15.11. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Peugeot 308 GTi a 208 GTi: Že si ale Francouzi dali načas!

 

GTi: Trojice magických písmen je historicky spojena se dvěma automobilkami. Nejnovější počiny automobilky Peugeot nesoucí na karoserii ona tři písmena jsme vyzkoušeli v jejich domovině. Jsou jich hodny?

Peugeot 308 GTi

Někdy v roce 2011 jsem měl možnost testovat vůz, který se jmenoval stejně jako jeden z těch, o nichž budu psát v následujících řádcích: 308 GTi. Šlo o nejvýkonnější verzi první generace této kompaktní řady. První dojem byl tehdy hodně slibný. Pod kapotou se ukrývala výkonná verze motoru 1.6 THP nabízející 147 kW, tedy rovných 200 koní. A ačkoliv vůz zrychloval dle údajů výrobce z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy, nabízel bohatou výbavu včele se skvělými sportovními sedadly a k tomu fešný vzhled. Po týdenním testování jsem z něj ale byl rozladěn snad ještě více než po prvních pár kilometrech. Zatímco motor a také řazení byly skvělé, ovladatelnost a zejména sladění pér a tlumičů měly k mému očekávání daleko.

Skvělá věc, tahle Alcantara

První 308 GTi žila pouhé tři roky. V roce 2014 představil Peugeot druhou generaci modelu. A inovaci vzal vskutku důkladně. Pod novými tvary se totiž ukrývala zcela nová modulární platforma EMP2. První jízdy s novou 308 odhalily její vynikající kultivovanost a také kvalitní zpracování. Výrazně komfortně laděný podvozek však nebyl příliš nakloněn sportovním choutkám. Třeba v přesnosti řízení, dané specifickým typem ramen přední nápravy, byla původní 308 lepší. Nová 308 tak jezdí nesmírně kultivovaně, ale zcela nesportovně.

Otevírám dveře zcela nové 308 GTi. A protože se první dojem těžko dělá napodruhé, je usednutí za volant rovněž příjemnou záležitostí. Přední sedadla se na první pohled tváří trochu jako závodní skořepiny, avšak to je jen klam. Jsou sice anatomicky tvarovaná, avšak velice pohodlná. Jejich integrované opěrky hlavy se však vysokým cestujícím mohou zdát příliš nízké. Čalounění v kombinaci kůže/látky a Alcantary je u sportovních sedadel Peugeotů tradicí už od začátku 90. let. Alcantara je vůbec úžasný materiál. Coby italská umělá semiš je historicky spjatá se značkou Lancia, která ji používala i u zcela civilních modelů.

Jinak se v 308 GTi sedí jako v každé jiné verzi této řady. Na dle Peugeotu inovativní pracoviště řidiče i-cockpit panují stále rozporuplné názory. Některým vyhovuje a za nic by jej neměnili, jiní na něj žehrají pokaždé, když mají s 308 někam jet. A to samé u 208, která tento koncept před lety uvedla. Abych byl upřímný, i mně více vyhovuje tradiční uspořádání řidičova pracoviště, nicméně zvyknul bych si. V praxi může více vadit ergonomie, sdružující ovládání většiny funkcí vozu do rozhraní. Jde jistě o inovativní systém, který je i z pohledu uživatele veskrze přívětivý. Stačí však, aby vám takzvaně zamrzla dotyková obrazovka a ani si nezatopíte… Přitom základní 308 nabízí klasické ovladače ventilační soustavy.

Jak za časů Euro1

Nejprve nás čeká pařížská zácpa. V ní se rychlá 308 chová nečekaně kultivovaně. Jakoby se ani nejednalo o sportovní náčiní. Rozjezdy jsou i díky hydraulicky ovládané spojce zcela plynulé a nenásilné. Vše jde lehce a přesně. A to platí také o řazení. Ta tam je hlučná kulisa s dlouhými dráhami známá ze slabších či starších modelů. Tady páka klouže do jednotlivých poloh snadno a tiše. Doufejme, že ji to vydrž i při ostré jízdě…

Zkoušené 308 GTi tepe pod kapotou ušlechtilé srdce. Je to nejvýkonnější motor řady THP, či přesněji EP. V nabídce jsou dvě verze. Slabší, která bude nabízena jen na vybraných trzích, poskytuje výkon 184 kW (Peugeot lakonicky uvádí 250 koní), výkonnější, s níž jsme jezdili, 200 kW (tedy 270 koní). Pružnost motoru je ohromující. Vzhledem ke kubatuře 1,6 litru je vrchol točivého momentu 330 N.m skutečně nevídaný. Ještě lepší je ovšem fakt, že je k dispozici už od 1900 otáček za minutu. Stačí jen drobný pohyb vaší pravé nohy a vůz začne zrychlovat. Pohněte pravou nohou v kotníku víc a tah zesílí. Zarazte plyn do podlahy a budete si připadat jak v díle francouzského spisovatele Julese Verna „Cesta na Měsíc“, v němž byli hlavní aktéři vystřeleni k věčnému souputníkovi planety Země z kanónu.

Reakce na přidání plynu je velice bryskní, skoro připomínající staré dobré sportovní motory, splňující nanejvýš emisní normu Euro1. Tenhle však plní Euro6. Aby mohl agregát nabídnout takové parametry a vlastnosti a zároveň vypouštět jen nezbytné množství emisí, je obdařen celou řadou technických fines. Samozřejmostí je přímé vstřikování benzínu, plynule proměnné časování na obou stranách rozvodu či plynule proměnný zdvih sacích ventilů systému Valvetronic, suplující funkci škrticí klapky. Ta na motoru sice také je, avšak pouze coby záloha, kdyby selhal třeba krokový motorek, ovládající excentrickou páku sacího ventilového rozvodu.

I přes vysoký výkon motor vystačí jen s jedním turbodmychadlem, které je však dvoukomorové s regulací tlaku obtokem, jehož klapku ovládá taktéž krokový motorek. Navíc je ložisková skříň turbodmychadla zařazena do okruhu chlazení motoru a nechybí ani pomocná elektrická pumpa, dochlazující cirkulací chladicí kapaliny turbodmychadlo po vypnutí motoru.

Jak známo, motory řady EP se vyrábějí již od dob modernizovaného původního Citroënu C4 a dosud jsou spíše terčem kritiky za četné problémy… Ale o nich zase někdy příště, to sem teď nepatří.

S motorem spojená převodovka vyniká krátkým zpřevodováním. I na šestku tak motor ve 130kilometrové rychlosti točí 3600 otáček za minutu. To už bylo skoro na hranici akustické pohody. Zvuk agregátu ale jinak příliš výrazný není. S turbodmychadlem je naladění výfuku holt poněkud obtížnější.

Do zatáčky bez plynu…

Z pohledu jízdního projevu byly motory THP vždy skvělé. Samotný výkon pohonné jednotky je však k ničemu, když mu nesekunduje patřičně přizpůsobený podvozek, který, jak známo, musí být vždy rychlejší než motor. V opačném případě by takové auto bylo dobrým nástrojem pro sebevrahy.

Rychlá jízda s ostrými hatchbacky let minulých měla svá specifika. Vzhledem k vysokému výkonu a točivému momentu na přední nápravě docházelo při jízdě v zatáčce pod plynem téměř vždy k výraznější nedotáčivosti. Její míra závisela na tom, jak výkonný motor jste měli, jak byla udělaná a následně odladěná přední náprava a potažmo řízení. A jak moc jste měli těžkou vaši pravou nohu.

Trochu jinak tomu bylo, pokud jste před zatáčkou záměrně ubrali plyn. Tento manévr je v anglosaské literatuře známý jako „lift off oversteer“. V tu chvíli udělala své setrvačná síla, působící proti směru pohybu vozu v kombinaci s hmotnou přídí (motor napříč před přední nápravou) a lehkou zádí. Dobře odladěný vůz v tu chvíli přitáhl příď k vrcholu zatáčky a projel ji. Někdy neutrálně, jindy dokonce v přetáčivosti. Takto jezdila rychlá auta s předním pohonem ještě na konci devadesátých let. Pokud se zajímáte o starší auta, tak jistě víte, že francouzské vozy jsou popsaným manévrem proslulé. Prostě méně bezpečné, ale o to agilnější a zábavnější.

Rychlá jízda krajinou plnou zatáček o různém poloměru podél pobřeží Normandie ukázala, že Peugeot, respektive jeho podvozkoví ladiči, nezapomněli, jak vyrábět výše popsaná auta. Ne, k přetáčivosti u 308 GTi opravdu nedojde. K lehkému utažení stopy ovšem ano, a to nám stačí. Nad vším bdí stabilizační systém, který sice nelze zcela vypnout, nicméně je naladěný tak, že i při hodně ostré jízdě se tváří jakoby se vlastně nic nedělo a vše nechává na řidiči.

… A pod plynem

Nová 308 GTi ale nabízí i dřívějším jezdcům sedlajícím ostré hatchbacky nepoznanou dimenzi. Namísto otevřeného kuželového diferenciálu je jeho šestistupňová převodovka vybavena samosvorným šroubovým diferenciálem, citlivým na rozdíly momentů sil (torsen).

Nejde o nic nového. Torsen už nabízela třeba Mazda3 MPS druhé generace a samozřejmě rychlé Renaulty Mégane R. S. a Cup, či Ford Focus RS obou generací. A také původní Honda Integra Type-R, která byla první „předokolkou“ s tímto typem diferenciálu. U silničních vozů použil Peugeot diferenciál torsen kdysi na zadní nápravě vozů 405 Mi16X4 a T16. Na přední pak u ostrého kupé RCZ R, jehož výroba nedávno skončila.

Jízda s torsenem vloženým mezi poháněná přední kola má zvláštní kouzlo. Jedete pod plynem zatáčku, avšak očekávaná nedotáčivost se nedostavuje. Naopak cítíte, jak se vnější přední kolo „zahryzává“ do povrchu vozovky a pomáhá vozu vykroužit oblouk. Je to opojné, ale z pohledu dlouhodobého užívání poněkud nákladné. Torsen má totiž negativní vliv na životnost pneumatik. Zejména jejich vnější okraje mizí jak losy sportky s miliardovým jackpotem. Fenomenální přilnavost kol přední nápravy dále u 308 GTi podporuje výrazně zvětšený negativní odklon předních kol. Zatímco u běžné 308 činí vcelku civilních -0,6 stupně, u GTi byl „zvětšen“ na -1,67 stupně. Zásluhou toho se v rychle projížděné zatáčce vnější kolo doslova opře o silnici.

K úplnosti chybí už jen brzdy. Ty jsou však opravdu speciální. Průměr předních kotoučů, jejichž koncepce hliníkového náboje připomíná opravdová sportovní auta, činí 380 mm. Brzdiče jsou čtyřpístkové o průměru pístů 38 a 41 mm. Podobně jako závodní brzdy, když brzdíte jen trochu, zdají se být pocitově slabé. Nejprve je musíte trochu ohřát. Ovšem pak předvádějí neuvěřitelné věci. Za celou dobu se nám je nepodařilo utahat. Možná se vám to podaří na okruhu, na silnici ale rozhodně ne.

Peugeot 308 GTi ovšem nabízí i druhou stránku jízdního projevu. Tou je solidní komfort odpružení, umožňující cestovat s vozem i na velké vzdálenosti. Nebo, jak už víte, se bez problému loudat třeba ulicemi Paříže. I přes jeho výrazně sportovní charakter se stále jedná spíše o vůz třídy GT (nebo vlastně GTi) než o ryzí sportovní náčiní, které může jen s nezbytnými změnami vyrazit třeba na závody do vrchu. Pro tyto účely se 308 GTi rozhodně nenarodila.

1/2 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308 GTi a 208 GTi: Že si ale…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Peugeot 308 prošel faceliftem. Nabízí nový turbodiesel a osmistupňový automat Peugeot 308 prošel faceliftem. Nabízí nový turbodiesel a osmistupňový automat

Modernizovanou 308 poznáte podle nové přídě se znakem…

Modernizovaný Peugeot 308 se poprvé ukázal. Jakých změn se dočkáme? Modernizovaný Peugeot 308 se poprvé ukázal. Jakých změn se dočkáme?

Kompaktní peugeot se v rámci modernizace dočká nové masky…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a lidovci kývli Starostům

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové dutinu nosní!

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové…

Ti dva se spolu opravdu nenudí. Zpěvák Pavol Habera (55) svoji partnerku Danielu Peštovou (46) umí tedy pořádně…

 

iSport.cz

VIDEO: Teplice - Dukla 0:1. Zmar domácích. Poháry se na Stínadlech hrát nebudou

VIDEO: Teplice - Dukla 0:1. Zmar domácích. Poháry se…

Fotbalisté Teplic předkolo Evropské ligy hrát nebudou. I když měli svůj osud ve vlastních rukou, poslední ligový…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…