Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 207 1.6 HDI - intenzivnější zážitek za 5,6 litrů

Libor Zezulka
Když budete chtít do 207 naftu, dostanete na výběr mezi dvěma jednotkami s objemem 1.4 a 1.6 litru. Naftová čtrnáctistovka poskytuje v malé 207 maximální výkon 50 kW a kroutící moment 160 Nm, což nejsou oslnivé parametry, ale stačí...

Když budete chtít do 207 naftu, dostanete na výběr mezi dvěma jednotkami s objemem 1.4 a 1.6 litru. Naftová čtrnáctistovka poskytuje v malé 207 maximální výkon 50 kW a kroutící moment 160 Nm, což nejsou oslnivé parametry, ale stačí na rozhýbání malého lvíčka na 166 km/h a odpovídají potřebám v městském provozu. Pokud se nemusíte nijak zvlášť ohlížet na finance a chcete od svého malého auta i trochu svižnosti, uděláte lépe, když zvolíte motor se zdvihovým objemem 1.6 litru.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy Již prověřenou šestnáctistovku 1.6 HDI Peugeot nabízí ve dvou výkonových variantách 66 a 80 kW. Slabší verze přijde s výbavou Trendy na 420.900 Kč, za silnější variantu vyzbrojenou i filtrem pevných částic si Peugeot účtuje s výbavou Premium nezanedbatelných 510.900 Kč. Pokud byste zvolili vrcholnou výbavu GT, vydáte za své nové auto částku 585.900 Kč, která přesahuje nejen hranice B segmentu, ale také C segmentu a zasahuje do střední třídy.

Částka 420.900 Kč za dobře vybavený hatchback s úsporným motorem se zdá na první pohled docela rozumná, zkusme tedy zjistit, zda racionální argumenty zůstanou na straně Peugeotu 207 i na konci testu.

Drahý motor, skromná spotřeba

Motory HDI patří v celé škále naftových motorů nabízených v jednotlivých vozech různých značek na českém trhu mezi nejkultivovanější. V testech automobilů koncernu PSA najdete na Auto.cz spoustu pochvalných slov adresovaných právě „hádeíčkům“ za jejich hladké starty, tichý (v rámci dané kategorie) chod a zdrženlivé vystupování, tedy co se týče zvukového projevu, v oblasti zásahu omezovače.

Pokud si správně vzpomínám i v 206 se podařilo Francouzům vznětový motor 1.4 litru vyvinutý ve spolupráci s koncernem Ford docela dobře utlumit. Jestliže však porovnám odhlučnění 1.4 HDI v modelu 206 a 1.6 HDI v nové 207, nemohu se ubránit dojmu, že naftová čtrnáctistovka v starší dvěstěšestce hučela, bručela no a snad i trochu křičela. Vývoj prostě nezastavíš.

Konstruktéři PSA odvedli skvělou práci a motor s maximálním výkonem 66 kW při 4000 otáčkách a točivým momentem 215 Nm při 1750 otáčkách utlumili tak dobře, jak to šlo. Nebudu se vám snažit namluvit, že na volnoběh nepoznáte, zda v žilách vašeho vozu koluje benzín nebo nafta, to se může stát v autech středních a vyšších tříd, ale ne v segmentu malých aut a ne v současné době.

Faktem ovšem je, že šestnáctistovka má poměrně příjemný zvuk, který se dobře snáší v celém spektru otáček. V nízkých otáčkách motor díky bohu neduní, snad mírný náznak zaznamenáte někde pod 1400 otáček, v středních zůstává většina decibelů v motorovém prostoru za hrází tlumících materiálů. Ve vysokých otáčkách motor sice křičí, ale ne tak abyste z toho šíleli. Jen popojíždění v kolonách není příjemné.

Je to skutečně dobře utlumený motor. Co se týče výkonu a kroutícího momentu, 215 Nm dostanete přiděleno v 1750 otáčkách, takže právě v těchto končinách můžete počítat se solidním zátahem, který střídá plynulý nárůst výkonu. Uvedený výkon a krouťák na poměrně dost těžký (1272 kg) automobil opravdu bohatě stačí.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy Jestliže vaše požadavky směřují na úsporné auto s dostatečnou silou na pohodové zvládnutí jízdy ve dvou – čtyřech lidech i na delší trasy, bude vám 1.6 HDI 60 kW dostačovat. V plném naložení však počítejte s delším časem na předjíždění. Jak se motory HDI řadí mezi nejméně hlučné, řadí se i mezi jednotky žíznivější. Bezkonkurenčně nejmenší apetit stále mají tédéíčka, ale to kvůli emisním normám zřejmě časem skončí.

V 207 si podle oficiálních údajů 1.6 HDI řekne v kombinovaném cyklu o pouhé 4.5 litry paliva, ale byť jsem se snažil, na tuto hodnotu se mi nepodařilo dostat. Na konci testu hlásil palubní počítač (a výpočet tento údaj potvrzoval) průměrnou spotřebu 5,6 litru, která v sobě zahrnuje asi 60 procentní podíl jízdy v městském provozu (což vyšší spotřebu částečně vysvětluje), zbylých 40 procent testu se odehrálo v provozu mimo městském.

Komfort a jistota

Platí, co jsem napsal v prvním testu. Peugeot 207 i s podvozkem s klasickou konstrukcí (přední náprava typu McPherson s upravenými spodními rameny a zadní náprava s vlečenými rameny a zkrutnou příčkou) použitým i v starší 206 se chová zcela odlišně než předchůdce. Na nerovnostech nehopsá, v interiéru prakticky neuslyšíte rázy a o většině drobných nerovností se uvnitř ani nedozvíte.

Kostková dlažba, retardéry, železniční přejezdy, nic z toho nečiní nové 207 problém. Posádka se dočká komfortní jízdy s minimem rušivých vlivů, řidič může počítat s dobrým držením stopy v zatáčkách, avšak za doprovodu mírných náklonů, optimálním nástupem brzd a brzdovým účinkem. Posilovač tradičně trochu „přebral“ v nízkých rychlostech, ale ve vyšších rychlostech jeho účinnost naštěstí slábne.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy Nebýt děsného řazení, vyjde 207 z testu s vysvědčením třídního šprta, ale čtverka v předposlední kolonce dojem kazí. Toužebně očekávám den, kdy si v koncernu PSA někdo uvědomí, že tato pětistupňová převodovka stojí za starou belu. Páka se těžce pohybuje v nepřesně vymezených drahách, řazení působí gumovým dojmem a zařadit místo jedničky trojku není problém.

V lepší společnosti

Interiér proti prvně testovanému modelu s motorem 1,4 16V postoupil na vyšší úroveň. Vysoký stupeň výbavy prozrazovala palubní deska s jemnou strukturou a měkčením tvořeným oku lahodícím pogumovaným potahem, příslušnost k vyšším vrstvám značila i kompletní elektrická výbava no a konečně panoramatická střecha. Panoramatickou střechu miluji, ale pouze tehdy, pokud venku neřádí tropy.

Kdy vám sluníčko rozehřívá prostor nad hlavou na padesát stupňů, raději byste nad hlavou měli plech. Naštěstí můžete prostor zaclonit elektricky zatahovatelnou roletou. Již podruhé (a určitě ne naposled) musím 207 pochválit za velké množství odkládacích ploch, bohatě dimenzovaná pohodlná sedadla a velké ovladače rozeseté rovnoměrně po celé palubní desce.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy Ani v pětidveřovém modelu se nezlepšila situace nad hlavou na zadních sedadlech. Kvůli panoramatickému zážitku střecha ve své druhé polovině vozu prudce klesá a omezuje vyšší cestující na zadních sedadlech. Lepší výsledek jsem očekával i u kolen, ale nebude-li se řidič příliš roztahovat, přežijete vzadu bez újmy na zdraví i delší cestu.

Konkurenti, třeste se

Model 206 byl v Česku bestsellerem a pokud zákazníci překousnou trochu vyšší cenu, nevidím jediný důvod, proč by neměla 207 svého předchůdce následovat. Obstála se základním benzínovým a nyní i druhým nejsilnějším naftovým motorem. Nebýt nepřesného řazení, dal bych 207 devět bodů z deseti.

Plusy

  • kvalitní materiály a zpracování
  • komfortní sedadla
  • spousta odkládacích ploch
  • výborná ergonomie
  • komfortně naladěný podvozek
  • dobré jízdní vlastnosti
  • kultivovaný naftový motor

Minusy

  • panoramatické okno výrazně omezuje místo nad hlavami vzadu
  • nepřesné řazení
  • dlouhý převod řízení
Libor Zezulka
Peugeot 207 1.6 HDI
Cena základní sestavy 470 900 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, bezpečnostní pásy vpředu výškově nastavitelné s pyrotechnickými předpínači a omezovači tahu, tříbodové bezpečnostní vzadu, ABS a elektronický rozdělovač brzdných sil EVA plus samočinná aktivace výstražných světel, posilovač řízení, automatická aktivace zadního stěrače při zařazení zpátečky, tónovaná skla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, nárazníky a zpětná zrcátka v barvě karoserie, ukazatel času, palubní počítač, automatická dvouzónová klimatizace, osvěžovač vzduchu, loketní opěrky vpředu, autorádio s CD přehrávačem, Kč
Cena testované sestavy 518 900 Kč
Výbava testované sestavy ESP a ASR (+24.000,-), metalický lak (+10.000,-), panoramatická střecha (+14.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 215 / 1750 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 3.8 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 270 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1272 / 408
Rozměr pneu: 185/65 R16
Peugeot 207 1.6 HDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4030
b) šířka (mm): 1720
c) výška (mm): 1473
d) rozvor (mm): 2540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 915 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 785
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano