27.7. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

 

V poslední dekádě vlády jedné strany byl sortiment osobních automobilů na našem trhu výrazně omezen. Kdo toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.

Propagandistická hesla komunistů sice hlásala, že sportovní automobil je záležitostí kapitalistického světa s buržoazními „přežitky”, a že člověk žijící v socialistickém zřízení nic takového nepotřebuje a ani nechce, přesto se v naší zemi taková auta vyráběla. Sice měla do těch opravdu sportovních daleko, avšak v poměrech, v jakých vznikala, to byl skoro zázrak. Právě nabídkou sportovně střiženého automobilu naše škodovka jasně triumfovala nad zbylými výrobci ze spřátelených zemí RVHP. Žádný jiný totiž takové auto v takových počtech nevyráběl.

Koncem 50. let plnila tuto úlohu slavná Felicia, v 60. letech následovala řada 1100 MBX, kterou nahradilo dnes mimořádně ceněné „erko“ neboli 110 R, jehož výroba byla ukončena počátkem roku 1981. Uplynulo zhruba tři čtvrtě roku a z výrobního závodu v Kvasinách začalo sjíždět nové kupé Škoda Garde.

Video

Jak zlepšit jízdní vlastnosti

Nová karosářská verze samozřejmě vycházela ze sedanů 105/120. Výrobce však na autě provedl až překvapivé množství změn. Karoserie měla s výchozími verzemi shodnou pouze přední část, řekněme po sloupky A. Ty byly mnohem více skloněné, aby se dosáhlo elegantní nízké linie střechy. Tímto se samozřejmě výrazně zlepšila aerodynamika vozidla. Z pohledu technologie výroby karoserie stojí za zmínku, že zatímco přední blatníky se ke skeletu upevňovaly šrouby a byly tedy snadno demontovatelné, zadní tvořily se svařencem samonosné kostry karoserie jeden celek. Pokud jste je chtěli vyměnit, třeba po nehodě, museli jste je odříznout. S trochou nadsázky to znamenalo nahradit půlku auta. Jak před časem napsal sesterský časopis Svět motorů, nepůvodní lemy zadních blatníků prozradí chybějící tovární bodové svary.

Škodovky s motory vzadu se po celou dobu produkce spoléhaly na kyvadlovou zadní nápravu. U ní se při propérování poměrně výrazně mění odklon kola, což je zejména při jízdě v zatáčce nežádoucí. V roce 1981 s příchodem garde výrobce tuto slabinu odstranil zavedením úhlové zadní nápravy. S vlečenými rameny tvaru trojúhelníku se navíc pojila další změna, a to kloubové hnací hřídele. Kinematika zadní nápravy se zásadně zlepšila, takže kupé garde nabízelo oproti výchozím modelům výrazně lepší jízdní vlastnosti. Přední lichoběžníkové zavěšení se svislými čepy řízení, lidově nazývanými „svisláky“, zachováno zůstalo. I tady však výrobce pokročil. Garde se stalo první sériově vyráběnou škodovkou s hřebenovým řízením. Jeho montáží se odstranila druhé nectnost modelů té doby, a to nepříliš přesné a ztuha jdoucí řízení.

Retro bazar: Ojetá Škoda 105/120. Kup teď! Ale s rozvahou

Třetí změna, související s podvozkem a jízdními vlastnostmi, se týkala brzdové soustavy. Garde dostalo přední brzdy s brzdiči se čtyřmi písty namísto dvou. Dvouokruhovou brzdovou soustavu vyřešili konstruktéři tak, že jeden okruh ovládal oba přední brzdiče, přesněji vždy dva ze čtyř pístů, druhý okruh působil na zbývající dvojici pístů předních brzd a dále na brzdové válečky (prasátka) zadních bubnových brzd. Pro srovnání u běžných modelů ovládal jeden okruh přední brzdy, druhý zadní. U garde to znamenalo, že při poruše kteréhokoliv z okruhů brzdila vždy obě přední kola.

„Pětikvalt“ a větší motor

Na rozdíl od podvozku, jenž přinesl řadu novinek, se pohledné kupé muselo spokojit s motorem ze Škody 120 LS. Tedy s verzí o zvýšeném kompresním poměru 9,5:1 o tehdy udávaném výkonu 42,7 kW při 5200 otáčkách za minutu. Použita byla rovněž původní, byť zlepšená čtyřstupňová převodovka. Do roku 1983 se garde vyrábělo v pobočném závodě Kvasiny, který vynikal vysokou kvalitou montáže. Bohužel řízením osudu se od roku 1983 garde montovalo také v závodě BAZ v Bratislavě. A ten byl přesným opakem toho v Kvasinách. Auta z Bratislavy mají výrobní číslo VIN začínající písmeny TMS a bohužel „vynikala" až neuvěřitelně špatnou kvalitou montáže.

Nový život pohledného kupé se začal psát od poloviny roku 1984 (modelový rok 1985). Už rok před tím prodělala řada 105/120 výraznou modernizaci. Kupé garde se však i nadále vyrábělo v původní variantě. Označení garde se změnilo na rapid a karoserie auta dostala shodné vnější prvky s modernizovanými modely. A opět došlo i na techniku. Vzhledem k tomu, že inovované Škody 105/120, známé jako „typ M“, dostaly zvětšený rozchod kol, musela se tato změna aplikovat také na garde, při jeho přechodu na rapid. To mimo jiné znamenalo zvětšit rozchod kol také u úhlové zadní nápravy, a to z původních 1.290 mm na 1.350 mm. Dosáhlo se toho prodloužením nosných trubek štítů brzd. Ramena jako taková, stejně jako hnací hřídele, se nezměnily.

Motor z garde byl přetaven také do rapidu, a to včetně čtyřstupňové převodovky. Tím hlavním však byl příchod nového většího motoru o objemu 1289 cm3, mimo jiné pro rapid 130. Nový větší motor vznikl z motoru o objemu 1174 cm3. Zdvih 72 mm zůstal zachován, vrtání se zvětšilo ze 72 mm na 75,5 mm. Současně se zvýšil kompresní poměr z 9,5:1 na 9,7:1. Příprava největšího motoru se však neobešla bez komplikací. Jelikož původní hliníkový blok takto velké vrtání neumožňoval (přesněji řečeno nebylo možné do něj umístit takto velké mokré vložené válce z litiny), znamenalo to jediné – nový hliníkový blok s roztečí válcových jednotek 86 mm. Blok motoru 1.3 byl tedy jiným tlakovým odlitkem, který se ale vyráběl na stejné výrobní lince, jako menší verze bloku pro 105 a 120.

Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video)

Nový blok ale prodělal i některé další změny. Z pohledu techniky stojí za zmínku nahrazení původních hliníkových překladů hlavních ložisek klikového hřídele litinovými. Tímto se podařilo prodloužit životnost motoru. Také ojnice byly mohutnější. Boj se vzpurnou chladicí soustavou měla zase usnadnit vodní pumpa s větším počtem lopatek. Vzhledem k tomu, že měla stejný průměr jako dosavadní, bylo možné ji posléze použít i na motory typů 105 a 120. Upraven byl dále spalovací prostor, avšak litinová hlava válců s pěti kanály se nezměnila, tedy s výjimkou ventilů o větším průměru. Karburátor ale prodělal rovněž vylepšení, takže z původního Jikov 32 EDSR se stal SEDR. Motor 1.3 navíc Škoda spojila standardně s pětistupňovou převodovkou. V roce 1986 končí rapid s motorem z typu 120 a tím i neslavná produkce modelu ve slovenském BAZu. V následujícím roce prodělalo kupé další poměrně výraznou modernizaci, která přinesla nový motor s osmikanálovou hliníkovou hlavou a mnohem odolnější mechanikou bloku motoru, včetně třeba nových bimetalických pístů. Jimi, respektive tvarem jejich dna, se pak lišila 135 od 136. Tím výrobce dosáhl rozdílné komprese 8,8:1 u 135, respektive 9,7:1 u 136. A dále se rozdíly týkaly materiálu sedel ventilů hlavy válců. Verze 135 je měla tvrzené, aby mohla spalovat bezolovnatý benzín. Po popsané poslední větší modernizaci rapid přestál Sametovou revoluci, takže poslední kusy sjely z výrobních linek už „v nové době,“ v roce 1990.

Jak šel čas

1981: Představení kupé Škoda Garde. Motor ze Škody 120 LS. Nová, výrazně kvalitnější palubní deska. Výroba v Kvasinách.

1983: Zahájení výroby v Bratislavě, v závodě BAZ

1984: Pro modelový rok 1985 výrazná modernizace vozu ve stylu „typu M“. Nové jméno Rapid. Větší rozchod kol, nový motor 1289 cm3 pro Rapid 130. Spolu s ním pětistupňová převodovka. Původní menší motor se nabízí dále coby Rapid.

1986: Ukončení výroby Rapidu s motorem 1,2 litru. Tím současně končí produkce vozu v BAZu.

1987: Další vylepšení. Pro modelový rok 1988 přichází nový motor 135, respektive 136, oba primárně připravené pro revolučně řešený Favorit. Nový přístrojový štít s antireflexním krycím sklem a s velkoplošnými kontrolkami a bohatším vybavením. Vyztužená ramena úhlové zadní nápravy. Verze 130 pokračuje dále

1988: Nová asymetrická maska chladiče. Ukončení produkce verze 130.

1990: V srpnu ukončení výroby. Výchozí sedany rapid překonal na výrobní lince o osm měsíců.

Co trápí Garde/Rapid, aneb jak jej udržet v co nejlepší formě

Přední náprava

Kupé garde i rapid vycházejí technicky z běžných sedanů této řady. Problémy a závady mají tedy tato auta podobné v některých případech stejné. S čím tedy bude dnešní zájemce o koupi bojovat? Auta byla kdysi na údržbu mechanických komponentů náročnější, než je tomu dnes. Kupé stejně jako výchozí sedany nepoužívají na přední nápravě kulové čepy, jaké známe z moderních aut. Kolo se tady otáčí na starších svislých čepech. Pokud jde řízení vozu ztuha, pravděpodobně předchozí majitel zanedbával údržbu přední nápravy. Ta spočívá v pravidelném mazání svislých čepů. V praxi je tak potřeba alespoň jednou ročně vtlačit do jejich maznic plastické mazivo – vazelínu. Podobně jako u kulových čepů se i ty svislé po čase opotřebí a musí se vyměnit. Od firmy PL vyjde jedna strana na 669 korun včetně DPH. Kupodivu, svislý čep modelů Škoda 105/120/130/garde rapid je shodný s těmi používanými u starší generace Škoda 100/110/110 R.

Zadní náprava

Kupé garde a rapid mají dokonalejší verzi zavěšení zadních kol. Místo kyvadlové nápravy je použita úhlová. Mnohé vozy mají viditelný příliš velký negativní odklon zadních kol. Ta jsou tak lidově řečeno postavena do písmene „A“. Příčiny bývají dvě: V lepším případě jsou roztrhané silentbloky podélných ramen. V horším zkroucená podélná ramena. Řešení je několik. Řada nadšenců ramena raději nechá srovnat a následně je vyztuží, než aby je kupovala nová. Nejsou totiž obyčejně moc kvalitní. Se zadní nápravou se pojí také občasné hučení od zadních kol, způsobené jejich častěji vnějšími a tedy menšími ložisky.

Škoda Garde Turbo: Vrchařský speciál z Bratislavy (video)

Rezervní kolo

Garde i rapid mají rezervní kolo umístěné vpředu pod podlahou zavazadelníku. K tomu, abyste jej mohli vyjmout, je třeba otevřít kapotu, která blokuje přístup k aretační páce, jíž odjistíte táhlo pod nárazníkem. Pokud to vůbec nejde, nebo to jde ztuha, je celý mechanismus aretace rezervního kola zatuhlý.

Přehřívání motoru

Přehřívání agregátu bylo nejčastěji skloňovanou závadou na vozech Škoda s motory vzadu. V zásadě mělo hned několik příčin, přičemž každý český hospodský „všeználek“ vám bude tvrdit něco trochu jiného. Tou nejčastější bývalo vodním kamenem ochromené teplotní čidlo. To má za úkol při vysoké teplotě chladicí kapaliny roztočit ventilátor chlazení v přední části auta. Pokud snímač nepracoval správně, ventilátor se buď vůbec neroztočil, nebo se roztočil, leč pozdě, když už byla teplota motoru (chladicí kapaliny, jejíž objem náplně činí 11,5 litru) příliš vysoká. Mnozí si proto dodělávali jeho ruční ovládání spínačem. Dlouhé potrubí a celkově objemná chladicí soustava také vyžadovala pečlivě odvzdušnění, což ne každý uměl správně. Pohon vodní pumpy zajišťoval klínový řemen. Opravdu klínový, jaký najdete třeba na zahradní míchačce na beton. Řemen současně poháněl také alternátor, kterým se současně napínal. Vodní pumpa navíc vyžadovala pravidelné mazání plastickým mazivem.

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Stuchlíka: Počítač rasista Zápisník Jana Stuchlíka: Počítač rasista

Kartáček na zuby vám musí stačit. Tak zjevně vypadá…

Sněmovna rozhodne o vydání Babiše a Faltýnka. Hlasovat proti budou pouze poslanci ANO Sněmovna rozhodne o vydání Babiše a Faltýnka. Hlasovat proti budou pouze poslanci ANO

Pokud strany s výjimkou ANO dodrží to, co deklarovaly na…

IBM se propadlo do ztráty, dokázalo však po letech zvýšit příjmy IBM se propadlo do ztráty, dokázalo však po letech zvýšit příjmy

Americká technologická společnost IBM zaznamenala v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

 



Škoda Garde Turbo: Vrchařský speciál z Bratislavy (video) Škoda Garde Turbo: Vrchařský speciál z Bratislavy (video)

Zajímavý kus historie motoristického sportu v bývalém…

 



 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Včera

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

Děti začínají znovu bavit knihy. Ve třetí třídě jich čtvrtina čte denně

Děti začínají znovu bavit knihy. Ve třetí třídě jich…

V Česku po pěti letech přibylo mladých čtenářů. Zjistila to Národní knihovna s agenturou Nielsen Admosphere svým…

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps? Podívejte se, kudy vede objížďka pro řidiče a MHD

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps?…

V noci na 19. ledna Praha uzavřela Libeňský most, který je v havarijním stavu. Řidiči a MHD na něj nemohou vjet…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Dusno u Slováků! Hudáček nejede na ZOH a ostře kritizoval trenéry

Dusno u Slováků! Hudáček nejede na ZOH a ostře…

Nominace hokejistů na ZOH v Jižní Koreji je na Slovensku ožehavým tématem. Mezi její kritiky se zařadil také…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Macron s Merkelovou už brousí nože

Ekonom Vladimír Pikora: Macron s Merkelovou už brousí nože

Myslím, že politika potřebuje ženy. Vidíme to na té naší slavné prezidentské volbě, kde není ani jedna — a podle…

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…