Peugeot: Nový motor 1,6 HDi FAP 112 nejprve pro řadu 308
Peugeot rozšiřuje paletu svých přeplňovaných vznětových motorů o nový agregát 1,6 HDi FAP 112.
Jak již jeho název napovídá, motor je vybaven filtrem pevných částic, splňuje emisní normu Euro 5, číslo 112 pak znamená jeho výkon v koňských silách. Je to zároveň o 2 k (1,5 kW) více, než měla předchozí verze 110. Přitom nová pohonná jednotka je méně hlučná a za své služby žádá menší množství nafty.
Osmiventilový čtyřválec objemu 1560 cm3 poskytuje největší výkon 82 kW ve 3600 min-1. Maximální točivý moment vzrostl na 270 Nm mezi 1750 a 2000 min-1, krátkodobě je k dispozici dokonce 285 Nm. Automobilka udává také jeho hodnoty při různých otáčkách. Při 1000 min-1 je k dispozici 135 Nm, o 500 otáček výše již 242 Nm, při 3500 min-1 může řidič využít ještě 224 Nm.
Více než polovina dílů prošla rekonstrukcí, a to včetně spalovací komory, Peugeot její úpravy nazývá ECCS (Extreme Combustion Chamber System). Kompresní poměr se snížil ze 17,5 : 1 na 16 :1. Spalovací prostor byl v průměru zvětšen o 10 %, což snižuje podíl nespáleného paliva. Zredukován byl také pohyb vzduchu uvnitř, což znamená méně tepelných ztrát.
Nový vstřikovací systém common-rail (dodavatelem je Continental Automotive System) pracuje při vyšším tlaku (1650 bar), solenoidové vstřikovače s pěti tryskami byly nahrazeny piezo-elektrickými se šesti. Přeprogramován byl také software řídicí jednotky. Motor používá menší turbodmychadlo s variabilní geometrií rozvaděcích lopatek. Vylepšena byla i recirkulace výfukových plynů (EGR).
Již v úvodu zmíněný filtr pevných částic by měl vydržet 180.000 km. Nový turbodiesel bude zatím k mání v kupé-kabrioletu 308 CC, kde je spřažen se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Otevřená třistaosmička s pevnou skládací střechou s ním není žádným trhačem asfaltu, zrychluje z 0 na 100 km/h za 12,2, z 80 na 120 km/h pak za 13,9 s s a jede maximálně 192 km/h, ale v kombinaci spotřebuje jen 5,3 l nafty na 100 km.
Je pravděpodobné, že se v nejbližší době nový agregát objeví i v ostatních karosářských variantách řady 308 a zřejmě také i v menší 207.