Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 5008 GT BlueHDi 130 EAT8 – Maskované MPV

Marek Bednář
Diskuze (34)

Na Peugeotu 5008 je místy znát věk, ale pořád je opravdu k světu a má co nabídnout, zejména po stránce výbavy. Bohužel mezi tím není důstojná dynamika - jediná “nafta” v ceníku je 130k patnáctistovka, která na velký vůz sotva stačí, a ani zážehové motory nenabídnou o mnoho víc. Navzdory tomu se mi s ní jezdí nakonec docela dobře.

Design, interiér


Když se před sedmi lety - ano, opravdu to je už tak dlouho - představila nová generace Peugeotu 5008, v rámci trendů se z MPV stal crossover. Ovšem, jen naoko - zůstalo mu sedm sedaček a ohromný vnitřní prostor, naopak pohon všech kol byste v nabídce hledali marně. Zatímco s menší “třitisíceosmou” jsem už párkrát měl tu čest, pořádný test modelu 5008 si dal vážně na čas.

Před třemi lety stihl projít modernizací a z nedávného odhalení nové generace 3008, stojící na nové platformě STLA Medium, můžeme hádat, že to nebude trvat dlouho a i věší “pěttisícosma” dostane brzy nástupce. Má tedy smysl ji v dnešní době ještě chtít?

Video se připravuje ...

Facelift znamenal novou, modernější přední masku s elegantnějšími světlomety, linkami, které mají připomínat drápy. Vážně mu to sluší; líbí se mi také, že “na denní” svítí i vzadu, a tak automatika může zapnout hlavní světlomety později.

Bohužel nemá přední mlhovky ani ve špičkově vybavené verzi GT, ale aspoň tu místo nich je velmi chytře řešené přisvěcování do zatáček. Aktivuje se velmi brzy spolu s natočením volantu i zapnutím blinkru a tomu dává přednost. Když mám volant natočený lehce doleva a i jedu doleva, ale mám pravý blinkr, protože budu odbočovat doprava, přisvěcování svítí tam, kam potřebuji - doprava.

Navzdory párovým zadním mlhovkám i couvacím světlům ovšem nemůžu osvětlení výhradně chválit. Autonivelace totiž stahuje potkávací světla níž, než by mi při jízdě ve tmě v lese bylo příjemné.

Peugeot 5008 GT BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 5008 GT BlueHDi 130 EAT8

Další velkou změnou, která přišla při modernizaci, je větší centrální displej. I on byl vítanou novinkou, displej předchozí verze byl na rok 2020 už příliš malý a i dnes začíná pomalu zastarávat. To platí i o infotainmentu - v rychlosti reakcí a uživatelské přívětivosti zdaleka nemá na nový systém v modelu 308. Také jsou kvůli trvalému zobrazení teplot na jednotlivých stranách auta mapa či Android Auto uprostřed příliš malé. Tu teplotu navíc není možné rovnou měnit, je třeba se přesunout do menu klimatizace.

Podobně nelogické je ovládání jasu podsvícení displejů. To je svázané se zapnutím hlavních světlometů, ale pouze v režimu vysoký/nízký jas, takže ten nízký musím v závislosti na množství denního světla postupně seřizovat. A k tomu je nutno, včetně návratu na původní zobrazení, osmkrát kliknout na displej.

Co naopak zaslouží velkou pochvalu, je přístrojový štít. Nikoliv svým umístěním - na třetinu ho nevidím přes věnec volantu - nýbrž svým designem a grafikou. Zejména bubínky po stranách, které se otáčí pod statickou ručičkou a zobrazí se, když si vyberete mapu či výstup jízdních asistentů, jsou dodnes nedostižné.

Video se připravuje ...

Líbí se mi také “placka” k ovládání adaptivního tempomatu vlevo pod volantem, třebaže na ni není při řízení vidět a je tak nutné vyzkoumat její používání ve stojícím voze. A také si všímám, že stěrače mají funkci automatického stírání oddělenou od intervalu, ale i při zapnutém intervalu je jeho délka řízena automatikou.

Pohodlný a praktický interiér

V pohodlné sedačce se sedí poměrně vysoko a třebaže po B-sloupek je 5008 totožná s 3008, dojem, který vůz vyvolává, je, jako bych seděl v MPV. Je to znát zejména po rozjezdu, kdy člověk začne více vnímat ohromný krabicoidní prostor za svými zády spolu s delším rozvorem náprav.

A pak začnete zkoumat druhou a třetí řadu sedadel. Začíná to obřími zadními dveřmi; mohly by se otvírat do většího úhlu, aby byla např. snazší manipulace s dětskou sedačkou, ale přímo stěžovat si nemůžu. Druhá řada je tvořena třemi na sobě zcela nezávislými sedačkami, které všechny mají úchyty pro dětskou sedačku a velmi snadno se jak odklápí pro nastoupení do třetí řady, tak se sklápí do roviny s podlahou kufru.

Také je tu hromada místa; možná ne tolik, jako ve Škodě Kodiaq či Volkswagenu Touran, ale prostoru je vážně dostatek ve všech směrech. S pohodlností to je trochu horší, je znát, že tu mají jezdit menší děti s vlastními sedačkami, které nevyužijí měkkost čalounění. A také, že tohle auto je přímo určeno k tomu, aby často vozilo víc než pět lidí - jednak se nedá pořídit bez třetí řady sedaček a jednak je pro cestující ve druhé řadě menší 3008 nesrovnatelně pohodlnější.

Peugeot 5008 GT BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 5008 GT BlueHDi 130 EAT8

Třetí řada sedaček je zde i tak jednoznačně určená dětem. Nejsou-li ty v druhé řadě posunuty do své krajní přední polohy, na nohy tu není v podstatě žádné místo a dospělý se sem nevejde. Vyzdvihnout však musím úchvatně snadné vyklápění a sklápění sedaček. Stačí vám k tomu dva pohyby - první vytáhne sedačku, druhý vysune hlavovou opěrku.

Kde se praktičnosti nedostává, je zavazadelník. Jeho velikost je v pořádku, na drobnosti je použitelný i při vyklopené třetí řadě sedaček, ale chybí jakékoliv háčky na tašky, musím je nahradit gumicuky v okách k upevnění nákladu.

Motor, jízdní vlastnosti


Když se modernizovaná 5008 před třemi lety představila, příznivci černé tankovací pistole si pod kapotu mohli objednat i stoosmdesátikoňový dvoulitr. Doba však naftě nepřeje, a tak mám k dispozici pouhých 130 koní vznětové patnáctistovky; je to jediný turbodiesel v nabídce. Lepší to ale není ani u zážehových motorů, k mání je 130k dvanáctistovka nebo 136k mild-hybrid.

Nebudu chodit kolem horké kaše, na takhle velké auto, s pouhým řidičem na palubě vážící přes 1,6 tuny, je 130 naftových koní neskutečně málo. Nepomáhá tomu ani mapování plynového pedálu, díky kterému vůz tak do poloviny zátěže v nízkých rychlostech působí, že docela hezky jede.

Jenže v devadesátce, stovce pod plným plynem zátah v podstatě zmizí, takže předjíždění na okreskách je obtížné i s prázdným autem. Musím si počínat stejně jako ve svém prvním autě, které mělo 50 koní - předjíždění plánovat dlouho dopředu a rozjet se co nejvíc ještě ve svém pruhu, abych v protisměru už jel jen rychle a strávil tam tak co nejkratší dobu.

Peugeot 5008 GT BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 5008 GT BlueHDi 130 EAT8

Trochu mi vadí naladění osmistupňového automatu, který při plném plynu ve snaze o co nejlepší zrychlení motor zbytečně vytáčí. Prací s pádly pod volantem se dokážu lépe držet v nižších otáčkách, jak je dieselům příjemnější, a přesto nejedu citelně pomaleji.

Nevalná dynamika je aspoň zčásti vykoupena docela příznivou spotřebou. Ve městě vůz jezdí za 7,5-8 litrů podle hustoty provozu, mimo něj a mimo dálnici se ale dá dostat na rovných 6 litrů, pokud vůz moc nehoníte. Svižná jízda se značným podílem dálnice znamená 6,5-7 litrů, celkový průměr za testovací týden byl 6,6 l/100 km.

Vznětová verze má také ze čtyř dostupných nejhorší zrychlení na 100 km/h, 11,8 sekundy, a také má nejmenší užitečnou hmotnost, 619 kg oproti až 655 kg “benzínů”. Naopak ale utáhne nejtěžší přívěs - až 1.200kg brzděný a 750kg nebrzděný. Zážehová provedení končí na 1.100, resp. 600 kilogramech.

Navzdory všemu příjemné svezení

Kde si naopak stěžovat nemůžu, je jízdní pohodlí. Označení GT na zádi znamená jen výbavu, nic víc, a vyjma jízdního režimu Sport - který ale znamená jen jiné mapování plynu a relativně příjemný falešný zvuk motoru z reproduktorů - v celém autě nenacházím ani náznak sportovnosti.

Podvozek je naladěný přesně podle toho. Primární je komfort, a nutno uznat, že navzdory faktu, že vůz je velkou krabicí, se vývojářům vážně povedl. Ve srovnání s osobními verzemi dodávek, které u řady výrobců nahrazují vozy třídy MPV, vyjde “pěttisícosma” po stránce pohodlí na palubě - včetně třeba odhlučnění motoru i ruchů zvenčí - jako jednoznačný a nedostižný vítěz.

Peugeot 5008 GT BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 5008 GT BlueHDi 130 EAT8

Snad právě proto - a navzdory mizernému výkonu motoru i zčásti volantem zakrytému přístrojovému štítu - se mi s 5008 jezdí vážně dobře. Za testovací týden - tedy, zejména o víkendu - jsem s ním najezdil přes jedenáct stovek kilometrů a měl jsem z toho radost, a to nejen proto, že mám radost z řízení obecně skoro čehokoliv.

Závěr


“Pěttisícosma” tedy v žádném případě není špatné auto, ba naopak je nakonec docela dobrá. Jen asi se svým požadavkem na dynamiku prostě nejsem její cílová skupina; právě nevalná dynamika ji ve finálním hodnocení stála celou hvězdičku.

Ta kromě akceptování toho, že se moc rychle jezdit nebude, taky nesmí mít hluboko do kapsy. Peugeot 5008 začíná nad 800 tisíci a v plně vybaveném provedení GT za ni dáte milion, ještě než se podíváte do katalogu příplatkové výbavy.

Na druhou stranu, u téhle verze už nic navíc skutečně nepotřebujete, snad jen vyhřívané sedačky za 8 tisíc budou příjemné a noční vidění za 38 tisíc by se mohlo hodit, pokud stejně jako já najezdíte hromadu kilometrů za tmy.

Zbývá jen klíčová otázka, zda stojí za to kupovat 5008 teď, chvíli před odhalením nové generace. Ta totiž, věřím, na sebe po odhalení menší e-3008 nenechá dlouho čekat a myslím si, že stejně jako u ostatních aut koncernu Stellantis se do Česka dostanou nejen elektrické, ale také aspoň hybridní verze. A na tuto otázku si musí každý po zvážení všech pro a proti odpovědět sám.

Nejlevnější verze modelu 818.800 Kč (5008 PureTech 130 S&S MAN6 Active Pack)
Základ s testovaným motorem 920.000 Kč (5008 BlueHDi 130 S&S EAT8 Active Pack)
Testovaný vůz bez příplatků 1.039.500 Kč (5008 GT BlueHDi 130 S&S EAT8)
Testovaný vůz s výbavou 1.155.500 Kč (5008 GT BlueHDi 130 S&S EAT8)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Klid a pohodlí na palubě
  • Praktické řešení zadních dvou řad sedadel
  • Design

Minusy

  • Nevalná dynamika
  • Umístění přístrojového štítu
Zobrazit celý článek
Marek Bednář
Diskuze (34)

Doporučujeme

Peugeot 5008 GT BlueHDi 130 EAT8
Cena základní sestavy 1 039 500 Kč
Výbava základní sestavy Pack Safety Plus: Pack Safety + Driver Attention Alert (systém sledování pozornosti řidiče za pomoci kamery umístěné na čelním skle a pohybů volantu) | Automatické přepínání dálkových světlometů • Osvětlení prostoru pro nohy vpřed • On-line 3D navigace: Navigační systém 3D v češtině s integrovanou mapou Evropy a hlasovým ovládáním, doživotní aktualizace zdarma, předplatné TomTom Services na 3 roky zdarma (TomTom Traffic - on-line dopravní informace, nebezpečné úseky / rychlostní radary, cena pohonných hmot, parkoviště - cena a dostupnost, počasí, body zájmu), rádio MP3 (6 reproduktorů, bi-tuner), barevný kapacitní dotykový 10" HD displej + Digitální tuner rádia DAB s možností přechodu na analogové vysílání + Hands-free Bluetooth + USB + ovládání na volantu + Mirror Screen (Apple Car Play / Android Auto) • Hliníková kola 18" DETROIT šedá s výbrusem • Zatmavená skla zadních oken • PEUGEOT i-Cockpit: Vyvýšený digitální sdružený přístroj 12,3" s technologií „Normally Black“ (5 možných konfigurací) | Kompaktní multifunkční kožený volant | Barevný kapacitní dotykový 10" HD displej | Ovladače Toggle Switches chromované (ovládání základních funkcí dotykové obrazovky) • Hands-free přístup a startování vozu • Kombinované látkové čalounění COLYN černá • Podélné hliníkové střešní nosiče • Pack Drive Assist Plus: Pack Safety Plus + Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go (ACC Stop & Go) | Lane Positioning Assist (udržuje vozidlo v jízdním pruhu) | Active Safety Brake (systém automatického nouzového brzdění - kamera & radaradar) | Systém sledování mrtvého úhlu • Visiopark 1 (couvací kamera 180°) + přední a zadní parkovací asistent • PEUGEOT Connect Box (SOS & Asistenční volání - mikrofon, reproduktor, integrovaná karta SIM) • Hliníková kola 18" DETROIT černá s výbrusem • PEUGEOT Full LED Technology: Přední světlomety Full LED s automatickou výškovou regulací, funkce „Foggy Mode“ (v kombinaci se zapnutými zadními mlhovými světly snižuje intenzitu předních potkávacích světel) a statického přisvícení do zatáčky, dynamická směrová světla • Pack Ambiance: doprovodné tlumené osvětlení interiéru (prostor pro nohy vpředu, panely dveří vpředu) • Vnitřní zpětné zrcátko Frameless (bez rámečku) s automatickou clonou • Driver Sport Pack: Specifické nastavení převodovky, posilovače řízení a pedálu plynu | Specifické červené podsvětlení sdruženého přístroje při volbě režimu Sport • Hands-free otevírání víka zavazadlového prostoru • Elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s integrovanými LED směrovými světly, čidlo venkovní teploty, boční osvětlení karoserie • Kombinované látkové čalounění BELOMKA černá • Vkládané textilní koberečky • Výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou • Výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce sklopné do polohy stolku • Výklopné odkládací stolky na zadní straně předních sedadel, protisluneční roletky ve druhé řadě sedadel • 2× USB (typ A) pro dobíjení ve druhé řadě • Dekor palubní desky a panelů dveří Alcantara • Dekorativní dvojitá chromovaná koncovka výfuku • Hliníkové pedály a opěrka nohy • Střecha Black Diamond - černé provedení střechy v barvě černá Perla Nera • Pack Look GT Kč
Cena testované sestavy 1 155 500 Kč
Výbava testované sestavy Tažné zařízení s koulí (odnímatelné bez nářadí) s funkcí kontroly stability přívěsu (+ 18.000 Kč), Speciální perleťový lak Bílá Nacré (+ 23.000 Kč), Panoramatické otevíratelné střešní okno s elektrickou sluneční clonou a modrým podélným poosvětlením (+ 35.000 Kč), Pack Power Seats (+ 30.000 Kč), Park Assist (automatické příčné/podélné parkování) + Visiopark 2 (couvací kamera a přední kamera 360°) + Přední a zadní parkovací asistent (+ 10.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.6
Emise CO2: 147
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 385 / 0
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1611 / 619
Rozměr pneu: Michelin 225/55 R18
Peugeot 5008 GT BlueHDi 130 EAT8
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4641
b) šířka (mm): 1844
c) výška (mm): 1646
d) rozvor (mm): 2840
e) rozchod vpředu (mm): 1593
f) rozchod vzadu (mm): 1601
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
12. 10. 2023 09:20
Re: Test
Výhled na přístrojový štít peugeotů je hodně individuální věc, bývalý kolega, který je hubený a vysoký, si to taky pochvaluje, že na budíky dobře vidí. Jenže ne každý je hubený a vysoký a na klasické umístění budíků, že se na ně člověk dívá skrz volant, vidí všichni +- dobře. A abych si dával volant do klína a při každém vystupování ho musel zvedat, abych pohodlně vylezl, nezlobte se, to opravdu dělat nebudu. Už takhle musím mít volant níž, než bych chtěl, abych viděl aspoň 2/3 budíků.
12. 10. 2023 09:15
Re: Mlhovky
Opravdu nemá. Měl je před modernizací, po ní ale už ne; mezi fotkami je i páčka a na ní je vidět ikonka jen pro zadní mlhovky. Návod k obsluze jsem, přiznám se, nezkoumal.

Má jakousi funkci „Foggy Mode“, která dle ceníku "v kombinaci se zapnutými zadními mlhovými světly snižuje intenzitu předních potkávacích světel" - ale to nejsou přední mlhovky, protože to nezlepší nasvícení vozovky za ztížených podmínek.
11. 10. 2023 17:26
130 kobyl
Nestaci? Se nam tady nekdo rozmlsal..v tomhle aute stejne nikdo na okreskach predjizdet nebude, jste se zblaznili? Tato, at te to ani nenapadne, vzdyt vezes nase deti!!! Na dalnici to 130 v tichu pojede s prehledem, neni treba víc koníků
Avatar - xxc
10. 10. 2023 21:35
Re: Vzpomeňte, jak si dělá Clarkson
co je to poddimenzovany motor? miliony ludi tym jazdia a aj tak su presvedcene, ze je to v pohode :-)
10. 10. 2023 20:16
Re: Proc ne..
Cena aut nás může udivovat kdekoliv. 5008 stojí ceníkově 869 až 1039 tis. Kč. Kodiaq , který je také na konci cyklu, stojí 1069 až 1399 tis. Kč. Oni to spočítané mají.