 kilogramů lehčí, ani to však neumožnilo stlačit hmotnost základní verze s motorem 1.2 PureTech 110 pod 1400 kilogramů, natož naší testované, které do 1,6 tuny mnoho nezbývalo.

Obecně však platí, že za příplatek 51.000 korun dostanete cenově dostupné rodinné kombi od Peugeotu, které (alespoň po stránce vnitřního prostoru) vyhoví náročnějším evropským zákazníkům. Vzadu se totiž skutečně sedí o něco pohodlněji a díky pozměněné linii střechy nemusí řešit prostor nad hlavou ani postavy s výškou okolo 190 centimetrů.

Přístupu k 610 litrům zavazadlového prostoru nebrání vysoká nákladová hrana, ložná plocha má takřka ideální půdorys a ukotvení větších předmětů pomáhají praktická posuvná očka. Jednoduchým zatažením za páčky u vstupního prostoru navíc sklopíte dělená zadní opěradla takřka do roviny a získáte maximální objem 1660 litrů.

obrázek [600 x 395]  

Óda na dusík

Snaha o co nejmenší produkci oxidů dusíku a uhlíku nese u nových vznětových motorů koncernu PSA název BlueHDi. V současné nabídce Peugeotu 308 SW najdeme s tímto přídomkem pouze dvoulitrový čtyřválec s výkonem 110 kW, později se však dočkáme také levnější šestnáctistovky.

Veškerá ekologická tíha přitom stojí na selektivním katalyzátoru se vstřikováním močoviny (SCR), který je zabudován před filtrem pevných částic a přeměňuje oxidy dusíku na neškodnou vodní páru a dusík. Výsledkem práce systému je eliminace více než 90 % NOx a podle informací automobilky také značný úbytek CO2, což úzce souvisí s nižší spotřebou paliva a kompatibilitou s chystanou přísnou emisní normou Euro 6.

Otázkou zůstává, co se stane, když systému SCR dojdou aditiva. Ve své podstatě nic, protože samotnému automobilu je celkem jedno, kolik emisí vypustí. Nad problémem se však zamysleli v Bruselu a vymysleli nařízení, které řidičům zase o něco ztíží život – pokud během jízdy dojde AdBlue, auto bude v jízdě pokračovat dál, ale po vypnutí motoru už znova nenastartujete.

Myslelo se také na vykutálené řidiče, kteří by místo AdBlue chtěli do nádrže ukryté pod podlážkou zavazadelníku dolít například čistou vodu. To ovšem také neprojde, jelikož jejich počin zachytí sonda, která kapalinu rozpozná. Ke katalytické reakci pro vyčištění výfukových plynů od oxidů dusíku zkrátka musí dojít za každou cenu…

obrázek [600 x 379]  

Motor a převodovka

Maximální výkon 110 kW nastupuje ve 4000 otáčkách za minutu, již o 2000 otáček však máte k dispozici všech 370 N.m točivého momentu. Čtyřválec se svým projevem řadí k nejkultivovanějším ve třídě, čemuž dopomáhá také výborně odhlučněný interiér a schopnost spolehlivě pracovat zhruba od 1100 min-1. Ve spojení se zcela novou šestistupňovou převodovkou od Aisinu se z vozu může stát miláček firemních flotil, ovšem pouze za předpokladu, že dokážete opodstatnit spotřebu paliva.

Peugeot 308 SW - Srovnání s konkurencí
ModelPeugeot 308 SWŠkoda Octavia CombiHyundai i30 CombiOpel Astra Sports Tourer
Motor2.0 BlueHDi2.0 TDI1.6 CRDi2.0 CDTi
Převodovka6A6A6A6A
Zdvihový objem [cm3]1997196815821956
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]110/4000110/3500-400094/4000121/4000
Točivý moment [N.m/min-1]370/2000320/1750-3000260/1900-2750350/1750-2500
Max. rychlost [km/h]215213185207
Zrychlení 0-100 km/h [s]8.98.712.19.9
Komb. spotřeba [l/100 km]4.14.55.65.8
Základní cena [Kč]564.900625.900542.890540.900

Ono to s ní totiž není tak růžové, jak se na první pohled zdá. Výrobce sice uvádí kombinovaných 4,1 l na 100 km, v praxi se nám však této hodnoty nepodařilo dosáhnout ani v mimoměstském režimu. Nejčastěji se na displeji palubního počítače objevovala číslovka 6,1, což je také hodnota, na které se pohybujete na dálnici při ustálených 130 km/h. Se starší měničovou skříní by to bylo patrně o něco více, nový systém si však dopomáhá delším šestým rychlostním stupněm, díky kterému se otáčky povalují okolo 2200 za minutu, a motor není takřka slyšet. Na druhou stranu je tady ale skutečnost, že i když pojedete skutečně dynamicky, spotřeba se nakonec nepřehoupne přes 7,4 litru.

Starší měničové převodovky od Aisinu vyznávají poklidný jízdní styl a u šestistupňové novinky v útrobách 308 SW tomu v konečném důsledku není jinak. V nižších rychlostech (a především při popojíždění v kolonách) se však musíte občas srovnat s citelnějším cukáním, způsobeným dřívějším uzamykáním měniče pro co nejmenší třecí ztráty.

Peugeot 308 SW: První jízdní dojmy

Příjemným překvapením bylo chování skříně při sportovnějším stylu jízdy. Jednak je logika řazení v manuálním módu konečně správná (vyšší stupně k sobě, nižší od sebe), ale celková rychlost volby jednotlivých stupňů silně konkuruje šestistupňovému DSG koncernu Volkswagen. Nakonec jsme ani nepostrádali řadicí páčky pod volantem, které v rámci modelové řady 308 nezískáte ani za příplatek.

Sedmnáct je tak akorát

Nadšení z jízdních vlastností Peugeotu 308 neopadlo ani v případě testované verze SW. Zatímco u některých konkurenčních modelů mohou větší rozměry a delší zadní převis způsobovat nestabilitu ve vysokých rychlostech, „eswéčku“ citelně pomohl prodloužený rozvor náprav. Auto si zachovává neutrální postoj v celém průběhu oblouku (možná i díky brzkým zásahům stabilizačního systému), vyznačuje se chutí zatáčet a na 17“ kolech s pneumatikami o šířce 225 milimetrů netrpí nedostatkem přilnavosti.

obrázek [600 x 375]  

Problém je však někde jinde – v hlučnosti jízdy. V našem případě nemá smysl komentovat valivý hluk od pneumatik Goodyear (ty totiž po 30.000 kilometrech stejně vyhodíte), ale především rázy od náprav na větších nerovnostech. Vpředu se to dá pochopit, na kolech totiž leží tíha těžkého turbodieselu. Vzadu si však občas při loudavé jízdě po rozbitém povrchu připadáte, jako by tlumiče a pružiny prakticky neexistovaly.

Problém s nápravami je znát hlavně v nízkých rychlostech. V těch vyšších se co do pohodlí jízdy jedná o mix vlastností Golfu a typické houpavosti francouzských modelů. Výsledkem je plavná jízda v klidném tempu a dostatečně „sportovní“ odezva se vzrůstající rychlostí. Problém nakonec nepředstavuje ani malý volant (stejný s příkrasami najdete i ve 208 GTi) a stále omílané umístění přístrojového štítu nad jeho věncem – dobrou pozici k řízení si nakonec najde každý.

Závěr

Pokud se budeme bavit pouze o užitné hodnotě, řadí se Peugeot 308 SW mezi nejlepší ve svém segmentu. Objemem zavazadlového prostoru předčil Volkswagen Golf Variant (o 5 litrů), se Škodou Octavia Combi jsou na tom stejně (610 litrů), a lehký náskok si se 624 litry drží pouze Honda Civic Tourer, která si však dopomohla rozměrným boxem pod podlážkou.

Nový turbodiesel oslní vyváženým a kultivovaným během, silným zátahem od nízkých otáček, a pokud se rozhodnete také pro šestistupňový automat, chybu rozhodně neuděláte. Z našeho pohledu je škoda pouze citelně vyšší reálné spotřeby i navzdory přítomnosti selektivního katalyzátoru SCR. Vzhledem ke složitosti a ceně systému se navíc můžeme domnívat, že většina zákazníků nakonec stejně sáhne po benzinovém tříválci 1.2 PureTech (96 kW), který rovněž splňuje normu Euro 6 a ve spojení s automatickou šestistupňovou převodovkou stojí 478.500 Kč, tedy o 85.500 korun méně.

Video

Nejlevnější verze modelu397.000 Kč (Access/1.2 PureTech 110)
Základ s testovaným motorem564.000 Kč (Active/2.0 BlueHDi AT 150)
Testovaný vůz s výbavou683.700 Kč (Allure/2.0 BlueHDi AT 150)

Plusy

  • Majestátní design karoserie
  • Tichý a kultivovaný motor
  • Místo na zadních sedadlech
  • Objem zavazadelníku, nízká ložná hrana
  • Stabilnější chování v zatáčkách

Minusy

  • Cukání převodovky v nižších rychlostech
  • Vyšší spotřeba oproti udávané
  • Rázy od náprav na nerovnostech
  • Komplikovaný systém vstřikování močoviny
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi AT

Cena v základní výbavě: 564 000 Kč Cena v testované výbavě: 683 700 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, paket Viditelnost, diodové přední světlomety, elektronická parkovací brzda, úchyty dětských sedaček Isofix, litá 16“ kola, přední a zadní parkovací čidla, dvouzónová klimatizace, paket Komfort, sportovní látková sedadla, dotyková 9,7” obrazovka, autorádio s USB, bluetooth, kožený multifunkční volant, dojezdová rezerva a atd.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+ 14.000,-), kontrola mrtvého úhlu (+ 5.000,-), couvací kamera + navigační systém (+ 14.000,-), paket Driver Assistance (+12.000,-), zatmavená zadní okna (+2.500,-), vyhřívaná přední sedadla s masážní funkcí (+12.000,-), přehrávač CD (+2.200,-), bezklíčový přístup (+12.000,-).

Vitana má problém na Slovensku, jeho úřady nařídily stáhnout balený kmín Vitana má problém na Slovensku, jeho úřady nařídily stáhnout balený kmín

Kontrolorům vadí přítomnost hořčice, měla být podle nich…

Ať je držení zbraní řešeno běžnými zákony, ne ústavou, říkají Hamáček se Štěchem Ať je držení zbraní řešeno běžnými zákony, ne ústavou, říkají Hamáček se Štěchem

Ministerstvo vnitra chce ústavním zákonem povýšit právo…

Penta zastaví zanedbanou část Smíchova u Strahovského tunelu Penta zastaví zanedbanou část Smíchova u Strahovského tunelu

Marek Dospiva a jeho spolupracovníci ze skupiny Penta…

Brabec: Národním parkům hrozí zánik, Senát odhlasoval nesmysly Brabec: Národním parkům hrozí zánik, Senát odhlasoval nesmysly

Podle ministra životního prostředí odsouhlasili senátoři…

 
Technické údaje
Motor Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi AT
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 4.8 / 3.8 / 4.1
Emise CO2:111
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1660
Objem nádrže (l):53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1580 / 420
Rozměr pneu:225/45 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4585
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1553
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi AT – Papírové šetření

Jan Mička (Auto.cz)Jan Mička (Auto.cz)
moderoval 2.7.2014 tuto diskuzi



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Evropské Automobily roku: Peugeot 308 (2014) Evropské Automobily roku: Peugeot 308 (2014)

Peugeot napravil druhou generací 308 chyby, které udělal…

Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 – GTi, nebo Cupra? Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 – GTi, nebo Cupra?

Také Peugeot a Seat bojují v segmentu…

 



 
McLaren RM50-03: Hodinky za 25 milionů korun!

McLaren RM50-03: Hodinky za 25 milionů korun!

Dnes 16:52

U McLarenu teď můžete za nejžhavější novinku v nabídce nechat stejnou sumičku peněz, jako za hypersport P1. Ale tentokrát jde o hodinky...




Blesk.cz

Záhadné zmizení fenky Kofi: Ze Znojma „se zaběhla“ do Prahy, majitelka je zoufalá

Záhadné zmizení fenky Kofi: Ze Znojma „se zaběhla“…

Gabriele Hradecké ze Znojma utekla ze zahrady sedmiletá fenka Kofi středního vzrůstu. Zoufalá majitelka rozjela…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Schumacherův manažer už to nevydržel: Rodina o něm neříká celou pravdu!

Schumacherův manažer už to nevydržel: Rodina o něm…

O zdravotním stavu legendy formule 1 Michaela Schumachera dál panují jen dohady. Bývalý manažer sedminásobného…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama