24.2. 2013 Jakub Sochor

Peugeot 2008 a nový tvarový směr francouzské značky: Inspirace a souvislosti

 

Modelem 2008 vstupuje Peugeot do třídy subkompaktních crossoverů. Jak hodnotíte jeho design?

2008 je pohotovou reakcí Peugeotu na módní vlnu v podobě malých crossoverů, které kombinují muskulaturní vzhled (typický pro sportovně-užitkové vozy) a subkompaktní rozměry. V případě francouzského modelu se jedná o vůz, jehož design vychází ze dvou studií, jež mají velký význam pro současný tvarový směr značky – HR1 a 2008 Concept. Dodejme také, že sériové provedení, vycházející z myšlenek těchto dvou konceptů, zmenšuje propast mezi dvěma oblastmi automobilového designu – sériovými vozidly a vizemi, neboť mnoho rysů zmíněných studií převádí do reality.

Peugeot 2008 se představuje: HYbrid Air má jezdit za 2,9 l/100 km

2008 a jeho koncepční předvoje – Silné vazby

Již na první pohled je zřejmé, že vůz vychází z kreace 2008 Concept. Sériový model od něj přebírá estetický základ, který je - krom stavby karoserie a jejího hrubého obrysu - tvořen několika výraznými prvky, mezi něž patří šestiúhelníková maska chladiče v novém designu, poměrně vysoká příď a originální zadní svítilny se dvěma tenkými výběžky směrem do boční části karoserie.

Peugeot 2008 Concept
 

Podíváme-li se na příď konceptu, spatříme zajímavě vedenou spáru mezi nárazníkem a kapotou, která patří mezi typické rysy předních částí vozidel Peugeot dle nového designového jazyka (jsou k vidění také na studiích SR1 a HX1). Této lince sekundují jemné prolisy nárazníku, které jsou ohraničujícími linkami pro jednotlivé plochy, díky nimž je příď automobilu propracovaná a členitá. Sériový vůz však volí méně výrazný proklad ploch včetně nasávače s konvenčnějším tvarem. Vizuální zklidnění pokračuje v profilu - vůz má oproti studii uhlazenější ponton, kde namísto prolisu v podobě křivky (napojené na přímo vedenou linku, ústící v zadních svítilnách) najdeme podobné obliny jako u 208.

Peugeot Motion & Emotion: Nová identita ke 200. narozeninám

V souvislosti s 2008 je důležité připomenout studii HR1 z roku 2010, která i přes svůj futuristický vzhled a jednotlivá řešení (konstrukce dveří, třídveřové uspořádání v kategorii crossoverů) předznamenala některé myšlenky dnešního sériového vozu. Předně jde o masku chladiče a její tvar, který byl po lehké modifikaci použit v praxi. Dále zmiňme záď - v tomto případě (na rozdíl od přídě) již nejde inspiraci v dílčích částech, ale v oblasti architektury celku. Členitá stavba pátých dveří u 2008 odkazuje na propracovanou zadní část vize HR1, a to včetně vlivu zadních svítilen na vedení linek v profilu.


Peugeot HR1
 

Tvarový směr Peugeotu – Zdynamičtění formy

Důležitější je však zasadit tvarosloví crossoveru 2008 do kontextu nového tvarového směru jako takového. Jeho počátky lze vysledovat již v roce 2008, kdy byl na autosalonu v Paříži představen koncept RC HYmotion4. I přes to, že se jedná o model v designu, který je poplatný předchozímu designovému jazyku (s mohutnou přední maskou, s níž sousedí malý prostor, vymezený pro logo výrobce), lze v jeho designu vypozorovat náznaky změn, jež se zanedlouho udály.

Zejména pak zadní svítilny, které opouštějí dříve ucelený a (ve většině případů) poměrně jednoduchý tvar, dostávají zcela nový rozměr – lampy experimentují jak s optikou, tak s tvarem svítilny, jenž zasahuje do prostoru. Tuto myšlenku výrazně rozvinul městský avantgardní model BB1, který byl představen o rok později na autosalonu ve Frankfurtu. Tento vůz si mnozí jistě zařadí mezi ryze experimentální koncepty s minimálním vlivem na sériovou výrobu – opak je však pravdou.

Navzdory výrazně atypickému stylu a řešením (čelní sklo v opačném sklonu, než bývá obvyklé či nezvyklá stavba s velmi krátkou přídí) představil malý Peugeot světu tvarová řešení, která jsou podstatná pro současný trend. Jsou jimi dynamické prolisy, které kombinují ostře vedené křivky s výrazným prokladem ploch, dále zadní svítilny ve tvaru písmene C (ovlivňující ztvárnění křivek v profilu) a maska chladiče, která i přes svou spíše symbolickou podobu prezentuje nový šestiúhelníkový tvar – jeden z nejdůležitějších prvků nového designového jazyka.


Peugeot BB1
 

BB1 je tedy předvojem nového designu, jehož hodnotami se plně řídí koncept SR1. Ten byl představen v roce 2010 na autosalonu v Ženevě, kde prezentoval nové pojetí estetiky začleněné do programu Motion & Emotion – nové identity značky, jejíž součástí je úprava loga výrobce. To má nově jednodušší podobu s jemnějšími konturami a změněný postoj, který mu dodává na dynamice – krom toho vytváří bimetalický efekt, kterého je dosaženo kombinací matného a lesklého povrchu. Vraťme se ale ke studii SR1, která je zdrojem pro zpracování prvků sériového modelu 2008. Prostřednictvím této kreace byla představena nová architektura přídě – s větším důrazem na masku chladiče (zde, oproti 2008, v zrcadlově obrácené pozici), menší, zato tvarově propracovanější světla a sportovněji tvarovaný nárazník. Přejdeme-li k boční části exteriéru, uvidíme prolis, jenž svou intenzitou výrazně narušuje harmonii uhlazeného pontonu. Svítilny rozvíjejí odkaz BB1 a tvoří jeden z charakteristických rysů nové éry designu francouzské značky.

Další stupeň vývoje nového designu (v aplikaci na zcela odlišnou karoserii) představil model HX1, uvedený v roce 2011 ve Frankfurtu. Futuristický šestimístný crossover zaujal jinak zpracovanou maskou, již zdobí proklad dvěma horizontálně vedenými linkami, a subtilními světlomety s originální optikou. Zde se již rýsuje konkrétnější představa o přídi nového tvarového pojetí pro sériové Peugeoty, kterou - po přizpůsobení se jiné karoserii dalšího druhu - používá nový crossover 2008. Totéž můžeme říci o zádi a jejím prostorovém uspořádání – prostřední část se svítilnami je povysunuta dopředu, což vytváří pozoruhodnou a v porovnání s jinými tvarovými směry nezvyklou kompozici – i ta se promítá do podoby 2008, tentokrát však v uhlazenější podobě.

Crossover 2008 lze označit za syntézu řešení všech zmíněných studií. Na první pohled nám nemusí být zřejmé, že i tak odlišné vozy jako městský BB1 a progresivní SR1 byly ve výše uvedených ohledech inspirativními zdroji pro vznik crossoveru, postaveného na základech segmentu B. Hovoříme-li o subkompaktní třídě, dodejme, že 2008 naplňuje estetiku koncepčních kreací (do jisté míry) intenzivněji, než 208 – nejvíce je to patrné na přídi a zádi, které u crossoveru zřetelně odkazují na futuristické vize.

Peugeot SxC
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Čína chtěla pomocí sítě LinkedIn rekrutovat německé politiky, zjistila civilní kontrarozvědka Čína chtěla pomocí sítě LinkedIn rekrutovat německé politiky, zjistila civilní kontrarozvědka

Čína užívá falešné účty na profesní síti LinkedIn ke…

Nové solární elektrárny prolomí příští rok hranici sta gigawattů Nové solární elektrárny prolomí příští rok hranici sta gigawattů

Stavbu elektráren žene vzhůru už zase Čína, k níž se…

Venezuelská opozice bude vyloučena z prezidentských voleb, řekl Maduro Venezuelská opozice bude vyloučena z prezidentských voleb, řekl Maduro

Venezuelský prezident Nicolás Maduro řekl, že hlavní…

Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů

Na jihu Kalifornie pokračují požáry, které začaly v…

 

Štítky SUV Peugeot Design

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110? Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy…

 



Peugeot 2008 vs. Suzuki Vitara – Můžou být odlišnější? Peugeot 2008 vs. Suzuki Vitara – Můžou být odlišnější?

Malá SUV jsou stále populárnější, segment se v minulých…

Miss Francie dostala Peugeot 2008 Miss Francie dostala Peugeot 2008

Nejkrásnější Francouzka dostala od automobilky Peugeot…

 



 
Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Včera

Luxusní a okázalý Columbus vznikl ke kulatému výročí objevení Ameriky. Dával na odiv avantgardní italské tvary, německý motor, ale do USA stejně nahlížel.




Blesk.cz

České Budějovice zasypaly meteority. Astronomové vyhlašují pátrání

České Budějovice zasypaly meteority. Astronomové…

Astronomové prosí veřejnost o spolupráci. Hledají meteority, které měly minulý týden dopadnout poblíž Českých…

Mladá instagrammerka hledala správný úhel pro selfie a místo toho našla smrt

Mladá instagrammerka hledala správný úhel pro selfie…

Mobily jsou s námi na každém kroku a zírání do displejů odvádí pozornost od dění kolem nás. Když přidáte…

 

iSport.cz

Klopp se zlobil na rozhodčí. Tohle je penalta?! školil i reportéra

Klopp se zlobil na rozhodčí. Tohle je penalta?!…

Utkání mezi Liverpoolem a Evertonem skončilo remízou 1:1, trenér domácích Jürgen Klopp ale se získaným bodem…

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat ho může Kolář

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat…

Jan Laštůvka měl adekvátně nahradit Jiřího Pavlenku, brankářskou jedničku Slavie z mistrovské sezony. Nepovedlo…

 

Reflex.cz

Femme fatale Hedy Lamarr: Vynálezkyně a sexbomba, která se nebála svléknout před kamerou

Femme fatale Hedy Lamarr: Vynálezkyně a sexbomba,…

Za jednu z nejúchvatnějších brunet vděčil Hollywood režiséru Gustavu Machatému. V jeho Extasi ukázala Rakušanka…

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v Hellbrunnu si nezapomeňte vzít pláštěnku

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v…

Jestliže se řadíte k milovníkům vody a architektury, vydejte se do Hellbrunnu. Zámek na jižním okraji Salcburku…