Peugeot 306 - Rival se lvem ve znaku

Peugeot 306 - Rival se lvem ve znaku

 
 

Peugeot představil model 306 v roce 1993 s velkou pompou. Dvoustránkové reklamy uváděly novinku palcovým titulkem La Rivale, což mělo znamenat, že tehdy nový Golf III konečně dostává sobě rovného konkurenta.

Ve Francii si svou početnou klientelu získal. Mimo domovinu už to zas tak slavné nebylo. Peugeot a Citro—n postavili proti Golfu III konstrukčně velmi příbuzné modely 306/ZX, které sdílely mnoho komponentů, celou motorovou škálu a podvozek. Vše bylo přirozeně u každé ze značek jinak naladěno, podvozek byl přizpůsoben charakteru jednotlivých modelů, ale v zásadě šlo o velmi podobné vozy. Peugeoty 306 měly vpředu klasickou konstrukci nápravy se vzpěrou McPherson, na zadní nápravě se o pohodlnou jízdu staralo odpružení torzními tyčemi, tolik oblíbené v zemi galského kohouta. Právě odpružení a samotná konstrukce zadní nápravy sklízela výtky za hlučnější projev. Elasto-kinematické vedení zadních kol přitom umožňovalo pasivní řízení zadní nápravy, natočením kol v řádu několika stupňů. Rozvor 2580 mm mohl trojkový Golf novému Peugeotu v roce 1993 jen tiše závidět, neboť oblíbený německý bestseller se musel spokojit jen se skromnými 2475 mm. Prostor v interiéru na předních a hlavně na zadních sedadlech třistašestky byl díky tomu, v době uvedení na trh, na špičce své třídy.

Peugeot 306 se nejdříve začal prodávat jako tří a pětidveřový hatchback a to už v roce 1993. Následovala otevřená verze Cabriolet na jaře 1994 a na podzim se na trhy dostal sedan. Na praktické kombi se čekalo poměrně dlouhou dobu až do faceliftu řady v roce 1997. Nejčastěji se v bazarech setkáte s hatchbacky, které dobře skrývají slušný zavazadlový prostor o objemu 338 l. Třídveřový model se k nám dostával většinou jen ve výkonnějších provedeních s různými označeními (XSi, S16, GTI se šestistupňovou převodovkou) a různými výkonovými verzemi dvoulitrového zážehového čtyřválce (90-122 kW). Elegantní pětidveřovou karosérii můžete potkat v bazarech v různých úrovních výbav označovaných písmeny (základní je XN a výše pak XR, XT, XS). Pod kapotou jsou známé motory skupiny PSA. Nejmenší zážehová jednotka 1.1 l (44 kW) je dobrým motorem pro menší modely 106 a 206, ale ve třistašestce už dnešním požadavkům nestačí. Rozumnější volbou bude motor 1.4 (55 kW) nebo 1.6 (65 kW). Nepočítáme-li sportovní dvoulitry, byl největším agregátem pod kapotou Peugeotu 306 motor 1.8 (74 kW), který byl dodáván také se čtyřstupňovou automatickou převodovkou a v zachovalém stavu si jej můžete prohlédnout na našich fotografiích. Francouzská auta jsou oblíbená zejména pro dieselové motory. Majitelé třistašestky mohli volit mezi dvěma vznětovými jednotkami s nepřímým vstřikem nafty o zdvihovém objemu 1905 cm3. Slabší-atmosférická-verze 1.9D měla 47 kW při 4600 ot./min a maximum momentu jen 118 Nm při 2000 ot./min. Mnohem větší dynamiku nabídla přeplňovaná verze 1.9 dt, která dosahovala výkonu 66 kW už při 4000 ot./min a mohutný točivý moment měl maximum 196 Nm při 2250 ot./min. S tímto motorem jezdila třistašestka běžně za 5 litrů, ale přitom byla schopna také zrychlovat na 100 km/h z klidu za méně něž 13 s a nejvíce jela 180 km/h.

V roce 1997 dostal model 306 jen uhlazenější linky, přestože Volkswagen v té době již připravoval uvedení zcela nové řady Golf. Doslova a do písmene o číslo větší Peugeot 307, ale měl přijít teprve v roce 2001. Alespoň pod kapotou 306 se objevily novinky - šestnáctiventilové verze větších motorů 1.8 16V (81 kW) a 2.0 16V (97 kW). Inovace se dotkly i vznětových motorů. Základní atmosférický diesel 1.9D má 51 kW a vyhledávaným bazarovým kouskem bude moderní dvoulitrový vznětový motor 2.0 HDi, který vystřídal přeplňovanou jednadevítku. Nepřímý vstřik tak nahradila moderní technologie vstřikování nafty common-rail. Ve srovnání s předchůdcem má HDi stejný výkon 66 kW, vyšší maximum točivého momentu 205 Nm při 1900 ot./min, nižší spotřebu, ale zejména klidnější a tišší chod.

Kombi má záď s výraznými světlomety, které lišácky zasahují do zatmavených zadních D-sloupků a boční oken, čímž oživují vzhled jinak spíše konzervativního vozu. Základní zavazadlový prostor kombi, označovaného Break, činí 442 l a lze jej zvětšit sklopením sedadel až na 1512 l. Tříprostorová verze Peugeotu 306 je o něco více reprezentativní než ostatní 306 a v zádi s sebou vozí 463 l užitného prostoru. Všechny modely 306 mají od roku 1997 nové světlomety a nárazníky, vzadu jsou jednodušeji členěná koncová světla.

Uvnitř Peugeotu vládne velký štít přístrojové desky, v němž je zakomponována kaplička s přehlednými přístroji a horní část středové konzole. Zpracování Peugeotu není žádná sláva, pazvuky a skřípání jsou u mnoha vozů slyšet i na dobrých silnicích. Francouzsky měkčí sedadla mají ve vyšších verzích kvalitní velurové čalounění. Pokud není před spolujezdcem airbag, máte k dispozici dvě uzavřené odkládací schránky. Nepraktický tvar mají vnější zpětná zrcátka.V každodenním provozu vás k dalšímu úkonu před startem motoru vycvičí tovární imobilizér, vyžadující čtyřčíselný kód pro odblokování zapalování. Peugeot má oblibu umisťovat rezervní kolo pod podlahu kufru zvenku a tak zavazadlový prostor má rovnou podlahu a to i v případě, že sklopíte zadní sedadla. Nepříjemné může být nakládání těžkých předmětů díky vyšší nákladové hraně.

Peugeotu 306 se bohužel nevyhnuly některé konstrukční nedostatky, které časem vyústily v problémová místa a práci pro servisy.

Problémovým místem Peugeotu 306 jsou brzdy (zejména bubnové na zadní nápravě), časté je přehřátí motoru způsobené závadami různých částí chladící soustavy a tradiční oblast závad je téměř vše co souvisí s elektřinou ve voze: zapalování, alternátor, baterie, imobilizér... Třistašestka jen málokdy koroduje.

Ve statistice TÜV Auto Report 2003 je Peugeot 306 veden v nejmladších exemplářích jako průměr, s rostoucím věkem pak sklouzává do horšího průměru ve třídě stejně starých aut. Mezi 1-3 letými automobily drží spolu s BMW Z3 a Alfou 156 66. pozici s 5,6% vadných automobilů a je tak nejvýše umístěným Peugeotem. V kategorii 6-7 let starých aut je 306 na podprůměrném 61. místě s 18,6% vadných vozů, když jej v tomto pořadí předstihl i starší a větší typ 405.

V crashtestu Euro NCAP vyřkli komisaři v roce 1997, vzhledem ke konstrukčnímu stáří vozu, dobrý verdikt. Ochrana při čelním nárazu, kterou poskytl Peugeot 306 neměla vyloženě dobré nebo špatné stránky. I bez bočních airbagů byly splněny předepsané požadavky předpisu pro boční náraz, který začal platit pro nové modely od října 1999.

Ke koupi lze doporučit zejména vozy po faceliftu z roku 1997, které jsou přeci jen pohlednější a mají vychytány některé nedostatky. Pokud vám jde o bohatou výbavu, zaměřte se na poslední ročníky před střídáním generací, protože Peugeot uváděl na trh řadu slušně vybavených akčních modelů, aby se výběhová třistašestka lépe prodávala.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • elegantní design
  • široká nabídka motorů a verzí karosérie
  • dobré jízdní vlastnosti
  • odolnost vůči korozi

Nedostatky

  • hlučný podvozek
  • méně přesné řazení
  • u základních verzí absence posilovače
  • vrzání a skřípání plastů v interiéru

Nejčastější závady

  • závady na brzdové soustavě (nestejnoměrný účinek, zablokování brzdy)
  • závady alternátoru, imobilizéru, kabeláže
  • přehřáté motory vlivem závad termostatu, ventilátoru chladiče, netěsné chladící soustavy
  • prasknuté čelní sklo
Vůz/r.v.1999199819971996199519941993
306 1.4 XN 5dv.--1270001130001010009100082000
306 1.9 XRDT 5dv.--16900015000013400011600099000
306 1.4 XN 5dv.(mod.97)167000146000131000----
306 1.9 XRDT 5dv.(mod.97)225000196000175000----
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show

Česko hledá prezidenta. Už do názvu pořadu,…

Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá

Syrská vláda patrně dosud používá chemické zbraně k…

Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš

Kandidáti na prezidenta Jiří Drahoš a Miloš Zeman v…

 

Štítky Peugeot

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

České dálnice budou ode dneška dozorovat neoznačené Škody…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 






 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Včera

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva spolužáky a skončil za mřížemi

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva…

Při střelbě na střední škole v americkém státě Kentucky byli dnes zabiti dva studenti, patnáctiletý chlapec a…

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu vznikl unikátní hotel z ledu!

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu…

Fanouškům seriálu Hra o trůny zaplesá radostí srdce! Ve Finsku se otevřel unikátní hotel, který je vytesán…

 

iSport.cz

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o semifinále se porve s Halepovou

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o…

Hned dvěma zástupcům mohou čeští tenisoví fanoušci držet palce ve středečním programu. Karolína Plíšková po…

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

 

Reflex.cz

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na Primě. Sledovali jsme živě!

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na…

V úterý od 20:00 proběhla první skutečná televizní debatu prezidentských kandidátů. Po monologu Miloše Zemana na…

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…