Perličky z dějin Škody Octavia: Zažila hodně
Pod označením Octavia se původně představila modernizace Škody 440 Spartak – skromného malého dvoudveřového vozítka. To vzkříšení jména v roce 1996 naopak provázely superlativy, ohlašující nejmodernější auto v zemích bývalého východního bloku, první škodovku „střední třídy“ nebo průkopnici nových technologií koncernu Volkswagen. Vznikla totiž na technice pozdějšího Golfu IV. Z tohoto spojenectví vytěžila třeba úsporné diesely 1.9 TDI, provedení 4x4 nebo si pomohla ke sportovně zaměřenému modelu RS – a to nemluvíme o neuvěřitelném množství bezpečnostních či komfortních prvků, o kterých si škodovkáři, tehdy rozmazlení maximálně centrálním zamykáním, dvěma airbagy nebo systémem ABS, mohli nechat leda zdát.
Obří posun vývoje a zaměření Octavie je vidět i v rozměrech, což výmluvně prozrazuje tabulka. Sami sebe se ptáme, kam až jednou vyroste… Svět motorů sleduje kariéru veleúspěšného modelu už od plenek. A co všechno nám z dlouhé kariéry dosavadních generací Škody Octavia nejvíc utkvělo v paměti? Zavzpomínejte si s námi.
Rozměry Škody Octavia (v mm) | ||||
Historická (1959) | 1. generace (1996) | 2. generace (2004) | 3. generace (2013) | |
Délka | 4065 | 4511 | 4569 | 4659 |
Šířka | 1600 | 1731 | 1769 | 1814 |
Výška | 1430 | 1429 | 1462 | neudána |
Rozvor | 2390 | 2512 | 2578 | 2686 |
SM 16/1959: Test Škody Octavia Super 1.2/33 kW
Historicky první vůz se jménem Octavia navštívil naši redakci v roce 1959. A hned si získal sympatie redaktorů. „Vozidlo je dosti tvrdě odpérováno, aby vyhovovalo rychlé a sportovní jízdě bez nepříjemného naklánění, avšak dostatečně měkké, aby nedávalo cestujícím pociťovat nárazy a vlny na špatných cestách. Část zkoušek jsme konali za deště a přesné držení stopy na mokré vozovce bylo až obdivuhodné,“ rozplývali jsme se před třiapadesáti lety.
SM 24/1996: První oficiální snímek novodobé Škody Octavia
Počátkem června 1996 oběhla titulní strany všech českých deníků premiérová (a na nějaký čas jediná) fotografie velké škodovky. My jsme k ní dodali, že první zákazníci v České a Slovenské republice dostanou dlouho očekávanou novinku a. a. s. Škoda, model střední třídy Octavia, v polovině listopadu. A tak se také stalo.
SM 36/1996: Premiérové jízdní dojmy z Octavie 1.8 SLX
Koncem léta 1996 se Svět motorů poprvé projel octavií, a to na testovacím polygonu. „Opravdu první dojem je velmi pozitivní. Octavia totiž není příliš
fotogenická, ve skutečnosti vypadá daleko elegantněji než na fotografiích. Hbitě se rozjíždí a po chvíli sviští 170 km/h. Chtěla by ještě rychleji, ale
polygon záhy končí. Brzdy jsou excelentní,“ nešetřili jsme tehdy chválou.
SM 38/1997: Nejdřív koncept, série za půlrok
Před frankfurtským auto salonem 1997 bylo ze všech koutů slyšet, že zde Škodovka odhalí Octavii Combi. Nakonec se představila jen designová
studie, sériovka dorazila až na jaře. Tento systém dvojího odhalení automobilce učaroval natolik, že jej na mnoha vozech aplikuje dodnes (viz Montreux– Superb I, Roomster, Yeti, Mission L–Rapid…).
SM 05/1999: Čekání na Superb
Velkým problémem první octavie byl nedostatek místa vzadu, což jí prakticky znemožnilo myslet na reprezentační účely. Nakonec však došlo k prodloužení rozvoru luxusní verze Laurin & Klement 1.8 T/132 kW o 80 milimetrů na 2592 mm. Škodovka s nastavovanými sloupky B sice vypadala
zvláštně, ale v lednu 1999 to dotáhla až do služeb Zemanovy vlády. Luxusní auto se zadním stolkem nebo telefonem vyšlo na 809 000 Kč.
SM 41/2001: Vyrobena pro sběratele
Nejvýraznější akční model oktávky přijel na trh koncem roku 2001 na bázi sportovního provedení RS. Octavií RS WRC Edition v designu soutěžního
speciálu vznikla pouhá stovka kusů po 895 000 Kč. My jsme před jedenácti lety otestovali vůz č. 32. Pokud sháníte novodobou škodovku s unikátním
sběratelským potenciálem, je to spolu s předloňskou Fabií RS Edition S2000 nejžhavější tip!
SM 35/2011: 365,45 km/h = absolutní rekord
Loni dosáhlo značného úspěchu britské zastoupení Škody na amerických solných pláních při akci Bonneville Speed Week. Upravená Octavia RS vyvinula 322 km/h a poslední den překonala absolutní rekord mezi produkčními přeplňovanými dvoulitry z roku 1998. V jedné z jízd pokořila 362,6 a v opačném směru 367,7 km/h. Nová meta měla hodnotu 365,45 km/h.
SM 22/2012: Pojízdná laboratoř
Nikdo neví, co bude auta pohánět za padesát let. Jednou z alternativ je elektřina, proto jsme letos v létě neodmítli svezení jedním z deseti elektromobilů Škoda Octavia Green e-Line. Podle výrobce vůz na nabití ujede 151 km, což znamená spotřebu 17,2 kWh/100 km – nesmíte ale zapnout žádný elektrospotřebič. S prodejem tohoto příjemně tichého auta se však zatím rozhodně nepočítá.