reklama


Pětiválec Audi se objevil poprvé před 40 lety

 

Audi používá motory s lichým počtem válců od roku 1976. Jak už to tak ovšem bývá, daly si na chvíli pauzu.

V polovině 70. let nedisponovaly čtyři kruhy zdaleka takovou image, jakou mají dnes. Jistě, najdou se hnidopichové, kteří řeknou, že prakticky pořád nejde o nic jiného než o dražší a luxusnější Volkswagen. Jenže chyběly vyloženě velké modely a také sportovní úspěchy, které přišly až později. Výrazným krokem vpřed byl i debut zážehového motoru s atypickým lichým počtem válců, který není v automobilové konstrukci příliš obvyklý, dodnes jej používá ještě Volvo, ale tam mu zvoní umíráček.

Stovka

Druhá generace Audi 100 (C2 alias Typ 43) dostala před čtyřiceti lety zážehový pětiválec 2,14 l s výkonem 100 kW/4800 min-1 a točivým momentem 185 N.m v 4200 otáčkách. Marketingové posunutí směrem výše samotného modelu i značky, kterou vzkřísil Volkswagen v polovině 60. let po převzetí koncernu Auto Union, se plánovalo už od začátku dekády, vývojáři se se čtyřválci rozhodně nehodlali spokojit. Přidání dalších dvou však změnilo rozložení hmotnosti a takový motor by zabíral vpředu opravdu hodně místa. Proto byla dána přednost pětiválci z konstrukční řady EA 827, navíc s moderním vstřikováním paliva místo karburátoru. Audi 100 5E se začalo prodávat v březnu 1977.

V dubnu 1978 se objevil menší motor 1,92 l (74 kW/4800 min-1, respektive 132 N.m/2800 min-1), jehož palivo putovalo do válců ovšem klasickou cestou, existovala dokonce rovněž karburátorová verze toho většího s parametry 85 kW a 166 N.m. Ke slovu se dostal také první diesel stejné koncepce, ještě atmosférický. Z dvoulitrového objemu dával 51 kW (70 k) a 123 N.m. Vývoj ovšem pokračoval dál. Přišla turbodmychadla, čtyřventilová technika a snižování škodlivých exhalací. První na řadě byl výfukový „doping“ pro benzinovou verzi. Ta díky němu posílila na 125 kW (170 k) a velmi slušných 265 N.m, nepoháněla však řadu 100, nýbrž odvozený prestižnější model 200 5T. Turbodiesel v řadě 100 měl 64 kW a 172 N.m, ovšem až o pět let později, počínaje rokem 1983, to znamená v nové řadě s jinou karoserií.

Quattro

V osmdesátém roce mělo v Ženevě premiéru dvousetkoňové Quattro se stálým pohonem všech kol a točivým momentem 285 N.m, jeho pětiválec, stále 2,14 l, dostal ještě mezichladič stlačeného vzduchu. O jeho soutěžní kariéře se netřeba dlouze rozepisovat. Hlavně čtyřkolka znamenala revoluci ve světě rallye, Fin Hannu Mikkola získal ještě s původním dlouhým modelem titul mistra světa 1983 (značkový Audi sebrala Lancia). Sport Quattro z IAA 1983 dostalo širší rozchod a o 24 cm kratší rozvor. Jeho celohliníkový, už čtyřventilový agregát dával v prodejní verzi pro běžné silnice 306 koní (225 kW) a 350 N.m. Vzniklo pouze 214 kusů nutných pro homologaci.

V roce 1983 debutovala sériová větší 2,3litrová jednotka s plně elektronickým zapalováním a katalyzátorem, ta poskytovala nejprve 100 kW (136 k) a 188 N.m, v některých verzích ale ještě méně, jen 98 kW (133 k) a 186 N.m.

Soutěžní speciály skupiny B měly od debutu na Rallye Pobřeží slonoviny 1984 celých 450 koní (331 kW). Africká soutěž byla předposledním podnikem sezóny, do té doby se na erzetách proháněla tovární Quattra A2 s 360 koňmi (265 kW) a 450 N.m. Ani pozdní nasazení nové techniky nezabránilo Stigu Blomqvistovi v zisku titulu. Ač se to zdá k nevíře, legendární Švéd byl mistrem světa jen jednou... Ingolstadt získal konečně i ten ve značkách.

Tovární tým Audi zmizel z rallyeového MS ještě během sezóny 1986 po tragických událostech, které vyústily v zákaz skupiny B. Pak se sice na chvilku vrátil, ale už s „áčky“. Ve šňůře sportovních úspěchů pokračoval za oceánem. Walter Röhrl triumfoval v „Závodě do oblak“ 1987 na coloradské hoře Pikes Peak časem 10:47,85 min. Speciál Sport Quattro S1 E2 byl odvozen od poslední ospoilerované evoluce extrémního soutěžáku a jeho výkon se dostal k hranici 440 kW (598 k). Audi se dařilo i v místním okruhovém mistrovství IMSA, v roce 1989 ovládlo kategorii GTO. Pětiválce siluet typu 90 měly stále objem těsně nad dva litry, ale z nich se podařilo vydolovat brutálních 530 kW (720 koní) a 720 N.m!

TDI

Produkční 200 Quattro C3 posílilo v roce 1988 na 162 kW (220 k) a 309 N.m z nového čtyřventilového motoru 2,2 l s uzavřeným chlazením, moderní diagnostikou a dokonce už dvojicí katalyzátorů.

Frankfurtská IAA 1989 viděla debut taktéž sériového Audi 100 TDI. Přímovstřikový turbodiesel 2,5 l se chlubil 120 koňmi (88 kW) a 260 N.m, v tomto ohledu ale předstihly koncern Volkswagen konkurenční automobilky Fiat a Rover, i když pouze se čtyřválci. Historie pokračovala legendární S4 (2,2 l turbo/169 kW/350 N.m). Z jiného soudku bylo kombi RS 2 Avant (1994) vyvinuté ve spolupráci s Porsche. 315 koní (232 kW) a 410 newtonmetrů z objemu necelého 2,23 l z auta udělalo raketu, do které se ovšem vešla rodina i náklad... V devadesátém čtvrtém bylo dvouapůllitrové „tédéíčko“ posíleno na 103 kW (140 k) a 290 N.m.

RS 2 byla odvozena z poslední řady 80 (B4), kterou na podzim 1994 nahradila první generace A4 s kódem B5. V ní pětiválce postupně nahradily agregáty V6. 2.5 TDI a 2.3 Turbo ale přežily v řadě A6/S6, důkladném faceliftu „stovky“ C4, až do roku 1997. Poté se z útrob vytratily... ovšem jak se později ukázalo, nikoli definitivně.

Návrat

Velký comeback přišel o dvanáct let později spolu s druhou generací kupé a roadsterů TT. Dostaly verzi RS, kterou poháněl napříč umístěný zážehový pětiválec, opět přeplňovaný a s přímým vstřikem a navíc znovu konzumoval výhradně benzin jako na počátku. Motor 2.5 TFSI 2,48 l s výkonem 250 kW (340 k) a točivým momentem 450 N.m vyvinula divize quattro GmbH. Cestu si našel i do RS 3 a má své místo i v nejvýkonnějším SUV Q3, opět s písmenky RS, jen s nižším výkonem 228 kW. Před čtyřmi lety se objevila ještě výkonnější verze plus s 265 kW (360 k) a 465 N.m.

Moderní dvouapůllitr zvítězil sedmkrát (počínaje sezónou 2010) v anketě Motor roku ve třídě do 2,5 l. V současnosti má ve špičkovém TT RS třetí generace rovných 400 koní, tedy 294 kW, RS 3 Sportback nabízí menších 270 kW a 465 N.m, stejně jako špičková Q3 RS pefromance.

Pětiválce Audi požívají takřka kultovního statutu, hlavně díky svému zvuku. Audi připravilo k výročí výstavu „From zero to 100“ (Od nuly do stovky) v neckarsulmském Foru, k vidění je tu až do 6. listopadu nejen první pětiválcová „stovka“, ale i motor TDI z roku 1989.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky

Nejhodnotnější značka světa a jeden z největších výrobců…

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová

Naděžda Kavalírová byla nejvýraznější osobností…

Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky,…

 
Zdroj: Audi, Motor1, Carscoops, Wiki
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

 






 
Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Dnes 08:00

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen rozměrově, ale také váhově. Patrné je to nejen na VW Golf, ale také třeba na Porsche 911 nebo Renaultu Clio.




Blesk.cz

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká exasistentka prezidentů

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká…

Nejpozději v den inaugurace Donalda Trumpa musel americký velvyslanec v Česku Andrew Schapiro opustit svůj úřad…

„HIV jde po každém,“ varuje Michael. Nakazil ho partner, co nemoc zamlčel

„HIV jde po každém,“ varuje Michael. Nakazil ho…

Šok ze sdělení diagnózy, strach z odsouzení rodiny a také postupné smíření se s nemocí. To prožívají lidé, u…

 

iSport.cz

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset makat, říká

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset…

Základem hry tenistky Barbory Strýcové je skvělý pohyb. Při její výšce 164 centimetrů se díky dokonalému krytí…

Baráka chtěl přední klub z Itálie! Slavia nabídku na oporu odmítla

Baráka chtěl přední klub z Itálie! Slavia nabídku na…

S bojem o titul to myslí vážně. Vedení pražské Slavie zavrhlo zajímavou nabídku na reprezentačního záložníka…

 

Reflex.cz

Internet si utahuje z Trumpa. Ukradl svůj projev záporákovi z Batmana?

Internet si utahuje z Trumpa. Ukradl svůj projev…

Video, které začalo kolovat po internetu ukazuje, že se současný americký prezident Donald Trump při psaní svého…

Česká pošta nelže!

Česká pošta nelže! "Balík do ruky" dostane vždycky…

Česká pošta mne úplně oslnila svým marketingovým trikem. Její služba „Balík do ruky“ svým názvem přece…

 
 
reklama