Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Opel Astra sedan a jeho předchůdci: 50 let v jedné fotogalerii

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Opel uvádí další generaci sedanu Astra. Co se změnilo od roku 1962?

Historie tříprostorových verzí Opelů dnešní nižší střední třídy sahá až do roku 1962. Tehdy, v době počínajícího německého hospodářského zázraku, automobilka s bleskem ve znaku uvedla první poválečný Kadett, retrospektivně značený písmenem A.

Jistě, kompaktní model stejného názvu tu byl ještě před druhou světovou válkou, konkrétně v roce 1936, ale tehdy rozhodně nešlo o sedan v moderním pojetí. Zato v případě Kadettu A ano, alespoň v jednom ze tří případů. Až na to, že byl pouze dvoudveřový. I v češtině se pro tyto karoserie dodnes používá termín „tudor“ (z anglického „two door“) a v padesátých, šedesátých a ještě i sedmdesátých letech šlo o naprosto běžný úkaz na silnicích.

Oddělený zavazadlový prostor měly i verze Kadettu B (1965-1973). Ten se prodával pod slavným sloganem „Das Auto“, který dnes používá úplně jiná německá automobilka... Objem čtyřválce v několika evolucích vzrostl z původního litru až na 1,1 l. Nutno dodat, že nabídku doplnil kromě tudoru i klasický čtyřdveřový sedan. Separátní zavazadelník ovšem měly rovněž kupé a další tři verze označené LS, ale to je trochu jiný příběh. O tříprostorové karoserie s jedním i dvěma páry dveří nebyla ochuzena ani řada C (1973-1979), poslední Kadett klasické koncepce s agregáty 1,0 a 1,2 l pohánějícími zadní kola.

Sedan chyběl pouze v generaci D, první s pohonem předních kol. Ta se, pravda, zpočátku produkce nabízela ve dvou- i čtyřdveřové verzi. Šlo však spíše o hatchbacky, u kterých se ovšem nevyklápěla celá zadní stěna, nýbrž pouze dolní část. Zadní okno bylo také menší. Kadett D se vyráběl krátkých pět let, tyto nepříliš praktické varianty pak vyjížděly z továrny v Bochumi pouhé dva roky (1979-1981), neboť velkou oblibu si u zákazníků nezískaly, a tak zůstaly jen hatchback a kombi.

Mezera v nabídce byla zaplněna v roce 1985, kdy se objevil Kadett E s „kufrem“, aby navázal na dříve představené hatchbacky. Od té doby Opel uvádí sedan vždy o něco později než výchozí model. Benzinové dvanáctistovky a třináctistovky pod kapotami doplnil atmosférický diesel 1,6 l. Na začátku roku 1992 jej nahradila Astra F ve stejném provedení. Ta přežila premiéru generace G na IAA 1997 i sedan představený o rok později a v polských Gliwicích ji vyráběli až do sezóny 2002. Ještě delší kariéru měl nalinkovanou notchback (jak jim dnes Opel oficiálně říká) Astra G (1998-2009). Totožná varianta s písmenem H se objevila až na podzim 2007, tři roky po uvedení základních hatchbacků a koupit si ji můžete coby Classic III dodnes.

Také představení současné Astry J v klasické tříprostorové formě trvalo v Rüsselsheimu tři léta a dokonce jednu modernizaci celé řady. Nicméně, Opel má k letošnímu stopadesátiletému jubileu založení firmy další důvod k oslavě.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
20. 9. 2012 15:12
Re: Rýchlokvaška
Vidím to podobne.
19. 9. 2012 18:38
Horší nabídka vnitřního prostoru
Při porovnání fotek Astry sedan nejnovější a minulé generace je na první pohled vidět, že novinka má podstatně kratší prostor pro nohy zadních cestujících, nehledě na jejich horší přístup k sedadlům vinou daleko kratších dveří. Tak tomu tedy říkám pokrok :no: :'-( Je to prostě o daleko horším využití obestavěného prostoru nové Astry. Kdyby jí totiž u verze sedan taky prodloužili rozvor (jako tomu bylo v případě předchůdkyně), už by zasahovala do revíru Insignie. Opel se tak v případě nové Astry sedan chytil do své vlastní prostorové-marketingové pasti...
19. 9. 2012 18:26
Re: Rýchlokvaška
Jo je fakt, že si tu poslední dobou málo vidět ;-) Nicméně ta obsahová prázdnost celkem sedí, podle mě to je vlastníkem serveru. Blesk je blesk, tedy nulová hodnota s velkými nadpisy >:D
19. 9. 2012 17:34
Rýchlokvaška
Zas a znova - rýchle a jednoduché výpĺňanie webového priestoru. Pripomenuli sme si kúsok histórie, o.k., ale to je tak všetko. Informačná hodnota - skoro nulová. Zaujímavosť - skoro žiadna. Spokojnosť - nedostavila sa. A pritom je to taká nádherná téma... Ale to by sa musel niekto riadne venovať svojej práci. Ale možno na to nemá dostatočný priestor a čas.
Zdá sa mi, že sem stále chodím pričasto, aj keď som svoje návštevy tohto servera drasticky obmedzil.
Avatar - Bristol
19. 9. 2012 16:37
Re: Das Auto
kopčení vozů je vcelku normální...ale kopčení marketingového sloganu se už jen tak nevidí...ještě že ten opláckej je tak starej a nikdo si na to moc nepamatuje... ;-)