Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 307 (2001-2008) - Lion King

Ondřej Láník Ladislav Čermák
Na jaře 2001 byl představen nástupce úspěšného Peugeotu 306. Již třetí Peugeot se sedmičkou v názvu měl za úkol sesadit z trůnu čtvrtou generaci Volkswagenu Golf a tomu odpovídala koncepce celého vozu. Třistasedmička sice vyrazila do...

V roce 2001 překvapil Peugeot publikum neobvykle velkým reprezentantem nižší střední třídy. Rozvor 2608 mm již nebyl v té době raritou, ale výška 1512 mm a především šířka 1780 mm překonávala prakticky všechny konkurenty. V případě šířky na tom byla dokonce třistasedmička lépe než větší, ale starší model 406. Rozměrné čelní sklo jehož začátek byl posunut maximálně vpřed navazuje na kratší příď, takže tento Peugeot budí dojem malého MPV.

Díky velkorysým vnějším rozměrům se cítí posádka jako ve voze o třídu větším. Naše měření potvrdila dojmy ze subjektivního hodnocení velikosti interiéru. Například vnitřní šířka 1470 mm je výrazně větší než stejný rozměr ve Volkswagenu Golf IV, překonána je i starší generace Opelu Astra, ale méně koneckonců nabízí i současné provedení Golfu a Astry, uvedené až dva roky po třistasedmičce. Přední sedadla s výrazným tvarováním a dobrým bočním vedením jsou nefrancouzsky tuhé, německy chladně působí uspořádání přístrojového štítu s chromovaným kruhovým orámováním čtveřice budíků. Imitace kovu zpestřuje zpravidla tmavý interiér, který je dle aktuální módy vyveden částečně z měkčených plastů. Zavazadlový prostor pětidveřové třistasedmičky má sice podle údajů českého dovozce objem 420 až 1470 l, německé zastoupení však uvádí hodnotu zjištěnou dle všeobecně používané metodiky VDA, která činí 341 až 1328 l.

Devět měsíců po hatchbacku se třemi nebo pěti dveřmi přišlo na trh luxusní kombi SW (jeho fotografie najdete ve starším testu). Jeho specialitou je skleněná střecha navazující na čelní sklo. Prosklení tvoří asi třetinu plochy střechy a 307 SW navíc pojme až sedm cestujících. Dvě dodatečná sedadla do třetí řady si musel majitel dokoupit za příplatek, ale z relativně obyčejného automobilu se tak stal futuristický model, kterým Peugeot omlouval svou nepřítomnost ve třídě minivanů. V červnu 2002 bylo představeno přístupnější kombi 307 Break, bez prosklené střechy. Lišila se také výbava, v nabídce se objevují i slabší motory. 307 SW zůstává exkluzivní variantou. Zavazadelník pojme v sedmimístném uspořádání pouze 137 litrů, pětimístná verze SW má 520 l resp. 1875 l (vyjmutá sedadla), Break poskytuje 503 až 1675 l prostoru (všechny údaje zjištěny dle metodiky VDA).

Zapomenout bychom neměli na dvoudveřové kupé-kabrio 307 CC, kterému Peugeot zvyšuje sportovního ducha účastí v poháru WRC.

Peugeot zpočátku výroby třistasedmičky nabízel zážehové čtyřválce 1.4 (55 kW), 1.6 (80 kW), 2.0 (100 kW) a dva vznětové diesely HDI se vstřikováním common-rail se zdvihovým objemem 2.0 l. Slabší měl nejvyšší výkon 66 kW, silnější měl 80 kW a dodáván byl poprvé s filtrem pevných částic. Od října 2001 je v nabídce malý diesel 1.4 HDI (50 kW) a předposlední vznětovou novinkou byla verze 2.0 HDI (100 kW) uvedená na trh na konci roku 2003. Peugeot 307 je jedním z průkopníků filtrů pevných částic, což vás jako ekologicky smýšlejícího motoristu bohužel může jen hřát u srdce, kdežto třeba v sousedním Německu jsou již připraveny konkrétní plány jak majitele čistých dieselů finančně zvýhodnit. V minulém roce se do výroby dostaly nové motory 1.6 HDI (80 kW) a zážehový 1.4 16V (65 kW).

Peugeoty 307 se vyrábí na několika místech, ale převážná většina z nich vznikla ve francouzském výrobním závodě v Sochaux (1800 ks denně). Dosud vzniklo více než dva miliony třistasedmiček, z čehož 1,18 milionu je v pětidveřovém provedení. Zatímco ve Francii je podíl vznětových motorů až osmdesátiprocentní, u nás se prodává asi 40% Peugeotů 307 s motorem HDI.

S Peugeotem 307 jsme se několikrát setkali v rámci týdenních redakčních testů, v nichž najdete bližší informace o jednotlivých pohonných jednotkách (viz přehled na konci článku). Stále více lidí se zajímá o ojeté diesely a tak se u nich zastavme. Malá jedna čtverka HDI je motor určený spořivým řidičům, ale s nízkou cenou ojetého vozu zatím asi nelze počítat vzhledem k tomu, že se příliš dlouho neprodává. Relativně malý cenový odstup mezi malým a dvoulitrovým HDíčkem přilákal řadu zákazníků k motoru 2.0 HDI (66 kW). Za jeho používání zaplatíte o něco více při tankování, na pojistném a počítat je třeba s dodatečnými 60 kg, které vozíte nad přední nápravou.

Třistasedmička s motorem 2.0 HDI (66 kW) XR Présence také strávila více než rok v roli služebního automobilu v redakci Auto.cz. Většina uživatelů si stěžovala na „gumové“ řazení rychlostí a nepřesvědčivé chování motoru. Převodovka s příliš dlouhým pátým stupněm se dožadovala ve strmých dálničních stoupáních podřazení i při běžných cestovních rychlostech. Dlouhodobý průměr spotřeby paliva se pohyboval mezi sedmi a osmi litry nafty na 100 km, přičemž 60% jízd se odehrálo na trase Praha-Zlín-Praha. Při tomto cestovním režimu jsme kvitovali nízký aerodynamický hluk i slušné odhlučnění motoru HDI. Pro klidnou jízdu doporučujeme HDI, sportovní povahy budou preferovat podobně výkonné TDI motory od Volkswagenu. V nabídce jsou samozřejmě také silnější verze HDi (80 a nově 100 kW), ale tam bude zřejmě rozhodovat cena. Jestliže netrváte na naftě, můžeme doporučit jako vhodný kompromis motor 1.6 16V (80 kW), který bude v provozu vyžadovat 7 až 9 l /100 km, dle způsobu jízdy.

Náš Peugeot 307 měl přesně dávkovatelné a velmi účinné brzdy s automatickým spouštěním varovných blikačů v případě razantního brzdění, precizní jízdní vlastnosti, přesné řízení a minimální náklony v zatáčkách.

Nepřesně zabírající spojka dělala problémy tak dlouho dokud nebyla kompletně vyměněna, podobně jsme se hned dvakrát nevyhnuli opravě hlučné přední nápravy (čepy a silentbloky). Běžného uživatele budou pravděpodobně trápit drobné nedostatky v interiéru a na elektronice. My jsme často měnili žárovky (známý problém řady 307 s kolísajícím napětím ve světlometech), opakovaně byla měněná páčka směrových ukazatelů pod volantem (nefunkční vracení do klidové polohy), totéž platí o dálkovém ovladači radia.

Dlouhodobý test stejné motorizace, který byl zveřejněn v časopise Auto Motor und Sport, odhalil v polovině stotisícového testu závažné problémy s regulačním ventilem turbodmychadla, kritika směřovala také k snadno poškrabatelným materiálům v interiéru, německé kolegy trápily pazvuky od náprav (podobně jako nás) a řízení.

Peugeot 307 je neobyčejně prostorný rodinný automobil, který plně uspokojí potřeby typické české čtyřčlenné rodiny. Vznětové motory vynikají dobrým odhlučněním, ale spotřeba není tak nízká, jak jsou uživatelé Octavií s motory TDI zvyklí. Jezdíte-li málo, doporučujeme spíše zážehový agregát v ideálním případě bez náročné historie firemního automobilu. K zlosti jsou také skryté vady elektroniky, které se zkrátka jednoho dne objeví a vy je prostě musíte řešit. Stav mechanických částí (spojka, přední náprava, řazení) byste mohli při zkušební jízdě snadno odhalit, což by vás zachránilo před případnou nákladnou opravou.

Příklad Peugeotu ukazuje jak je těžké naplnit plány. Výborné parametry na papíře jsou sice pěkné, ale úspěch na trhu je věc trochu odlišná. Vedení koncernu PSA si asi na prodejní výsledky řady 307 nestěžuje, ale na Golfa to zatím nestačilo. Tak snad příště u třistaosmičky.

Další informace najdete také na odkazech:

Testy

Crash testy EuroNCAP

Přednosti

  • velmi prostorný interiér
  • komfortní sedadla i odpružení
  • dobře odhlučněné moderní vznětové motory HDI
  • bohatá bezpečnostní výbava a vysoká pasivní bezpečnost
  • jisté jízdní vlastnosti
  • účinné brzy

Nedostatky

  • vyšší spotřeba vznětových motorů
  • pomalý nástup topení
  • špatný přístup při výměně žárovek

Nejčastější závady

  • předčasné opotřebení přední nápravy a spojky
  • poškrábané plasty v interiéru
  • závady alternátoru
  • netěsná hlava motoru
  • problémy s elektronikou vozu (páčky pod volantem, ovládání oken)
  • závady osvětlení – praskající žárovky
Ondřej Láník Ladislav Čermák