reklama


Technika v automobilech: Odpružení a tlumení

Technika v automobilech: Odpružení a tlumení

 
 

Zatímco řada dnes samozřejmých technologií se do automobilů dostala postupně, pružiny, známé již z kočárů, je provázejí od počátku.

Pérování je pružné spojení mezi karoserií a nápravou. Zvyšuje jízdní komfort, redukuje namáhání rámu či karoserie a udržuje bezpečnost i stabilitu. Jeho kvalitu určuje poměr odpružených a neodpružených hmot – druhé jsou nežádoucí, proto se používají lehké slitiny. Dnes jej prakticky výhradně obstarávají jednoduché či složené vinuté pružiny, listové dožívají, ačkoliv dříve dominovaly. Výjimečná nebyla kombinace obou (většina aut v 50. a 60. letech), dokonce i na jediné nápravě (Ford T).

Existuje i pérování torzně zkrutnými tyčemi, původně vyvinuté pro tanky a dříve s oblibou užívané v menších francouzských vozech (Peugeot 205). A pochopitelně pneumatické (Audi), hydroelastické a hydropneumatické (Citroën) systémy s řadou doplňkových výhod, například snadno měnitelnou světlou výškou či charakteristikou pérování. Historie zná i pokusy s deformací pružných elementů, nejčastěji pryžových či pryžokovových. Takové pérování je jednoduché a vhodné pro méně náročné použití, běžněji se ovšem používá v jiných dopravních prostředcích, například vlacích.

Odpružení musí nejen izolovat posádku od maxima nerovností vozovky, ale také zachovat plavnost, odolávat klopným momentům v obloucích a zároveň chránit kolo před odskočením či rozkmitáním. Z mechanických pružicích systémů se kýženého kompromisu nejlépe dosahuje s vinutými pružinami, které mohou mít díky proměnné rozteči závitů, průměru pružiny i jejího drátu progresivní charakteristiku. Pro maximální účinek se pružicí element kotví do ramene co nejblíže náboji kola – ideálu se dosahuje přepákovaným pérováním.

Aktivní systémy, ať už vzduchové či kapalinové, regulují kompresi a odskok řízeným přepouštěním média. Pneumatické se dofukují kompresorem přes tlakový zásobník, protože snižování světlé výšky či změkčení realizují prostým upouštěním vzduchu. U hydraulických systémů je situace složitější – pérování a změna světlé výšky probíhají v rámci hermeticky uzavřeného systému. Pružení se děje stlačováním inertního plynu v zásobníku.

Dnes už převládají tlumiče dvojčinné teleskopické s plynokapalinovou nebo plynovou náplní. Jejich výhodou proti dříve používaným třecím je snadno ovlivnitelná charakteristika plus snadná a levná vyměnitelnost. Tlumič je v ideálním případě souosý s pružicím elementem, měl by rovněž spočívat co nejblíže podélné i příčné ose kola. Při nedodržení první podmínky dochází ke vzájemnému křížení pružiny s tlumičem a nerovnoměrnému účinku, uchycení tlumiče příliš daleko od náboje zase prodlužuje páku, na niž musí působit, a u nezávislého zavěšení nechává prostor k nežádoucí torzní či ohybové deformaci příslušného ramene.

Tlumiče mohou mít elektronicky měnitelnou charakteristiku, buď působením elektromagnetu na magnetoreologickou směs s proměnnou viskozitou (Audi Magnetic Ride), nebo s variabilním průtokem tlumičového oleje (BMW DDC). Nejnovějším trendem jsou tzv. poloaktivní tlumiče (Mercedes-Benz C), s průtokem závislým na míře pro pérování. Bez další elektroniky dokážou zlepšit stabilitu v krajních situacích, aniž by ukrajovaly z komfortu.

Polovičaté řešení měnící charakteristiku tlumení, ale nikoli pružení lze dotáhnout aktivním pérováním. Sladěnými proměnami charakteristik obojího je možné významně zlepšit jízdní projev (Citroën C6). Specifickým případem je samonivelační funkce, vyrovnávající světlou výšku zatíženého vozidla na původní úroveň. Hydraulické a pneumatické systémy ji obsahují standardně, jinde bývá aktivní nivoregulace za příplatek (BMW), případně poloaktivní standardně (Subaru).

Víte že...

  • byste u modelů, kde máte na výběr, měli dobře zvážit volbu vzduchového pérování? Přínos pro komfort už dnes nebývá tak výrazný, zato servisní rizika rostou značně.
  • překračováním užitečné hmotnosti nebo nerovnoměrným zatížením auta ničíte pružiny i tlumiče?
  • již částečně nefunkční tlumiče nejen zhoršují komfort, ale i prodlužují brzdnou dráhu?
  • běžné servisní náklady hydropneumatického pérování nepřevyšují ty u klasického pérování?
  • náhradou plynokapalinových tlumičů plynovými můžete výrazně zlepšitjízdní vlastnosti auta?
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Itálii zasáhla série silných zemětřesení, v Římě evakuují metro Itálii zasáhla série silných zemětřesení, v Římě evakuují metro

Střední Itálii postihla série zemětřesení o síle vyšší…

Atomové dělo v Košicích? I to tvrdí nově odtajněné dokumenty CIA Atomové dělo v Košicích? I to tvrdí nově odtajněné dokumenty CIA

Americká Ústřední zpravodajská služba (CIA) zveřejnila na…

Glosa Martina Čabana: Tvář Theresy Mayové Glosa Martina Čabana: Tvář Theresy Mayové

Tvář Theresy Mayové Projev britské premiérky byl hezky…

Tahanice o drážního superšéfa: Ťok přehodil odpovědnost na Sobotku Tahanice o drážního superšéfa: Ťok přehodil odpovědnost na Sobotku

Obsazení postu šéfa nového Úřadu pro přístup k dopravní…

 
Zdroj: AutoTip
 

Přidat názorDiskuse: Technika v automobilech: Odpružení a tlumení



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Porsche Panamera 4S Diesel – Pětidveřová 911, nebo něco víc?

TEST: Porsche Panamera 4S Diesel – Pětidveřová 911, nebo něco víc?

Dnes 10:51

Druhá generace Porsche Panamera je prezentovaná jako sportovní limuzína. Dokáže však nabídnout nejen dynamické jízdní vlastnosti, ale také komfort?




Blesk.cz

Před 40 lety režim zneužil přední umělce proti Chartě 77: Podepsali a styděli se!

Před 40 lety režim zneužil přední umělce proti…

Komunistickým papalášům nebylo nic svaté! Dokonce ani umělecké legendy. Klidně je zneužili. Ze strachu z Charty…

Matka z Mníšku pod Brdy zabila svou novorozenou holčičku: K soudu přišla v paruce

Matka z Mníšku pod Brdy zabila svou novorozenou…

Andrea Strnadová po porodu zabalila své novorozené děvčátko zabalila do igelitu a odložila do kontejneru, dítě…

 

iSport.cz

Kristýna Plíšková jde na světovou jedničku. Je k poražení, tvrdí

Kristýna Plíšková jde na světovou jedničku. Je k…

PŘÍMO Z MELBOURNE | Plíšková – Kerberová, finále posledního US Open je na programu už ve 3. kole australského…

Finále LM přinese Spartě prestiž i peníze, ale doma si ho nezahraje

Finále LM přinese Spartě prestiž i peníze, ale doma…

První cíl sezony je splněn! Sparta se po vítězství 4:0 nad švédským Växjö v domácí odvetě semifinále hokejové…

 

Reflex.cz

Telička byl zvolen jedním z místopředsedů Evropského parlamentu

Telička byl zvolen jedním z místopředsedů Evropského…

Český europoslanec Pavel Telička (za ANO) dnes byl zvolen jedním z místopředsedů Evropského parlamentu. V…

OSN pod nadvládou muslimů? Její učebnice pro Palestince úplně vymazaly Izrael z mapy

OSN pod nadvládou muslimů? Její učebnice pro…

Snem mnoha Palestinců a muslimů je vymazat z mapy světa Stát Izrael. V rámci učebnic OSN určených pro pásmo…

 
 
reklama