Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Zafira vs. Mazda5 - válka světů

Ondřej Láník Libor Zezulka
Tyto dvě novinky letošního léta prošly samostatnými testy na Auto.cz krátce po uvedení na trh. Oba vozy prokázaly, že patří ke špičkovým rodinným velkoprostorovým vozům. Který z nich je ale lepší ? Nabízíme vám jejich srovnání.

Tyto dvě novinky letošního léta prošly samostatnými testy na Auto.cz krátce po uvedení na trh. Oba vozy prokázaly, že patří ke špičkovým rodinným velkoprostorovým vozům. Který z nich je ale lepší ? Nabízíme vám jejich srovnání.

Přestože trhu středních MPV dlouho a suverénně vládne Renault Scénic, ostatní výrobci se neustále snaží novými nápady v nových modelech přerozdělit širokou skupinu zákazníků. Po prvotní fázi nadšení ze sedmimístných karosérií kompaktních rozměrů přišlo jakési prostorové vystřízlivění, na trhu se objevily minivany s vyšší, ale pouze pětimístnou karosérií. Sedm míst na čtyřech a půl metrech i dnes představuje spíše marketingový tah automobilek, protože plnohodnotná jsou zpravidla jen čtyři místa. Výhodu je třeba hledat jinde.

Vyšší interiér než ve vozech kombi umožňuje u aut kategorie MPV získat velký prostor pro náklad, do kterého se umisťují vyjímatelná nebo sklápěná sedadla. Cestující díky tomu sedí v vzpřímenější poloze, která zabírá méně půdorysného místa. Předností vozů MPV je hlavně variabilita. Sedm cestujících nebude mít příliš mnoho komfortu, ale krátkou cestu zvládnou. Sedm samostatných míst umožňuje různě uspořádávat interiér, což ocení jak klasická čtyřčlenná rodina, tak podnikatelé, kteří přes týden automobil používají k práci.

Aktivní mladí zákazníci se pro tento typ vozu rozhodnou kvůli snadné přepravě sportovního náčiní, protože čtyři cestující nemusí sedět klasicky ve dvou řadách, ale například v řadách třech, přičemž pak lze do interiéru umístit hned několik kol, či jiných rozměrných sportovních potřeb. Nezanedbatelnou výhodou těchto vozů na českém trhu je možnost odpočtu DPH, hojně využívaná podnikateli. Výrobci zase těží z příbuznosti s vozy nižší střední třídy, takže do velké karosérie je dnes zabudována řada komponent z méně prostorných vozů.

Cena velkoprostorových modelů přitom bývá i o desítky tisíc korun vyšší. Výrobce získává vyšší příjem, zákazník zase prostor a variabilitu. Dva dnes srovnávané vozy jsou typickými představiteli středních velkoprostorových vozů, o nichž platí většina z výše uvedeného.

Hrany versus křivky (design)

Letošní novinky se zařadily mezi největší rodinné minivany na trhu. Jak ukazuje tabulka vnějších rozměrů, jsou si oba konkurenti velmi blízcí, Mazda se pyšní větším rozvorem 2750 mm, Zafira je o několik centimetrů vyšší a širší a nabízí také větší zavazadlový prostor ve dvoumístném uspořádání (Mazda: 1566 l, Opel: 1820 l). Základní prostor (v sedmimístném uspořádání) pro zavazadla tvoří pouze symbolických 112 l (Mazda) resp. 140 l (Opel).

Mazda5 a Opel Zafira - Vnější rozměry
rozměr Mazda5 Opel Zafira
Délka [mm] 4505 4467
Šířka [mm] 1755 1801
Výška [mm] 1615 1645
Rozvor [mm] 2750 2703
Rozchod vpředu [mm] 1530 1488
Rozchod vzadu [mm] 1520 1510
Počet míst 7 7
Zavazadlový prostor [l] 112-1566 140-1820

Design obou vozů ctí současné trendy modelových řad mateřských automobilek. Styl Zoom-zoom je přítomen i na „užitkové“ jednoprostorové karosérii pětky, která díky nižší výšce a velké délce působí dojmem většího automobilu, než ve skutečnosti je. Ztvárnění přídě s dynamickými světlomety působí velmi sportovně. Rozměrné koncové svítilny v posledních sloupcích karosérie jsou, spolu se standardním zatmavením oken, klíčem ke kompaktnosti zádě.

Specialitou Mazdy5 jsou posuvné boční dveře, které elegantně eliminují značné prostorové nároky pro otevření křídlových dveří. Praktickou ukázku využití tohoto konstrukčního prvku najdete na našich fotografii obou zaparkovaných vozů. Posuvné dveře si vynutily přítomnost vodící lišty na zadním blatníku, technologové ji však zmenšili na minimum a designéři pak tento prvek umně zakomponovali do prolisu na boku vozu, takže celkovou harmonii ruší jen minimálně. Výhodou Mazdy proti Zafiře jsou velká zrcátka, poskytující výborný přehled o dění za vozem. Je dobře, že zde zoom-zoom ustoupil praktičnosti.

opel mazda testy mpv srovnavacitesty opel mazda testy mpv srovnavacitesty Zafira se tváří dospěleji a rodinněji. Pohled zepředu je sice majestátný, ale profil a zejména jeho zadní část není ani zdaleka tak dynamická jako u Mazdy. Velké plochy světel jak vpředu tak i vzadu i zde bojují proti optické těžkopádnosti a Zafira tak bez dalšího poměrného srovnání v detailech připomíná své sourozence Vectru a Astru Caravan.

Přístup do interiéru Zafiry obstarávají dveře klasické konstrukce, které mají značné rozměry a tvar velmi blízký obdélníku. Na délku měří otvor druhých bočních dveří 880 mm, na výšku 1050 mm, posuvné dveře pětky zpřístupňují otvor o rozměrech 800 x 1100 mm. Ačkoli Mazda5 v samostatném testu působila značně solidním dojmem, přímé srovnání s nejnovějším německým miniMPV ukazuje, že Opel dělá robustnější automobil, z něhož už při kontaktu s dveřní klikou čiší bytelná konstrukce.

Pohled do tabulek technických parametrů ukazuje, že Opel je při podobných rozměrech výrazně těžší, jenže naše Mazda měla pod kapotou zážehový celohliníkový motor 1.8 l. Dvoulitrový diesel má i v Mazdě5 půldruhé tuny a hmotnostní výhoda je podstatně menší. Za povedený design a realizované nápady-zejména boční posuvné dveře na obou stranách v této kapitole vítězí Mazda.

Válka světů (interiér)

opel mazda testy mpv srovnavacitesty opel mazda testy mpv srovnavacitesty Uvnitř srovnávaných MPV najdete v obou případech klasický vzdušný interiér s mohutnou palubní deskou a daleko vpřed posunutým začátkem čelního skla. Řidič pětky svírá sportovně tvarovaný tříramenný volant, který má poměrně tenký věnec, jehož střední průměr měří 35 cm. Ve třech kruhových výřezech informují o všech základních provozních hodnotách čtyři ručičky ukazatelů, další informace lze čerpat z poněkud malého displeje palubního počítače na středové konzole, která dostala obložení stříbrným plastem.

Zpracování interiéru je z montážního hlediska bezchybné, volba materiálů je pragmatická, takže interiér splňuje všechny požadavky na něj kladené, ale jak uvidíme, lidské smysly (včetně hmatu a čichu), které budují celkový dojem z vozu, nakonec přiřknou více bodů Zafiře. Jediná ergonomická výtka směřuje v pětce na adresu ovládání klimatizace. V Mazdě si bohužel špatně spočítali, co může způsobit dlouhá řadicí páka umístěná ve výšce loktů (jako u všech nových MPV) ve spojení s vystouplými ovladači umístěnými v téže výšce. Jestliže jste zvyklí na úchop řadicí páky s vystrčeným palcem, budete si při řazení prvního rychlostního stupně vypínat klimatizaci, u třetího zase zapínat vyhřívání předního skla.

V Opelu nacházíme přístroje, ovladače a další díly z rodiny Aster. Tříramenný volant s mohutným věncem a sportovně malým průměrem (34 cm) se výborně drží mužům, ženy s drobnějšími dlaněmi možná proti němu budou protestovat. Řidič má k dispozici jen tři ukazatele, teploměr chladící kapaliny schází.

Informační centrum využívá rozměrnou monochromatickou obrazovku na vrcholu středové konzoly. Ta pokračuje efektním pásem z titanově šedého plastu až k čelnímu sklu, ale bohužel se v něm za slunečného počasí nepříjemně zrcadlí. Ani tentokráte nám úplně nepřirostlo k srdci nastavení ovladačů směrových světel, které má řidiči usnadnit práci. Záměrem byla možnost sepnutí směrovek lehkým dotykem páčky pro klasický trojblik, používaný třeba při předjíždění.

Jak jsme však zjistili, ne každý je schopen jednoznačně odhadnout optimální délku stlačení páčky, takže se potom stává, že Zafira „stále bliká“, protože zvuková signalizace není dostatečně hlasitá. Ergonomie polohy řidiče za volantem Zafiry je optimalizována rozměrnou opěrkou pro levou ruku ve dveřích, která přesně padne rozměru ruky a v okolí zápěstí jsou právě ty ovladače, které potřebuje mít po ruce. Na svém místě nacházíme i optimálně umístěnou řadící páku se šestistupňovou kulisou.

Ze Zafiry je díky vyšší stavbě a větší prosklené ploše lepší výhled. Za pracoviště řidiče získává vítězství Opel, který působí dospěleji, i když jde o vítězství velmi těsné. Drobným nedostatkům se nevyhnul žádný z výrobců.

Kdo s koho (variabilita interiéru)

Systémem sklápění sedadel Flex7 Opel pořádně zamotal hlavu konkurenci, neboť výrazně usnadnil proces, který dříve dokázal zákazníkům pořádně pocuchat nervy. Není proto divu, že novou generaci Zafiry vybavil téměř totožným systémem. Kouzlo uspořádání Flex7 spočívá v tom, že na složení sedadel potřebujete pouze tři pohyby. Nevyhnete se posunutí druhé řady sedadel, ale potom stačí zatáhnout za madlo a z rovné podlahy se vynoří další dvě sedačky.

Jejich aretace může zpočátku působit potíže, ale chvíle používání promění proces sklápění a vyklápění sedadel v bleskovou záležitost. Přestože Opelův systém Flex7 můžeme označit za mediálně „provařenější“, i Mazda má ve svém arsenálu podobně účinnou zbraň. Její systém sklápění sedadel Karakuri rovněž několikrát prokázal, že dokáže maximálně zjednodušit proces přeskupení interiéru a zvětšení zavazadlového prostoru, a to dokonce jedním pohybem.

V našem případě bohužel omezovala schopnosti systému mřížka umožňující odpočet DPH, ale z ostatních automobilů japonského výrobce víme, že stačí uvolnit a mírně postrčit opěradlo, pod něhož se automaticky složí sedák a rázem vznikne rovná ložná plocha. Mazda navíc umožňuje nastavit sklon zadního opěradla. Po termínem „uspořádání interiéru 6+1“ se skrývá cosi jako omluva tomu z cestujících, který je umístěn na neplnohodnotné prostřední sedadlo druhé řady.

Rozhodnout, který z systému zaslouží vítězství v této kapitole, není jednoduché. Jak přístup Mazdy tak Opelu má své kouzlo, proto výjimečně označujeme výsledek za nerozhodný.

Na cestě (jízda)

Rodinné MPV již pár let není pouze autem pro práci, ale má být také autem pro zábavu. S tímto přístupem přišel nejdříve Focus C-Max, ale dnes se s touto filozofií ztotožňuje mnohem více značek. Mazda patří mezi ně a pokud prozkoumáte její chování na silnici, nepřekvapí vás podvozková příbuznost právě Fordem Focus a Focus C-Max, Volvem S40 či Mazdou3. Vyspělá elastokinematika zavěšení kol se v praxi projevuje spojením komfortu a bezprostřední odezvy automobilu na povely řidiče.

Pětka je komfortnější než Focus C-Max, což oceníte na rozbitých silnicích nebo ve městech. Náklony a vůbec chování v zatáčkách je ale přitom na vysoké úrovni. Podvozek Mazdy5 je ohleduplný k posádce a současně poskytuje řidiči jednoznačnou informaci o aktuálním jízdním stavu. Zatímco Mazda využívá zadní čtyřprvkovou nápravu, Opel vzadu využil klasickou konstrukci se zkrutnou torzní příčkou, převzatou z Aster. Celkový dojem z podvozku Zafiry je i tak velmi dobrý, tužší naladění pružení poskytuje bezprostřednější odezvy velkého a vysokého automobilu na pokyny řidiče, ale komfort na zadních sedadlech je hlavně v nezatížené Zafiře nižší než v případě Mazdy. Aktivní bezpečnost zde zkrátka dostala zelenou před komfortem posádky.

Řízení usnadňuje v obou případech elektrohydraulický posilovač, Opel je výjimečný přímým převodem řízení (jen 2,5 otáčky volantu mezi úvratěmi), za což si od nás odváží body, ačkoli ovládací síly na volant jsou vyšší. To však koresponduje s celkovým charakterem vozu. Zafira je jaksi bytelnější, robustnější, poskytuje řidiči lepší kontakt s vozovkou a tím více sebevědomí, které vás po usednutí za volant rychle přesvědčí o tom, že i ve vysokém a těžkém MPV lze jezdit relativně sportovně. Přestože si Mazdou5 můžete dovolit hodně, se Zafirou si můžete dovolit malinko více, a proto se v této kategorie přikláníme na stranu konzervativnějšího Němce.

Mimo soutěž (motory)

Jelikož pod kapotou testovaných modelů pracovaly rozdílné motory (vznětový versus zážehový) nebylo možné tyto přímo srovnat. Nabízí se nicméně srovnání technických parametrů obdobných motorů v Opelu i Mazdě. Zatímco motorová paleta Zafiry začíná zážehovou šestnáctistovkou ECOTEC o výkonu 77 kW, nabídka Mazdy5 startuje zážehovým čtyřválcem 1.8 litru (1798 cm3) s výkonem 85 kW při 5300 otáčkách a točivým momentem 165 Nm při 4000 otáčkách.

Zážehový agregát s objemem 1.8 litru (1796 cm3) od Opelu vyvine maximální výkon 103 kW při 6300 otáčkách a točivý moment 175 Nm při 3800 otáčkách. Ve srovnání s Mazdou5 to znamená o 18 kW vyšší výkon a 10 Nm točivý moment. Výhoda výrobcem udávané nižší kombinované spotřeby stojí taktéž na straně Opelu. Druhý a poslední zážehový motor Mazdy5 má objem 2.0 litru, výkon 107 kW při 6000 otáčkách a točivý moment 185 Nm při 4500 otáčkách. Jeho kombinovaná spotřeba činí 8,2 litru.

Dvoulitr v Zafiře přeplňuje turbodmychadlo, a tak jediným adekvátním motorem pro srovnání je čtyřválec 2.2 litru DIRECT ECOTEC s výkonem 110 kW při 5600 otáčkách, točivým momentem 215 Nm při 4000 otáčkách a kombinovanou spotřebou 8,2 litru. Vznětový agregát 2.0 MZR-CD od Mazdy můžete v pětce koupit ve dvou výkonových variantách (81 a 105 kW), Opel naladil svou 1.9 CDTI ECOTEC dokonce na tři stupně výkonu – 74, 88 a 110 kW.

Výhoda většího točivého momentu stojí na straně Mazdy (260, 280 a 320 Nm Opelu proti 310 a 360 Nm Mazdy). Opel zaslouží pochvalu za širokou nabídku motorů, proti minulým letům se v tomto směru polepšila i Mazda, za svým rüsselsheimským sokem přesto šířkou výběru mírně zaostává. Motorickou oblast nicméně necháváme mimo soutěž.

Benzínové motory

Zafira vs. Mazda5 (benzín) Zafira Mazda5 Zafira Mazda5
Motor 1.8 ECOTEC 1.8 DOHC 16V 2.2 Direct ECOTEC 2.0 DOHC 16V
Zdvihový objem [cm3] 1796 1798 2198 1998
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 103/6300 85/5300 110/5600 107/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 175/3800 165/400 215/4000 185/4500
Max. rychlost [km/h] 197 182 200 196
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,5 11,4 10,6 10,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,7 7,9 8,2 8,2
Zákl. cena [Kč] 589 900 Kč 589 900 644 900 Kč 689 900

Naftové motory

Zafira vs. Mazda5 (nafta) Zafira Mazda5 Zafira Mazda5
Motor 1.9 CDTI ECOTEC 2.0 MZR-CD 1.9 CDTI ECOTEC 2.0 MZR-CD
Zdvihový objem [cm3] 1910 1998 1910 1998
Válce/ventily 4/2 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 88/3500 81/3500 110/4000 105/3500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 280/2000-2750 310/2000 320/2000-2750 360/2000
Max. rychlost [km/h] 186 179 202 197
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,2 12,9 10,4 10,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,1 6,3 6,2 6,3
Zákl. cena [Kč] 644 900 Kč 659 900 Kč 744 900 Kč 689 900 Kč

Zajímavosti

Každý z testovaných automobilů ukázal určitý rys, funkci nebo výbavu, jež druhému vozu chyběla, ale přidávala danému autu na kráse či spíše praktičnosti. U Zafiry se nám velmi zalíbil stropní tunel předělující prostor mezi skleněnými panely panoramatické střechy (s elektricky ovládanými stínícími roletami) a schovávající spoustu praktických přihrádek. Opel u přihrádek nešetřil množstvím ani velikostí, a tak nad hlavami posádky uschováte i větší předměty.

opel mazda testy mpv srovnavacitesty opel mazda testy mpv srovnavacitesty Mazda kontrovala dvojicí posuvných dveří, které možná nejsou převratnou novinkou, ale stejně tak ani standardní výbavou kompaktních minivanů. Posuvné dveře neusnadňují pouze nastupování ve stísněných podmínkách, například na přeplněných parkovištích, ale umožňují i pohodlnější nakládání rozměrných předmětů, neboť nejste limitováni úhlem otevření dveří.

Ekonomická rozvaha

Ceník japonské Mazdy je jako obvykle sestaven z několika úrovní výbav, ke kterým již nelze přikoupit žádné další položky, s výjimkou různých modulů audiosystému a metalického laku. Na druhou stranu je příjemné, že rozhodující položky výbavy Mazdy5 na srovnávané cenové úrovni, jsou na palubě sériově.

Opel zahrnuje potenciální zákazníky ceníkem s desítkami položek, ze kterých lze vybírat a za něž je nutno v řadě případů také platit. Zákazník Opelu má přístup k mnoha prvkům, které nenabízí ani nejdražší provedení Mazdy5, výbavu je možno sestavovat ne po skupinách prvků, ale po jednotlivých položkách. Celková cena je po sestavení Zafiry se srovnatelnou výbavou vyšší než v případě Mazdy5.

Vybrané položky ceníků Mazda5 2.0 MZR-CD (105 kW) Touring7 Opel Zafira 1.9 CDTI (110 kW) Enjoy
Základní cena 689 900 Kč 742 900 Kč
ABS S S
Stabilizační systém S 20 000 Kč
Přední/boční airbagy vpředu S/S S/S
Okenní airbagy S 20 000 Kč
El.ovládaná přední okna S S
El.ovládaná zadní okna S 11 500 Kč
Rádio s CD přehrávačem 9 710 Kč S
Klimatizace - S
Automatická klimatizace S 12 000 Kč
Mlhové světlomety S 5 500 Kč
Xenonové světlomety N 39 600 Kč
Parkovací asistent vzadu N 16 300 Kč
Tempomat S 10 000 Kč
Navigační systém N 36 000 Kč
Metalický lak 13 420 Kč 15 000 Kč

Zúčtování

Opel postavil druhou Zafiru na stejných základech jako první vydání, přidal exaktní jízdní vlastnosti, výkonné a vyspělé diesely a několik specialit, které ji ještě výrazněji odliší od konkurentů. Mazda se oprostila od původního uspořádání Premacy a začínala svou pětku stavět na zelené louce. Kdo z nich vyrábí lepší MPV? Z našeho bodového hodnocení jsme získali průměrnou známku, která určuje vítězem Mazdu5.

Těsné vítězství přitom nezohledňuje individuální sympatie a preference běžných zákazníků. Kdo preferuje komfort před nekompromisní agilitou zvolí Mazdu. Jestliže nejste připraveni přijmout kompromisní volbu materiálů v japonském MPV, přiláká vás svým interiérem Zafira. Pro Opel hovoří také podstatná položka v ekonomické rozvaze při koupi vozu, kterou je zůstatková hodnota při dalším prodeji. Zafiře předpovídáme nižší ztrátu hodnoty, která by mohla dost dobře vyvážit vyšší pořizovací cenu nového vozu. Prostorové možnosti obou vozů jsou dosti podobné, Zafira v této disciplíně díky vyšší výšce nepatrně vede.

Mazda5

Základní cena vozu 589 900,- Kč (1.8, Comfort7)
Cena v testované výbavě 605 860,- Kč
Základní cena vozu se srovnatelnou motorizací 689 900,- Kč (2.0 MZR-CD, Touring7)

Plusy

  • variabilní, prostorný interiér
  • inteligentní systém sklápění sedadel
  • výborné jízdní vlastnosti
  • přesné a snadné řazení
  • boční posuvné dveře
  • design

Mínusy

  • kontakt ruky s ovládacími prvky při řazení
  • chudší nabídka motorů
  • malý výběr příplatkových položek

Opel Zafira

Základní cena vozu 549.900,- (1.6/77 kW, Essentia)
Základní cena vozu s testovanou motorizací 742.900,- (1.9 CDTI/110 kW, Enjoy)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 875.800,-Kč

Plusy

  • propracovaný interiér, variabilita
  • volba materiálů a jejich zpracování
  • jisté jízdní vlastnosti, výborné řízení
  • design

Mínusy

  • ovládání směrových světel
  • vyšší cena vybaveného vozu
  • zrcadlení středové konzoly v čelním skle
  • klasicky otevírané zadní boční dveře

Související články:

Ondřej Láník Libor Zezulka
Model Mazda 5 1.8i Opel Zafira 1.9 CDTI (110 kW)
Cena základní sestavy 605 860 Kč 742 900 Kč
Cena testované sestavy 689 900 Kč 875 800 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798 1910
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 5300 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 165 / 4000 - 4000 320 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182 202
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.7 / 6.3 / 7.9 7.8 / 6.3 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 112 / 1566 140 / 1820
Objem nádrže (l): 60 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 580 1628 / 520
Rozměr pneu: 205/55 R16
Mazda 5 1.8i
Opel Zafira 1.9 CDTI (110 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4505 4467
b) šířka (mm): 1755 1801
c) výška (mm): 1665 1635
d) rozvor (mm): 2750 2703
e) rozchod vpředu (mm): 1530 1488
f) rozchod vzadu (mm): 1520 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1140 950 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 970 720 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980 980
k) šířka vpředu (mm): 1460 1460
l) šířka vzadu (mm): 1460 1460
délka sedáku vpředu (mm): 490 500
délka sedáku vzadu (mm): 480 430
výška opěradla vpředu (mm): 590 630
výška opěradla vzadu (mm): 560 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano