reklama


30.5. 2014 David Bureš Google+ profil David Bureš

Peugeot 308 SW: Poprvé na českých silnicích

 

Čeští zákazníci si nový hatchback 308 zatím velice oblíbili. Po první jízdě s kombi je jasné, že se mohou těšit i na tuto karosářskou verzi.

Nový Peugeot 308 SW se na českém trhu začne prodávat 1. června. Při této příležitosti jsme měli pár dní před začátkem prodeje možnost vyzkoušet si toto kompaktní kombi i na českých silnicích. Usedli jsme za volant dvou kusů se vznětovým motorem – s 1.6 HDi a novým 2.0 BlueHDi se vstřikováním kapaliny AdBlue.

České zastoupení Peugeotu si od kombi mnohé slibuje – 308 je nejprodávanějším modelem značky na našem trhu, přičemž karoserie kombi tvoří asi polovinu prodejů tohoto vozu. Druhé generaci modelu 308 se na tuzemském trhu zatím daří – Peugeot počítal, že si letos v dubnu tento model objedná 59 zákazníků, nakonec ale automobilka registrovala 158 objednávek na tento hatchback. Kombi tak s čísly může ještě velice zahýbat.

O automobil je v současnosti zájem v celé Evropě. Výroba v závodu Sochaux aktuálně jede ve třísměnném provozu. V příštím roce má podle plánů značky vzniknout asi 230.000 exemplářů 308, z toho 70.000 kusů kombi.

Elegantní tvary

Při pohledu na novinku je jasně patrné, proč je 308 mezi českými zákazníky tak oblíbená. Ta tam je obrovská maska předchůdce a možná až neforemné tvary staršího kombíku. Nová 308 je elegán a platí to i pro kombi.

Ty tam jsou doby, kdy automobilky s výrobou kombi nepočítaly, a tak vznikala někdy neforemná auta s dodatečně nabaleným batohem (třeba Fiat Stilo Multiwagon). Pro novou 308 SW to neplatí, kombi bylo vyvíjeno spolu s hatchbackem, dodatečných 22 centimetrů zadního převisu proti hatchbacku je do tvarů elegantně zakomponováno. Oproti předchůdci je vůz nižší o výrazných 96 milimetrů, jeho výška činí 1.470 mm. Aktuální 308 SW je tak typickým kombi, zatímco předchůdce trochu pokukoval po kategorii MPV.

Zavazadelník kombi (Peugeot pro tuto karosářskou verzi používá anglický výraz break) nabízí objem 610 litrů – nad podlahou 556 litrů, pod ní 54 litrů. Po snadném sklopení sedadel pomocí páček na bocích kufru vznikne rovná podlaha, výsledkem je až objem 1.660 litrů. Kufr má pravidelný tvar, praktické jsou i kolejnice. Zavazadlový prostor je dlouhý 105 cm a široký 109 cm, jeho výška pod plato činí 50 centimetrů, nakládací hrana leží v 63 centimetrech.

Minimalistický interiér

Interiér i-Cockpit je známý už z hatchbacku, jeho hlavními prvky jsou volant s průměrem pouhých 35 centimetrů, vysoko umístěná kaplička s přístroji a dotyková obrazovka multimediálního systému s úhlopříčkou 9,7 palce.

Přiznávám, že při prohlídce 308 na ženevském autosalonu jsem byl jedním z kritiků kapličky s přístroji, nicméně při jízdě se mně nakonec podařilo najít tu správnou pozici volantu tak, aby se mně příjemně držel a jeho věnec nezakrýval přístroje. Zajímavým detailem je otáčkoměr, jehož ručička se otáčí proti směru hodinových ručiček.

Nepřehlédněte: Peugeot 308 SW s 1.2 THP v Česku stojí 397.000 Kč

Zvyknout si však stále nemůžu na displej, pomocí nějž se ovládá i nastavení klimatizace. To je přitom ukryté, pokud je na obrazovce zobrazena mapa navigace nebo naladěná stanice rádia. Středová konzole s minimem tlačítek je sice šik, nicméně bych měl pro designéry radu: vyměňte otočný ovladač hlasitosti rádia za ovladač klimatizace.

Multimediální systém u vozu už mluví česky, 308 SW se jako první model značky dočkal této schopnosti hned od začátku prodeje. Čeština je postupně zaváděna i do ostatních modelů francouzského výrobce. Naši mateřštinu bude možné nahrát i do již prodaných automobilů, Peugeot nicméně zatím nerozhodl, kdy tuto možnost zákazníkům nabídne.

Rozvor kombi narostl proti hatchbacku o 11 centimetrů, výsledkem je délka 2.730 mm. Pasažéři na zadních sedadlech z toho ale příliš netěží. Tak jako u hatchbacku tu není přebytek prostoru, při svých 182 centimetrech jsem měl u auta vybaveného panoramatickou střechou jen asi dva centimetry nad hlavou. Nástup a výstup alespoň ulehčuje širší otevírání dveří.

Jízda s turbodiesely

Během seznamovacích jízd jsme nevyzkoušeli moderní zážehové tříválce, ale dva vznětové čtyřválce – 1.6 HDI (85 kW a 270 N.m) kombinovaný se šestistupňovým manuálem a vrcholné 2.0 BlueHDI (110 kW a 370 N.m) spolupracující s automatem. S ohledem na parametry nemají motory potíže francouzské kombi rozpohybovat, obě jednotky si jistě poradí i s plně naloženým kufrem. Pro běžné použití menší agregát plně postačuje.

Šestistupňový automat Aisin nabízí i možnost ručního řazení, na povely ale při manuálním řazení reaguje pomalu. Proto je lepší přepnout zpět do automatického režimu. U manuálu zase musíme zmínit vcelku dlouhé dráhy řadicí páky, při přeřazení se však ozývá příjemné cvaknutí. S ohledem na pohodlné ladění auta dlouhé dráhy tolik nevadí, naopak kritičtější jsme k měkké spojce. Na tu je třeba si chvilku zvykat.

Nepřehlédněte: Peugeot 308 SW – První jízdní dojmy

Podvozek je příjemně naladěný, Peugeot se nebál předvést vůz i na rozbitých okreskách. Kombi tlumí nerovnosti lépe než hatchback, podvozek by však tak jako u bratra mohl být tišší. Od kol se občas ozývá nepříjemný hluk, v nízkých otáčkách pak 1.6 HDI nepříjemně duněla, což ale může souviset s nízkým počtem najetých kilometrů daného auta. Obecně se ale dá říci, že na palubě panuje klid. Oba testované exempláře nazouvaly 16palcová kola, s českými silnicemi by si auto zřejmě dobře poradilo také s o palec většími.

Testované exempláře disponovaly příplatkovým balíčkem Driver Asstent Pack za 12 tisíc korun, jehož součástí je adaptivní tempomat, upozornění na riziko srážky nebo automatické nouzové brzdění. Brzdový systém navíc v případě nouze umí sám vyvinout plný brzdový tlak, což se v takové situaci může hodit třeba drobné řidičce, která by pedál sama tak silně nesešlápla. I díky tomu auto brzdí dobře, vylepšit by však chtělo dávkování účinku brzd.

Závěr

K podrobnějšímu prozkoumání nového Peugeotu 308 SW v rámci redakčního testu teprve dojde. Už po krátkém seznámení ale můžeme říct, že je nová 308 SW stejně jako hatchback povedeným autem. Kladně hodnotíme elegantní tvary i pohodlnou jízdu. Minusem je málo prostoru na zadních sedadlech a ovládání palubních systémů.

Druhá generace Peugeotu 308 SW vstupuje na český trh se zaváděcími cenami. Ty začínají na částce 397.000 korun za benzinový tříválec 1.2 THP s výkonem 81 kW, kombinovaným s pětistupňovým manuálem. Zaváděcí ceny zatím platí do konce července.

Peugeot 308 SW: Technická data a ceny na českém trhu
Motor1.2 THP1.2 e-THP1.6 THP1.6 HDi1.6 e-HDi2.0 BlueHDI
Převodovka5M6M (6A)*6M5M6M6M (6A)*
Zdvihový objem [cm3]119911991598156015601997
Válce/ventily3.43.44.44.24.24.4
Největší výkon [kW/min-1]81/550096/5500115/600068/400085/4000110/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]205/1500230/1750240/1400230/1750270/1750370/2000
Max. rychlost [km/h]188205 (204)213 182192217 (215)
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,610 (9,5)8,311,910,68,9
Komb. spotřeba [l/100 km]4,74,7 (4,9)5,63,93,83,8 (4,1)
Cena Access [Kč]397.000**422.000**
Cena Active [Kč]424.500441.500469.500449.500481.000527.000
Cena Allure [Kč]*487.500515.500495.500527.000573.000
*Údaje v závorkách platí pro automatickou převodovku za 37.000 Kč, v nabídce od července


Peugeot 308 SW
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Brexit bude. Cirkus taky Komentář Martina Čabana: Brexit bude. Cirkus taky

Výrok britského nejvyššího soudu ztížil pozici premiérky…

Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí

Ještě před deseti lety bylo povídání s českými rejdaři…

Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament

Vláda Theresy Mayové bude potřebovat souhlas parlamentu,…

Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii

Brno dolní nádraží je nákladní železniční stanice v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308 SW: Poprvé na českých silnicích



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6 Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České…

 




Evropské Automobily roku: Peugeot 308 (2014) Evropské Automobily roku: Peugeot 308 (2014)

Peugeot napravil druhou generací 308 chyby, které udělal…

Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 – GTi, nebo Cupra? Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 – GTi, nebo Cupra?

Také Peugeot a Seat bojují v segmentu…

 



 
Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Dnes 08:00

Točíte volantem a přitom se vychylují kola do stran. Je to zásluhou převodky řízení, která převádí otáčivý pohyb volantu na posuvných spojovacích tyčích řízení.




Blesk.cz

Češi ničí „slepá“ místa: Mapují zapomenuté kouty světa

Češi ničí „slepá“ místa: Mapují zapomenuté kouty světa

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti v Kongu. Taková místa se snaží podrobně zmapovat projekt…

Smogová situace v Praze skončila. V podnicích mohli opět naplno rozjet provoz

Smogová situace v Praze skončila. V podnicích mohli…

Meteorologové zrušili v pondělí večer regulaci pro čtyři výrobní podniky v Praze, vyhlášenou v sobotu kvůli…

 

iSport.cz

Federer znovu válí, na Australian Open si zahraje o finále s Wawrinkou

Federer znovu válí, na Australian Open si zahraje o…

Roger Federer si zahraje o finále Australian Open, když v semifinálovém zápase porazil Němce Mischu Zvereva 6:1,…

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen sranda v seriálu

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen…

Je to fenomén a on se stal jeho součástí. Brankář Radek Sňozík si zahrál sám sebe v seriálu Vyšehrad, který si…

 

Reflex.cz

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety, zvládne to i babička

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety,…

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti v Kongu. Taková místa se snaží podrobně zmapovat projekt…

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší bublina praskne, budou se všichni divit

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší…

Podle aktuálních statistik se prodává metr čtvereční u nového bytu v Praze za nevídaných 70 tisíc korun. A…

 
 
reklama