Technika v automobilech: Odpružení a tlumení

Technika v automobilech: Odpružení a tlumení

 
 

Zatímco řada dnes samozřejmých technologií se do automobilů dostala postupně, pružiny, známé již z kočárů, je provázejí od počátku.

Pérování je pružné spojení mezi karoserií a nápravou. Zvyšuje jízdní komfort, redukuje namáhání rámu či karoserie a udržuje bezpečnost i stabilitu. Jeho kvalitu určuje poměr odpružených a neodpružených hmot – druhé jsou nežádoucí, proto se používají lehké slitiny. Dnes jej prakticky výhradně obstarávají jednoduché či složené vinuté pružiny, listové dožívají, ačkoliv dříve dominovaly. Výjimečná nebyla kombinace obou (většina aut v 50. a 60. letech), dokonce i na jediné nápravě (Ford T).

Existuje i pérování torzně zkrutnými tyčemi, původně vyvinuté pro tanky a dříve s oblibou užívané v menších francouzských vozech (Peugeot 205). A pochopitelně pneumatické (Audi), hydroelastické a hydropneumatické (Citroën) systémy s řadou doplňkových výhod, například snadno měnitelnou světlou výškou či charakteristikou pérování. Historie zná i pokusy s deformací pružných elementů, nejčastěji pryžových či pryžokovových. Takové pérování je jednoduché a vhodné pro méně náročné použití, běžněji se ovšem používá v jiných dopravních prostředcích, například vlacích.

Odpružení musí nejen izolovat posádku od maxima nerovností vozovky, ale také zachovat plavnost, odolávat klopným momentům v obloucích a zároveň chránit kolo před odskočením či rozkmitáním. Z mechanických pružicích systémů se kýženého kompromisu nejlépe dosahuje s vinutými pružinami, které mohou mít díky proměnné rozteči závitů, průměru pružiny i jejího drátu progresivní charakteristiku. Pro maximální účinek se pružicí element kotví do ramene co nejblíže náboji kola – ideálu se dosahuje přepákovaným pérováním.

Aktivní systémy, ať už vzduchové či kapalinové, regulují kompresi a odskok řízeným přepouštěním média. Pneumatické se dofukují kompresorem přes tlakový zásobník, protože snižování světlé výšky či změkčení realizují prostým upouštěním vzduchu. U hydraulických systémů je situace složitější – pérování a změna světlé výšky probíhají v rámci hermeticky uzavřeného systému. Pružení se děje stlačováním inertního plynu v zásobníku.

Dnes už převládají tlumiče dvojčinné teleskopické s plynokapalinovou nebo plynovou náplní. Jejich výhodou proti dříve používaným třecím je snadno ovlivnitelná charakteristika plus snadná a levná vyměnitelnost. Tlumič je v ideálním případě souosý s pružicím elementem, měl by rovněž spočívat co nejblíže podélné i příčné ose kola. Při nedodržení první podmínky dochází ke vzájemnému křížení pružiny s tlumičem a nerovnoměrnému účinku, uchycení tlumiče příliš daleko od náboje zase prodlužuje páku, na niž musí působit, a u nezávislého zavěšení nechává prostor k nežádoucí torzní či ohybové deformaci příslušného ramene.

Tlumiče mohou mít elektronicky měnitelnou charakteristiku, buď působením elektromagnetu na magnetoreologickou směs s proměnnou viskozitou (Audi Magnetic Ride), nebo s variabilním průtokem tlumičového oleje (BMW DDC). Nejnovějším trendem jsou tzv. poloaktivní tlumiče (Mercedes-Benz C), s průtokem závislým na míře pro pérování. Bez další elektroniky dokážou zlepšit stabilitu v krajních situacích, aniž by ukrajovaly z komfortu.

Polovičaté řešení měnící charakteristiku tlumení, ale nikoli pružení lze dotáhnout aktivním pérováním. Sladěnými proměnami charakteristik obojího je možné významně zlepšit jízdní projev (Citroën C6). Specifickým případem je samonivelační funkce, vyrovnávající světlou výšku zatíženého vozidla na původní úroveň. Hydraulické a pneumatické systémy ji obsahují standardně, jinde bývá aktivní nivoregulace za příplatek (BMW), případně poloaktivní standardně (Subaru).

Víte že...

  • byste u modelů, kde máte na výběr, měli dobře zvážit volbu vzduchového pérování? Přínos pro komfort už dnes nebývá tak výrazný, zato servisní rizika rostou značně.
  • překračováním užitečné hmotnosti nebo nerovnoměrným zatížením auta ničíte pružiny i tlumiče?
  • již částečně nefunkční tlumiče nejen zhoršují komfort, ale i prodlužují brzdnou dráhu?
  • běžné servisní náklady hydropneumatického pérování nepřevyšují ty u klasického pérování?
  • náhradou plynokapalinových tlumičů plynovými můžete výrazně zlepšitjízdní vlastnosti auta?
Spolupracujeme s TipCars.com
Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

Online: Ve volbách jasně vítězí Babiš, ČSSD propadla. TOP 09 je nad pět procenty Online: Ve volbách jasně vítězí Babiš, ČSSD propadla. TOP 09 je nad pět procenty

Volby do Poslanecké sněmovny skončily, po sečtení více…

Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech

Letos se konají již sedmé volby do Poslanecké sněmovny.…

 
Zdroj: AutoTip

Štítky Technika Auto Tip

 

Přidat názorDiskuse: Technika v automobilech: Odpružení a tlumení







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 





 
Výměnné náhradní díly skupiny Volkswagen: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly skupiny Volkswagen: Víme o nich vše!

Dnes 15:57

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Bramboračka, česnečka i kulajda. Pražané na festivalu polévek vypili hektolitry horké pochoutky

Bramboračka, česnečka i kulajda. Pražané na…

Podzimní den si mohli Pražané zpříjemnit u teplé polévky na smíchovské náplavce. V sobotu 21. října se tady…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Český talent zářil za Salzburg! NEJ brankář turnaje zastavil Chelsea i Inter

Český talent zářil za Salzburg! NEJ brankář turnaje…

Češi toto místo během letních prázdnin obsazují pro své dovolené, talentovaní fotbalisté do 16 let napříč…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Vítězství Andreje Babiše: Národ zvolil nesvobodu

Vítězství Andreje Babiše: Národ zvolil nesvobodu

Tušené se stalo realitou. Antisystémové strany dostaly víc jak polovinu hlasů voličů. Vítězem voleb se stává…

Volební hurikán: Babiš převzal voliče ČSSD a jeho politika tomu bude odpovídat

Volební hurikán: Babiš převzal voliče ČSSD a jeho…

Nejsmutnější zpráva voleb? Polovina voličů věří populistům a komunistům, říká v rozhovoru pro Reflex.cz…