Ojetý Renault Scénic II: Hledejte vůz z posledních roků výroby
O ojetých francouzských autech nepanují zrovna pozitivní názory. Ono se stačí podívat do jakékoli statistiky spolehlivosti a spokojenosti zákazníků a uvidíte, že právě francouzská auta obvykle končí v dolní polovině tabulky.
Nicméně tytéž statistiky ukazují také to, že druhá generace MPV Renault Scénic po faceliftu, který vůz prodělal v roce 2006, je mimořádně spolehlivé a kvalitní auto. Jistě, záleží hodně na motoru a tom, jak se kdo o auto staral, ale pokud budete pečlivě vybírat, máte šanci koupit spolehlivý exemplář za velmi pěkné peníze.
Ceny podobných aut velmi rychle padají a vy jako kupující můžete těžit z toho, že tento Renault lze koupit s lepší výbavou a silnějším motorem za méně peněz než dražší a ne zrovna spolehlivější konkurenci s často chudší výbavou. Jenom se musíte smířit s průměrnými jízdními vlastnostmi a skutečně nudným řízením.
Na test ojetiny jsme si tentokrát v Autocentru ESA půjčili Renault Scénic s turbodieselem 1.9 dCi o výkonu 96 kW spřažený s šestistupňovou manuální převodovkou. Auto je z roku 2008 a přesně takové byste měli hledat, pokud chcete vážně kvalitní a spolehlivý kus. Vozy z let 2008 a 2009 jsou obecně nejlepší.
To potvrzuje i test na 100 000 km provedený německým autoklubem ADAC, který udělil právě Scénicu z let 2008 až 2009 nejlepší možnou známku Velmi dobrý. Přesto i Scénic, jako každá jiná ojetina, potřebuje především pravidelný servis a pozornost k detailům, aby dobře sloužil. Takže na co si dát pozor?
Tabulka dostupných motorů a roků výroby | ||||
Motor | Objem cm3 | Výkon kW | Moment N.m | Výroba od - do |
1.4 16V | 1390 | 72 | 127 | 2003 - 2008 |
1.6 16V | 1598 | 82 | 152 | 11/2005 - 04/2009 |
1.6 16V | 1598 | 83 | 152 | 06/2003 - 11/2005 |
2.0 16V | 1998 | 99 | 191 | 2003 - 12/2008 |
2.0 T 16V | 1998 | 120 | 270 | 2004 - 2006 |
1.5 dCi | 1461 | 60 | 185 | 2003 - 2005 |
1.5 dCi | 1461 | 63 | 200 | 2005 - 2006 |
1.5 dCi | 1461 | 74 | 200 | 2004 - 06/2005 |
1.5 dCi FAP | 1461 | 76 | 240 | 2007 - 04/2009 |
1.5 dCi | 1461 | 78 | 240 | 06/2005 - 2006 |
1.9 dCi FAP | 1870 | 81 | 300 | 2005 - 2006 |
1.9 dCi | 1870 | 88 | 300 | 06/2003 - 06/2005 |
1.9 dCi FAP | 1870 | 96 | 300 | 2006 - 04/2009 |
2.0 dCi (FAP) | 1995 | 110 | 340 | 2007 - 04/2009 |
Obvyklé problémy
U vozů z prvních let výroby nejčastěji zlobí startér a alternátor. Čím jsou auta mladší, tím se výskyt závad snižuje. Přesto pozor na to, jak automobil startuje. Třeba benzinové motory, jinak spolehlivé jednotky, se právě ve Scénicu potýkaly s mnoha problémy. Časté jsou poruchy senzoru otáček klikového hřídele.
Starší Scénic mívá kratší životnost akumulátoru, což souvisí právě s problematickým dobíjením. Časté jsou potíže s elektrickým otevíráním bočních oken u vozů vyrobených do roku 2005 včetně, nefunkční zapalování u aut vyrobených do června 2005, rozbitý imobilizér u aut do roku 2006 a nefunkční zapalovací cívky na benzinových šestnáctistovkách vyrobených do roku 2006.
Naopak vozy z posledních dvou let výroby mají tak nezvykle nízkou četnost poruch, že je dokonce ani některé významné asisteční firmy a pojišťovny nemají ve svých statistikách. Ani ADAC u nich neuvádí nejčastější poruchy, protože nemá odpovídající množství dat, ze kterých by statistiku postavil.
Zatímco tradiční potíže francouzských aut se posledním Scénicům vyhýbají, celou modelovou řadu trápí nedostatek robustnosti. Třeba podvozkové díly nejsou dostatečně dimenzované a zatímco na konkurenčním voze Ford S-Max vydrží podvozek přes 200.000 km, na Renaultu sotva polovinu.
Investice do podvozku by se měla vyplatit, protože na kvalitním podvozku je Renault stabilní, dobře ovladatelný a relativně snadno se řídí. Automobil s opotřebovaným podvozkem se nepříjemně vlní, ztrácí stabilitu, je citlivé na boční vítr a do interiéru přenáší tupé rány a hlasité klepání.
Majitelé si stěžují na náchylnost zadní nápravy a někteří hlásí také pískající brzdy, což se však dá jednoduše řešit výměnou destiček za jinou specifikaci. Vyskytnout se může i závada elektronické parkovací brzdy.
Z drobností jmenujme už jenom stávkující autorádio, protestující bezdotykové centrální zamykání, nefunkční ostřikovače a selhávající centrálně umístěný displej. Kvalita dílenského zpracování interiéru je docela slušná, ale počítejte s tím, že plasty budou poškrábané a sem tam bude něco vrzat.
Nejlepší motory
Z hlediska provozních nákladů a zůstatkové hodnoty dává hodně smyslu právě testovaný turbodiesel 1.9 dCi (96 kW) a špatný není ani dvoulitr o výkonu 110 kW, i když má pocitově výraznější turboefekt a zrovna na popojíždění v kolonách se moc nehodí. Menší motor na Scénic bohatě stačí.
Pokud vyloženě nechcete diesel, motor 1.6 16V nebo atmosférický dvoulitr nemusí být špatná volba, zvláště třeba po odborné přestavbě na LPG. Nicméně benzinový agregát dává smysl v autě, které jezdí krátké trasy a skoro ho nepoužíváte po dálnici. Dvoulitr si v normálním provozu vezme minimálně 8 l benzinu, u turbodieselu 1,9 l se dá spotřeba srazit i pod šest litrů.
Nevhodné motory
Zapomeňte na benzinovou čtrnáctistovku, která prostě na Scénic nestačí a s autem se trápí. V reálném provozu pak jezdí za stejné peníze jako dvoulitr. Nehodí se ani problémový turbodiesel 1.5 dCi, který nadělal ve Scénicu největší paseku a byl původcem nejčastějších potíží. Odchází mu turbodmychadlo, má poruchové vstřikovače a většina z těchto motorů je prostě utrápená, protože malá jednotka je na velké auto slabá.
Přeplňovaný benzinový dvoulitr sice jede rychle a není vyloženě poruchový, ale reálná spotřeba deseti až jedenácti litrů asi odradí plno zájemců o dynamickou jízdu. Pocitově skoro stejně rychlý je i dvoulitrový turbodiesel s výrazně nižší spotřebou a lepší zůstatkovou hodnotou.
Celkové hodnocení
Ojetý Renault Scénic může být spolehlivé auto, pokud si dáte chvíli práci a budete v autobazarech pečlivě vybírat. Hledejte model z posledních let výroby, ideálně z období 2007 až 2009. Vyhněte se maloobjemovým motorům a chtějte auto, o které se někdo aspoň trochu staral. Poznáte to na interiéru a také na servisní historii. Pak si pohlídejte pravidelné výměny oleje a máte celkem velkou šanci, že vám Scénic ještě několik let spolehlivě vydrží.
Plusy
- Dobrá pasivní bezpečnost
- Poměrně nízké ceny ojetin
- Úsporné a silné turbodiesely
- Prostor a praktičnost interiéru
- Spolehlivost verzí z posledních let výroby
Minusy
- Poněkud diskutabilnější ergonomie
- Některé detaily komplikují běžný servis
- Jenom průměrná kultivovanost turbodieselů
- Nezáživné řízení i jízdní vlastnosti
- Spolehlivost vozů ze začátku výroby
Renault Scénic 1.9 dCi – informace o testovaném voze | |
Motor | R4 |
Objem motoru (cm3) | 1870 |
Maximální výkon (kW/min) | 96/4000 |
Maximální točivý moment (N.m/min) | 300/2000 |
Rok výroby testovaného vozu | 2008 |
Počet ujetých km dle palubních přístrojů | 151.467 km |
Cena vozu (hotovost/financování v Kč) | 135 000 Kč / 100 000 Kč |
Vybraní konkurenti
Volkswagen Touran
Německý vůz vypadá na první dojem bytelněji a má ergonomicky příjemnější a kvalitnější interiér. Spolehlivost je však jenom průměrná, ale opět záleží především na tom, jak se kdo k vozu choval před vámi. Ceny leží výše než v případě Renaultu a většina vozů na trhu má spíše chudší výbavu než konkurence. Nejoblíbenější jsou naftové agregáty, ale neposkytují takovou kultivovanost a dynamiku jako motory Renaultu.
Ford C-Max
Ford C-Max má proti Renaultu lepší jízdní vlastnosti a příjemnější řízení. Co se praktičnosti týče, je na tom Renault lépe, ale Ford má pohodlnější podvozek i sedačky. Nejlepší volbou je naftový čtyřválec 1.8 TDCI bez filtru pevných částic. Je sice pocitově slabý, ale velmi spolehlivý a úsporný. Některé Fordy z prvních let výroby ale trpí na problémy s elektronikou a dokonce i na korozi.
Citroën C4 Picasso
Citroën je prostorný a praktický, ale Renault jezdí lépe, snáz se řídí a je pohodlnější. Citroën má sice na první dojem měkká křesla, ale brzy se prosedí a po dlouhé cestě z nich bolejí záda. Navíc je na tom se spolehlivostí Citroën hůře, trápí ho hlavně turbodiesely 1.6 HDI. Zlobí ho i elektronika a horší kvalita dílenského zpracování interiéru. Prodává se za podobné peníze jako Renault a auta mívají velmi bohatou výbavu.
Text a foto: Dalibor Žák a archiv