Technika v automobilech: Odpružení a tlumení

Technika v automobilech: Odpružení a tlumení

 
 
1.5. 2012 Ladislav Čermák

Zatímco řada dnes samozřejmých technologií se do automobilů dostala postupně, pružiny, známé již z kočárů, je provázejí od počátku.

Pérování je pružné spojení mezi karoserií a nápravou. Zvyšuje jízdní komfort, redukuje namáhání rámu či karoserie a udržuje bezpečnost i stabilitu. Jeho kvalitu určuje poměr odpružených a neodpružených hmot – druhé jsou nežádoucí, proto se používají lehké slitiny. Dnes jej prakticky výhradně obstarávají jednoduché či složené vinuté pružiny, listové dožívají, ačkoliv dříve dominovaly. Výjimečná nebyla kombinace obou (většina aut v 50. a 60. letech), dokonce i na jediné nápravě (Ford T).

Existuje i pérování torzně zkrutnými tyčemi, původně vyvinuté pro tanky a dříve s oblibou užívané v menších francouzských vozech (Peugeot 205). A pochopitelně pneumatické (Audi), hydroelastické a hydropneumatické (Citroën) systémy s řadou doplňkových výhod, například snadno měnitelnou světlou výškou či charakteristikou pérování. Historie zná i pokusy s deformací pružných elementů, nejčastěji pryžových či pryžokovových. Takové pérování je jednoduché a vhodné pro méně náročné použití, běžněji se ovšem používá v jiných dopravních prostředcích, například vlacích.

Odpružení musí nejen izolovat posádku od maxima nerovností vozovky, ale také zachovat plavnost, odolávat klopným momentům v obloucích a zároveň chránit kolo před odskočením či rozkmitáním. Z mechanických pružicích systémů se kýženého kompromisu nejlépe dosahuje s vinutými pružinami, které mohou mít díky proměnné rozteči závitů, průměru pružiny i jejího drátu progresivní charakteristiku. Pro maximální účinek se pružicí element kotví do ramene co nejblíže náboji kola – ideálu se dosahuje přepákovaným pérováním.

Aktivní systémy, ať už vzduchové či kapalinové, regulují kompresi a odskok řízeným přepouštěním média. Pneumatické se dofukují kompresorem přes tlakový zásobník, protože snižování světlé výšky či změkčení realizují prostým upouštěním vzduchu. U hydraulických systémů je situace složitější – pérování a změna světlé výšky probíhají v rámci hermeticky uzavřeného systému. Pružení se děje stlačováním inertního plynu v zásobníku.

Dnes už převládají tlumiče dvojčinné teleskopické s plynokapalinovou nebo plynovou náplní. Jejich výhodou proti dříve používaným třecím je snadno ovlivnitelná charakteristika plus snadná a levná vyměnitelnost. Tlumič je v ideálním případě souosý s pružicím elementem, měl by rovněž spočívat co nejblíže podélné i příčné ose kola. Při nedodržení první podmínky dochází ke vzájemnému křížení pružiny s tlumičem a nerovnoměrnému účinku, uchycení tlumiče příliš daleko od náboje zase prodlužuje páku, na niž musí působit, a u nezávislého zavěšení nechává prostor k nežádoucí torzní či ohybové deformaci příslušného ramene.

Tlumiče mohou mít elektronicky měnitelnou charakteristiku, buď působením elektromagnetu na magnetoreologickou směs s proměnnou viskozitou (Audi Magnetic Ride), nebo s variabilním průtokem tlumičového oleje (BMW DDC). Nejnovějším trendem jsou tzv. poloaktivní tlumiče (Mercedes-Benz C), s průtokem závislým na míře pro pérování. Bez další elektroniky dokážou zlepšit stabilitu v krajních situacích, aniž by ukrajovaly z komfortu.

Polovičaté řešení měnící charakteristiku tlumení, ale nikoli pružení lze dotáhnout aktivním pérováním. Sladěnými proměnami charakteristik obojího je možné významně zlepšit jízdní projev (Citroën C6). Specifickým případem je samonivelační funkce, vyrovnávající světlou výšku zatíženého vozidla na původní úroveň. Hydraulické a pneumatické systémy ji obsahují standardně, jinde bývá aktivní nivoregulace za příplatek (BMW), případně poloaktivní standardně (Subaru).

Víte že...

  • byste u modelů, kde máte na výběr, měli dobře zvážit volbu vzduchového pérování? Přínos pro komfort už dnes nebývá tak výrazný, zato servisní rizika rostou značně.
  • překračováním užitečné hmotnosti nebo nerovnoměrným zatížením auta ničíte pružiny i tlumiče?
  • již částečně nefunkční tlumiče nejen zhoršují komfort, ale i prodlužují brzdnou dráhu?
  • běžné servisní náklady hydropneumatického pérování nepřevyšují ty u klasického pérování?
  • náhradou plynokapalinových tlumičů plynovými můžete výrazně zlepšitjízdní vlastnosti auta?
Spolupracujeme s TipCars.com
Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu

Dopravní komplikace v Německu jdou v posledních letech…

Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch

Nizozemec s českými kořeny Paul Vincent Koch pracoval už…

Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě

Experti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW)…

 
Zdroj: AutoTip

Štítky Technika Auto Tip

 

Přidat názorDiskuse: Technika v automobilech: Odpružení a tlumení







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Dnes 08:00

Z výrobce obstarožních „brouků“ a kompaktních golfů se Volkswagen postupem doby vypracoval na tvůrce, který dokáže potrápit i německou prémiovou trojku. První vlaštovkou v dlouhé cestě na vrchol se stalo právě kupé Corrado. Proč tomu tak bylo?




Blesk.cz

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel. Péče o postiženou dceru jí dává zabrat!

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel.…

Herečka Mahulena Bočanová (50) se po dlouhé době objevila na party. Jelikož se sama stará o postiženou dceru…

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe pracovat s playlisty

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe…

Uživatelé bezplatné verze Spotify se můžou začít těšit. Hudební streamovací služba chystá změny, díky kterým…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi museli měnit bránu

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi…

Kuriózní moment, který fanoušci neuvidí jen tak ani ve světě, se včera odehrál v Mladé Boleslavi. V 26. minutě…

 

Reflex.cz

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…

Pivní úlet roku 2018: Americké minipivovary vaří pivo se třpytkami

Pivní úlet roku 2018: Americké minipivovary vaří…

Nedlouho po úspěchu kapučína s třpytkami se tato móda začíná rozmáhat i v pivu. Web Business Insider přišel s…