Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 308 SW: Poprvé na českých silnicích

David Bureš
Diskuze (162)

Čeští zákazníci si nový hatchback 308 zatím velice oblíbili. Po první jízdě s kombi je jasné, že se mohou těšit i na tuto karosářskou verzi.

Nový Peugeot 308 SW se na českém trhu začne prodávat 1. června. Při této příležitosti jsme měli pár dní před začátkem prodeje možnost vyzkoušet si toto kompaktní kombi i na českých silnicích. Usedli jsme za volant dvou kusů se vznětovým motorem – s 1.6 HDi a novým 2.0 BlueHDi se vstřikováním kapaliny AdBlue.

České zastoupení Peugeotu si od kombi mnohé slibuje – 308 je nejprodávanějším modelem značky na našem trhu, přičemž karoserie kombi tvoří asi polovinu prodejů tohoto vozu. Druhé generaci modelu 308 se na tuzemském trhu zatím daří – Peugeot počítal, že si letos v dubnu tento model objedná 59 zákazníků, nakonec ale automobilka registrovala 158 objednávek na tento hatchback. Kombi tak s čísly může ještě velice zahýbat.

O automobil je v současnosti zájem v celé Evropě. Výroba v závodu Sochaux aktuálně jede ve třísměnném provozu. V příštím roce má podle plánů značky vzniknout asi 230.000 exemplářů 308, z toho 70.000 kusů kombi.

Elegantní tvary

Při pohledu na novinku je jasně patrné, proč je 308 mezi českými zákazníky tak oblíbená. Ta tam je obrovská maska předchůdce a možná až neforemné tvary staršího kombíku. Nová 308 je elegán a platí to i pro kombi.

Ty tam jsou doby, kdy automobilky s výrobou kombi nepočítaly, a tak vznikala někdy neforemná auta s dodatečně nabaleným batohem (třeba Fiat Stilo Multiwagon). Pro novou 308 SW to neplatí, kombi bylo vyvíjeno spolu s hatchbackem, dodatečných 22 centimetrů zadního převisu proti hatchbacku je do tvarů elegantně zakomponováno. Oproti předchůdci je vůz nižší o výrazných 96 milimetrů, jeho výška činí 1.470 mm. Aktuální 308 SW je tak typickým kombi, zatímco předchůdce trochu pokukoval po kategorii MPV.

Zavazadelník kombi (Peugeot pro tuto karosářskou verzi používá anglický výraz break) nabízí objem 610 litrů – nad podlahou 556 litrů, pod ní 54 litrů. Po snadném sklopení sedadel pomocí páček na bocích kufru vznikne rovná podlaha, výsledkem je až objem 1.660 litrů. Kufr má pravidelný tvar, praktické jsou i kolejnice. Zavazadlový prostor je dlouhý 105 cm a široký 109 cm, jeho výška pod plato činí 50 centimetrů, nakládací hrana leží v 63 centimetrech.

Minimalistický interiér

Interiér i-Cockpit je známý už z hatchbacku, jeho hlavními prvky jsou volant s průměrem pouhých 35 centimetrů, vysoko umístěná kaplička s přístroji a dotyková obrazovka multimediálního systému s úhlopříčkou 9,7 palce.

Přiznávám, že při prohlídce 308 na ženevském autosalonu jsem byl jedním z kritiků kapličky s přístroji, nicméně při jízdě se mně nakonec podařilo najít tu správnou pozici volantu tak, aby se mně příjemně držel a jeho věnec nezakrýval přístroje. Zajímavým detailem je otáčkoměr, jehož ručička se otáčí proti směru hodinových ručiček.

Zvyknout si však stále nemůžu na displej, pomocí nějž se ovládá i nastavení klimatizace. To je přitom ukryté, pokud je na obrazovce zobrazena mapa navigace nebo naladěná stanice rádia. Středová konzole s minimem tlačítek je sice šik, nicméně bych měl pro designéry radu: vyměňte otočný ovladač hlasitosti rádia za ovladač klimatizace.

Multimediální systém u vozu už mluví česky, 308 SW se jako první model značky dočkal této schopnosti hned od začátku prodeje. Čeština je postupně zaváděna i do ostatních modelů francouzského výrobce. Naši mateřštinu bude možné nahrát i do již prodaných automobilů, Peugeot nicméně zatím nerozhodl, kdy tuto možnost zákazníkům nabídne.

Rozvor kombi narostl proti hatchbacku o 11 centimetrů, výsledkem je délka 2.730 mm. Pasažéři na zadních sedadlech z toho ale příliš netěží. Tak jako u hatchbacku tu není přebytek prostoru, při svých 182 centimetrech jsem měl u auta vybaveného panoramatickou střechou jen asi dva centimetry nad hlavou. Nástup a výstup alespoň ulehčuje širší otevírání dveří.

Jízda s turbodiesely

Během seznamovacích jízd jsme nevyzkoušeli moderní zážehové tříválce, ale dva vznětové čtyřválce – 1.6 HDI (85 kW a 270 N.m) kombinovaný se šestistupňovým manuálem a vrcholné 2.0 BlueHDI (110 kW a 370 N.m) spolupracující s automatem. S ohledem na parametry nemají motory potíže francouzské kombi rozpohybovat, obě jednotky si jistě poradí i s plně naloženým kufrem. Pro běžné použití menší agregát plně postačuje.

Šestistupňový automat Aisin nabízí i možnost ručního řazení, na povely ale při manuálním řazení reaguje pomalu. Proto je lepší přepnout zpět do automatického režimu. U manuálu zase musíme zmínit vcelku dlouhé dráhy řadicí páky, při přeřazení se však ozývá příjemné cvaknutí. S ohledem na pohodlné ladění auta dlouhé dráhy tolik nevadí, naopak kritičtější jsme k měkké spojce. Na tu je třeba si chvilku zvykat.

Podvozek je příjemně naladěný, Peugeot se nebál předvést vůz i na rozbitých okreskách. Kombi tlumí nerovnosti lépe než hatchback, podvozek by však tak jako u bratra mohl být tišší. Od kol se občas ozývá nepříjemný hluk, v nízkých otáčkách pak 1.6 HDI nepříjemně duněla, což ale může souviset s nízkým počtem najetých kilometrů daného auta. Obecně se ale dá říci, že na palubě panuje klid. Oba testované exempláře nazouvaly 16palcová kola, s českými silnicemi by si auto zřejmě dobře poradilo také s o palec většími.

Testované exempláře disponovaly příplatkovým balíčkem Driver Asstent Pack za 12 tisíc korun, jehož součástí je adaptivní tempomat, upozornění na riziko srážky nebo automatické nouzové brzdění. Brzdový systém navíc v případě nouze umí sám vyvinout plný brzdový tlak, což se v takové situaci může hodit třeba drobné řidičce, která by pedál sama tak silně nesešlápla. I díky tomu auto brzdí dobře, vylepšit by však chtělo dávkování účinku brzd.

Závěr

K podrobnějšímu prozkoumání nového Peugeotu 308 SW v rámci redakčního testu teprve dojde. Už po krátkém seznámení ale můžeme říct, že je nová 308 SW stejně jako hatchback povedeným autem. Kladně hodnotíme elegantní tvary i pohodlnou jízdu. Minusem je málo prostoru na zadních sedadlech a ovládání palubních systémů.

Druhá generace Peugeotu 308 SW vstupuje na český trh se zaváděcími cenami. Ty začínají na částce 397.000 korun za benzinový tříválec 1.2 THP s výkonem 81 kW, kombinovaným s pětistupňovým manuálem. Zaváděcí ceny zatím platí do konce července.
















Peugeot 308 SW: Technická data a ceny na českém trhu
Motor 1.2 THP 1.2 e-THP 1.6 THP 1.6 HDi 1.6 e-HDi 2.0 BlueHDI
Převodovka 5M 6M (6A)* 6M 5M 6M 6M (6A)*
Zdvihový objem [cm3] 1199 1199 1598 1560 1560 1997
Válce/ventily 3.4 3.4 4.4 4.2 4.2 4.4
Největší výkon [kW/min-1] 81/5500 96/5500 115/6000 68/4000 85/4000 110/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 205/1500 230/1750 240/1400 230/1750 270/1750 370/2000
Max. rychlost [km/h] 188 205 (204) 213 182 192 217 (215)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,6 10 (9,5) 8,3 11,9 10,6 8,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,7 4,7 (4,9) 5,6 3,9 3,8 3,8 (4,1)
Cena Access [Kč] 397.000 * * 422.000 * *
Cena Active [Kč] 424.500 441.500 469.500 449.500 481.000 527.000
Cena Allure [Kč] * 487.500 515.500 495.500 527.000 573.000
*Údaje v závorkách platí pro automatickou převodovku za 37.000 Kč, v nabídce od července


David Bureš
Diskuze (162)
Avatar - Swordfish76
2. 6. 2014 13:49
Re: P308 SW
To myslíš vážně? 8-s Jediná podobnost Civicu a i30 je v tom, že oba mají 4 kola, dvě světla vepředu i vzadu 9 i když zcela jiná) a oba jsou kombíky. i30 Ti připadá lépe udělané a ovladatelné? A podle čeho? Nechci se Tě nijak dotknout, ale větší blbost jsem už dlouho nečetl. Kdybys porovnal jízdní vlastnosti a motory např. benzínové 1.8 i-VTEC/104kW u Hondy vs. 1.6 GDI/99kW u i30 (nic lepšího v benzínu se nenabízí) nebo 1.6 i-DTEC/88kW vs. 1.6 CRDi/66kW, tak bys rychle zjistil, že tam jsou setsakra rozdíly - mnohem jistější, dynamičtější a zábavnější jízdní vlastnosti u Hondy. Navíc když jsem si v konfigurátoru postavil i30 CW v podobné výbavě jako Civic Tourer 1.8 Sport (ceníková cena 487 tisíc), tak jsem se dostal hned na 440 tisíc (motor 1.6 GDI) a to má i30 CW "jen" 16" kola vs. 17" u Hondy, Honda má zadní couvací kameru a cca o 100l větší kufr, i30 má ale na rozdíl od Hondy víceprvkovou zadní nápravu. Designově se mi líbí obě, ale kdybych si měl vybrat, jednosznačně volí Hondu. A navíc statistiky jednoznačně ukazují, že i když korejci udělali za poslední léta obrovský skok v designu i kvalitě, tak Honda je kvalitou a spolehlivostí stále někde jinde. Jediný souhlas je s tou cenou, ta je u Hondy dost sebevědomá. Ale ten kdo si Hondu kupuje s tím počítá, není to za každou cenu levná masovka jako Hyundai, Kia, Renault apod. Jednoznačně ale platí, že cílová skupna pro Civic Tourera a i30 CW je dost odlišná.
2. 6. 2014 12:09
Re: Prostě super kombík!!!
vidím, že se opravdu vyznáš >:D
2. 6. 2014 12:06
Re: Prostě super kombík!!!
azarro bude znalec, koukám >:D
1. 6. 2014 20:47
Re: Prostě super kombík!!!
Astra se také nemontuje v Turecku, pokud vím (Německo, Polsko, UK a Rusko).
1. 6. 2014 20:41
Re: Zase ty škodovky!
Co takhle čištění/ dezinfekce, doplnění/ výměna média a kontrola, jestli náhodou někde neuniká?