Pětiválec Audi se objevil poprvé před 40 lety

 

Audi používá motory s lichým počtem válců od roku 1976. Jak už to tak ovšem bývá, daly si na chvíli pauzu.

V polovině 70. let nedisponovaly čtyři kruhy zdaleka takovou image, jakou mají dnes. Jistě, najdou se hnidopichové, kteří řeknou, že prakticky pořád nejde o nic jiného než o dražší a luxusnější Volkswagen. Jenže chyběly vyloženě velké modely a také sportovní úspěchy, které přišly až později. Výrazným krokem vpřed byl i debut zážehového motoru s atypickým lichým počtem válců, který není v automobilové konstrukci příliš obvyklý, dodnes jej používá ještě Volvo, ale tam mu zvoní umíráček.

Stovka

Druhá generace Audi 100 (C2 alias Typ 43) dostala před čtyřiceti lety zážehový pětiválec 2,14 l s výkonem 100 kW/4800 min-1 a točivým momentem 185 N.m v 4200 otáčkách. Marketingové posunutí směrem výše samotného modelu i značky, kterou vzkřísil Volkswagen v polovině 60. let po převzetí koncernu Auto Union, se plánovalo už od začátku dekády, vývojáři se se čtyřválci rozhodně nehodlali spokojit. Přidání dalších dvou však změnilo rozložení hmotnosti a takový motor by zabíral vpředu opravdu hodně místa. Proto byla dána přednost pětiválci z konstrukční řady EA 827, navíc s moderním vstřikováním paliva místo karburátoru. Audi 100 5E se začalo prodávat v březnu 1977.

V dubnu 1978 se objevil menší motor 1,92 l (74 kW/4800 min-1, respektive 132 N.m/2800 min-1), jehož palivo putovalo do válců ovšem klasickou cestou, existovala dokonce rovněž karburátorová verze toho většího s parametry 85 kW a 166 N.m. Ke slovu se dostal také první diesel stejné koncepce, ještě atmosférický. Z dvoulitrového objemu dával 51 kW (70 k) a 123 N.m. Vývoj ovšem pokračoval dál. Přišla turbodmychadla, čtyřventilová technika a snižování škodlivých exhalací. První na řadě byl výfukový „doping“ pro benzinovou verzi. Ta díky němu posílila na 125 kW (170 k) a velmi slušných 265 N.m, nepoháněla však řadu 100, nýbrž odvozený prestižnější model 200 5T. Turbodiesel v řadě 100 měl 64 kW a 172 N.m, ovšem až o pět let později, počínaje rokem 1983, to znamená v nové řadě s jinou karoserií.

Quattro

V osmdesátém roce mělo v Ženevě premiéru dvousetkoňové Quattro se stálým pohonem všech kol a točivým momentem 285 N.m, jeho pětiválec, stále 2,14 l, dostal ještě mezichladič stlačeného vzduchu. O jeho soutěžní kariéře se netřeba dlouze rozepisovat. Hlavně čtyřkolka znamenala revoluci ve světě rallye, Fin Hannu Mikkola získal ještě s původním dlouhým modelem titul mistra světa 1983 (značkový Audi sebrala Lancia). Sport Quattro z IAA 1983 dostalo širší rozchod a o 24 cm kratší rozvor. Jeho celohliníkový, už čtyřventilový agregát dával v prodejní verzi pro běžné silnice 306 koní (225 kW) a 350 N.m. Vzniklo pouze 214 kusů nutných pro homologaci.

V roce 1983 debutovala sériová větší 2,3litrová jednotka s plně elektronickým zapalováním a katalyzátorem, ta poskytovala nejprve 100 kW (136 k) a 188 N.m, v některých verzích ale ještě méně, jen 98 kW (133 k) a 186 N.m.

Soutěžní speciály skupiny B měly od debutu na Rallye Pobřeží slonoviny 1984 celých 450 koní (331 kW). Africká soutěž byla předposledním podnikem sezóny, do té doby se na erzetách proháněla tovární Quattra A2 s 360 koňmi (265 kW) a 450 N.m. Ani pozdní nasazení nové techniky nezabránilo Stigu Blomqvistovi v zisku titulu. Ač se to zdá k nevíře, legendární Švéd byl mistrem světa jen jednou... Ingolstadt získal konečně i ten ve značkách.

Tovární tým Audi zmizel z rallyeového MS ještě během sezóny 1986 po tragických událostech, které vyústily v zákaz skupiny B. Pak se sice na chvilku vrátil, ale už s „áčky“. Ve šňůře sportovních úspěchů pokračoval za oceánem. Walter Röhrl triumfoval v „Závodě do oblak“ 1987 na coloradské hoře Pikes Peak časem 10:47,85 min. Speciál Sport Quattro S1 E2 byl odvozen od poslední ospoilerované evoluce extrémního soutěžáku a jeho výkon se dostal k hranici 440 kW (598 k). Audi se dařilo i v místním okruhovém mistrovství IMSA, v roce 1989 ovládlo kategorii GTO. Pětiválce siluet typu 90 měly stále objem těsně nad dva litry, ale z nich se podařilo vydolovat brutálních 530 kW (720 koní) a 720 N.m!

TDI

Produkční 200 Quattro C3 posílilo v roce 1988 na 162 kW (220 k) a 309 N.m z nového čtyřventilového motoru 2,2 l s uzavřeným chlazením, moderní diagnostikou a dokonce už dvojicí katalyzátorů.

Frankfurtská IAA 1989 viděla debut taktéž sériového Audi 100 TDI. Přímovstřikový turbodiesel 2,5 l se chlubil 120 koňmi (88 kW) a 260 N.m, v tomto ohledu ale předstihly koncern Volkswagen konkurenční automobilky Fiat a Rover, i když pouze se čtyřválci. Historie pokračovala legendární S4 (2,2 l turbo/169 kW/350 N.m). Z jiného soudku bylo kombi RS 2 Avant (1994) vyvinuté ve spolupráci s Porsche. 315 koní (232 kW) a 410 newtonmetrů z objemu necelého 2,23 l z auta udělalo raketu, do které se ovšem vešla rodina i náklad... V devadesátém čtvrtém bylo dvouapůllitrové „tédéíčko“ posíleno na 103 kW (140 k) a 290 N.m.

RS 2 byla odvozena z poslední řady 80 (B4), kterou na podzim 1994 nahradila první generace A4 s kódem B5. V ní pětiválce postupně nahradily agregáty V6. 2.5 TDI a 2.3 Turbo ale přežily v řadě A6/S6, důkladném faceliftu „stovky“ C4, až do roku 1997. Poté se z útrob vytratily... ovšem jak se později ukázalo, nikoli definitivně.

Návrat

Velký comeback přišel o dvanáct let později spolu s druhou generací kupé a roadsterů TT. Dostaly verzi RS, kterou poháněl napříč umístěný zážehový pětiválec, opět přeplňovaný a s přímým vstřikem a navíc znovu konzumoval výhradně benzin jako na počátku. Motor 2.5 TFSI 2,48 l s výkonem 250 kW (340 k) a točivým momentem 450 N.m vyvinula divize quattro GmbH. Cestu si našel i do RS 3 a má své místo i v nejvýkonnějším SUV Q3, opět s písmenky RS, jen s nižším výkonem 228 kW. Před čtyřmi lety se objevila ještě výkonnější verze plus s 265 kW (360 k) a 465 N.m.

Moderní dvouapůllitr zvítězil sedmkrát (počínaje sezónou 2010) v anketě Motor roku ve třídě do 2,5 l. V současnosti má ve špičkovém TT RS třetí generace rovných 400 koní, tedy 294 kW, RS 3 Sportback nabízí menších 270 kW a 465 N.m, stejně jako špičková Q3 RS pefromance.

Pětiválce Audi požívají takřka kultovního statutu, hlavně díky svému zvuku. Audi připravilo k výročí výstavu „From zero to 100“ (Od nuly do stovky) v neckarsulmském Foru, k vidění je tu až do 6. listopadu nejen první pětiválcová „stovka“, ale i motor TDI z roku 1989.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
Zdroj: Audi, Motor1, Carscoops, Wiki
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

 






 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Dnes 18:48

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Kapitán Tygrů Radivojevič: Jánko nás podržel, chceme do finále

Kapitán Tygrů Radivojevič: Jánko nás podržel, chceme…

Bojovali i sami se sebou. Pátý zápas doma ztratili za stavu 3:1, v šestém duelu v Plzni třikrát prohrávali.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…