12.11. 2012 Lukáš Prejzek

Perličky z dějin Škody Octavia: Zažila hodně

Perličky z dějin Škody Octavia: Zažila hodně

První novodobou Škodu Octavia známe od roku 1996, ale původní nositelka tohoto jména se po někdejší ČSSR proháněla už v padesátých letech. Co se o Octaviích psávalo ve Světě motorů?

Pod označením Octavia se původně představila modernizace Škody 440 Spartak – skromného malého dvoudveřového vozítka. To vzkříšení jména v roce 1996 naopak provázely superlativy, ohlašující nejmodernější auto v zemích bývalého východního bloku, první škodovku „střední třídy“ nebo průkopnici nových technologií koncernu Volkswagen. Vznikla totiž na technice pozdějšího Golfu IV. Z tohoto spojenectví vytěžila třeba úsporné diesely 1.9 TDI, provedení 4x4 nebo si pomohla ke sportovně zaměřenému modelu RS – a to nemluvíme o neuvěřitelném množství bezpečnostních či komfortních prvků, o kterých si škodovkáři, tehdy rozmazlení maximálně centrálním zamykáním, dvěma airbagy nebo systémem ABS, mohli nechat leda zdát.

Obří posun vývoje a zaměření Octavie je vidět i v rozměrech, což výmluvně prozrazuje tabulka. Sami sebe se ptáme, kam až jednou vyroste… Svět motorů sleduje kariéru veleúspěšného modelu už od plenek. A co všechno nám z dlouhé kariéry dosavadních generací Škody Octavia nejvíc utkvělo v paměti? Zavzpomínejte si s námi.

Rozměry Škody Octavia (v mm)
 Historická (1959)1. generace (1996)2. generace (2004)3. generace (2013)
Délka 4065 4511 4569 4659
Šířka 1600 1731 1769 1814
Výška 1430 1429 1462 neudána
Rozvor 2390 2512 2578 2686

SM 16/1959: Test Škody Octavia Super 1.2/33 kW

Historicky první vůz se jménem Octavia navštívil naši redakci v roce 1959. A hned si získal sympatie redaktorů. „Vozidlo je dosti tvrdě odpérováno, aby vyhovovalo rychlé a sportovní jízdě bez nepříjemného naklánění, avšak dostatečně měkké, aby nedávalo cestujícím pociťovat nárazy a vlny na špatných cestách. Část zkoušek jsme konali za deště a přesné držení stopy na mokré vozovce bylo až obdivuhodné,“ rozplývali jsme se před třiapadesáti lety.

 [600×369]

SM 24/1996: První oficiální snímek novodobé Škody Octavia

Počátkem června 1996 oběhla titulní strany všech českých deníků premiérová (a na nějaký čas jediná) fotografie velké škodovky. My jsme k ní dodali, že první zákazníci v České a Slovenské republice dostanou dlouho očekávanou novinku a. a. s. Škoda, model střední třídy Octavia, v polovině listopadu. A tak se také stalo.

 [600×298]

SM 36/1996: Premiérové jízdní dojmy z Octavie 1.8 SLX

Koncem léta 1996 se Svět motorů poprvé projel octavií, a to na testovacím polygonu. „Opravdu první dojem je velmi pozitivní. Octavia totiž není příliš fotogenická, ve skutečnosti vypadá daleko elegantněji než na fotografiích. Hbitě se rozjíždí a po chvíli sviští 170 km/h. Chtěla by ještě rychleji, ale polygon záhy končí. Brzdy jsou excelentní,“ nešetřili jsme tehdy chválou.

 [600×418]

SM 38/1997: Nejdřív koncept, série za půlrok

Před frankfurtským auto salonem 1997 bylo ze všech koutů slyšet, že zde Škodovka odhalí Octavii Combi. Nakonec se představila jen designová studie, sériovka dorazila až na jaře. Tento systém dvojího odhalení automobilce učaroval natolik, že jej na mnoha vozech aplikuje dodnes (viz Montreux– Superb I, Roomster, Yeti, Mission L–Rapid…).

 [600×312]

SM 05/1999: Čekání na Superb

Velkým problémem první octavie byl nedostatek místa vzadu, což jí prakticky znemožnilo myslet na reprezentační účely. Nakonec však došlo k prodloužení rozvoru luxusní verze Laurin & Klement 1.8 T/132 kW o 80 milimetrů na 2592 mm. Škodovka s nastavovanými sloupky B sice vypadala zvláštně, ale v lednu 1999 to dotáhla až do služeb Zemanovy vlády. Luxusní auto se zadním stolkem nebo telefonem vyšlo na 809 000 Kč.

 [600×234]

SM 41/2001: Vyrobena pro sběratele

Nejvýraznější akční model oktávky přijel na trh koncem roku 2001 na bázi sportovního provedení RS. Octavií RS WRC Edition v designu soutěžního speciálu vznikla pouhá stovka kusů po 895 000 Kč. My jsme před jedenácti lety otestovali vůz č. 32. Pokud sháníte novodobou škodovku s unikátním sběratelským potenciálem, je to spolu s předloňskou Fabií RS Edition S2000 nejžhavější tip!

 [600×324]

SM 35/2011: 365,45 km/h = absolutní rekord

Loni dosáhlo značného úspěchu britské zastoupení Škody na amerických solných pláních při akci Bonneville Speed Week. Upravená Octavia RS vyvinula 322 km/h a poslední den překonala absolutní rekord mezi produkčními přeplňovanými dvoulitry z roku 1998. V jedné z jízd pokořila 362,6 a v opačném směru 367,7 km/h. Nová meta měla hodnotu 365,45 km/h.

 [600×157]

SM 22/2012: Pojízdná laboratoř

Nikdo neví, co bude auta pohánět za padesát let. Jednou z alternativ je elektřina, proto jsme letos v létě neodmítli svezení jedním z deseti elektromobilů Škoda Octavia Green e-Line. Podle výrobce vůz na nabití ujede 151 km, což znamená spotřebu 17,2 kWh/100 km – nesmíte ale zapnout žádný elektrospotřebič. S prodejem tohoto příjemně tichého auta se však zatím rozhodně nepočítá.

 [600×338]

Doporučujeme: Škoda Octavia III: První jízdní dojmy

Spolupracujeme s TipCars.com
O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 
 

Přidat názorDiskuse: Perličky z dějin Škody Octavia: Zažila hodně







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 






 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…