20.12. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojeté Mitsubishi Colt: Co má společného Japonec, Němec, Švýcar a Holanďan?

 

Poslední generace Mitsubishi Colt se vyráběla v Holandsku na technice spřízněné se Smartem ForFour. Aby toho nebylo málo, tak pouze jeden motor byl vyvinut u Mitsubishi.

Léta platilo, že model Colt od japonského Mitsubishi je vlastně pouhou karosářskou verzí hatchback o něco většího sedanu Lancer. Tak tomu bylo ještě v prvních letech třetího tisíciletí. V roce 2003 však značka tří diamantů představila v pořadí již šestou generaci Coltu, která zcela změnila pohled na tuto modelovou řadu. Již nešlo o auto sdílející techniku s Lancerem, ale o zcela nový a hlavně svébytný model. Zatímco předchozí Lancery byly zástupci kompaktní třídy, sestoupila novinka o patro níž, tedy do segmentu B. Přesto nelze říci, že by se jednalo o jejího typického zástupce.

Recenzovaný Colt tak na první pohled vypadá spíše jako mini MPV než typický představil třídy malých automobilů. Třeba v porovnání s Fiestou či Polem byl Colt nezvykle vysoký a zároveň s velmi krátkou přední částí. Tedy atributy běžně vídanými právě u velkoprostorových aut. Tomu odpovídala také nebývalá variabilita kabiny, kdy zadní lavici dělenou v poměru 60:40 bylo možné dokonce podélně posouvat nebo obě části odděleně vyklopit vpřed, čímž zavazadelník nabídl 760 litrů. Naopak v nejzazší poloze zadní lavice měli sice vzadu sedící cestující pro nohy místo skoro královské, avšak za cenu zmenšení kufru na pouhých 220 litrů. Bohužel tato skvělá vlastnost kabiny v Coltu skončila v roce 2008 s příchodem modernizované verze charakteristické svoji ostrou přední částí ve stylu poslední generace Lanceru a samozřejmě starších modelů Mitsubishi (Galant, Sigma atd.)

Mitsubishi Colt Ralliart 1,5i Turbo - Přebroušený diamant

Mitsubishi vlastností nezvykle řešeného malého auta hned na začátku využilo a Colt vydávalo coby auto pro mladou generaci s aktivním stylem života. Jenže současně nastavil tuzemský dovozce, kterým byla zpočátku ještě firma Denzel s rakouskými kořeny, až příliš sebevědomou cenu. Vždyť základní model poháněný tříválcovým benzinovým motorem vyšel na 350.000 korun.

Z Evropy pro Evropu

Předchozí Colty se vyráběly výhradně v Japonsku. Ten poslední recenzovaný ale vznikal také v Evropě, konkrétně v holandském závodě NedCar, odkud před tím vyjížděly Carismy spolu s první generací Volva S40. Výroba Coltu zde probíhala po boku vozu Smart ForFour, kterým původně švýcarská firma reagovala na potřeby trhu a snažila se prosadit také u zákazníků, kteří chtěli více praktičnosti a hlavně více než jen dvě místa. Stejné prostředí vzniku znamenalo současně shodný technický základ. Colt tak sdílí s ForFour podlahovou plošinu i podvozek a rovněž většinu pohonných jednotek. Zatímco spřízněný Smart žil pouhé dva roky (do roku 2006), vydržel Colt ve výrobě podstatně déle (do roku 2013).

Zážehové motory s výjimkou vzácně se vyskytujícího přeplňovaného čtyřválce ve sportovní verzi CZT, od modernizace přeznačeného na Ralliart, pro oba vozy vyvinula společnost MDC Power, což byl společný podnik MMC (Smart) a Mercedesu. Na rozdíl od Mercedesu, který Smart ForFour u nás prodával také se vznětovým tříválcem 1,5 litru, se tuzemský dovozce Mitsubishi rozhodl diesel v Coltu českým zákazníkům nenabízet.

Tři válce jen do města

Nejmenším motorem v Coltu byl tříválec o objemu 1,1 litru s výkonem 55 kW. Po jízdní stránce se jedná o obstojný pohon, který však doporučujeme pouze těm, kteří chtějí auto používat hlavně v městském provozu. Přesto při přímém srovnání s tuzemským motorem 1.2 HTP ze stejné doby se Mitsubishi jevilo ve výrazně lepším světle. Podobně jako škodovácký motor ani v tomto případě nechyběl vyvažovací hřídel, díky němuž je kultura chodu motoru solidní.

Podobnost s HTP je nasnadě také v otázce řešení rozvodů. I tady dva vačkové hřídele pohání řetěz. Ovšem s tím rozdílem, že oproti majitelům Fabií HTP o jeho existenci uživatelé Coltu takřka nevědí. Stejné zkušenosti mají i specializované servisy, například Mitsubishi Marcin z Roudnice nad Labem, který se na značku tří diamantů specializuje již od začátku 90. let.

Pokud chcete Colt využívat k jízdám na delší vzdálenosti, což tento vůz vzhledem k vynikajícímu prostorovému řešení kabiny bez problémů umožňuje, doporučujeme zvolit větší čtyřválec. Ty byly v nabídce hned dva, a sice 1.3 16V a větší patnáctistovka. Druhý jmenovaný motor vyšel z tříválce pouhým přidáním jednoho válce, menší čtyřválec (tedy 1,3 litru) má s oběma shodné vrtání 75 mm a zároveň zkrácený zdvih z 84,8 na 75,4 mm. Tímto se z motoru stal téměř čtvercový na rozdíl od tříválce a větší patnáctistovky, které jsou výrazně nadčtvercové (dlouhozdvihové). Všechny benzinové motory mají přídomek MIVEC, což znamená Mitsubishi Innovative Valve Timing Electronic Control, tedy proměnné časování rozvodu. Nejde však o původní MIVEC, který uměl kromě časování rozvodu měnit také zdvih ventilů (podobně jako většina systémů Honda VTEC), ale o jednodušší řešení s lopatkovým přesuvníkem nasazeným na v tomto případě na sací vačkové hřídeli. V případě nejmenšího motoru 1,1 litru to však platí jen do roku 2007. Od té doby je tříválec 1.1 bez proměnného časování, což se ale na parametrech motoru nikterak neprojevilo. Paradoxně od roku 2009 v rámci přechodu motoru na normu Euro 5 MIVEC opět dostal.

Vynikající spolehlivost

Jestliže motor 1.1 MIVEC (od roku 2007 bez MIVEC, od 2009 zase s ním) nabízí solidní dynamiku zejména ve městě, oba větší motory jsou již vyloženě dynamické a plně dostačující i v dálničním provozu. Tím nejlepším je ovšem spolehlivost.

Závadou specifickou jen pro tříválec jsou vadné cívky zapalování. Ty v prvovýrobě dodával Bosch a jedna dnes vyjde na asi 2.500 korun. Celé řízení motoru je vyřešeno velmi dobře, neboť pokud selže některá z cívek (jsou tři), je závada doprovázena přechodem řídící elektroniky motoru do nouzového režimu. Tímto vůz vyloženě donutí svého majitele k neprodlené návštěvě servisu. Je to ale mnohem lepší přístup než jízda s „vypadávajícím“ zapalováním na určitém válci, což vede téměř vždy k poškození drahého katalyzátoru vysokou teplotou. Díky tomu tady katalyzátory běžně neselhávají.

Mitsubishi Colt 1,3i (70 kW) Cleartec – Clean & Clear

Zejména u motoru 1.3 MIVEC (v omezené míře ale i u větší patnáctistovky) se servisy potýkají se selhávající škrtící klapkou. Její domeček je tady zcela neobvykle zařazen do okruhu chlazení motoru. „Pokud klapka selže, přejde motor do nouzového režimu, doprovázeného svítící kontrolkou elektroniky,“ říká ke klapce Jiří Marcin, přijímací technik a jeden z majitelů stejnojmenné rodinné firmy v Roudnici nad Labem. „Za originální těleso klapky chce Mitsubishi okolo 7.000 korun včetně daně. Zákazník však může využít slevu na díly ve výši 20 procent, takže ve výsledku zaplatí o pětinu méně,“ upřesňuje Marcin. Jiné pravidelně se opakující problémy tyto zážehové motory nemají. A díky klasickému nepřímému vstřikování benzínu nekarbonují a pro delší přežití jim stačí palivo o oktanovém čísle 95.

Nejdražší závadou je…

Stejnou chválu můžeme vyslovit také v otázce odolnosti podvozku. Předchozí Colty používaly pro zavěšení zadních kol sice kinematicky takřka dokonalou víceprvkovou nápravu, která však po mnoha letech a stovkách tisíc kilometrů již žádá nějaké ty investice. To recenzovaný Colt si vystačí s torzní příčkou, která je skoro věčná, a pokud musíte měnit obě její uložení, je to levné a rychlé, neboť na rozdíl od „víceprvku“ ani nemusíte dělat geometrii. Také přední náprava obvyklé konstrukce „pseudo McPherson“ se vyznačuje odolností. Vždyť třeba stabilizátor tady ani nemá dlouhá táhla, ale je uchycen přímo k rameni.

Jedno slabé místo podvozek Coltu přesto má. Tím je posilovač řízení, který je elektromechanický s motorem umístěným přímo na řízení. Tedy nikoliv na sloupku volantu, jak je v této třídě běžné. Z pohledu jízdy jde tudíž o to lepší řešení. Bohužel zejména u aut z prvních roků výroby posilovač selhával. „Závada se navenek projevuje tak, že na jednu stranu jde řízení lehčeji než na druhou,“ poznamenává Jiří Marcin. Pokud se to stane (nejde o vyloženě častý problém), mění servisy celé řízení za 36.000 korun. Samotný elektromotor s nezbytným příslušenstvím coby samostatný díl Mitsubishi nedodává.

Jak šel čas

2003: Představení vozu s přídomkem CZ v Japonsku. Interní označení Z30.

2004: Zahájení prodeje v Evropě. Tří a pětidveřová karoserie. Motory zážehové 1.1 MIVEC, 1.3 MIVEC a 1.5 MIVEC. A dále přeplňovaný zážehový motor 1.5 Turbo pro sportovní verzi CZT. Vznětový tříválec 1.5 DI-D, v ČR nebyl nabízen.

2005: Na jaře uvedení třetí karosářské verze kupé-kabrio CZC s plechovou otevírací střechou.

2007: Motor 1,1 litru přichází o MIVEC. Parametry zůstaly stejné jako dosud.

2008: Na podzim v Paříži modernizace vozu. Přední část ve stylu většího Lanceru. Z výbavy vypadla posuvná druhá řada sedadel. Verze CZT s motorem 1.5 Turbo přejmenovaná na Ralliart.

2009: Stávající motory upraveny v souladu s normou Euro 5. Motor 1.1 opět s MIVEC a spolu s 1.3 (nově s přídomkem ClearTec). Agregát 1.5 MIVEC toto označení nepoužíval. Nové označování motorů odpovídající schématu Mitsubishi (v případě motoru 1.1 se označení změnilo z 134.910 na 3A91, v případě 1.3 z 135.930 na 4A90 a dále u 1.5 z 135.950 na 4A91). Technicky se však jedná o evoluci původních agregátů. Motor 1.5 DI-D vypuštěn z nabídky bez náhrady, 1.5 Turbo v CZT pokračuje dále.

2012: Ukončení výroby obou „patnáctistovek“. Dále již pouze oba motory ClearTec.

2013: Ukončení výroby vozu bez uvedení nástupce.

1/2 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky

Letecká společnost Ryanair snížila očekávaný odhad zisku…

V Praze by mohlo v budoucnu přibýt několik kilometrů tunelů V Praze by mohlo v budoucnu přibýt několik kilometrů tunelů

Tunely by měly vzniknout především jako součásti…

Češi ztrácejí zájem o zaměstnání v cestovním ruchu, ukázala analýza Češi ztrácejí zájem o zaměstnání v cestovním ruchu, ukázala analýza

Češi ztrácejí zájem o práci v cestovním ruchu. Zatímco v…

Novým předsedou CSU se stal Markus Söder, nahradil Seehofera Novým předsedou CSU se stal Markus Söder, nahradil Seehofera

Novým předsedou německé vládní Křesťanskosociální unie se…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu

Na letošní rok plánuje škodovka uvedení modernizovaného…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 



Mitsubishi chce zastavit výrobu modelu Colt v Nizozemsku Mitsubishi chce zastavit výrobu modelu Colt v Nizozemsku

Japonská automobilka Mitsubishi Motors zvažuje snížení…

Mitsubishi Colt CZC: Za neúspěch malého kabrioletu zaplatí automobilka 19 milionů euro Mitsubishi Colt CZC: Za neúspěch malého kabrioletu zaplatí automobilka 19 milionů euro

V končící dekádě se na trhu objevila celá řada nových…

 



 
Špatná zpráva pro motoristy! Nová auta zdraží. Mohou za to nejen nová unijní pravidla

Špatná zpráva pro motoristy! Nová auta zdraží. Mohou za to nejen nová unijní pravidla

Dnes 15:20

Ceny nových aut loni vzrostly, především v souvislosti s novými emisními normami. Další zdražování se očekává i v následujících letech.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Plesy jsou na pořadu dne. K období zimy tradičně patří a v lednu se jejich kolotoč začíná naplno roztáčet.…

Z dolů až na Hrad. Černý baron Emil (91) zažil útisk komunistů i nacistů

Z dolů až na Hrad. Černý baron Emil (91) zažil útisk…

Černý baron, havíř, účetní, kameraman nebo prostě dědeček. Emil Pražan (91) toho v životě zažil hodně. „Dnes…

 

iSport.cz

Plíšková je v osmifinále, Giorgiovou zdolala ve třech setech

Plíšková je v osmifinále, Giorgiovou zdolala ve třech setech

Tenistka Karolína Plíšková porazila ve 3. kole Australian Open 6:4, 3:6, 6:2 Italku Camilu Giorgiovou a potřetí…

Darida exkluzivně o odchodech z Česka, dalším přestupu i Šilhavém

Darida exkluzivně o odchodech z Česka, dalším…

Byl součástí vlny, která po vzestupu Viktorie Plzeň vzala bundesligu útokem. Zatímco František Rajtoral, Václav…

 

Reflex.cz

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová bourá stereotypní představy o řeholním životě

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová…

Běhá půlmaratóny, jezdí pomáhat do Paraguaye a učí na univerzitě. Kromě toho je, jak to říct, jeptiška. Že vám…

Zambie, přírodní klenot jižní Afriky: Magické vlny Zambezi

Zambie, přírodní klenot jižní Afriky: Magické vlny Zambezi

„Tož jsem přece došel veletoku, o němž jsem se jsa chlapcem tolik se načetl a nasnil. V nedozírné dálce, za…